5 De ware devotie tot de heilige Maagd is belangeloos
:
Onder haar invloed zoekt men niet zichzelf, maar God
alleen in Zijn heilige Moeder. Een echte Mariavereerder dient deze verheven
Koningin niet uit baatzucht of eigenbelang, niet voor wijn tijdelijk of eeuwig,
zijn lichamelijk of geestelijk welzijn, maar uitsluitend omdat zij het waard is
dat men haar, en in haar God alleen, dient. Hij bemint Maria niet uitgerekend
vanwege de gunsten die hij van haar ontvangt of verwacht, maar vanwege haar
eigen beminnelijkheid. Vandaar dat hij haar even trouw bemint en dient in
tegenzin en dorheid als in gevoelde vertroosting en vurigheid. Hij heeft haar
evenzeer lief op Calvarië als op de bruiloft van Kana.
Dag 23 : De Ware godsvrucht L-M
Grignion de Montfort : 120-121
Toewijding in de diepste betekenis
Onze hele
volmaaktheid bestaat hierin, dat wij aan Jezus Christus gelijkvormig zijn, met
Hem verenigd en aan Hem toegewijd. Vandaar dat de beste devotie
ontegenzeggelijk die is, welke ons het meest met Jezus Christus gelijkvormig
maakt, met Hem verenigt en aan Hem toewijdt. Welnu, van alle schepselen is
Maria het meest gelijkvormig met Jezus Christus, zodat ook geen enkele devotie
een mens meer aan de Heer toewijdt en aan Hem gelijkvormig maakt dan de devotie
tot de allerheiligste Maagd, Zijn heilige Moeder. Hoe meer dus iemand aan Maria
is toegewijd, hoe meer dat ook aan Jezus Christus is.
De volmaakte
toewijding aan Jezus Christus is bijgevolg niets anders dan een volmaakte en
volledige toewijding van zichzelf aan de allerheiligste Maagd. En dit is juist
de devotie die ik verkondig. Anders gezegd : het is de volmaakte hernieuwing
van de plechtige beloften van het heilig Doopsel.
Een
alles omvattende zelfgave
Deze devotie
bestaat dus in een volledige overgave van zichzelf aan de allerheiligste Maagd
om door haar volledig aan Jezus Christus toe te behoren. Wij moeten haar geven
:
1 ons lichaam met
al zijn zintuigen en ledematen;
2 onze ziel met
al haar vermogens;
3 onze uitwendige
goederen, ons aards bezit, zowel dat van nu als dat van later;
4 onze
innerlijke, geestelijke verworvenheden, nl. onze verdiensten, deugden en goede
werken van verleden, heden en toekomst.
Kortom : wij moeten haar alles geven wat wij bezitten
in de orde van de natuur en van de genade, evenals al datgene wat wij later in
de orde van de natuur en van de genade en van de glorie nog zullen ontvangen.
En dit alles wonder enig voorbehoud, nog niet van een duit, een haar of de
minste goede daad; en wel voor alle eeuwigheid. En wij moeten het schenken
wonder op iets anders aanspraak te maken of enige hoop te koesteren op een
andere beloning voor onze overgave en onze dienstbaarheid dan de eer, door haar
en in haar aan Jezus Christus te behoren. En dat, zelfs al was deze
beminnelijke Meesteres niet, wat zij in wekelijkheid altijd is, het meest
vrijgevige en erkentelijke van alle schepselen.
Dag 24 : De Ware godsvrucht L-M
Grignion de Montfort : 152-159,164-165
Een weg die leidt tot vereniging met Jezus
Christus
152 Deze devotie is een gemakkelijke, korte,
volmaakte en zekere weg om tot vereniging met de Heer te komen; en daarin
bestaat de volmaaktheid van een christen.
1 Het is een gemakkelijke weg
Jezus Christus heeft hem gebaand, toen Hij tot ons
kwam : er bevindt zich geen enkele hindernis die ons zou beletten bij Hem te
komen. We kunnen nog langs andere wegen tot eenheid met God geraken, maar dan
zullen we veel meer te lijden hebben en uitzonderlijke offers moeten brengen.
