Het doel van deze blog is het rapporteren van ingewonnen informatie over de te kiezen masterrichtingen binnen de opleiding productontwikkeling. De drie richtingen zijn: "Strategisch design", Ontwerpen van interacties" en "Ontwikkelen van op technologie gebaseerde systemen". Geplaatste berichten zullen ingaan op nieuw verworven informatie over deze onderwerpen. De links zijn terug te vinden per onderwerp en voor extra inspiratie en visualisatie is aan elk onderwerp een Pinterest-pagina gekoppeld (Ook te vinden onder links). Dank voor het bekijken van deze blog.
Een interessante tool voor de exploratiefase; contextmapping:
"Contextmapping is een methode om een diep begrip te verkrijgen van wat mensen willen. Veel van onze behoeften vinden plaats in ons onderbewustzijn, wat het lastig maakt om onze echte motivaties en gevoelens uit te drukken. Door middel van generatieve technieken helpen we de respondenten om hun eigen latente behoeften te begrijpen en uit te leggen. Door de context van mensen te begrijpen kunnen we deze onderliggende behoeften uitleggen en plaatsen binnen de totale klantervaring."
In strategisch design zijn tools erg belangrijk ter orientatie, exploratie en communicatie.
Orientatie: Ten eerste moet er in kaart worden gebracht wat het probleem en in wat voor probleemomgeving ze zich bevindt. De probleemdefinitie moet worden vastgelegd. Voor de omgevingsanalyse kan gebruik worden gemaakt van een SWOT-analyse, Porter's five forces, DESTEP analyse, trendanalyse op micro, meso, macro niveau en zo verder.
Exploratie: Ideegeneratie kan gebeuren door brainstormsessies
Communicatie; Om naar tevredenheid van de klant te werken moet er goed gecommuniceerd worden. Stakeholders/belanghebbenden zoals collega's, gebruikers, opdrachtgevers en investeerders. Het is belangrijk goed voorbereid te zijn en tijd goed te benutten. Het is belangrijk dat de besproken informatie interessant is voor de partij in kwestie. Visualisatie is een belangrijk aspect in de communicatie. Dit kan gebeuren door schema's, tekeningen, renders, grafieken, tabellen, ed.
Presentatie Alexis Jacoby & Case Stephanie Straatman
De presentatie van vandaag was een inleiding in het onderwerp; Strategisch Design door Alexis Jacoby. Hierna volgde een presentatie over een case binnen strategisch design door Stephanie Straatman. In dit bericht een korte samenvatting.
Strategisch Design is erg breed, maar kan worden toegelicht door middel van de vier volgende thema's/begrippen:
1. Het ruime perspectief; ofwel het breed benaderen van problemen. Link tussen grote problemen in deze wereld vs. manier waarop ontwerpers nadenken. Herdefinieren van problemen, gebruikers centraal, prototyping en storytelling (Model Ideo.org --> Tim Brown)
Kijken in de toekomst, proberen een visie te creeeren
- shiftn.com
2. Design thinking; Ontwerpproces, het denken in systemen, design moet human centered zijn
3. Het proces: Het proces speelt zich voornamelijk af op Strategisch niveau. De focus ligt op de eerste drie stappen van het ontwerpproces binnen de productdefinitie/ideegeneratie-fase; a. Zoekvelden&opportuniteiten (strategische keuze en probleemdefinitie). b. Productideeen (markt-, technologie-, product-gedreven) en c. Productdefinitie (te ontwikkelen deelproblemen, specificaties, productarchitecturen)
4. Het management; Denken vanuit een bedrijfsperspectief. Innovatie, competitie, SWOT, visie, missie.
Binnen het programma bestaan de volgende twee modules;
Module 1; Case based. een strategisch ontwerptraject in samenwerking met een bedrijf. Visie, positionering, marketingplan en IP management.
Module 2; Future roadmapping
Trends
What if scenarios
Extrapolatie
Methodes voor future foresights
Scenariowritng
Storytelling
Systeemdenken
Binnen de stage:
Grote bedrijven
Innovatie-afdelingen
Design consultants
Strategische consultancy
Workshops bij bedrijven
Service innovatie
Stephanie Straatman heeft haar doel bereikt, althans bij mij, om ons met haar presentatie in de vorm van een case "warm te maken" voor Strategisch design. Waar zij interesse in heeft is bij uitstek dit onderwerp, vertelt ze.
Haar voorbeeld gaat over een opdrachtgever die in ziekenhuiskamers een nieuwe televisies wil. Na uitgebreide analyse, overleg met stakeholders en onderzoek in het veld wordt duidelijk dat de probleemstelling anders moet worden geformuleerd. Dit is een toepassing van gebruik maken van de verschillende abstractieniveaus en herdefinieren. Het 'waarom' is erg belangrijk binnen strategisch design. Om hier te komen maakt ze gebruik van de nuttige tools en methodes.