Inhoud blog
  • Keuze
  • Samenvatting Kort door de bocht
  • De grote overlap
  • Presentatie Frank Goethijn en een gastdocent/systeemontwerper
  • Programma Interaction design Copenhagen
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Ontwerpen van Interacties (3)
  • Ontwikkelen van op technologie gebaseerde systemen (1)
  • Strategisch Design (4)
  • Productontwikkeling
    Masterkeuze
    25-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doelstelling
    Het doel van deze blog is het rapporteren van ingewonnen informatie over de te kiezen masterrichtingen binnen de opleiding productontwikkeling. De drie richtingen zijn: "Strategisch design", Ontwerpen van interacties" en "Ontwikkelen van op technologie gebaseerde systemen". Geplaatste berichten zullen ingaan op nieuw verworven informatie over deze onderwerpen. De links zijn terug te vinden per onderwerp en voor extra inspiratie en visualisatie is aan elk onderwerp een Pinterest-pagina gekoppeld (Ook te vinden onder links). Dank voor het bekijken van deze blog. 

    25-02-2016 om 16:40 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ijsberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-02-2016 om 18:59 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Strategisch Design
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contextmapping
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een interessante tool voor de exploratiefase; contextmapping:

    "Contextmapping is een methode om een diep begrip te verkrijgen van wat mensen willen. Veel van onze behoeften vinden plaats in ons onderbewustzijn, wat het lastig maakt om onze ‘echte’ motivaties en gevoelens uit te drukken. Door middel van generatieve technieken helpen we de respondenten om hun eigen latente behoeften te begrijpen en uit te leggen. Door de context van mensen te begrijpen kunnen we deze onderliggende behoeften uitleggen en plaatsen binnen de totale klantervaring."

    http://www.burokoos.com/onze-service-design-tools/contextmapping/

    25-02-2016 om 18:58 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Strategisch Design
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tools
    In strategisch design zijn tools erg belangrijk ter orientatie, exploratie en communicatie.

    Orientatie: Ten eerste moet er in kaart worden gebracht wat het probleem en in wat voor probleemomgeving ze zich bevindt. De probleemdefinitie moet worden vastgelegd. Voor de omgevingsanalyse kan gebruik worden gemaakt van een SWOT-analyse, Porter's five forces, DESTEP analyse, trendanalyse op micro, meso, macro niveau en zo verder.

    Exploratie: Ideegeneratie kan gebeuren door brainstormsessies

    Communicatie; Om naar tevredenheid van de klant te werken moet er goed gecommuniceerd worden. Stakeholders/belanghebbenden zoals collega's, gebruikers, opdrachtgevers en investeerders. Het is belangrijk goed voorbereid te zijn en tijd goed te benutten. Het is belangrijk dat de besproken informatie interessant is voor de partij in kwestie. Visualisatie is een belangrijk aspect in de communicatie. Dit kan gebeuren door schema's, tekeningen, renders, grafieken, tabellen, ed.


    25-02-2016 om 18:51 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Strategisch Design
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie Alexis Jacoby & Case Stephanie Straatman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De presentatie van vandaag was een inleiding in het onderwerp; Strategisch Design door Alexis Jacoby. Hierna volgde een presentatie over een case binnen strategisch design door Stephanie Straatman. In dit bericht een korte samenvatting.

    Strategisch Design is erg breed, maar kan worden toegelicht door middel van de vier volgende thema's/begrippen:
    1. Het ruime perspectief; ofwel het breed benaderen van problemen. Link tussen grote problemen in deze wereld vs. manier waarop ontwerpers nadenken. Herdefinieren van problemen, gebruikers centraal, prototyping en storytelling (Model Ideo.org --> Tim Brown) 
    Kijken in de toekomst, proberen een visie te creeeren 
    - shiftn.com 
    2. Design thinking; Ontwerpproces, het denken in systemen, design moet human centered zijn
    3. Het proces: Het proces speelt zich voornamelijk af op Strategisch niveau. De focus ligt op de eerste drie stappen van het ontwerpproces binnen de productdefinitie/ideegeneratie-fase; a. Zoekvelden&opportuniteiten (strategische keuze en probleemdefinitie). b. Productideeen (markt-, technologie-, product-gedreven) en c. Productdefinitie (te ontwikkelen deelproblemen, specificaties, productarchitecturen)
    4. Het management; Denken vanuit een bedrijfsperspectief. Innovatie, competitie, SWOT, visie, missie.

    Binnen het programma bestaan de volgende twee modules;
    Module 1; Case based. een strategisch ontwerptraject in samenwerking met een bedrijf. Visie, positionering, marketingplan en IP management.
    Module 2; Future roadmapping Trends What if scenario’s Extrapolatie Methodes voor future foresights Scenariowritng Storytelling Systeemdenken

    Binnen de stage: 
    Grote bedrijven • Innovatie-afdelingen
    Design consultants • Strategische consultancy • Workshops bij bedrijven • Service innovatie

    Stephanie Straatman heeft haar doel bereikt, althans bij mij, om ons met haar presentatie in de vorm van een case "warm te maken" voor Strategisch design. Waar zij interesse in heeft is bij uitstek dit onderwerp, vertelt ze. 

    Haar voorbeeld gaat over een opdrachtgever die in ziekenhuiskamers een nieuwe televisies wil. Na uitgebreide analyse, overleg met stakeholders en onderzoek in het veld wordt duidelijk dat de probleemstelling anders moet worden geformuleerd. Dit is een toepassing van gebruik maken van de verschillende abstractieniveaus en herdefinieren. Het 'waarom' is erg belangrijk binnen strategisch design. Om hier te komen maakt ze gebruik van de nuttige tools en methodes. 


    Bijlagen:
    minor_intro_strategic.pdf (8 MB)   

    25-02-2016 om 17:41 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Strategisch Design
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 09/05-15/05 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Strategisch design
  • Pins
  • Designbureau Shiftn
  • Designbureau Wunder
  • Designbureau Maneuver
  • Designer Alok Nandi
  • Designbureau Iol
  • Designbureau Kaaimanontwerpers
  • Whitepaper
  • Designbureau Studio Soda
  • Filmpje Strategic design

    Ontwerpen van interacties
  • Pins
  • interaction design opleiding en info
  • Introductie interaction design
  • Projecten interactie design gerelateerd
  • Organisatie interaction design
  • Artikel virtuele bril

  • Ontwikkelen van op technologie gebaseerde systemen
  • Pins


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs