Bij de vraag van welk effect ik het meest overtuigd ben van de deelname aan cultuur kies ik toch voor de realisatie van verschillende waarden. Waarom? Als ik naar mezelf kijk en de dingen die rond mij gebeuren is dit het effect die volgens mij er het meest uitspringt.
Persoonlijk geloof ik het meest in de effecten van deelname
aan kunst en cultuur ter realisatie van verschillende waarden. Vanzelfsprekend
gebeurd dit op excentriek niveau maar dit gebeurd zeker ook op intrinsiek
niveau. Meer zelf, ik ben er van overtuigd dat de realisatie van intrinsieke waarden
zorgt voor effecten op andere levensdomeinen ook.
Kunst heeft niet alleen effect op toerisme, economie,
socialisatie maar wanneer we deelnemen aan kunst educatieve evenementen,
sociaal-artistieke projecten,
worden we ook uitgedaagd in ons denken en doen.
Door deel te nemen aan cultuur leren we bij en leren we ook een kritische en
onderzoekende houding te gebruiken. Mensen leren overstijgend denken over
bepaalde onderwerpen en gaan hierover in dialoog met elkaar wat dan weer kan
leiden tot socialisatie. Wanneer men deelneemt aan cultuur dan kiest men hier
bewust of onbewust ook voor. Men is geboeid. Men is nieuwsgierig naar wat men
te zien of te horen zal krijgen. Cultuur prikkelt een mens met al zijn
zintuigen.
De waarde van cultuur ligt erin dat mensen hun eigen en
andere culturen leren kennen, hier respect voor hebben, van kunnen leren en
kritisch in vraag kunnen stellen. Cultuur verlegt grenzen, kunst verlegt
grenzen. Om een concreet voorbeeld te kunnen geven denk ik aan een film of een
boek. Dat is zon laagdrempelige vorm van cultuur die zomaar voor het grijpen
ligt. Zon vorm van cultuur zorgt ervoor dat de belevingswereld van diens lezer
of kijken zo ruim kan worden. Wanneer het dan ook nog eens een film of een boek
over een bepaald onderwerp is (Bv: De slavernij van vroeger) kunnen mensen heel
veel bijleren, respect krijgen voor, dingen in vraag stellen, en actie ondernemen
in hun eigen leven.
Kunst is voor sommige mensen ook een vorm van ontsnappen aan
het dagelijks leven en het verkennen van het onbekende. Het kan ook een taboe
bespreekbaar maken. Denk maar aan de vele films, boeken en toneelstukken over
armoede of een psychische aandoening (herkennen van het bekende).
Hoe mensen omgaan met kunst bepaald in grote mate welke
persoonlijke ervaringen mensen opdoen die ten dienste staan van hun functioneren
in de samenleving. Wanneer ik dit dan reflecteer bij mezelf denk ik aan een
toneelstuk die ik ooit heb gezien over het thema armoede. Het toneelstuk ging
over een gezin dat in armoede leefde en bracht alle themas en moeilijkheden in
kaart waarmee dat gezin te kampen kreeg. Als jongere had ik op slag een heel
ander zicht op armoede. Ik begreep vanwaar het kwam, wat het begrip inhield
(want armoede was iets abstracts voor mij in die tijd) en ging er ook anders
over praten en op reageren.
Bij een tweede voorbeeld wil ik graag verwijzen naar de
aanslagen van vandaag in Brussel. Een gebeurtenis die ons allen zeer heeft
aangegrepen. Mensen verwerken deze gebeurtenis elk op hun eigen manier: ze
maken tekeningen, pictos, schilderijen, afbeeldingen, komen op straat om
erover te praten, muziek te maken, te zingen, schrijven gedichten, enz. Dit
zijn allemaal vormen van kunst en cultuur. Mensen communiceren over deze
gebeurtenis door zich te uiten met kunstvormen, ze verwerken dit met kunst aan
hun zijde. Mensen komen samen om hun solidariteit uit te drukken. We zien hier
iets moois gebeuren: Een muzikant drukt zijn verdriet uit en 100den mensen
luisteren en gaan mee in dit verhaal. Via deze muziek gaan ze in interactie, in
dialoog, ze socialiseren. We kunnen hier het belang van kunst zien voor de
samenleving. Men is geboeid, men herkent het, het draagt bij aan de
persoonlijke beleving en ervaring van mensen. Of deze nu positief of negatief
ervaren wordt, toch is men geboeid. Het publiek wordt hier in contact gebracht
met een gebeurtenis, met gevoelens, personen,
Men doet een appèl op de
onderlinge verdraagzaamheid en het inlevingsvermogen van mensen. Aan de hand
van gedichtjes en fotos die mensen de wereld insturen laat men weten dat men
droomt over een betere wereld. Men vertelt hier niet iets wat men kent, maar
wat men wel graag zou kennen. Hier hebben we het over intrinsieke waarden, het
onmeetbare van kunst maar waarvan we ons bewust zijn dat het aanwezig is.
|