Inhoud blog
  • Blogs en onderwijs (2)
  • Blogs en onderwijs (1)
  • Blogs en bibliotheken
  • Blogs en journalistiek
  • Blogs, lezen en leesgroepen
    Zoeken in blog

    De Literaire Blog

    30-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Digitalisering en de boekhandel
    De mogelijkheid om literaire teksten online te publiceren, stelt de literatuurbemiddeling voor een nieuw gegeven: naast het zogenaamde 'klassieke circuit' ontwikkelt er zich nu ook een 'digitaal circuit'. In onze vorige post hebben we dat gegeven kort doorgedacht voor uitgeverijen. Vandaag doen we hetzelfde voor boekhandels. Een kort onderzoekje op het net leert ons dat boekhandels gebruik maken van de mogelijkheden die het web biedt om boeken en teksten aan te prijzen en te verkopen. Online boekhandels zoals Amazon en Proxis stellen hun producten online ter beschikking. Op websites zoals www.littera.be wordt zowel reclame gemaakt voor online boekenwinkels als voor 'echte' boekenwinkels. Verder houden grote boekenhandels zoals Standaard Boekhandel en Club hun klanten op de hoogte van nieuwe aanbiedingen door middel van nieuwsbrieven en banners, maar ook door middel van blogs.  Een leuk voorbeeld is de weblog van de Aalsterse kinder- en jeugdboekenhandel, Woeste Willem. Boekhandels gebruiken de digitalisering met andere woorden om medelingen te doen en om nieuwe verkoops- en reclamevormen te introduceren. Wel gaat het bij deze voorbeelden nog steeds om de aanprijzing en de verkoop van teksten in boekvorm. Voorlopig minder vertegenwoordigd, maar geleidelijk aan toch in opmars zijn de boekhandels die boeken/teksten in een digitale vorm aanbieden, zoals het Nederlandse ebook.nl.

    De klassieke boekhandels krijgen er met het e-boek dus een nieuwe concurrent bij. De vraag is in welke mate die concurrentie ook een bedreiging vormt. Op de weblog van Twinkle Magazine lezen we een waarschuwing van Martin Bongers: "De boekhandel moet actie ondernemen, anders heeft zij geen bestaansrecht meer als dadelijk het downloaden van een ebook net zo gewoon is als het downloaden van muziek". Ook de Koninklijke Nederlandse Boekverkopersbond (NBb) ruikt onraad en heeft ondertussen een werkgroep in het leven geroepen die een strategie moet ontwikkelen om een antwoord te bieden aan de digitalisering. Bongers reagereert kritisch tegenover het initiatief: "Als de NBb wil overleven, doet ze er goed aan om niet alleen met de industrie, de uitgevers, te praten over een strategie. Want die uitgevers zijn net als de platenlabels lemen reuzen. De NBb moet vooral praten met de auteurs: die hebben de content, en dus de business in handen. Tip van de week: denk vast na over een webshop waar je tegen betaling 'boeken' of essays kunt downloaden, bel eens een paar auteurs! Geheid dat ze het een leuk idee vinden".

    (SV/PV)

    30-03-2008 om 22:41 geschreven door Steven Vanhooren  


    27-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blogs en uitgeverijen

    De ontwikkeling van de blog tot nieuwe drager van literatuur en de integratie ervan binnen het literaire veld heeft belangrijke gevolgen voor de actoren uit dat veld. Toegepast op de literaire bemiddeling krijgen we voortaan twee circuits die naast elkaar bestaan en die zich ten aanzien van elkaar profileren. Bemiddelende instanties uit het 'klassieke circuit' - wij staan hier stil bij uitgeverijen - die zich in het predigitale tijdperk nog verzekerd wisten van een exclusiviteitspositie, moeten nu het bestaan van een 'digitaal circuit' naast zich dulden. Beide circuits kunnen onderling onderscheiden worden in termen van directheid. Terwijl de klassieke bemiddeling indirect gebeurt, - het script van de auteur moet eerst de kritische blik van de uitgever trotseren - beslist de auteur van een blog zelf waar en wanneer een bericht gepost wordt en hoe dat bericht er uitziet.

    Voor uitgeverijen heeft het verlies van de genoemde exclusiviteitspositie belangrijke gevolgen op minstens twee vlakken. In de eerste plaats wordt hun marktpositie onzekerder. De ontwikkeling van de blog tot nieuwe drager van literatuur doorbreekt het monopolie van de klassieke drager - het boek. Daarnaast weerklinkt de impact van de blog als literair medium ook op inhoudelijk vlak. Waar uitgeverijen voor de blog in grote mate de literaire toon bepaalden - door uit te maken of een manuscript al dan niet in aanmerking kwam voor publicatie - ontbreekt die inhoudelijke controle in het digitale circuit nagenoeg volledig.

