Archief per maand
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 03-2007
    Inhoud blog
  • 3 filmrecensies over "Ben X"
  • Artikel 'Engels op de derde plaats' uit De Morgen
  • Artikel 'Talen sterven almaar sneller' uit De Morgen
  • portfolio-opdracht
  • lectuurverslag - opdracht bij huislectuur
    Taalblog
    voor lln en cursisten
    07-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.portfolio-opdracht
    Portfolio. 

    1. Wat is het thema van het verhaal?

    2. Schets de korte inhoud en realiteitswaarde van het verhaal.

    3. Bespreek de titel van het boek.

    4.    Bespreek de hoofdpersonages.

    5.    Welke nevenpersonages spelen een rol in het boek? Bespreek ze kort.

    6.      Welke structuur heeft het boek? Bespreek ook de tijd en ruimte.

    Creatieve vraag: Welk ruimte in het boek krijgt jouw voorkeur? Waarom?

     7.      In welke stijl is het boek geschreven. Zoek voorbeelden in het boek.

    8.      Welk soort roman is het?  

    9.   Bespreek het vertelperspectief.

    10. Biografie: Licht de auteur kort toe en relateer de biografische gegevens aan het boek.
          Vergeet je bronnen niet te vermelden !!!

    11. Geef je persoonlijke mening over het boek. (Vond je het inhoudelijk goed? Wat vond je van de schrijfstijl? Zou je het herlezen? Wat stoorde je aan het boek?)

    12. Ga op zoek naar bijkomende informatie over dit boek, het thema van het boek of de auteur. Allerlei gerelateerde artikels, recensies, besprekingen kunnen toegevoegd worden.

    13. Maak een creatieve, persoonlijke collage over dit boek en hoe jij dit ervaren hebt.

    OF

    14. Ontwerp / teken een eigen omslag voor het boek.

     

    07-03-2007 om 00:00 geschreven door Elly D'haeyers  


    04-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lectuurverslag - opdracht bij huislectuur

    Beste cursist,

    Hieronder vind je de opdracht 'LECTUURVERSLAG' bij je eerste boek.

    1. Je leest een boek van een Nederlandstalige auteur. (Je kan evt. kiezen uit de lijst die ik jullie gaf)
    2. Je maakt een lectuurverslag op van het boek. Je zal dit moeten afgeven nadat je je spreekbeurt gaf. Deze lectuurfiche wordt door mij verbeterd en zal op het mondeling gebruikt kunnen worden (ter inzage indien nodig).
    3. Nog voor de paasvakantie geeft elke cursist een "spreekbeurt" over zijn boek: het doel is je medecursisten te vertellen welk boek je las, waarover je boek ging en wat jouw mening is over het boek.
    4. Ik let vooral op je taal en houding, hoe vlot je je verhaal naar voor brengt en natuurlijk ook op de inhoud van wat je vertelt.

    Heb je nog vragen? Stuur een bericht via deze weg of vraag het tijdens de les.



    LECTUURVERSLAG VERHALEND PROZA.

    Voornaam en naam:

    Klas: Datum:

    Auteur:

    Titel:

    Uitgever:

    1. Het werk

    1.1 Genre:

    1.2 Onderwerp:

    1.3 Naam hoofdpersonage:

    1.4 Verklaring titel:

    1.5 Plaats van de handeling:

    1.6 Sociaal milieu:

    1.7 Tijdperk:

    1.8 Korte samenvatting:

    1. Taal

    2.1 Taal- en woordgebruik (bijv. AN, veel dialect, veel spreektaal, erg deftig of eerder spontaan taalgebruik.)

    2.2 Woordenschat: (noteer hier woorden die je hebt moeten opzoeken)

    1. Waardering

    3.1 Ik vind dit boek …… (prettig, spannend, leerrijk, saai, interessant, leuk)

    3.2 Beschouw je het lezen van dit boek als ontspanning of inspanning? Zeg waarom!

    3.3 Thema’s en motieven die behandeld worden. (Het thema is een algemeen onderwerp in het boek. Een motief is zoiets als een leidraad die doorheen het boek loopt.)

    1. Auteur

    4.1 Beknopte biografie (enkel belangrijke gebeurtenissen kort vermelden)

    4.2 Primaire bibliografie (vermeld max. 5 belangrijke werken, gewonnen prijzen of nominaties)

    4.3 Secundaire bibliografie (alle door jou geraadpleegde bronnen)

    1. Allerlei

    5.1 Karakterontleding van het hoofdpersonage:

    5.2 Stijlstroming waartoe je het gelezen werk rekent:

    5.3 Het vertelperspectief. Leg uit met welke verteller(s) we in het verhaal te maken hebben. (vertellend of belevend ik – auctoriële of personele hij-verteller)


    04-03-2007 om 00:00 geschreven door Elly D'haeyers  



    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs