Passagierslijst van het gecrashte toestel op Schiphol
[Een van de overlevenden van de crash wordt in een bus weggereden.]
Een van de overlevenden van de crash wordt in een bus weggereden.
De Turkse zenders CNN Türk en NTV hebben de passagierslijst vrijgegeven van het gecrashte toestel van Turkish Airlines met vluchtnummer 1951.
Bemanningsleden:
- Hasan Tahsin Arisan (Piloot),
- Olgay Özgür (Piloot),
- Murat Sezer,
- Figen Eren,
- Perihan Özden,
- Ulvi Murat Eskin
- Yasemin Vural
Passagiers:
Bekir Kaya, Ahmet Arikan, Ferruh Koral, Hakan Vercan, Sipke Daivid, Nuri Tas, Ahmet Pekgöz, Mustafa Gümüs, Mustafa Atman, Mustafa Bahçeci, Janneke Vantil, Kenan Öztürk, Frederich Gimpel, Gerrarda Gimtelve, Hasan Hüseyin Sümer, Mustafa Mermer, Selçuk Arda, Mehmet Gözükara, Saniye Albostan, Büsra Albostan, Erdem Recep Albostan, Atanas Skilijan, Lucia Geijtemal, Jacobus Schinkel, Leendce Vanharbel, Marinus Vansstron, Ronald Ledford, George Anichuk, Ilhan Gücüyener, Muhsin Cesur, Kenan Demir, Bora Inan, Kamile Banu Özcan, Volkan Dagasan, Cem Mert, Kerem Uzel, Ahmet Peynirci, Vedat Demir, Gülsen Yildirim, Yavuz Yildirim, Gökmen Yildirim, Jacobus Labeyij, Sofia Labeyij, Lisa Labeyij, Suzan Lord, Orhan Kaya, Ali Yildirim, Mayanil Kaya, Yurdanur Kaya, Bülent Içgören, Mert Içgören, Henk Heijlod, Ozan Duman, Can Türk Aydin, Patrick Boots, Mustafa Komut, Seref Küçüker, Michel Hemmer, John Falman, Rici Wilson, Ronaldo Richey, Çagri Kaya, Aslihan Küçüker, Ramacenk Erözer, Kenan Eke, Sefer Baris, Cüneyt Er, Osman Bedri Baslilar, Ramazan Iz, Emre Alkan, Oscar Valdalsu, Ahmet Berisha, Maria Rowers, Iris Steneol, Petrus Steneol, Shahid Mir, Sabina Mir, Kewlavatie Moennasik, Enayad Ahmadzai, Rana Musajeva, Muhammad Mirzaik, Yousha Rabtarva, Ahmad Sulayiman, Suzan Yango, Hajar Aleriaj, Jihad Aleriaj, Saftarali Tirmazi, Salih Yildiz, Yusuf Ekinci, Ugur Bayat, Sevgi Kalansun, Mustafa Kemal Yasar, Ali Yardim, Yasar Tufan, Onur Ünal, Mustafa Asal, Ronald Duywest, Döndü Kalantur, Tuba Kalan, Murat Göçmüs
25/02/09 14u10
De tien gevaarlijkste landingsbanen ter wereld
[De luchthaven van Gibraltar is gevaarlijk en vereist daarom uiterste precisie van de piloten.]
De luchthaven van Gibraltar is gevaarlijk en vereist daarom uiterste precisie van de piloten.
Waarschijnlijk hebben we allemaal wel al eens een schietgebedje gedaan als de landing tijdens een zwaar onweer wordt ingezet en het vliegtuig heftig heen en weer schudt. Of wie heeft nog nooit nagelbijtend de minuten afgeteld tot het landingsgestel van het vliegtuig eindelijk feilloos de tarmac raakt? Zo'n angstaanjagende landing is ongetwijfeld nog niets vergeleken bij de huzarenstukjes die piloten moeten uithalen om het toestel veilig aan de grond te zetten op de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld.
