De presentatie van vandaag was een inleiding in het onderwerp; Strategisch Design door Alexis Jacoby. Hierna volgde een presentatie over een case binnen strategisch design door Stephanie Straatman. In dit bericht een korte samenvatting.
Strategisch Design is erg breed, maar kan worden toegelicht door middel van de vier volgende thema's/begrippen:
1. Het ruime perspectief; ofwel het breed benaderen van problemen. Link tussen grote problemen in deze wereld vs. manier waarop ontwerpers nadenken. Herdefinieren van problemen, gebruikers centraal, prototyping en storytelling (Model Ideo.org --> Tim Brown)
Kijken in de toekomst, proberen een visie te creeeren
- shiftn.com
2. Design thinking; Ontwerpproces, het denken in systemen, design moet human centered zijn
3. Het proces: Het proces speelt zich voornamelijk af op Strategisch niveau. De focus ligt op de eerste drie stappen van het ontwerpproces binnen de productdefinitie/ideegeneratie-fase; a. Zoekvelden&opportuniteiten (strategische keuze en probleemdefinitie). b. Productideeen (markt-, technologie-, product-gedreven) en c. Productdefinitie (te ontwikkelen deelproblemen, specificaties, productarchitecturen)
4. Het management; Denken vanuit een bedrijfsperspectief. Innovatie, competitie, SWOT, visie, missie.
Binnen het programma bestaan de volgende twee modules;
Module 1; Case based. een strategisch ontwerptraject in samenwerking met een bedrijf. Visie, positionering, marketingplan en IP management.
Module 2; Future roadmapping
Trends
What if scenarios
Extrapolatie
Methodes voor future foresights
Scenariowritng
Storytelling
Systeemdenken
Binnen de stage:
Grote bedrijven
Innovatie-afdelingen
Design consultants
Strategische consultancy
Workshops bij bedrijven
Service innovatie
Stephanie Straatman heeft haar doel bereikt, althans bij mij, om ons met haar presentatie in de vorm van een case "warm te maken" voor Strategisch design. Waar zij interesse in heeft is bij uitstek dit onderwerp, vertelt ze.
Haar voorbeeld gaat over een opdrachtgever die in ziekenhuiskamers een nieuwe televisies wil. Na uitgebreide analyse, overleg met stakeholders en onderzoek in het veld wordt duidelijk dat de probleemstelling anders moet worden geformuleerd. Dit is een toepassing van gebruik maken van de verschillende abstractieniveaus en herdefinieren. Het 'waarom' is erg belangrijk binnen strategisch design. Om hier te komen maakt ze gebruik van de nuttige tools en methodes.
|