Wij zullen veel meer problemen ondervinden en die slechts met grote moeite
overwinnen. Wij zullen door donkere nachten moeten, door ongewone worstelingen
en kwellingen, over ruwe bergen, over uiterst scherpe doornen en
afschrikwekkende woestijnen heen. Maar over Marias weg gaat het gemakkelijker
en rustiger. Ook hier moet wel hevig gevochten worden en zijn er grote
moeilijkheden te overwinnen, maar die goede moeder en meesteres komt dan heel
dicht in de nabijheid van haar trouwe dienaren. Zij zal hen verlich-ten in
donkere uren, verheldering schenken in twijfel, bemoedigen in angst, steunen in
strijd en moeilijkheden. En zo is deze maagdelijke weg om Jezus te vinden in
feite een weg van rozen en honing in vergelijking met andere wegen.
Slechts weinige heiligen hebben die zachte weg
bewandeld om naar Jezus Christus te gaan. Deze bewandelden die weg : de heilige
Efrem, Johannes Damacenus, Bernardus, Bernardinus, Bonaventura, Franciscus van
Sales enz. De heilige Geest, de trouwe Bruidegom van Maria, heeft hen door een
bijzondere genade die weg gewezen. De andere heiligen, veel meer in getal,
hebben de allerheiligste Maagd wel allen vereerd, maar deze weg hebben zij niet
of hoogst zelden betreden. Daardoor hebben zij ook zwaarder en gevaarlijker
beproevingen doorstaan.
153 Maar hoe komt het dan, kan een trouwe dienaar van
Maria opwerpen, dat de trouwe dienaren van deze goede moeder zo vaak te lijden
hebben, zelfs nog meer dan anderen die haar niet zo zijn toegedaan? Ze worden
tegengespro-ken, vervolgd, belasterd en niet geduld. Ofwel gaan ze in
innerlijke duisternis en in woestijnen, waar geen druppeltje hemelse dauw te
bespeuren valt. Als deze devotie tot de heilige Maagd het vinden van Jezus
Christus gemakkelijker maakt, hoe is het dan te verklaren dat juist zij het
meest worden gekruisigd?
154 Mijn antwoord hierop is als volgt : inderdaad
krijgen de trouwste dienaren van de heilige Maagd, juist omdat zij haar
lievelingen zijn, de grootste hemelse genaden en gunsten: de kruisen. Maar die
dienaren van Maria kunnen deze kruisen met meer gemak, verdienste en glorie
dragen. Wat een ander duizendmaal zou tegenhouden of doen vallen, dat weerhoudt
hen niet één keer en doet hen zelfs vooruitgaan. Want deze goede moeder, geheel
vervuld van genade en zalving van de heilige Geest, verzoet al deze kruisen en
doordrenkt ze met de suiker van haar moederlijke zachtheid en de zalving van de
zuivere liefde. Zo komt het dat zij ze vol vreugde slikken, hoewel ze van
zichzelf zeer bitter zijn. En ik geloof niet dat iemand die godvruchtig en
deugdzaam wil leven in Jezus Christus, en die dus vervolging moet lijden en
dagelijks zijn kruis opnemen (2 Tim 3,12), ooit met vreugde en volharding zware
kruisen zal dragen zonder tedere devotie tot de heilige Maagd die de kruisen
zoet maakt. Evenmin als iemand zonder zich geweld aan te doen, en dat zal hij
niet lang volhouden deze kruisen te dragen.
2 Deze devotie
tot de allerheiligste Maagd is een korte weg om Jezus te vinden;
155 want men verdwaalt er niet en men gaat er ook met
meer vreugde en gemak, en dus met meer vaardigheid vooruit. In een korte tijd
van onderworpenheid aan Maria en afhankelijkheid van haar vordert men meer dan
in lange jaren van eigenwilligheid en zelfgenoegzaamheid. Immers de mens die
gehoorzaam en onderworpen is aan de van God vervulde Maria, zal over al zijn
vijanden victorie roepen. Zeker, ze zullen hem willen tegenhouden, zelfs
proberen hem te doen terugdeinzen of vallen. Maar dank zij de steun, hulp en
leiding van Maria zal hij zonder te vallen, terug te deinzen of zelfs maar
vaart te minderen, met reuzenschreden voortgaan naar Jezus Christus. En wel,
langs dezelfde weg waarlangs Jezus, naar er geschreven staat, met
reuzenschreden en in korte tijd tot ons is gekomen.
156
Waarom heeft Jezus Christus maar zo korte tijd op aarde geleefd, en de weinige
jaren dat Hij er geleefd heeft, bijna geheel in onderdanige gehoorzaamheid aan
Zijn Moeder doorgebracht? Omdat Hij, in korte tijd tot voltooiing gekomen, lang
heeft geleefd, zelfs nog langer dan Adam wiens verliezen Hij kwam goedmaken en
die meer dan 900 jaar is geworden. Jezus Christus heeft lang geleefd, want om
te gehoorzamen aan God, Zijn Vader, is Hij geheel onderdanig geweest aan Zijn
heilige Moeder en innig met haar verenigd.
Immers:
*
De heilige Geest zegt, dat wie zijn moeder eert, gelijkt op iemand die schatten
vergaart, met andere woorden : wie in zijn verering voor Maria, zijn moeder,
zover gaat dat hij zich aan haar onderwerpt en haar in alles gehoorzaamt, zal
spoedig zeer rijk worden. Want hij verzamelt dagelijks schatten door het geheim
van deze steen der wijzen: Wie zijn moeder eert, is als iemand die schatten
verzamelt (Prediker 3,5).
*
Volgens een spirituele verklaring van dit woord van de heilige Geest: Mijn
ouderdom bevindt zich in de barmhartigheid van de schoot (Jeremia 31,22),
mogen wij hier aan de schoot van Maria denken. Deze heeft immers een volmaakte
mens omsloten en gebaard, en het vermogen gehad diegene te omvatten die het
heelal niet kan bevatten of omsluiten. Daarom durf ik beweren dat binnen de
schoot van Maria jonge mensen de rijpheid van ouderen ontvangen in verlichting
en heiligheid, ervaring en wijsheid. In weinig jaren bereiken zij de volle
rijkdom van de volwassen Jezus.
*
157 Deze praktijk van de devotie tot de allerheiligste Maagd is een volmaakte
weg om tot Jezus Christus te gaan en zich met Hem te verenigen. De van God
vervulde Maria is immers het volmaaktste en heiligste van alle loutere
schepselen. Bovendien heeft Jezus Christus, die toch op volmaakte wijze tot ons
gekomen is, geen andere weg gekozen voor Zijn grote en verwonderlijke tocht. De
Allerhoogste, de Onvatbare, de Ongenaakbare, Die Is (Ex 3,14) wilde komen tot
ons, aardwormpjes, die niets zijn.
Hoe
is dat gebeurd?
De
Allerhoogste is op volmaakte en goddelijke wijze tot ons neergedaald door de
nederige Maria. Daarbij verloor Hij niets van Zijn godheid en heiligheid. De
zeer nietigen moeten dan ook door Maria op volmaakte en goddelijke wijze
opstijgen tot de Allerhoogste, zonder iets te vrezen.
De
Onvatbare heeft zich door de kleine Maria volkomen laten bevatten en omsluiten,
zonder iets van Zijn onmetelijkheid prijs te geven. Wij ook moeten ons door de
kleine Maria volkomen laten omsluiten en leiden, zonder enig voorbehoud.
De
Ongenaakbare is ons nabij gekomen: door Maria heeft Hij zich innig, volmaakt en
zelfs persoonlijk met onze mensheid verenigd. Toch ging daarmee niets van Zijn
majesteit verloren. Ook wij moeten door Maria tot God naderen en ons volkomen
en innig met Zijne Majesteit verenigen zonder vrees verstoten te worden.
Tenslotte
: Die Is wilde komen tot hetgeen niet is, teneinde hetgeen niet is, God te
laten worden ofwel Die Is. Hij heeft dit op de meest volmaakte manier gedaan,
namelijk door zich geheel aan de jeugdige maagd Maria over te geven en te
onderwerpen. Toch hield Hij in de tijd niet op te zijn: Hij die Is van alle
eeuwigheid. Evenzo kunnen wij, ondanks onze nietswaardigheid, door Maria
gelijk worden aan God: door de genade en de glorie. Wij dienen daartoe onszelf
niets, maar in Maria alles te zijn, zonder gevaar voor vergissing.
158
Laat iemand me een nieuwe weg naar Jezus Christus banen. Hij mag die weg
plaveien met alle verdiensten van de zaligen, versieren met al hun heldhaftige
deugden, verlichten en verfraaien met alle luister en pracht van de engelen.
Laat alle engelen en heiligen er zijn om wie deze weg willen bewandelen, te
leiden, te verdedigen en te ondersteunen. En toch, met de grootste stelligheid
beweer ik, en ik spreek de waarheid: boven die zo voortreffelijke weg zou ik de
onbevlekte weg van Maria verkiezen: een weg zonder de minste smet, zonder
erfzonde of persoonlijke zonde, zonder schaduw of duisternis. En wanneer mijn
beminnelijke Jezus, zoals zeker is, een tweede maal in Zijn glorie op de aarde
zal komen om erover te heersen, dan zal Hij geen andere reisroute nemen dan de
van God vervulde Maria, door wie Hij de eerste keer zo veilig en volmaakt
gekomen is. Het verschil tussen beide komsten is alleen hierin gelegen, dat Zijn
eerste komst geheim en verborgen plaats vond, terwijl de tweede komst glorieus
en schitterend zal zijn. Maar alle twee zijn ze volmaakt, omdat beide door
Maria geschieden. Jammer genoeg wordt dit geheim niet begrepen.
*
159 Deze devotie tot de allerheiligste Maagd is ook een zekere weg om tot Jezus
Christus te gaan, ons met Hem te verenigen en aldus de volmaaktheid te
verwerven.
1 Deze praktijk is immers niet
nieuw. Kardinaal de Bérulle, wiens nagedachtenis door heel Frankrijk in ere is,
toonde zich een van de ijverigsten om deze godsvrucht in Frankrijk te
verbreiden, ondanks alle laster en vervolging door critici en andersdenkenden
tegen hem ontketend. Hij schreef een boekje en toonde aan dat deze godsvrucht
gebaseerd is op het voorbeeld van Jezus Christus, op onze verplichtingen jegens
Hem en op de plechtige beloften die wij hebben gedaan bij het heilig Doopsel.
Hij toont aan dat deze toewijding aan de allerheiligste Maagd, en door haar
handen aan Jezus Christus, niets anders is dan een volmaakte hernieuwing van de
plechtige beloften van het Doopsel. Wanneer deze praktijk geen gemeengoed is,
dan komt dit doordat we te voortreffelijk is om door iedereen gesmaakt en
beoefend te worden.
2 164 Deze devotie is een zeker
middel om tot Jezus Christus te gaan, omdat het de kenmerkende eigenschap van
de heilige Maagd is ons veilig tot Jezus te brengen, zoals het Jezus eigen is
ons veilig te leiden naar de eeuwige Vader. Wie een geestelijk leven wil
leiden, mag niet ten onrechte menen dat Maria voor hen een belemmering is om
tot vereniging met God te komen. Hoe zou dat mogelijk zijn? Zij heeft voor
allen en voor iedereen genade gevonden bij God. Zou zij dan een belemmering
kunnen vormen voor iemand om de grote genade te vinden van de eenwording met
Hem? Zij is vol van genade, vloeit over van genade. Zij is zo innig met God
verenigd en in Hem omgevormd, dat Hij in haar als het ware moest mens worden.
Zou zij dan iemand kunnen belemmeren om volmaakt een te worden met God? Een van
de redenen waarom slechts zo weinigen tot de volle rijkdom van de volwassen
Jezus Christus komen, is omdat Maria nog altijd de Moeder van de Zoon en de
vruchtbare Bruid van de heilige Geest, niet genoeg in hun harten gevormd is.
Wie de welgerijpte en volgroeide vrucht verlangt, moet de boom bezitten die ze
voortbrengt. Hetzelfde is waar met wie de levensvrucht Jezus Christus begeert.
Hij moet de levensboom, nl. Maria bezitten. Wanneer iemand in zichzelf de
werking van de heilige Geest wil ondervinden, dan moet hij ook zijn trouwe en
onafscheidelijke Bruid bezitten, de van God vervulde Maria die Hem vruchtbaar
en productief maakt.
165 Hoe meer u Maria voor ogen houdt
in uw gebed, overweging, werk en wederwaardigheden zij het niet altijd op
duidelijke en voelbare, dan toch op algemene en onmerkbare wijze des te
volkomener zult u Jezus vinden. Hij is immers altijd met Maria: groot, machtig
en ondoorgrondelijk werkzaam, meer nog dan in de hemel. Volgens Germanus van
Konstantinopel (een heilige) wordt niemand met de gedachte aan God vervuld dan
door haar.
