Kwam ik zelf al in aanraking met actieve of reflectieve kunsteducatie en wat bleef me daarvan bij?
Ik ben al met zowel actieve als reflectieve kunsteducatie in
aanraking gekomen. Wanneer ik denk aan actieve
kunsteducatie dan denk ik aan mijn jeugd waar ik in een koor zat. Daar
mochten we zelf mee vorm geven aan de inhoud van de teksten die we wilden
zingen. We werden daar actief betrokken in het hele gebeuren en dat zorgde toch
wel voor een samenhorigheidsgevoel. Het maakte dat ik keer op keer met veel
enthousiasme terug ging gaan zingen. Daarnaast kent iedereen het wel om als
kind met de school op het jaarlijks schoolfeest, een toneelstuk te spelen of
een dansje te doen. In het 6de leerjaar moesten wij een toneelstuk
opvoeren. Ik herinner mij dat we daar heel veel voor geoefend hebben en daar
ook zelf accenten mochten insteken (zoals bijvoorbeeld een dans). Het applaus
dat je dan krijgt van alle ouders in de zaal is dan natuurlijk iets om trots op
te zijn. Dit kunnen we ook bekijken als een vorm van actieve kunsteducatie. Tot
slot heb ik ooit eens een workshop graffiti spuiten mee gevolgd. Ik kan me
nog steeds herinneren wat die leraar toen tegen ons zei: Graffiti spuiten is
het moderne schilderen, kunstenaars leggen er evenveel gevoel in. Dat zinnetje
is me altijd bij gebleven. Het is ook iets waar ik in geloof! In die workshop
mochten we, na het aanleren van basisvormen, onze eigen tekening maken.
Achteraf zat iedereen in een kring en mocht ieder van ons vertellen wat hij had
getekend en waarom.
Als ik aan reflectieve kunsteducatie denk, dan denk ik vooral aan musea. Maar
ook het bekijken van toneelstukken, musicals, concerten,
zijn volgens mij
vormen van reflectieve kunsteducatie. Je beleeft het, je kijkt ernaar, je kan
erover nadenken en kritisch over zijn maar je doet er niet in mee. De meeste
mensen hebben al te maken gehad met zon vorm denk ik. Het bekijken van een
film of het lezen van een boek zijn zaken die men hetzij opgelegd (door bv
school) hetzij sporadisch al eens deed. Hier kan ik mezelf ook in meerekenen.
Daarnaast hadden wij in het 1ste jaar hoger van mijn eerste
opleiding het vak expressieve methodes. Daar gingen wij niet alleen actief
aan de slag door zelf muziek te moeten maken, gedichten te moeten schrijven,
toneel te moeten spelen, maar gingen we ook reflectief aan de slag. Dit deden
we door achteraf een reflectie te schrijven over dat vak. Hoe hadden wij nu
deze expressieve vormen ervaren? Voelden we drempels? Hebben we talenten
ontdekt? Door na te denken over wat wij juist in dat vak hebben gedaan en hoe
we ons daarbij voelden, gingen we reflectief aan de slag. Reflectieve
kunsteducatie dus.
|
Kunstgericht
|
Persoonsgericht
|
Maatschappijgericht
|
REFLECTIEF
|
Museum natuurwetenschappen bezocht
|
Reflectie schrijven over
expressieve methodieken
|
Toneelstuk van Antigone over
kansarmoede (heel lage inkomprijs)
|
ACTIEF
|
|
Workshop graffiti spuiten,
toneelstuk in school, koor
|
|
|