Dit mysterie is de troon van Gods barmhartigheid, vrijgevigheid en
glorie :
* De troon van Zijn barmhartigheid
is het voor ons, want wij kunnen Jezus alleen maar naderen door Maria. En enkel
door bemiddeling van Maria is het mogelijk Hem te zien en te spreken. Welnu,
Jezus verhoort Zijn lieve Moeder altijd. Hij verleent er dus altijd Zijn genade
en barmhartigheid aan arme zondaars. Laten wij dus vol vertrouwen naar de
troon van genade gaan (Heb 4,16).
* De troon van Zijn vrijgevigheid
is het voor Maria, want Jezus, de nieuwe Adam, heeft tijdens Zijn verblijf in
dit ware aards paradijs zoveel verborgen wonderen verricht, dat engelen noch
mensen ze kunnen begrijpen. Daarom wordt Maria door de heiligen de
milddadigheid van God genoemd, als of God slechts in Maria milddadig was.
Alleen daar is de Heer milddadig (Jes 33,21).
* De troon van Zijn glorie is het
voor Zijn Vader. In Maria immers heeft Jezus de toorn van Zijn Vader tegen het
mensdom volkomen gestild. Daar heeft Hij de eer, Hem door de zonde ontroofd,
volledig hersteld. Hij heeft er Zijn Vader door het offer van Zijn wil en van
Zichzelf groter eer bewezen dan alle offers van de Oude Wet. Daar heeft Hij
Zijn Vader een oneindige glorie geschonken, zoals Hij deze nog nooit van mensen
had ontvangen.
Praktijk : het Weesgegroet
en de Rozenkrans
249 Een grote godsvrucht moeten wij
ook hebben voor het Weesgegroet of de engelengroet. De heilige Maria is
verschillende keren aan heiligen verschenen om hun de waarde ervan bekend te
maken zoals H. Dominicus en dominicaan Alain de la Roche. Zij hebben verkondigd
dat het heil van de wereld door het Weesgegroet is begonnen en dat eveneens
ieders persoonlijk heil met dit gebed verbonden is. Dit gebed heeft, zo gaan
zij verder, de dorre, onvruchtbare aarde de Levensvrucht doen dragen. Ook in
onze zielen zal dit gebed, indien goed gebeden, het woord van God doen ontkiemen
en de Levensvrucht voortbrengen: Jezus Christus. Het Weesgegroet is volgens hen
een hemelse dauw waarmee de aarde, dat is de ziel, wordt begoten om haar op
zijn tijd vrucht te doen dragen. Een ziel die niet door dit gebed wordt
bedauwd, draagt doornen in plaats van vruchten. Zij kan ieder ogenblik worden
vervloekt.
250 - 251 In zijn boek De
dignitate Rosarii beschrijft Alain de la Roche de volgende openbaring van de
allerheiligste Maagd: Weet wel, mijn zoon, en maak het aan allen bekend, dat
het een teken is dat men waarschijnlijk dicht bij de eeuwige verwerping staat,
wanneer men afkerig, lauw en nalatig is in verband met het bidden van de
engelengroet, die heel de wereld heeft hersteld. Deze woorden zijn heel
troostrijk, maar ook heel onheilspellend. Men heeft immers telkens opnieuw
kunnen vaststellen dat degenen die het kenmerk van de verwerping dragen, zoals
wereldlingen en goddelozen, het Weesgegroet en de rozenkrans haten of
verachten. Daartegenover staat dat hoe meer degenen God toebehoren, des te meer
van dit gebed houden.
252 Uiverkoren zielen, slaven van
Jezus in Maria, weet dat het Weesgegroet het mooiste gebed is na het Onzevader.
Geen huldeblijk is Maria meer welkom, want de Allerhoogste liet haar dat door
een aartsengel overbrengen, om haar hart te winnen. En dat werkte door de
mysterieuze bekoorlijkheid, waarvan het vervuld is, zo machtig in op haar hart
dat Maria, ondanks haar diepe nederigheid, instemde met de Menswording van het
Woord. Ook u zult met dit huldeblijk, indien u het naar behoren bidt, zeker en
vast haar hart voor u winnen.