Dag 25 : De Ware godsvrucht L-M
Grignion de Montfort : 213-225
De
wonderlijke effecten die deze devotie teweeg brengt in iemand die er trouw aan
is
1 Maria brengt tot zelfkennis
213
Door het licht dat de heilige Geest u door Maria, zijn lieve Bruid, zal geven,
zult u een klare kijk krijgen op uw kwade ondergrond, uw bedorvenheid en uw
onbekwaamheid tot alle goed. Alleen maar met geringschatting en afkeer zult u
dan nog aan uzelf denken, als aan een slak die alles met haar slijm bevuilt,
een pad die alles met haar venijn vergiftigt, een arglistige slang die steeds
uit is op bedrog. En dan wal de nederige Maria u haar diepe nederigheid
meedelen, waardoor u niet anderen maar uzelf zult geringschatten en die
geringschatting zult koesteren.
2 Maria deelt haar geloof mee
214
De heilige Maagd zal u ook haar geloof meedelen. Dat was hier op aarde groter
dan het geloof van alle patriarchen, profeten, apostelen en alle heiligen. Nu
wij in de hemel heerst, heeft zij dit geloof niet meer, want door het
glorielicht aanschouwt zij alles duidelijk in God. Maar bij haar intrede in de
glorie heeft de Allerhoogste goedgevonden dat haar geloof toch niet verloren
ging. Zij heeft het namelijk behouden om het in de strijdende Kerk te doen
voortleven bij haar meest getrouwe dienaars en dienaressen.
Dus
hoe meer u de welwillendheid van deze verheven Vorstin en trouwe Maagd zult
weten te winnen, hoe meer heel uw levenswijze zal bepaald worden door uw geloof
:
*
Een zuiver geloof: weinig zult u nog geven om het gevoelsmatige en het
buitengewone.
*
Een levendig geloof, door liefde bezield: uw handelingen zult u uit loutere
liefde verrichten.
*
Een onwankelbaar geloof: onwrikbaar als een rots, standvastig zult u blijven
bij noodweer en storm.
*
Een werkdadig en doordringend geloof: als een geheime sleutel zal het u tot
alle diepe waarheden van Jezus toegang verlenen, tot de uiteindelijke
bestemming van de mens, ja tot het hart van God zelf. Een moedig geloof dat u,
zonder aarzelen, grote dingen zal doen ondernemen en volvoeren voor God en het
heil van de mensen.
*
Een geloof dat uw brandende fakkel, uw goddelijk leven en uw verborgen schat
van de goddelijke Wijsheid zal zijn en uw alvermogend wapen: Wie in de duistere
schaduwen van de dood neerzitten, zult u ermee verlichten; de lauwen, die het
vlammende goud van de liefde missen, zult u doen ontvlammen. Leven zult u
schenken aan wie dood zijn door de zonde. Met uw zacht en machtig woord zult u
versteende harten vermurwen en weerstand bieden aan de duivel en alle vijanden
van ons heil.
3 Maria verruimt uw hart
215
Deze Moeder van de schone liefde (Prediker 24,24) zal uit uw hart alle
angstvalligheid en vrees verwijderen. Zij zal het openen en verruimen om snel
voortgang te maken in de geboden van haar Zoon, met de heilige vrijheid van de
kinderen Gods. Dan zal zij het ook vervullen met de zuivere liefde waarvan zij
de schatbewaarster is. U zult niet meer handelen uit vrees voor God, die liefde
is, maar uit zuivere liefde. U zult Hem beschouwen als uw goede Vader. U zult
zonder ophouden proberen Hem te behagen. Als een kind met zijn goede vader,
zult u vertrouwelijk omgaan met God. En wanneer u Hem hebt beledigd, dan zult u
zich daarvoor voor Hem vernederen, Hem er berouwvol vergiffenis voor vragen en
in alle eenvoud uw hand naar Hem reiken. Dan zult u in liefde weer opstaan,
zonder ongerustheid, en uw opgang naar God voortzetten zonder ontmoediging.
4 Maria vergroot uw vertrouwen
216
De heilige Maagd zal u vervullen met een sterk vertrouwen op God en op
haarzelf:
*
omdat u niet meer op eigen kracht tot Jezus zult naderen, maar altijd door
Maria, die goede moeder.
*
omdat zij u zal laten delen in haar deugden en u met haar verdiensten bekleden.
U hebt haar toch al uw verdiensten, genaden en voldoeningen afgestaan om er
naar eigen goedvinden over te beschikken. U zult dan ook met volle vertrouwen
tot God kunnen zeggen: Hier is uw dienstmaagd Maria, mij geschiede naar uw
woord (Lc 1,38).
*
omdat zij, in ruil voor uw totale zelfgave naar lichaam en ziel, zich
wonderbaarlijk maar reëel aan u zal meedelen. Zij is vrijgevig met de
vrijgevigen, ja vrijgeverig dan de vrijgevigen. U kunt haar dan ook zeggen: Ik
ben van u, heilige Maagd; red mij (Ps 119,94). Of met de woorden van de
welbeminde leerling: Heilige moeder, ik heb u voor mijn enig bezit genomen (Joh
19,27). Met de woorden van de heilige Bonaventura kunt u ook zeggen:
Mijn
lieve meesteres en redster,
vol
vertrouwen zal ik handelen, zonder bang te zijn,
want
u bent mijn kracht en mijn glorie in de Heer.
Ik
ben helemaal van u, en al wat ik heb behoort u toe.
Glorierijke
Maagd, gezegende boven al het geschapene,
Laat
mij u als een zegel op mijn hart drukken,
Want
uw liefde is sterk als de dood!
U
kunt met de psalmist meevoelen en tot God zeggen: Heer, noch mijn hart, noch
mijn ogen hebben enige aanleiding zich te verheffen en trots te zijn; zij
streven geen grote en wonderbaarlijke dingen na. En met dat al ben ik nog niet
nederig. Maar ik leef weer op en voel mij aangemoedigd door het vertrouwen. Ik
ben als een kind, rustend op de schoot van mijn moeder; en daar word ik met
weldaden vervuld (Ps 130,1-4).
*
Wat uw vertrouwen in haar nog zal versterken, is deze gedachte: alwat er goed
in u is, hebt u haar in bewaring gegeven opdat zij het zou uitdelen of bewaren.
U zult minder vertrouwen in uzelf gaan stellen, en veel meer in haar, uw
schatkamer. Wat een bemoedigende en troostrijke zekerheid, wanneer men zeggen
kan dat de schatkamer van God, waar Hij zijn kostbaarste bezit heeft geborgen,
ook de zijne is! Zij is de schatkamer van de Heer.
5 Maria geeft u haar eigen ingesteldheid
217
Indien u trouw bent aan deze devotie dan zal de ziel van de heilige Maagd zich
aan u meedelen om de Heer te verheerlijken, en zal haar geest de uwe vervangen,
om zich in God, zijn heil, te verheugen. De heilige Ambrosius zegt hierover :
Dat de ziel van Maria in eenieder zij, om er de Heer te verheerlijken; dat de
geest van Maria in eenieder zij, om er zich in God te verheugen. Wanneer zal
die gelukkige tijd komen, dat de van God vervulde Maria als Koningin in de
harten zal gevestigd zijn om ze volledig aan de heerschappij van haar grote en
enige Jezus te onderwerpen? Wanneer zullen de zielen Maria evenzeer inademen
als het lichaam de lucht? Dan zullen er wondere dingen hier op aarde gebeuren.
De heilige Geest zal er, wanneer Hij in de zielen het beeld van zijn lieve
Bruid gevormd ziet, overvloedig neerdalen en ze met gaven vervullen, vooral met
die van zijn wijsheid, om wonderen van genade te verrichten.
Wanneer
komt die zalige tijd, dat tijdperk van Maria, waarin menigeen, door haar
uitverkoren en door haar van de Almachtige verkregen, volkomen in de afgrond
van haar innerlijk zal verzinken en levend evenbeeld van Maria zal worden, om
Jezus Christus te beminnen en te verheerlijken? Opdat Uw Rijk kome, moge het
Rijk van Maria komen.
6 Maria vormt Jezus Christus in u
218
Wanneer u Maria, de levensboom, door het trouw beoefenen van deze devotie goed
onderhoudt in uw ziel, dan zal zij te zijner tijd vrucht voort brengen en die
vrucht is niets anders dan Jezus. Ik zie zoveel vrome mannen en vrouwen op zoek
naar Jezus, zeggen: De hele nacht hebben we gewerkt en toch niets gevangen
(Lc 5,5). Men zou hen kunnen zeggen : U hebt hard gewerkt, maar u heeft er
weinig bij gewonnen (Hag 1,6). Jezus Christus is in u, maar zeer zwak. Langs de
onbevlekte weg, die Maria is, werkt men in daglicht met weinig inspanning en
tijd. In Maria is er geen nacht, want nooit is er zonde in haar geweest. Maria
is een heilig oord, het heilige der heiligen waar heiligen worden gevormd en
gegoten. Als in een vorm gegoten.
