Het schilderij
De Kruisafneming"
Het
schilderij De kruisafneming uit
de parochiekerk van Sint-Andries werd gerestaureerd . Het was nodig, want het werk zat vol gaatjes
en scheuren in het doek. De verf
vertoonde opstuwingen en was op enkele plaatsen afgevallen. Aan de achterkant
zat een groot en enkele kleine stoplappen en dat veroorzaakte vervormingen van
het doek. En er zat ook veel
oppervlaktevuil op.
Mevr. Veronique van Caloen heeft het
met vakkennis en zorg mooi gerestaureerd.
Wij vermoeden dat het werk uit de 18de
eeuw komt. Wie het werk gemaakt heeft,
is niet terug te vinden op het schilderij..
Misschien denkt u spontaan dat u het
schilderij De Kruisafname nog hebt gezien.
Inderdaad in Antwerpen in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal hangt het
schilderij De Kruisafname van Pieter Paul Rubens (1577-1640). Het werk van Rubens is een immens groot paneel
en is het middenpaneel van een drieluik. Het
schilderij uit onze parochiekerk is dus geschilderd naar Rubens.
Het schilderij De kruisafneming
stelt het moment voor waarop het lichaam van Jezus Christus van het kruis genomen
werd, nadat hij gestorven was. Het
moment van de kruisafneming is traditioneel de 13de statie van de
kruisweg en de kruisdood van Christus werd door meerdere kunstenaars
geschilderd.
Centraal in het beeldwerk staat het
dode bleke lichaam van Jezus. Het wordt
voorzichtig met een lijkwade naar beneden gebracht. Vier mannen helpen mee: twee staan bovenaan
achter het kruis en de twee andere ziet u links en rechts van Christus. Maria
wil het lichaam aanraken. Onder
het kruis staat nog een Maria en Maria-Magdalena. Zij neemt de voet en het been van Jezus
vast. Johannes torst het lichaam van
Christus De ganse voorstelling gelijkt
wondergoed op het werk van Rubens.
Maar als u goed toekijkt staat er
links op het schilderij nog een persoon geschilderd. Hij staat wat in de achtergrond. Dit is voor mij een vraagteken, want die
persoon staat niet op het schilderij van Rubens. Wie is hij ?
Is hij onze plaatselijke kunstenaar?
Alle figuren op het doek stralen
emotie uit op de gezichten. De personen
worden afgebeeld met sterk uitgebeelde gevoelens en heftige gebaren. Het geheel is ook zeer realistisch uitgewerkt
met dramatische effecten.
Het werk heeft specifieke kenmerken
van de Barok. Zo zit er duidelijk een
diagonale lijn in: ze vertrekt van links onder naar rechts boven. Aldus komt er
vaart en beweging in. Die dynamiek, die
actie. is een belangrijk kenmerk van de Barok.
Een tweede kenmerk zijn de
donkere en lichtere contrasten. We
noemen het clair-obscur Waar haalden
de kunstenaars die kennis?. Ze
bewonderden vooral de werken van de Italiaanse kunstenaar Caravaggio.
Ook hier in Brugge doen kunstenaar dit na. Vooral Jacob Van Oost en Jan Janssens. Kijk maar naar de grote schilderijen die
achteraan in de kerk hangen.
De barok bloeide vooral op in
Italië. Ze duurde van 1575 tot 1750
. Ze werd door het Vaticaan ingeschakeld
in de contrareformatie. Dit is de tijd
dat katholieken zich manifesteren als een triomferende kerk. Dat was een reactie tegen de
protestanten. Uit die tijd komen de
preekstoelen, biechtstoelen en plaatst men grote schilderijen boven in de
portiekaltaren.
We hebben
hier dus ook een merkwaardig werk in onze kerk uit die baroktijd. Veel kunstenaars, kunstschilders en ook
dichters bespelen het thema van de
kruisdood van Christus. Zo ook de
priester-dichter Anton van Wilderode (1918-1998). Hij ziet in het neder brengen van de Christus
ook de opgaande diagonale dynamiek van de hemelvaart. De gekruisigde is slechts even
teruggekeerd. Hij schreef er een
gedicht over.
Ziehier zijn gedicht: De Kruisafneming
De
ladders in de kruisboom van de dood,
de
wolken met nog hemelsblauwe gaten.
God
ligt, in glijdend lijnwaad neergelaten,
straks
in Marias laatste moederschoot.
Van
wat hem boven hield teder bevrijd,
nog
tussen hemel en roetzwarte aarde
even
teruggekeerd tot onze zwaarte
en
het geweld van de genegenheid.
Lesly Storme
|