• marc

    Majari_2008 : een sluizensafari ...

    23-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomervakantie op de boot! Twee maanden waterpret!







    23-08-2008 om 22:40 geschreven door Jutta


    23-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19/07/08 - 23/07/08 : LYON - ST JEAN DE LOSNE (Rhône) met zijstapje LOUHANS (Seille)

    Nederlands epistel volgt later : de scribere is een beetje lui!




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    Ici, avec la Saône, commence la traversée de Lyon. Ville aux superbes façades, pont fleuris et aux amoureux qui se bécotent sur les bancs publics, bancs publics…
    A la sortie de Lyon la Saône se drape de vert. Ce vert charnu ne la quitte pas jusqu’à St Jean de Losne.

    Avant d’arriver à St Jean de Losne nous passerons presque trois jours sur la Seille.
    Cette rivière prend sa source au nord de Louhans, dernière étape navigable possible. Capitale de la Bresse bourguignonne avec ses 142 arcades est une petite ville bien sympathique et fort fleurie. Tous ces parfums se mélanges au gré de notre visite.
    La Seille se jette dans le Rhône à hauteur de la Truchère. Première écluse de quatre. Quatre petites écluses à manipuler soi-même. Quelque foi on reçoit l’aide de badauds et aussi de marchands ambulants qui nous proposent les produits du terroir.  
    La Seille est tellement agréable, et il faut dire que nous n’avons pas le feu au c... que nous passerons une après-midi et une nuit à la belle étoile dans les matitis. Sans bruits, sans passage, sans vis-à-vis ; bref seuls.

    Pour ceux qui désireraient y naviguer, attention aux hauts-fonds ! Ils ne sont pas représentés sur la carte. Il y a aussi énormément de longues algues et de nénuphars. Attention donc aux prises d’eau de refroidissement moteur avec encrassement des filtres. Pour le reste il est très facile de se mettre dans les arbres car les berges sont d’argile et après un petit talon la profondeur d’eau passe vite à 1,2m. 

    Nous continuons à remonter la Saône, en passant Tournus que nous avons visité en descendant, pour passer la nuit à Chalon-sur-Saône.
    Nous décidons de ne pas nous arrêter au port car ce dernier est devenu plus une base de location style Blue Crown Line et trouvons un ponton en béton au pied du pont de Bourgogne. Juste assez d’eau mais avec beaucoup d’algues. Le lendemain il me faudra plus d’une demi-heure pour déboucher une arrivée d’eau de refroidissement moteur.
    C’est sans embrouilles, mais avec un vent du Nord à décorner un bœuf, que nous arrivons à St Jean de Losne.














































    23-07-2008 om 00:00 geschreven door Jutta


    18-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18/07/08 : CONDRIEU - LYON (Rône)
    Met tranen in de ogen en pijn in het hart verlaten we onder een stralend blauwe hemel Condrieu, enthousiast uitgewuifd door onze vrienden.

    Het landschap verandert. Het groene verdwijnt. De wijngaarden vervagen. De krekels zwijgen. Het mediterrane  ontsnapt... Nostalgie nostalgie!

    De eerste sluis van de dag zet ons direct terug met beide voeten op de grond: werken geblazen!

    En voorbij Pierre Bénite, de laatste grote Rhône sluis, worden we ondergedompeld in een lawaaierig, druk en stinkend industriebad.
    Bèuuuhhh!

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    Larmes à l’œil ou  pas, nous quittons les Roches sous un soleil de plomb en saluant nos amis.

    Notre première écluse, Vaugris, remet les pendules à l’heure : plus question de rêveries, au boulot.

    Le paysage change peut à peut. De l’esprit Méditerranéen il ne reste que des souvenirs. Les vignes passent et l’industrie nous tombe dessus en passant l’écluse de Pierre Bénite.
























    18-07-2008 om 00:00 geschreven door Jutta


    17-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12/07/08 - 17/07/08: CONDRIEU (Rhône)

    De vakantie is begonnen. Voortaan haasten we ons niet meer. Voortaan doen we enkel nog leuke en gemakkelijke dingen.
    Alhoewel ... een boot vanuit Zuid-Frankrijk terug naar Gent brengen via een 400tal sluizen is nu ook niet direct peanuts hé!

    Rustig en doelgericht organiseren we de dagen voor ons vertrek. Zonder de nodige siësta’s uit het oog te verliezen!  ‘Integreren’ noemen ze dat...

    Majari is vuil. Zeer vuil. Op het dek ligt een weinig smakelijke, bruine, plakkende specie: een mengeling van houtzaagsel (dank u buren!), modder en vogeldrek. 
    Jacques gaat de buitenkant met de hogedrukreiniger te lijf! Samen met het Saharazand verdwijnen ook definitief de eenden die ons achterdek als ‘cosi corner’ hebben ingenomen.
    Ik bindt beneden dek de strijd aan met spinnen in alle mogelijke maten en kleuren.
    Binnen de kortste tijd blinkt alles terug als nieuw en kan de bagage uitgepakt worden. De voorraadkasten worden gevuld met héél véél zuiders lekkers. Vers en kleurrijk!
    Dank u Leclerc!

    Mazout inslaan. Een dikke 1000 liter. Onontbeerlijk als we willen varen. In de haven staat hij aan 1 euro 52 de liter. Helemaal compleet maf!
    Na wat rond bellen hebben we er nog gevonden aan 1 euro 42 de liter. Pfffffff. Toch nog een aderlating!

    Ook de machinekamer krijgt een groot onderhoud.  Olie wordt ververst, filters worden nagekeken, joints worden vervangen. En Jacques moet brandstof van de ene in de andere motor overhevelen.  Maar hoe??? Na rijp beraad met onze buren schippers wordt beslist om een bevriende garagist op te bellen. Die raadt aan om eerst lucht af te laten... OK ... maar waar en van wat?
    De zoektocht wordt een ‘joint venture’ van Bernard en Jacques. Na 2 uur rondwriemelend horen we ‘pshiiiiit’ ...  Oef, weeral een probleem opgelost. ’t Is eenvoudig  hoor  ... maar je moet het wel weten!

    Ons reddingsvlot  wordt van onder het stof gehaald. Wij (lees Jutta) pompen het op en wij (lees Jacques) hangen het op zijn plaats. Maar niet voordat Dounia eerst een toertje gevaren heeft. De juffrouw stond erop ... ze wilde niet uit het bootje komen!

    Onze buren Chantal en Bernard hebben een BBQ aan boord. En die gebruiken ze vaak. Zeer vaak.  Het aroma doet ons watertanden... maar Jacques is nu niet direct dé scout van het jaar. Een vuur krijgt ie wel in gang, maar hout sprokkelen? Daarom besluiten we in de lokale Brico een BBQ op gas te kopen. Wat een aanwinst!

    Brigitte en Jacky besluiten hun zeiljacht op het droge te hijsen voor een groot onderhoud.  Echt Franse vaudeville . Heel de ponton is aanwezig, iedereen praat druk door elkaar, iedereen weet het beter en kan het sneller en niemand luistert naar elkaar. Als puntje bij paaltje komt loopt alles in het honderd en duurt het uren. Amusant.

    Bernard is wat onzeker van sommige manoeuvres met zijn boot ‘Aquarel’. Jacques kiest samen met hem het sop, kwestie van wat te oefenen.  Na 2 uur varen keert Aquarel terug naar zijn ligplaats,  volledig intact en zonder blutsen. Missie geslaagd.

    Marité en Claude vertrekken voor een 3maandelijkse tocht doorheen Frankrijk. Dat vraagt om een afscheidsfeestje!

    Een weekje ‘dolce far niente’? Niet echt, neen!

     
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    Pour des raisons que certains comprendrons, nous décidons de prendre notre temps. Ceci nous permet aussi de nous acclimater et de préparer MAJARI à son retour au  bercail.
    Après quelques mois au même endroit et sans entretien si ce n’est celui exercé par la nature, il est grand temps de le passer au Karcher. Nous ne l’avons jamais vu dans un tel état. En plus des pluies, des ponçages voisins, du sablage sur l’aire de carénage, MAJARI a été la cible des vents du Sahara. Et nous pouvons certifier qu’il arrive en quantité astronomique et qu’il colle. Comme si on y avait ajouté du Compactuna ; invisible mais TRES efficace.
    Pendant ce temps, Jutta s’occupe de l’intérieur. Il sera nickel lorsque nous aurons terminés.
    Le lendemain nous commandons son breuvage préféré ; le gazole et non plus du fioul. Comme tout le monde le sais, aujourd’hui il est pour rien, 1,59€/l à la pompe du port contre 1,42€/l au camion AVIA. Dans tous les cas de figure ‘c’est un scandale’ , Georges Marchais ne ce serais pas privé de le répéter, nous non plus d’ailleurs. Et même pas un petit rabais lorsqu’on prend 1000 litres, c’est un comble.
    Arrêtons ici, nous n’y sommes pas pour râler….

    Ensuite il faut (ré)amorcer la pompe à mazout du moteur tribord, et ça c’est une autre paire de manches quant on ne connais pas la bête.

    Pour ceux qui ne savent pas, on continue. Pour les autres passez au chapitre suivant.
    La première chose à faire me dit-on est de purger. Oui, bien sûûûr, mais oùùùù.
    Et bien le truc c’est d’ouvrir le bouchon que l’on trouve sur le couvercle des filtres à mazout qui se trouvent tout près de la pompe et de retirer l’air qu’il y a là dedans en actionnant le petit levier ‘aisément’ (si on veut) visible sur la pompe d’amorçage. Une fois fait, on ouvrira le bouchon de purge caché (ca c’est vrais) sur le corps de la pompe à injection, oui oui… Lorsqu’on l’a trouvé, cela fait pshiiiiit. Et puis on recommence la procédure depuis le début jusque ça ne face plus pshiiiit. C’est ingénieux non ? Il faut juste savoir…

    Nous revoici tous ensemble.
    Ensuite on gonfle l’annexe (on = Jutta) et on la met à sa place (on = Jacques).
    Le reste des préparatifs seront les vérifications d’usages, je vous passe les détails.

    Tous les midis et soirs nos voisins, Chantal et Bernard, font un BBQ sur le pont de leur Aquarelle. Un superbe Grand Bank de 13m. Il n’est pas nécessaire de vous préciser que les odeurs attisent notre appétit.
    Qu’à cela ne tienne, en allant chercher la vignette des VNF pour un mois (150€ svp) je passe par Mr Bricolage de Vienne et nous voici propriétaire d’un magnifique BBQ au gaz de la marque WEBER. Pour la petite histoire, cette marque n’est pas Française mais Américaine et n’est pas importée par des français mais par des belges. Qui l’aurais cru. Pour une fois que l’on y trouve pas de hollandais….

    On dit que les vacances ont débutées ? Méfiez-vous des apparences. Bernard à de petites appréhensions à sortir seul son Aquarelle. Pour lui donner confiance nous partons faires quelques ronds dans l’eau et surtout beaucoup de manœuvres. A la fin il met Aquarelle à sa place sans soucis et sans griffes.

    Brigitte et Jacky ont un magnifique dériveur intégral signé Joubert. Pour lui donner une nouvelle peau il le sort au moyen d’une grue énorme. Avant il sera démâté et nous ne serons pas de trop à 8 pour cette charge.

    Maritté et Claude vont partir pour le canal de Centre, Briard etc. Un voyage qui les fera parcourir la France par mont et par vaux jusque fin septembre.

    Michèle et Robert, les amis de mes parents, restent sur leur péniche à vivre au gré du beau temps et de la bonne chère.

    C’est toutes ces personnes, sans oublier les deux Capitaines de port Daniel et Philipe flanqué de Tonton Picsous Zack, qui nous ont aidés, captivés, que nous laissons dernière nous jusqu’au prochain voyage vers le sud.
