219
De heilige Augustinus noemt de heilige Maagd de gietvorm van God: Áls ik u
vorm van God noem, is het omdat U dat waardig bent. De vorm, geschikt om goden
te vormen en te gieten. Wie in deze goddelijke vorm wordt gestort zal spoedig
in Jezus Christus gevormd en gegoten zijn en Jezus in hem. Hij zal met weinig
moeite en in korte tijd god worden, omdat hij gegoten is in dezelfde gietvorm
waarin eens een God gestalte kreeg:
220
geheel volgens de menselijke natuur en tevens goddelijk.
221
Maar vergeet niet dat in een vorm alleen datgene gegoten kan worden wat
gesmolten en opgelost is. Met andere woorden breek de oude Adam in u af en los
hem op, om in Maria de nieuwe te worden.
7 Maria stimuleert een snel groeiproces
Wanneer
u deze praktijk trouw onderhoudt, zult u in één maand Jezus Christus meer eer
geven dan door welke andere ook. Ik haal daar de volgende redenen voor aan :
*
222 Deze praktijk leert u door de heilige Maagd te handelen. U laat dus uw
eigen bedoelingen en methodes los, ook al zijn ze goed en bekend. En u verliest
zich als het ware in die van de allerheiligste Maagd, zelfs al zijn deze u niet
bekend. Op die manier gaat u binnen in de sublieme verhevenheid van haar
intenties, zo zuiver, dat zij door het geringste werk God meer glorie gaf dan
alle heiligen door hun meest heldhaftige daden. Vandaar dat zij tijdens haar
aardse leven zon onuitsprekelijk toppunt van genade en verdienste heeft
verworven: eerder nog zou men de sterren aan het uitspansel, de druppels in de
zee of de zandkorrels van het strand kunnen tellen dan haar verdiensten en
genaden. Zij heeft God meer verheerlijkt dan alle engelen en heiligen dat
hebben gedaan of ooit zullen doen. Wat een wonder bent u, Maria; u kunt niet
anders dan wonderen van genade verrichten in hen die zich in u willen
verliezen.
*
223 Wie deze praktijk trouw beoefent hecht geen enkele waarde aan eigen denken
of doen. Hij steunt alleen op Marias beschikkingen. Die alleen bevallen hem om
Jezus Christus te benaderen en zelfs met Hem te spreken. Zo iemand beoefent de
nederigheid veel beter dan zij die op eigen kracht handelen en zich daar op te
beroemen. Hij geeft God dan ook grotere glorie, want God wordt alleen door
nederigen en kleinen van hart op volmaakte wijze geëerd.
*
224 In
haar grote liefde wil de heilige Maagd graag het geschenk van onze handelingen
in haar maagdelijke handen overnemen; zij geeft er een wondermooie luister aan.
Zelf biedt zij het Jezus aan en zonder moeite, zodat de Heer zo meer eer
ontvangt dan indien wij het met onze eigen zondige handen hadden aangeboden.
*
225 Nooit denkt u aan Maria of Maria denkt in uw plaats aan God. U hoeft Maria
maar te loven en te eren of Maria looft en verheerlijkt God met u. Zij is
geheel betrokken op God. Ja, ik zou haar heel goed kunnen noemen: de betrekking
Gods, die niet bestaat dan in verhouding tot God; ofwel de echo Gods. Zij zegt
en herhaalt alleen maar God. Wanneer u Maria zegt, zegt zij God. De heilige
Elisabeth prees Maria en noemde haar zalig omdat zij geloofd had. Maria, de trouwe
echo van God, hief het lied aan: Mijn hart prijst hoog de Heer (Lc 1,46).
Zoals bij die gelegenheid handelt Maria nog alle dagen: wanneer men haar looft,
liefheeft, vereert of haar iets geeft, wordt God geloofd, bemind, verheerlijkt,
geeft men zijn gave aan God door Maria en in Maria.
|