253 Het Weesgegroet, als het goed
gebeden wordt, dat wil zeggen met aandacht, godsvrucht en ingetogenheid, is
volgens de heiligen een tegenstander waardoor de duivel op de vlucht slaat, een
hamer die hem verplettert, een heiliging voor de ziel, een vreugde voor de
engelen, een lied van de uitverkorenen, een lofzang van het Nieuwe Testament,
een genoegen voor Maria en een glorie voor de allerheiligste Drieëenheid. Het
Weesgegroet is een hemelse dauw die de ziel vruchtbaar maakt; het is of men
Maria liefdevol kust op de wang, haar een helrode roos, een kostbare parel
aanbiedt, of een schaal ambrozijn en goddelijke nectar (= volgens Griekse
mythologie is ambrozijn de spijs van de goden en nectar de drank van de goden.
Ze zijn beide gemaakt van honing. De kracht om onsterfelijkheid te geven wordt
afgeleid uit de helende en zuiverende werking van honing). Al deze
vergelijkingen zijn aan de geschriften van heiligen ontleend.
254 Bid dagelijks het rozenhoedje,
ja zelfs, als u er tijd voor hebt, de hele rozenkrans. Na onder de zegeningen
van Jezus en Maria gezaaid te hebben, zult u eeuwige zegeningen oogsten in de
hemel: Wie onder zegeningen zaait, zal ook uit zegeningen oogsten(2 Kor 9,6).
Praktijk : het Kroontje
234 Het Kroontje van de
allerheiligste Maagd bidt men als volgt :
Kom,
heilige Geest, wees in de harten van uw gelovigen en ontsteek in hen het vuur
van uw liefde. Zend uw Geest uit en alles zal herschapen worden. En Gij zult
het aanschijn van de wereld vernieuwen.
Laat ons bidden:
God, Gij openbaart U aan de gelovigen.
Laat ons in het licht van uw Geest verstaan wat Gij van ons vraagt. Laat ons
ook het werk van uw heilige Geest in de mensen ontdekken en de vreugde van zijn
bijstand ondervinden. Dat vragen wij U door Christus, onze Heer. Amen.
Wees
gegroet, Maria, Dochter van God de Vader. Wij mogen u eren, omdat de werken van
God in u geopenbaard werden. Onze Vader...
Wij
prijzen u, Maria, omdat God u heeft geroepen om moeder te worden van zijn Zoon.
Wees gegroet...
Wij prijzen u,
Maria, luisterende Maagd, die het woord van God aanneemt in geloof, en ernaar
handelt. Wees gegroet...
Wij
prijzen u, Maria, omdat gij de genade van God hebt beleefd en uzelf hebt
aangeboden in gevende liefde. Wees gegroet...
Wij
prijzen u, Maria, omdat gij als de nieuwe vrouw uw leven in dienst hebt gesteld
van het Rijk Gods. Wees gegroet...
Wees
gegroet, Maria, moeder van God de Zoon. Wij mogen u eren, omdat gij de roeping
van God in trouwe liefde hebt beleefd. Onze
Vader...
Wij
danken u, Maria, omdat gij als eerste gelovige het voorbeeld hebt gegeven van
een mens die Gods Woord wil volbrengen. Wees gegroet...
Wij
danken u, Maria, omdat gij als nederige vrouw aangegeven hebt hoe wij in onze
menselijkheid kunnen uitzien naar Gods belofte in Jezus. Wees gegroet...
Wij
danken u, Maria, omdat gij als biddende vrouw eerst gekozen hebt om ten dienste
te staan van het heil van de mensen, opdat Gods wil mag geschieden. Wees
gegroet...
Wij
danken u, Maria, omdat gij ons het voorbeeld hebt gegeven van een verloste
mens, die het kruis van Christus aanvaardt als verlossing van allen. Wees
gegroet...
Wees
gegroet, Maria, Bruid van God de heilige Geest. Wij mogen u eren, omdat gij ons
liefhebt als een zorgende moeder, die ons door het leven begeleidt naar God,
onze Vader. Onze Vader
Wij
beminnen u, Maria, omdat gij met moederlijke liefde bijdraagt tot de geboorte van
de gelovigen en zorg draagt voor onze groei naar volwassenheid. Wees gegroet...
Wij
beminnen u, Maria, omdat gij ons liefhebt als uw kinderen en voor onze zorgen
ten beste spreekt bij Jezus, uw Zoon. Wees gegroet...