    Een kijkje op het net leert ons dat uitgeverijen nauwelijks of niet vertegenwoordigd zijn in de blogosfeer. De werkwijze van een uitgeverij zoals De Arbeiderspers lijkt op het eerste zicht alvast niet erg 'nieuw': er wordt nog steeds gevraagd om papieren manuscripten op te sturen. Verder bestaan er initiatieven zoals 'printing on demand', een service waarbij om het even welke tekst in de gewenste oplage kan worden afgedrukt. Een interessant voorbeeld is uitgeverij TAB, een 'digitale' uitgeverij die zich expliciet afzet tegen de uitgeverijen uit het klassieke circuit: "Een gemiddelde uitgeverij krijgt van alle (aspirant-)schrijvers, die in het Nederlandse taalgebied actief zijn, tussen de veertig en tachtig manuscripten per week toegestuurd. Ruim 99% van deze manuscripten worden om uiteenlopende redenen afgewezen. [...] Uitgeverij TAB is opgericht om een eind te maken aan deze frustrerende gang van zaken [...] Wie oorspronkelijk werk wil publiceren, kan dit voortaan ook publiceren, ongeacht vorm, inhoud of genre. [...] Uitgeverij TAB is straks de enige uitgeverij ter wereld die zich uitsluitend toelegt op de verspreiding van publicaties langs digitale weg. Handgeschreven, getypte of geprinte manuscripten kunnen door ons niet in behandeling worden genomen."

    Het lijkt - voorlopig - weinig waarschijnlijk dat de positie van de uitgeverij in gevaar komt onder invloed van het digitale literatuuraanbod. Toch lijkt het ons niet onverstandig dat uitgeverijen rekening houden met het potentieel van digitale dragers voor de verspreiding van literatuur en geleidelijk aan initiatieven nemen om zich aan de veranderende contexten aan te passen.

    (SV/PV)

    27-03-2008 om 20:32 geschreven door Steven Vanhooren  


    24-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog fictie - de blovel
    Voor het internettijdperk kon een schrijver zich pas een échte auteur noemen als hij een literair product op de markt had gebracht dat de toets der kritiek van een uitgever had doorstaan. Tegenwoordig is 'publiceren' veel eenvoudiger: om het even welke internetgebruiker is immers slechts enkele muisklikken verwijderd van een publicatie op het net. In de blogosfeer is momenteel een trend waarneembaar waarbij (niet)-professionele auteurs minstens wekelijks een fragment uit hun roman-in-progress publiceren en eindigen met een zogenaamde 'cliffhanger', waardoor de bloglezer telkens opnieuw reikhalzend uitkijkt naar het volgende bericht. Dat doet ons denken aan het genre van het feuilleton. Een schrijver als Charles Dickens verdiende de kost met maandelijkse (en later: wekelijkse) schrijfsels in kranten. Zo zijn de romans Oliver Twist, Nicholas Nickleby, The Old Curiosity Shop en Barnaby Rudge stuk voor stuk bundelingen van feuilletons die enkele jaren in de krant verschenen. Ook Eline Vere, de roman van de Haagse schrijver Louis Couperus en Falklandjes van Herman Heijermans vinden hun oorsprong in krantenstukjes.

    Schrijvers van verhalen die in blogvorm verschijnen, bestempelen zichzelf als schijvers van 'blog fictie'. Hun schrijfproducten noemen ze 'blovels'. Het opmerkelijke aan blog fictie is het feit dat de lezers de kans krijgen om de fragmenten die online gepubliceerd worden te becommentariëren en om suggesties aan te leveren die het plot aantrekkelijker maken. Een aantal lezers maken dan ook duchtig gebruik van die kansen en geven met plezier aan wat de sterktes en zwaktes zijn van een bepaald fragment. Bovendien kan worden vastgesteld dat de commentaren de auteur niet vaak onberoerd laten en dat hij alles aan doet om het verhaal alsnog een wending te geven die de lezer wel weet te appreciëren. Lezer en auteur werken dus samen aan een roman. Een leuk voorbeeld is de roman in blogvorm The Codfather - A novel about Dodgy Geysers, een blovel die bestaat uit hoofdstukken die geschreven zijn door verschillende bloggers.

    Of de blog geleidelijk aan de nieuwe, dominante drager van het verhaal wordt en het boek als medium geleidelijk aan zal terugdringen, valt sterk te betwijfelen. Wel is het zo dat de blog als een volwaardig medium beschouwd moet worden, dat net als het boek, de film en de song het potentieel heeft om een verhaal fysiek gestalte te geven en uit te dragen aan een ruimer publiek. Voor wie meer wil weten over het genre van de blovel is de blog Fictional Blogs van Jill Walker alvast een aanrader. En wie blog fictie wil lezen kan hiervoor onder meer terecht op http://fictionblogs2.blogspot.com/.

    (SV/PV)

    24-03-2008 om 20:44 geschreven door Steven Vanhooren  




    Archief per week
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs