Schaatsen met drie, vier, vijf en zes! Dat is dolle pret! Maar spijtig genoeg wel koud voor de juf... die zich opofferde om langs de kant fotootjes te maken
Dit weekend kwam de Sint langs in onze klas! We vonden allemaal wat lekkers in onze schoen. Maar dat was niet het enige natuurlijk! We kregen ook strips, een puzzel, Harry Potter games, een dvd, een coole zitzak, lego, en ... een superschattig klasdiertje! Het is een grijs dwerghamstertje en hij luistert naar de naam Meeko (zeg: Mieko).
Wat was het vandaag een leuke dag! We zijn naar de film gegaan, kijk maar eens naar onze gekke brilletjes! Rapunzel was een superleuke film ! En in de namiddag hebben we hoekenwerk kunnen doen met Pieten!
Hij komt, hij komt... De lieve, goede Sint! En wij staan al te popelen van ongeduld! We tellen af naar vrijdag 3 december. Ja, de Sint komt al vroeger naar onze school. Hij heeft het op 6 december al druk genoeg!
Om het die dag nog leuker te maken gaan we met het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar naar de film. We gaan naar 'Rapunzel' kijken. En dan nog wel in 3D, we gaan dus met een gek brilletje in de zaal zitten.
Wil je al meer te weten komen over de film? Klik dan op de prent, dan kan je naar een voorfilmpje kijken.
In Pluspunt blok 4 werken we met grrrrrrroooooooooote getallen! We tellen tot 100 000! We laten een plekje open achter de drie eerste cijfers om het getal makkelijker te lezen. We zetten géén puntje!
Vandaag, zaterdag 23 oktober, is Eli jarig! Hij mag het ziekenhuis een dagje verlaten. Wij wensen je een ongelooflijke verjaardag, nog veel succes in het ziekenhuis en een deugddoende vakantie toe, Eli! DIKKE PROFICIAT van juf Marijke en alle kinderen van L4!!
Dag Eli, Hoe gaat het daar. Het is 21 oktober en het is het dag van het brood. De studenten zijn deze morgend gekomen. En we hebben proefjes met water gedaan. Voel je je al beter? Mag je uit je kamer? Daaaaaaaaaag, groetjes, Flore en Allison
Hoe gaat het daar? Hier gaat alles goed! Heb je al vrienden? Het was vandaag(21/10/10)de dag van het brood!!! de stachijrs waaren vandaag(21/10/10)gekomen(heeeeeeeel saai!!! ) Mag je nu al uit kamer? Heb je een computer in je kamer?
is het leuk in het ziekenhuis? we missen je heb je al les gekregen? heb je daar vrienden? is het daar gezelig? hopelijk kom je snel terug van jana emma en aicha xxx dag
we missen je heb je al vrienden en vind je het daar leuk we hopen dat je snel terug komt heb je al les gekregen ben je al geopereerd is het daar gezellig
we vinden het heel spijtig dat je weg bent en hoe gaat het daar? is het daar leuk in de school daar heb je al les gekregen? en heb je al vrienden? we hopen dat het snel beter gaat
dag eli en is het daar leuk ? we missen je grapmakker ! het is hier droevig zonder jou we zijn bij spelling bijna in slaap gevallen zzzz. oei we zijn voor de computer in slaap gevallen zzzzzzzzzzzz. heb je al vrienden ? en heb je al les gekregen? we stellen veel vragen he he he. we vinden het heel jammer dat je er niet bent.
groetjes van giulia en lies :- daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag nog even een foto. spaggetie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
heej hoe is het daar en hier is het ook goed we missen je eli is het daar leuk? heb je al lessen gehad ik hoop van ni! we hopen dat die 2 weken rap om zijn en de toets van rekenen was heel saai en we gaan vandaag zwemmen :p heb je al veel vrienden en mis je anna tot siens eli
VANESSA en LIEDEWEI DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGW
In het vierde gaan we enkele WO-lessen werken rond herfst en allerlei thema's die hiermee te maken hebben. We leven ons in in de rol van echte weermannen en vrouwen en gaan controleren of de weersvoorspellingen wel kloppen. Daarvoor maakten we alvast enkele nuttige instrumenten, zoals een regenmeter, een meter voor windkracht en windsnelheid en een barometer.
