Kouterschool ~ 1ste leerjaar B
Volg onze klas- en schoolactiviteiten mee online!
Inhoud blog
  • Thema "Ik kijk en ik luister"
  • Vervolg van de foto's
  • Vervolg van de foto's
  • Hier zijn we weer!
    Over mijzelf
    Ik ben Vercaemst Liselotte
    Ik ben een vrouw en woon in Avelgem (Belgiƫ) en mijn beroep is leerkracht in het 1ste leerjaar.
    Ik ben geboren op 20/08/1985 en ben nu dus 40 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: bewegen, avondschool kleding en genieten van het leven!.
    17-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 13 tot 15 november 2008

    Wat een korte week was dit! Toch wat vermoeiend ook, een beetje uit het dagelijks ritme, alle structuren vallen even weg... niet altijd even eenvoudig voor de schoolkinderen. Al  bij al hebben we er ons goed doorheen geslaan.

    Taal: we hebben alle woordjes uit kern 4 geleerd. Dit betekent dat we nu zowel huis, hek, weg als bos, tak en hut kennen! De letters die we bijgevolg hieruit onthouden zijn de h, e, w, o, a en u. Vele nieuwe "buikjes" dus. Het tempo ligt natuurlijk steeds hoger daar de leerlingen de leestechniek steeds beter onder de knie hebben en reeds vele lettertjes kennen uit vorige woorden. Toch is het belangrijk om nu niet op te geven met het lezen thuis. Op die manier onderhouden de leerlingen hun letterkennis en het continu herhalen is echt goud waard! We schreven al de woordjes huis, hek en weg en dit ging zonder veel problemen. De leerlingen hebben ook een steeds betere schrijfhouding! We beschikken nu trouwens over schrijfmatten waarbij we extra aandacht kunnen besteden aan een lichte helling van het blad, zo gaat het schrijven veel vlotter en minder krampachtig.

    Wiskunde: We gingen in dezelfde lijn verder als voorgaande weken. We oefenden de splitsingen tot 7 in en ook het optellen en aftrekken tot 7 werd aangebracht. Vooral het splitsen gaat soms nog moeizaam. We proberen dit volgende week extra in te oefenen. Het wordt wat op de tandjes bijten want nu gaan we door tot alle splitsingen (tot 10) aangebracht zijn. Daarna kunnen we dan uitgebreid inoefenen en "trainen" zodat alle splitsingen, sommen en aftrekkingen vlot gemaakt kunnen worden. Voor de kinderen is het natuurlijk aangenaam als er regelmatig herhaald wordt, dit gebeurt in de klas, maar aarzel zeker niet om ook thuis eens in te oefenen. 1 oefening kan voldoende zijn om de "splitstechniek" weer eens op te roepen.

    Wero:
    We werkten nog wat verder rond het bos.De kinderen konden verder genieten van de educatieve video waarin Albert de Vogel ons in een half uurtje heel wat wist te vertellen over de bomen. Waarom zijn bomen nodig, hoe werken ze en hoe kunnen wij zorgzaam omgaan met de natuur? De leerlingen vonden het erg boeiend en interessant!
    We zijn deze week ook gestart met het thema "Mijn lievelingsdier". We hebben een vis, een poes, een hond en een vogel vergeleken naar uiterlijke kenmerken, materialen om te verzorgen, leefomgeving,...Ik was enorm verwonderd over de voorkennis van de leerlingen betreffende dieren! Kieuwen, vinnen, vacht of pels... geen woord was onbekend! Wauw!

    Muzische: We werkten met de muzische box. In deze box zitten alle liedjes en versjes die we leerden. Af en toe mag een leerling een kaart kiezen of lukraak uithalen. Soms zoek ik er ook eentje uit en dan zingen we of dragen we voor uit volle borst!
    Daar het een korte week was, moest er toch het een en ander worden afgewerkt. We hadden dan ook iets minder tijd om ons op muzisch vlak volledig te ontplooien. De knutselles moesten we deze week jammergenoeg achterwege laten, maar dit proberen we volgende week zeker in te halen!

    Vrijdag hebben we ook kennis gemaakt met hoekjeswerk. Vanaf volgende week hebben we wekelijks 1 uur hoekjeswerk. Als de leerlingen eenmaal vertrouwd zijn met het systeem is het de bedoeling om dit verder uit te breiden naar 2u in de week. Tijdens hoekjeswerk worden 10 hoeken voorgesteld, dit gaat van een knutselhoek, een bouwhoek, een reken- en taalhoek tot een schrijfhoek, een toneelhoekje en een computerhoek. Hoofddoelstellingen van hoekjeswerk zijn de reeds gekende leerstof inoefenen in nieuwe situaties en het zelfstandig werken bevorderen. De leerlingen mogen ook zelf hun activiteiten kiezen en leren op die manier ook plannen.

    Voldaan en terug heel wat wijzer kunnen we genieten van een welverdiend weekend! Tot volgende week!

    Graag ook nog een woordje van dank voor de toffe reacties op de blog! Het doet me deugd te weten dat dit door de ouders als zinvol wordt beschouwd. Het motiveert me natuurlijk ook om door te gaan! Bedankt!





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Inhoud blog
  • Thema "Ik kijk en ik luister"
  • Vervolg van de foto's
  • Vervolg van de foto's
  • Hier zijn we weer!
    Archief per maand
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs