Ik ben Vercaemst Liselotte
Ik ben een vrouw en woon in Avelgem (Belgiƫ) en mijn beroep is leerkracht in het 1ste leerjaar.
Ik ben geboren op 20/08/1985 en ben nu dus 40 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: bewegen, avondschool kleding en genieten van het leven!.
17-11-2008
Week van 13 tot 15 november 2008
Wat een korte week was dit! Toch wat vermoeiend ook, een
beetje uit het dagelijks ritme, alle structuren vallen even weg... niet altijd
even eenvoudig voor de schoolkinderen. Al bij al hebben we er ons goed
doorheen geslaan.
Taal: we hebben alle woordjes uit kern 4 geleerd. Dit betekent dat we nu zowel
huis, hek, weg als bos, tak en hut kennen! De letters die we bijgevolg hieruit
onthouden zijn de h, e, w, o, a en u. Vele nieuwe "buikjes" dus. Het tempo ligt natuurlijk steeds hoger daar de leerlingen de leestechniek steeds
beter onder de knie hebben en reeds vele lettertjes kennen uit vorige woorden.
Toch is het belangrijk om nu niet op te geven met het lezen thuis. Op die
manier onderhouden de leerlingen hun letterkennis en het continu herhalen is
echt goud waard! We schreven al de woordjes huis, hek en weg en dit ging zonder
veel problemen. De leerlingen hebben ook een steeds betere schrijfhouding! We
beschikken nu trouwens over schrijfmatten waarbij we extra aandacht kunnen
besteden aan een lichte helling van het blad, zo gaat het schrijven veel
vlotter en minder krampachtig.
Wiskunde: We gingen in dezelfde lijn verder als voorgaande weken. We oefenden de
splitsingen tot 7 in en ook het optellen en aftrekken tot 7 werd aangebracht.
Vooral het splitsen gaat soms nog moeizaam. We proberen dit volgende week extra
in te oefenen. Het wordt wat op de tandjes bijten want nu gaan we door tot alle
splitsingen (tot 10) aangebracht zijn. Daarna kunnen we dan uitgebreid
inoefenen en "trainen" zodat alle splitsingen, sommen en aftrekkingen
vlot gemaakt kunnen worden. Voor de kinderen is het natuurlijk aangenaam als er
regelmatig herhaald wordt, dit gebeurt in de klas, maar aarzel zeker niet om
ook thuis eens in te oefenen. 1 oefening kan voldoende zijn om de
"splitstechniek" weer eens op te roepen.
Wero:
We werkten nog wat verder rond het bos.De kinderen konden verder genieten van
de educatieve video waarin Albert de Vogel ons in een half uurtje heel wat wist
te vertellen over de bomen. Waarom zijn bomen nodig, hoe werken ze en hoe
kunnen wij zorgzaam omgaan met de natuur? De leerlingen vonden het erg boeiend
en interessant!
We zijn deze week ook gestart met het thema "Mijn lievelingsdier". We
hebben een vis, een poes, een hond en een vogel vergeleken naar uiterlijke
kenmerken, materialen om te verzorgen, leefomgeving,...Ik was enorm verwonderd
over de voorkennis van de leerlingen betreffende dieren! Kieuwen, vinnen, vacht
of pels... geen woord was onbekend! Wauw!
Muzische: We werkten met de muzische box. In deze box zitten alle liedjes en
versjes die we leerden. Af en toe mag een leerling een kaart kiezen of lukraak
uithalen. Soms zoek ik er ook eentje uit en dan zingen we of dragen we
voor uit volle borst!
Daar het een korte week was, moest er toch het een en ander worden afgewerkt.
We hadden dan ook iets minder tijd om ons op muzisch vlak volledig te
ontplooien. De knutselles moesten we deze week jammergenoeg achterwege
laten, maar dit proberen we volgende week zeker in te halen!
Vrijdag hebben we ook kennis gemaakt met hoekjeswerk. Vanaf
volgende week hebben we wekelijks 1 uur hoekjeswerk. Als de leerlingen eenmaal
vertrouwd zijn met het systeem is het de bedoeling om dit verder uit te breiden
naar 2u in de week. Tijdens hoekjeswerk worden 10 hoeken voorgesteld, dit gaat
van een knutselhoek, een bouwhoek, een reken- en taalhoek tot een schrijfhoek,
een toneelhoekje en een computerhoek. Hoofddoelstellingen van hoekjeswerk zijn de
reeds gekende leerstof inoefenen in nieuwe situaties en het zelfstandig werken
bevorderen. De leerlingen mogen ook zelf hun activiteiten kiezen en leren op
die manier ook plannen.
Voldaan en terug heel wat wijzer kunnen we genieten van een welverdiend weekend! Tot volgende week!
Graag ook nog een woordje van dank voor de toffe reacties op de blog! Het doet me deugd te weten dat dit door de ouders als zinvol wordt beschouwd. Het motiveert me natuurlijk ook om door te gaan! Bedankt!
Reacties op bericht (0)
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek