Bayerische Motoren Werke, kortweg BMW is een Duitse onderneming uit Munchen die auto's en motorfietsen produceert. De naam Bayerische Motoren Werke betekent "Beierse motorfabrieken". BMW heeft zijn eigen raceklasse in Nederland namelijk de BMW 130i Cup
Na de oorlog herstelde BMW zich. De onderneming dreef vooral op de
bouw van motorfietsen. Men bouwde na de oorlog voornamelijk grote
sportwagens en limousines met V8 motor die maar mondjesmaat werden
verkocht. De fabriek kwam daardoor op het randje van het bankroet. De
redding kwam in de vorm van een driewielig 'scootmobiel' in licentie
van het Italiaanse Iso, de BMW isseta. De doorbraak kwam met de BMW1500 uit 1961. Sindsdien bouwde BMW een gamma van sportieve sedans en
coupés op die leverbaar waren met veel verschillende motoren,
wat in de jaren zestig bijzonder was. Het merk creëerde een nieuw
genre met de 323i uit 1977, een relatief kleine tweepersoons sedan met
achterwielaandrijving en een 6-in-lijn benzinemotor onder de motorkap.
Kenmerkend voor BMW-automobielen is dat al hun auto's
achterwielaangedreven zijn. Zoals vele andere automerken zag BMW zich
in strijd met de concurrentie gedwongen uit te breiden. Het bedrijf nam
in 1994 het Britse Rover over. In 1998 verloor BMW de strijd om Rolls-Royce van Volkswagen,
maar kaapte de rechten op de naam Rolls-Royce, die bij Rolls-Royce
Aerospace bleken te berusten, voor de neus van Volkswagen weg. Rover
bleek een miskoop en werd in maart 2000 in twee gedeelten van de hand gedaan, waarbij BMW slechts de rechten op de Mini behield. In 2002 bracht BMW een retro-versie van de vroegere Mini op de markt die wel succesvol is.
In de Formule 1 deed BMW goede zaken als motorenleverancier voor het team BMW-Williams. Tegenwoordig is BMW eigenaar van het team BMW-Saubers, en heeft als doelstelling voor 2008 het dichten van het gat naar de twee topteams (Ferrari en McLaren) en het winnen van een Grand Prix Formule 1
Ook in de motorfietsbranche deed BMW goede zaken, de bekende 2-cilinder tweewielers werden vanaf de jaren zestig niet alleen populair bij overheidsdiensten, maar ook zeker bij het grote publiek. Begin jaren tachtig maakte BMW de fout de populaire boxermotor
te willen laten vallen ten faveure van 3- en 4-cilinder in lijnblokken,
echter dat besluit werd na stormachtige protesten al snel weer
teruggedraaid. BMW heeft sindsdien de typische boxermotor verder ontwikkeld tot een modern blok met 4 kleppen per cilinder en dubbele bougie.
Het merk heeft zijn oorsprong in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf werd opgericht door ex-Benz-werknemer August Horch samen met een 3-tal partners. Al na tien jaar stopte deze samenwerking,
Horch wilde bekendheid voor zijn merk vergaren door aan autosport deel
te nemen. Zijn partners waren het daar niet mee eens omdat het te geld
verslindend zou zijn en ontsloegen de technisch directeur en oprichter
Horch in 1909. August Horch wilde na dit gebeuren met een investering
van een vermogende vriend een nieuwe autofabriek starten maar kon zijn
eigen naam daar niet meer voor gebruiken omdat zijn ex partners de naam
Horch inmiddels hadden gepatenteerd. De zoon van deze vermogende vriend
studeerde Latijn en hoorde het gesprek tussen August Horch en zijn
vader aan. Hij was het die tegen August Horch zei; "Horch is in het Latijn Audi, waarom noemt u de nieuwe fabriek niet Audi? De merknaam van vandaag was geboren...
Midden jaren zeventig kreeg Audi het idee om een personenauto te ontwikkelen met
vierwielaandrijving. Dit gebeurde naar aanleiding van de introductie
van de toen nieuwe Audi 100 in Scandinavie. Tijdens de testritten met de Audi 100 reed er een persauto mee, de Iltis vanVolkswagen,
een terreinauto die niet voor de weg was bedoeld, maar juist voor dit
soort barre omstandigheden. Deze Iltis reed veel beter onder de
winterse omstandigheden dan de exclusieve Audi 100, de acceleratie en
wegligging van dit voertuig deden de Audi 100 in de schaduw staan.
Omdat de wat in vergetenheid geraakte Audi slogan "Vorsprung durch
Technik" nieuw leven in te blazen werd er bij de raad van bestuur
budget aangevraagd om een Audi met vierwielaandrijving te ontwikkelen.
Audi ontwierp hierna een prototype vierwielaandrijving op basis van de Audi 80, met het 100% mechanische vierwielaandrijving systeem met middendifferentieel uit de DKW
Munga. Men wist dat het goed was toen op een besneeuwde bergweg in
Oostenrijk, waar destijds toevallig ook een fabrikant van
sneeuwkettingen zijn product aan het testen was, de monden letterlijk
open vielen toen deze Audi 80 met uitsluitend winterbanden de auto met
sneeuwkettingen letterlijk voorbij stoof. quattro was geboren.
In maart 1980 werd de Audi Quattro Coupé, een sportcoupé met turbomotor en vierwielaandrijving, op de Autosalon in Geneève voor de eerste keer gepresenteerd en door de vakjournalisten als een ware sensatie ontvangen.
Audi nam in die tijd actief deel aan de rallysport
en vierwielaandrijving bood daarbij de betere tractie. Juist door deze
deelname aan de zwaarste rally's en het grote aantal overwinningen
daarin toonde Audi tevens de betrouwbaarheid van de quattro aandrijving
aan. In de beroemde rally naar de top van de Amerikaanse berg Pikes
Peak bijvoorbeeld, startte Audi viermaal en won het evenement driemaal
in een record tijd. Ook op het circuit kwam er enig succes.In 1988 won
Audi met de Quattro de Trans-Am Series een autosport klasse voor muscle-cars In 1990 en 1991 won Audi namelijk het DTM-kampioenschap.