Angstzweet
Factoren zoals de geografische ligging, het drukke luchtverkeer, de korte lengte van de landingsbaan, de weersomstandigheden of een combinatie van deze elementen maken dat soms zelfs bij piloten het angstzweet uitbreekt, laat staan bij de passagiers. Eén raad die we kunnen geven: doe stevig je gordel om als je moet landen of opstijgen vanaf deze luchthavens.
1. PARO AIRPORT (BHUTAN)
De Paro vallei, omringd door 5000 meter hoge pieken van de Himalaya, is zonder discussie de moeilijkste plaats in de wereld om te landen. Piloten moeten speciaal getraind zijn om te manoeuvreren tussen de bergen aangezien ze moeten vertrouwen op eigen inschatting en kunde om de landing tot een goed einde te brengen. Het verbaast dan ook niet dat slechts acht piloten de toelating hebben om gebruik te maken van deze luchthaven.
2. PRINSES JULIANA INTERNATIONAL AIRPORT (SINT MAARTEN, NED. ANTILLEN)
Deze landingsbaan op het eiland Sint Maarten is slechts 2.000 meter lang waardoor ze enkel geschikt is voor middelgrote vliegtuigen. Toch landen ook jumbo's zoals de Boeing 747 of de Airbus A340 op de Prinses Juliana luchthaven. De grote toestellen zijn genoodzaakt om onnoemelijk laag over het strand te vliegen om tijdig te kunnen landen. Ondanks het feit dat de aanvliegroute heel lastig is, zijn er geen belangrijke incidenten gebeurd.
3. REAGAN NATIONAL AIRPORT, WASHINGTON DC (VS)
Piloten moeten letterlijk navigeren tussen monumenten zoals het Pentagon en de gebouwen van de CIA, alvorens de landingsbaan in Washington te bereiken. Het opstijgen is eveneens een nagelbijtende bedoening daar het toestel zeer snel hoogte moet winnen om een scherpe bocht naar links te maken om te vermijden dat over het Witte Huis gevlogen wordt.
4. GIBRALTAR AIRPORT (GIBRALTAR)
Het vliegveld van Gibraltar is gelegen op de landengte die de rots van Spanje scheidt. Het is opmerkelijk dat de startbaan een toegangsweg kruist. Als er een vliegtuig op start of landt, moet deze kruising met slagbomen worden afgesloten. Bovendien is de baan slechts 2.000 meter lang waardoor uiterste precisie nodig is en de kunst om onmiddellijk de remmen in te duwen van zodra het vliegtuig de tarmac raakt.
5. MATEKANE AIR STRIP (LESOTHO)
De start- en landingsbaan van het staatje Lesotho in Zuidelijk Afrika is met haar 400 meter zowat de kortste uit dit lijstje. Vooral het opstijgen is een hachelijke onderneming, wetende dat op het einde van de baan een klif van 600 meter diep wacht.
6. BARRA AIRPORT (SCHOTLAND)
Deze ongewone luchthaven is gelegen op één van de eilandjes van de Schotse Hebriden. De landingsbaan bevindt zich in een brede baai. Het is één van de twee enige luchthavens ter wereld waar vliegtuigen het strand gebruiken om op te stijgen en te landen. Bij hoogtij wordt de baan overspoeld door de zee. Vluchtschema's moeten op het eiland Barra dus rekening houden met de getijden.
7. TONCONTIN AIRPORT, TEGUCIGALPA (HONDURAS)
Piloten moeten een bocht van 45 graden naar links uitvoeren kort voor de landing in een bergachtige vallei. Vliegtuigen die groter zijn dan de Boeing 757, kunnen geen gebruik maken van deze luchthaven. In 1997 kwam een C-130 van de Amerikaanse luchtmacht naast de landingsbaan terecht en schoot in brand. Drie passagiers kwamen bij dit ongeval om het leven. De regering van Honduras heeft te kennen gegeven een andere locatie te zoeken voor het commerciële luchtverkeer.