Wij beminnen u, Maria, omdat gij en moeder
van de Kerk zijt, en de hele mensengemeenschap wil verenigen in het éne lichaam
van Christus. Wees gegroet...
Wij beminnen u, Maria, omdat gij voor ons
een hoopvol teken zijt op de weg naar het Rijk van God. Wees gegroet...
Laat ons bidden:
Heilige Maagd Maria, Gij hebt geleefd
in deze wereld, een mens zoals wij,
Gij hebt het woord van God gehoord en in Hem geloofd,
Gij weet hoe moeilijk het is de wil van God te volbrengen.
Help ons geloven dat God tot ons spreekt in zijn Zoon, Jezus Christus,
en dat God onder ons woont in de liefde voor alle mensen.
Toon ons Jezus, uw Zoon.
Open ons hart en onze ogen, zodat wij Hem mogen vinden in de wereld waarin wij
leven,
en Hij ons mag brengen in uw Rijk van liefde dat altijd duurt. Amen.
Praktijk : bidden van het Magnificat
Het
Magnificat wordt ook wel de lofzang van Maria genoemd en is te
vinden in het evangelie volgens Lukas, 1:46-55. De naam 'Magnificat' dankt het
lied aan de eerste woorden in de Latijnse versie, Magnificat anima mea, wat betekent '(mijn ziel) maakt groot'. Maria liet deze woorden klinken bij haar
bezoek aan haar nicht Elisabeth terwijl ze in verwachting was van Jezus Christus.
Hoog
verheft nu mijn ziel de Heer,
verrukt
is mijn geest om God, mijn Verlosser,
Zijn
keus viel op zijn eenvoudige dienstmaagd,
van
nu af prijst ieder geslacht mij zalig.
Wonderbaar
is het wat Hij mij deed,
de
Machtige, groot is Zijn Naam!
Barmhartig
is Hij tot in lengte van dagen
voor
ieder die Hem erkent.
Hij
doet zich gelden met krachtige arm,
en
drijft uiteen wie zich verheven wanen,
machtigen
haalt Hij omlaag van hun troon,
eenvoudigen
brengt Hij tot aanzien;
Behoeftigen
schenkt Hij overvloed,
maar
rijken gaan heen met lege handen.
Hij
trekt zich Zijn dienaar Israël aan,
Zijn
milde barmhartigheid indachtig;
zoals
Hij de vaderen heeft beloofd,
voor
Abraham en zijn geslacht voor altijd.
255
Om God te danken voor de genaden die Hij de allerheiligste Maagd heeft
geschonken, moeten wij, naar het voorbeeld van Maria van Oignies en
verschillende andere heiligen, dikwijls het Magnificat bidden. Volgens hen is
dit het enige gebed dat de heilige Maagd zelf heeft samengesteld, of liever
Jezus in haar. Het is de hoogste offerande van lof die God in de heilsorde
heeft ontvangen. Van alle lofzangen is het enerzijds de nederigste en
dankbaarste, anderzijds de subliemste en verhevenste.
Maria van Oignies, heilige
(Nijvel, 1167 - Oignies, 23 juni 1213) feestdag :
23 juni
Zij was een mystica. Marie
huwde op 14-jarige leeftijd, maar op haar vraag werd het huwelijk niet
geconsumeerd en werd hun huis gebruikt als leproserie. Zij werd kluizenaar
in een cel bij de kerk in Oignies en kreeg
visioenen. Zo zag zij het Heilig Sacrament, de H. Johannes
(evangelist) en haar engelbewaarder.
Zij at geen vlees, was volledig in het wit gekleed, deed aan zelfverminking en
had stigmata.
Dag 32 : Navolging van Christus
Thomas a Kempis Boek 2 : 7
Hoofdstuk 7
Over de liefde tot Jezus boven alles
1. Zalig die begrijpt wat het is Jezus te beminnen, en
zichzelf te versmaden om Jezus.
Men moet om die Beminde alles verlaten wat men bemint; want Jezus alleen wil
boven alles bemind worden.
De liefde van de schepsels is bedrieglijk en onbestendig: de liefde van Jezus
is getrouw en onvergankelijk.
Die aan 't schepsel gehecht is, zal met het broos schepsel vallen: die Jezus
aanhangt, zal onwrikbaar staan voor altijd.