    17-07-2008 om 00:00 geschreven door Jutta


    11-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11/07/08 : GENT --> CONDRIEU LES ROCHES
    Vakantie: synoniem voor  ontstressen, onthaasten, genieten, uitrusten!
    Maar eerst moet je wel met je hele hebben en houwen op je vakantiebestemming geraken. En ondanks al onze goede intenties, bleek dat dit jaar niet zo evident!

    De dagen ervoor worden volledig in beslag genomen door een soort grote schoonmaak: huis en tuin volledig  netjes  krijgen na een examenperiode is hard labeur. En de tantes die de poezen schandalig komen verwennen  zijn streng! Zijn we toch de container in de tuin niet vergeten zeker... we zullen het geweten hebben J!

    Op D-day zelf starten klokslag half 9 de echte manoeuvres.

    Het pakken van de wagen verloopt volgens een vast ritueel.
    Eerst wordt Dounia's kussen comfortabel in het midden gelegd: de juffrouw moet centraal onder het open dak liggen, met een perfect zicht door de zijvensters en de mogelijkheid om - indien ze wenst - haar snoet op onze schouders te kunnen neervlijen.  Verder stelt ze het op prijs om haar droge brokken en drinkbak binnen pootbereik te hebben.

    Daarna wordt alles wat we denken nodig te hebben hier rond gestapeld. En we denken steeds zéér véél nodig te hebben. Duwen en proppen dus.

    Vervolgens rijden we richting pompstation. Brandstof inslaan (sic ... arme bankrekening). Banden nog wat bijpompen. Blijkt toch wel een van die banden leeg te lopen zeker. Soit, we blijven optimist: beter nu dan onderweg! Dus ‘even’ langs de bandencentrale voor een nieuw exemplaar.

    Om half 12 verlaten we eindelijk Gent. Frankrijk, here we come ! 

    Maar Frankrijk heeft niet zo veel zin om ons te zien komen. File, file en nog eens file. Massa’s tijd om het landschap te bezichtigen. Zelfs te voet! Het is ondertussen half 4 in de namiddag. Komaan MIO, geef ons een alternatieve weg!

    Tenslotte breekt er nog een zondvloed los, eentje die uren blijft duren. De wagen is grondig gewassen, zoveel is zeker! En gans Frankrijk erbij.

    Om half 10 ’s avonds strompelen we aan boord. Bagage uitpakken? No way!
    De benen /poten strekken en wat zwemmen.
    Tomorrow is another day.
                              
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    Comme à chaque fois, nettoyer la maison pour la laisser propres aux Tantes qui y habiterons pendant notre absence ne va pas assez vite ; mettre les bagages dans la voiture ne va pas assez vite ; quitter la maison ne va pas assez vite ;etc pas assez vite.
    Mais une fois sur la route la pression tombe comme un soufflé. Heureusement, car aussi non ou commenceraient les vacances, je vous le demande….

    Jusqu’à Dijon pas de soucis si ce n’est une fine pluie bien grasse qui colle au pare-brise juste pour devoir le nettoyer constamment. Ensuite le soleil et les bouchons font leurs apparitions. Plus d’une fois nous nous arrêterons,  jusqu’à pouvoir faire un quatre-cent mètre haies sur l’autoroute. Le plus long de ces  arrêts durera pas moins de trois-quarts d’heure. Une vraie plaie sous ce soleil. Puis ce serra un ralentissement prolongé après Lyon. Heureusement que MIO est avec nous pour nous guider sur les routes secondaires.
    Bref, nous arrivons aux Roches de Condrieu après une escapade de 10h au lieu de 8.

    Après avoir déchargé le contenu du camion dans MAJARI nous partons nous dégourdir les jambes, et même savourer notre première baignade. ‘Que l’eau est bonne’ nous persuade Dounia.












    11-07-2008 om 00:00 geschreven door Jutta


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24/07/08 - 01/08/08 : Canal de bourgogne (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Jutta




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