8. JFK INTERNATIONAL AIRPORT, NEW YORK (VS)
JFK, gelegen op Long Island, is de belangrijkste luchthaven van New York. Piloten moeten zich een weg banen door het drukke luchtverkeer. Vliegtuigen met als bestemming de nabijgelegen luchthavens van LaGuardia en Newark maken immers gebruik van dezelfde vluchtroute. Bovendien luidt de baai van Jamaica het einde van de startbaan in.
9. MADEIRA AIRPORT, FUNCHAL (MADEIRA)
Speciale training is vereist voor piloten die moeten landen op het vliegveld van Funchal op het eiland Madeira. De luchthaven zit namelijk helemaal gekneld tussen de bergen en de Atlantische Oceaan. Vele piloten zijn dan ook bevreesd voor een aankomst in Funchal, wetende dat ze tijdens de laatste minuut voor de landing nog een stevige bocht naar rechts moeten maken om optimaal de tarmac te kunnen raken.
10. JUANCHO E. YRAUSQUIN AIRPORT (SABA, NED. ANTILLEN)
Als laatste in het rijtje selecteerden we de luchthaven op het kleine eiland Saba op de Nederlandse Antillen. Hoewel zich hier geen grote tragedies hebben afgespeeld, zijn vliegtuigexperten het erover eens dat dit één van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld is. Piloten moeten steeds rekening houden met sterke windvlagen tijdens de aanvliegroute. Net zoals de landingsbaan van Lesotho is deze van Saba slechts 400 meter lang. Meer nog, de luchthaven bevindt zich tussen hoge heuvels en diepe kliffen.
Onder dit artikel kan je kijken naar de fotogalerie van de gevaarlijkste landingsbanen. (hlnsydney/kh)
[De luchthaven van Bhutan wordt algemeen beschouwd als de gevaarlijkste ter wereld]
De luchthaven van Bhutan wordt algemeen beschouwd als de gevaarlijkste ter wereld
[Het vliegveld van het eiland Sint Maarten is eigenlijk enkel geschikt voor middelgrote vliegtuigen]
Het vliegveld van het eiland Sint Maarten is eigenlijk enkel geschikt voor middelgrote vliegtuigen
[Vliegtuigen moeten in Washington een scherpe bocht maken om niet over het Witte Huis te vliegen]
Vliegtuigen moeten in Washington een scherpe bocht maken om niet over het Witte Huis te vliegen
[Opstijgen is in Lesotho een hachelijke onderneming]
Opstijgen is in Lesotho een hachelijke onderneming
[De landingsbaan van het eiland Barra (Schotland) bevindt zich op het strand en wordt regelmatig overspoeld door de zee]
De landingsbaan van het eiland Barra (Schotland) bevindt zich op het strand en wordt regelmatig overspoeld door de zee
[Piloten moeten eerst een scherpe bocht maken vooraleer ze kunnen landen in Tegucigalpa, de hoofdstad van Honduras]
Piloten moeten eerst een scherpe bocht maken vooraleer ze kunnen landen in Tegucigalpa, de hoofdstad van Honduras
[Landen op JFK in New York is een gewaagde onderneming door het drukke luchtverkeer en een nabijgelegen baai ]
Landen op JFK in New York is een gewaagde onderneming door het drukke luchtverkeer en een nabijgelegen baai
[Het vliegveld van Madeira wordt omringd met bergen en water]
Het vliegveld van Madeira wordt omringd met bergen en water
[De luchthaven van Saba op de Nederlandse Antillen bevindt zich onmiddelijk aan het water]
De luchthaven van Saba op de Nederlandse Antillen bevindt zich onmiddelijk aan het water
25/02/09 05u24
* Lees ook: Toptien gevaarlijkste haaienstranden ter wereld
* Lees ook: De tien mooiste trendy bars met dakterras ter wereld
* Lees ook: Tien hippe steden die je moet bezoeken in 2009
* Lees ook: Staking legt Berlijnse luchthavens plat
mailIcon Mail een vriend(in) printIcon Printversie
Aan het laden ...