Bemin Hem en houd Hem te vriend, die u niet zal verlaten als allen u afvallen,
en die niet zal dulden dat gij in het einde verloren gaat.
Hetzij gij het wilt of niet, gij moet eens van alles scheiden.
2. In leven en dood houd u aan Jezus vast; en beveel u alleen aan
de getrouwheid van Hem, die alleen u helpen kan, als alles u zal verlaten.
Uw Beminde is van die aard, dat Hij met niemand anders uw liefde delen wil:
maar Hij wil uw hart alleen hebben, en daar wil Hij zetelen als koning op zijn
eigen troon.
Indien gij u wist te ontmaken van alle schepselen, zo zou Jezus gaarne met u
wonen.
Gij zult het haast altemaal verloren moeite vinden wat gij buiten Jezus op mensen
laat steunen.
Betrouw of steun op geen ander zwaaiend riet, want alle vlees is als gras, en al zijn glorie zal gelijk de grasbloem te
niet gaan (1).
3. Gij zult u haast bedrogen vinden, indien gij alleen let op de
uitwendige schijn der mensen.
Indien gij in hen troost en voordeel zoekt, zult gij veelal niets vinden dan
schade.
Indien gij in alles Jezus zoekt, zo zult gij zeker Jezus vinden.
Maar indien gij uzelf zoekt, dan zult gij ook uzelf vinden, doch tot uw
ondergang.
Want een mens, als hij Jezus niet zoekt, is aan zichzelf schadelijker dan
geheel de wereld en al zijn vijanden.
(1) Is. 40:6
Oefening
De geest moet uitsluitend aandachtig wezen, om Jezus Christus te leren kennen -
het Hart moet weten Hem alleen te beminnen - eindelijk, al onze zorgen moeten
zich daarheen wenden, dat wij Hem navolgen, aangezien wij alleen hiertoe
christenen zijn. Hoe gemakkelijk zal het u niet zijn om een God-mens te
beminnen, die alleen om u te beminnen en zalig te maken, is al wat Hij is? Maak
dan het voornemen, u met Hem bezig te houden, Hem in al zijn werken na te
volgen, zijn inzichten te doordringen, en de gevoelens en de geest van zijn
geheimen te volgen. Tracht ook, gelijk Hij, te werk te gaan, te lijden en te
leven: want geheel de verdienste van een christen in dit leven bestaat in
gelijkvormig te zijn aan Jezus Christus, en deze zal ook in het ander leven
zijn geluk uitmaken. Indien de christen in het ootmoedig en smartelijk leven
van Jezus tracht deel te nemen, zo zal hij ook het glorierijk en vreugdevol leven
van Jezus deelachtig worden.
Gebed
O Jezus, aangezien ik het bezit van het hemels Paradijs niet kan verwerven dan
door uw verdiensten en uw deugden, zo bid ik U, mij een vurige begeerte in te
boezemen om U te kennen en U te volgen. Geef, o minnelijke Zaligmaker! Dat ik
uw lering volge, uw deugden oefene, en mij volgens uw voorbeelden schikke,
opdat mijn gelijkvormigheid met U mij uw liefde verwerve, en mij genade bij uw
Vader doe vinden, welke ons eerst dan bemint, wanneer Hij iets van U in ons
ontmoet. Moedig dan mijn hart aan, opdat het zich van uw gevoelens doordringe,
en zich volgens de genegenheid van uw hart schikke. Dat mijn hart volgens het
uwe zoetaardig zij, ootmoedig, verduldig, liefdadig en in alles onderworpen aan
de wil van uw Vader. Ik hoop dat, wanneer ik mij voor Hem door U en in U zal
aanbieden, ik niet verstoten zal worden; en dat de verkleefdheid, die ik begeer
voor U te gevoelen, mij tot onderpand van uw liefde en van mijn zaligheid zal
dienen. Amen.
De Ware godsvrucht L-M Grignion de
Montfort : 257-260
Innerlijke praktijken voor hen die volmaakt
willen worden
257 De innerlijke praktijken zijn heiligend voor
allen die door de heilige Geest tot hoge volmaaktheid willen komen. Het komt
hierop neer dat men al zijn handelingen verricht door Maria, met Maria en in
Maria, met als doel ze volmaakter te verrichten door Jezus Christus, met Jezus,
in Jezus en voor Jezus.
Door Maria
258 Wij moeten onze handelingen verrichten door
Maria, dat wil zeggen in alles aan de allerheiligste Maagd gehoorza-men en ons
helemaal door haar geest, die Gods heilige geest is, laten leiden. Zij die door
Gods geest worden geleid, zijn kinderen van God (Rom 8,14). En zij die zich door
de geest van Maria laten leiden, laten zich door God leiden. De geest van Maria
is de geest van God. Zij heeft zich immers nooit door haar eigen geest laten
leiden, maar altijd door die van God. Deze heeft zich zozeer doordrongen dat
hij haar eigen geest is geworden. Daarom zegt de heilige Ambrosius: Dat de
ziel van Maria in ieder leve, om de Heer te verheerlijken; dat de geest van
Maria in ieder leve om zich in God te verblijden.
259 Als men zich echt wil laten leiden door de geest
van Maria, moet men :
1 alvorens te handelen, aan zijn eigen
geest, eigen inzichten en bedoelingen verzaken. Bijvoorbeeld vóór de meditatie,
vóór het bijwonen van de heilige mis, vóór de communie,
Want als wij zouden
afgaan op de duisternis van onze geest, de boosaardigheid van onze eigen wil en
activiteit, ook al schijnt het allemaal goed te zijn, dan zouden wij de werking
van de heilige geest van Maria in ons, belemmeren.
2 Men moet zich overleveren aan de
geest van Maria, om geheel volgens haar bedoelingen geleid te worden. Men moet
zich blijvend aan haar toevertrouwen. Men moet zich in haar verliezen. Aan de
eigen wil verzaken. Het kan ook met woorden: Ik geef mij over aan u, lieve
moeder.
3 Zowel tijdens als na zijn
activiteiten moet men af en toe dezelfde daad van overgave en vereniging te
hernieuwen. Hoe meer men dit doet, zoveel eerder zal men heilig worden en met
Jezus verenigd zijn, want dit is een gevolg van de eenwording met Maria. Haar
geest is immers de geest van Jezus.
Met Maria
260 Wij moeten onze handelingen verrichten met Maria,
dat wil zeggen bij alles wat we doen Maria voor ogen houden als het perfecte
model van elke deugd en volmaaktheid, door de heilige Geest gevormd in een schepsel,
om het naar ons beperkt vermogen na te volgen. Bij elke handeling moeten we dus
nagaan: Hoe deed Maria dit nu of hoe zou zij het doen, als zij in mijn plaats
was? Daarom is het nodig dat wij de deugden van haar aardse leven nagaan en
overwegen, vooral: 1 Haar levendig geloof, waardoor zij
zonder aarzeling het woord van de engel geloofde; en zij heeft trouw en
standvastig geloofd tot onder het Kruis op Calvarië.
2 Haar diepe nederigheid, waardoor zij zich verborgen
hield, zweeg, zich aan alles ondergeschikt maakte en steeds de laatste plaats
innam.
3 Haar goddelijke zuiverheid, die op deze aarde nooit
geëvenaard werd of zal worden.
Maria is dus de grote en enige vorm van God. Wie deze
vorm heeft gevonden en zich daarin verliest, zal weldra omgevormd worden in
Jezus Christus, want deze vorm geeft Hem natuurgetrouw weer.
Dag 33 : Navolging van Christus
Thomas a Kempis Boek 4 : 11
Hoofdstuk
11
Het Lichaam van Christus en de
heilige Schrift
zijn voor de gelovige in hoge mate
onmisbaar
De
gelovige : Goede Heer Jezus, hoe groot is de mildheid die de godvruchtige
gelovige mag ervaren, als hij met U aan uw gastmaal aanzit; waar hem geen
andere spijs tot nuttiging wordt aangeboden dan U, zijn enige Beminde; die voor
hem boven alles wat hij kan verlangen aantrekkelijk zijt.
Het
zou mij een voldoening zijn in uw tegenwoordigheid uit diepe genegenheid tranen
te storten en met de beminnende Magdalena uw voeten met tranen te bevochtigen.
Maar
waar vind ik een dergelijke vroomheid? Waar is die overvloedige vloed van
heilige tranen?
