SCHIPHOL: VOORLOPIG 9DODEN EN 25ZWAARGEONDEN VLIEGTUIGCHRASH
Negen doden en vijftigtal gewonden bij crash Schiphol
HLN update Tijdens een persconferentie op Schiphol heeft de loco-burgemeester bevestigd dat er negen doden en meer dan vijftig gewonden vielen bij de crash van het toestel van Turkish Airlines met vluchtnummer 1951. Onder de 50 gewonden zijn zeker 25 zwaargewonde mensen. Over de nationaliteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Om 16u volgt een nieuwe persconferentie.
De Boeing 737-800 van Turkish Airlines met 135 passagiers en acht bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar de luchthaven van Amsterdam toen het in de buurt van de Polderbaan neerstortte. De motoren van het vliegtuig vielen uit tijdens de landing en de piloot probeerde een noodlanding te maken in het weiland.
Verschillende ziekenhuizen
Alle overlevenden zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. Momenteel staan er nog heel wat brandweermannen rond de cockpit, maar de mensen die nu nog uit het toestel gehaald worden, hebben het de vliegramp niet overleefd.
In eerste instantie maakte de Turkse minister van Transport bekend dat er geen dodelijke slachtoffers waren. Ook Turkish Airlines meldde dat. Volgens de NOS-correspondente in Turkije zijn de familieleden van de slachtoffers er nog steeds van overtuigd dat er geen doden gevallen zijn bij de crash.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aankwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben.
In drie stukken
Het vliegtuig ligt in drie stukken in een weiland, maar vloog niet in brand. Het toestel landde ongeveer 100 à 150 meter van de snelweg A9, een kilometer verwijderd van de landingsbaan. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar ter hoogte van het Rottepolderplein is in beide richtingen afgesloten. Ook meerdere lokale wegen zijn onbereikbaar. Dat leidt tot lange files. Op de luchthaven zelf is nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Intussen heeft het calamiteitenteam op de luchthaven van Schiphol een speciaal informatienummer geopend voor burgers met vragen over de crash.
Het nummer is +31 (0)900-1852. Mensen kunnen daar terecht met vragen over bijvoorbeeld familieleden. Dat liet een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee weten. Het Nationaal Coördinatiecentrum heeft overigens ook een infolijn geopend over het ongeval: +31 (0)800-1351.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003.
De website van luchthaven Schiphol heeft tijdelijk plat gelegen. Rond het middaguur verscheen een mededeling over de crash op de site, met actuele vertrek- en aankomsttijden. Ook de site van Turkish Airlines was tijdelijk overbelast. (svs/mvl/ka)
Kent u iemand aan boord? Laat het ons dan weten op 4545@hln.be