Aan het laden ...
Google Advertenties
Helicopter vliegen
Helicoptervluchten in stijl voor zowel bedrijven als particulieren.
www.helicopterflights.be
vliegen vanaf Oostende
low cost vluchten, goedkope vliegtickets
flylowcost.be
Jouw mening telt!
Deel jouw mening met meer dan 400.000 HLN-bezoekers
* algemene voorwaarden en gedragscode
* Reageer op dit artikel
Aan het laden ...
Aan het laden ...
11 reacties
Jani Van Landschoot, Brugge
De mosterd gehaald bij Travel+Leisure's Scariest Runways zeker? Dit is haast een exacte copy daarvan.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 13u40
Jimmy De Groeve, Melsele
Ikzelf woon al jaren op Gibraltar.Idd is geen gemakkelijke landingsbaan.Er zijn ongeveer 3 tot 4 vluchten per dag.Monarch, Britisch airways, easy jet, en vroeger ook Iberia. . Momenteel zijn ze de luchthaven vier maal groter aan het maken en tevens zijn ze begonnen aan een tunnel onder de landingsbaan. . Dit zal een grote verbetering zijn, want wanneer de slagbomen dicht gaan staat het verkeer stil aan biede kanten van de grens met Spanje.De grondwerken zouden twee jaar gaan duren.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 13u30
s s, Zedelgem
Heb vorig jaar gevlogen op Funchal-Madeira, en de weersomstandigheden waren allesbehalve goed. Was zeker angstwekkend nadat je de wind opeens het vliegtuig een dreun voelde geven, net toen deze de tarmac moest raken. Was blij en in 't zweet toen het vliegtuig stilstond :-)
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 12u31
paul jans, Deurne
St Maarten is inderdaad niet veilig en landen op Saba is je hart vast houden.Heb het zelf meerdere malen gedaan. Het gaat hier echter om kleinere luchthavens. Land maar eens in San Diego, CA. Hopelijk zit je dan niet aan het raam, want dan s... je wel in je broek als je over de stad raast. . Zaventem is veilig hoor..vergeleken met Bali,Hong Kong en zeker en vast Pontianak op Borneo.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 11u53
rickybobby Von Saksen Coburgh Gotha, Brussel
Jefke, kunt gij ni lezen ofwa? Welke luchthaven staat er op de tiende plaats??
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 11u50
Anti Volkenmoordenaars, Tervuren
Zet er die van QUITO ook maar bij !
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 11u26
Gert Zwoel, Eeklo
Kai Tak in Honk Kong was de meest gevaarlijke en spectaculaire ter wereld. De luchthaven werd in 1998 gesloten. En in de plaats kwam Chep Lap Kok. Zoek op You Tube naar "Kai Tak" en huiver.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 10u18
Mama provoost, Oostende
lach. . Piloten hebben een training van 100.000 euro minimum en zijn blij met de afwisseling. Dat houdt je fris. net als haarspeldbochten voor de vakantieganger met de auto in de bergen. De passagiers zijn geen enkel mmoment in gevaar, dus nagelbijten hoeft echt niet.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 09u30
Jefke1980 muller, Uden
Ze zijn Juancho Yrausquin op SABA nog vergeten, slechts 400m lang, en aan beide kanten rotsen en recht de zee in.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 09u24
chrs brlnd, Galmaarden
Kiss Sack, bedankt om mijne morgen toch al goed te maken met een lach die je me deed ontketenen,(inwoonster zijnde van bhv) . maar inderdaad, wij vlogen reeds op madeira en dat is toch even huiveren hoor
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 08u39
Kiss Sack, Diksmuide
En Brussel dan ? Daar moet men laveren tussen BHV.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 07u41