Zeker
voor uw aanschijn en dat van uw heilige engelen zou heel mijn hart in vuur en
vlam moeten staan en zou ik van vreugde moeten wenen.
Want
ik heb U hier bij mij tegenwoordig in het Sacrament, hoewel verborgen onder een
andere gedaante.
U
in uw eigen goddelijke klaarheid te aanschouwen immers zouden mijn ogen niet
kunnen verdragen; zelfs wie volstrekt rein was, zou niet bestand zijn tegen de
glorievolle glans van uw majesteit. Hierin komt Gij dus mijn hulpeloosheid
tegemoet, dat Gij U in dit Sacrament verbergt.
De Ware godsvrucht L-M
Grignion de Montfort : 261-265
In Maria
261 Wij moeten onze handelingen
verrichten in Maria. Om deze praktijk goed te begrijpen moet men het volgende
weten : 1 De allerheiligste Maagd is het ware
aards paradijs van de nieuwe Adam. Het oude was hiervan slechts een voorafbeelding.
In dit aards paradijs bevindt zich dus onuitsprekelijke rijkdom, schoonheid,
zeldzaamheid en zoetheid, er achtergelaten door de nieuwe Adam: Jezus Christus.
In dit paradijs heeft Hij zich negen maanden opgehouden, Zijn wonderen verricht
en Zijn schatten uitgestald met de vrijgevigheid van een God. Dit heilig oord
bestaat slechts uit maagdelijke en onbevlekte aarde waaruit de nieuwe Adam werd
gevormd en gevoed, zuiver, door de werking van de heilige Geest, die er Zijn
verblijfplaats heeft.
In dit aards paradijs staat in de
ware zin van het woord de levensboom die Jezus Christus, de Levensvrucht, heeft
gedragen. Ook de boom van de kennis van goed en kwaad, die de wereld het Licht
heeft geschonken. In dit van God vervulde oord staan bomen die God eigenhandig
heeft geplant en besproeid met Zijn goddelijke zalving. Zij hebben vruchten
gedragen en dragen dagelijks nog vruchten met een goddelijke smaak. Er liggen
veelkleurige perken met mooie en verschillende bloemen van deugd, en die ruiken
zo heerlijk. In dit oord liggen groene weiden van hoop, onneembare torens van
kracht, mooie woningen van vertrouwen
Alleen de heilige Geest kan de waarheid
doen kennen die onder deze beelden verborgen gaat. In dit oord bevindt zich een
pure onbedorven atmosfeer van zuiverheid, een heldere nachtloze dag van de
heilige mensheid, een heerlijke schaduwloze zon van de Godheid, een
onophoudelijk brandende oven van liefde waarin alle ijzer dat erin geworpen
wordt, gaat gloeien en in goud verandert. Uit de bodem welt een stroom op van
nederigheid die zich in vieren deelt en heel dit verrukkelijk oord bevloeit:
dat zijn de vier hoofddeugden.
2 262-263 De van de heilige Geest
bezielde heilige Vaders noemen de heilige Maagd ook nog:
* de Oosterpoort, waardoor de
hogepriester Jezus Christus de wereld in en uit gaat. Door haar is Hij er de
eerste maal binnengetreden. En de tweede maal zal Hij ook Zijn intrede doen
door haar.
* het Heiligdom van de Godheid, de
rustplaats van de allerheiligste Drieëenheid, de troon van God, de stad Gods,
het altaar, de tempel en de wereld van God. Wat een rijkdom en glorie, wat een
genoegen, wat een geluk te kunnen binnengaan en verblijven in Maria, waar de
Allerhoogste de troon van zijn gelukzaligheid heeft gevestigd. Het oord wordt
niet door een cherubijn bewaakt, zoals het vroegere aards paradijs, maar door
de heilige Geest zelf, die er absoluut gezag uitoefent en er het volgende over
getuigt: Een gesloten tuin is mijn zuster, mijn bruid, een gesloten tuin, een
verzegelde bron (Hoogl 4,12). Maria is gesloten en verzegeld. De kinderen van
Adam en Eva, die werden verjaagd uit het aards paradijs, kunnen het niet
binnentreden tenzij de heilige Geest het hun toestaat door een speciale gunst
te verlenen die zij moeten verdienen.
|