Het was een spannende namiddag in L4, want voor één keertje werd de WO-les omgetoverd in een heuse wijkraad. De groep "Kind en Spel" had er namelijk niet beter op gevonden dan de Bronlaan uit te kiezen als locatie voor een gloednieuw skeelerterrein! Maar dat was buiten de iets oudere delegatie van het buurtcomité "Rustig wonen" gerekend. Ook de pers was veelvuldig aanwezig.
Hier volgt het verslag van onze gemeentesecretaris Iolanda met enkele sfeerfoto's.
Na iedereen welkom geheten te hebben, geeft burgemeester Giulia het woord aan de schepen van jeugd, Emma. Zij is duidelijk vóór het idee van een skeelerterrein, want ze vindt het veiliger dat de kinderen daar skeeleren dan gewoon op straat. Er is, volgens haar, verder ook bijna geen ruimte om te spelen. De schepen van openbare werken, Hendrik, geeft een overzicht van de praktische kant van de zaak en het kostenplaatje. Het buurtcomité brengt de discussie op gang met het argument dat ze vrezen voor lawaaihinder. De oudere mensen uit de buurt zien hun nachtrust verstoord. Bovendien zullen de kinderen volgens hen afval achterlaten. "Rustig wonen" ziet er ook een probleem in rond veiligheid. Kind en spel reageert dat het terrein vooral overdag zal gebruikt worden en slechts in mindere mate 's avonds. De kinderen zullen verlicht worden om beschermende kledij te dragen en zullen begeleid worden door hun ouders. Voldoende vuilbakken moeten het afvalprobleem tegengaan. Doorlaggevend was misschien toch wel het argument van "Rustig wonen" dat er al een skeelerterrein is, nl. aan Sportoase.
We zijn hier duidelijk nog niet tot een besluit gekomen en er zal verder gediscussieerd worden over eventuele alternatieven.
Met dank aan de burgemeester en schepenen en de leden van de beide partijen.
Vandaag gingen we op onderzoek in de buurt van de school... We speurden naar tekens uit het verleden in en om oude huizen. Kijk maar!
Dit is een schoenenschraper, voor als je vuile voeten had. Dat komt nu op de Geldenaaksebaan ook heel goed van pas.
Oude huizen hebben vaak hoge ramen.
Rijke mensen konden zich glasramen veroorloven. Dit huis werd gebouwd in 1672.
Zie je het oude naambordje op deze gevel?
Ramen werden dichtgemaakt omdat je belast werd per raam!
Langs deze weg kon de kolenhandelaar de kolen lossen in de kelder.
Het huis van onze buren werd gebouwd in 1614. Zie je ook de ijzeren verstevigingen in de gevel? Ook de trapgevel is typisch en doet denken aan de "riddertijd".
Bij oude huizen tref je wel eens een kapelletje aan in de gevel.
Had jij gedacht dat je zoveel kon leren op de Geldenaaksebaan?
Muis in de supermarkt, muis in de supermarkt. Is daar lekker thuis in de supermarkt. Bij de boter en de thee, bovenop een pak puree. Woont in het rek, het rek van de ... ma maca macaroni. Ma ma ma ma ma ma ma macaroni. Slaapt in een hoekie apart. Muis in de supermarkt!
Baas van de supermarkt, baas van de supermarkt, muis zit op de kaas van de supermarkt. Keutels in de hagelslag, 't is een schande dat dat mag! Daar in het rek, het rek van de ... spa de spa de spaghetti. Spa de spa de spa de spa de spaghetti. O wat rent ie hard! Muis in de supermarkt!
Beste ouders! Blijkbaar zijn de vrienden van het vierde leerjaar dit jaar erg enthousiast over het programma "Woordkasteel" waarmee wij ook in de klas onze woordpakketjes van spelling oefenen. Wil je dit ook thuis graag op de computer installeren? Dat kan! En wel zo:
Ga naar: www.woordkasteel.com Klik op het kasteel. Klik op de krokodil "download". Klik op het witte kasteel. Klik op de speaker om ook de geluidsbestanden te downloaden. Klik ook op de woordenlijsten om de juiste woordpakketten te downloaden. Kies Tijd voor taal - klas 2 t/m 6 - Ann Borremans en klik op Nu. Vergeet niet telkens op uitvoeren te klikken. Sla de bestanden op, best daar waar je pc het zelf voorstelt.
Ziezo, nu zou het gelukt moeten zijn. Wanneer alles op je computer staat, ga je kijken bij "Start" en "Programma's" en dan zou je het programma Woordkasteel moeten zien.
Veel succes en voor de kids... veel spel(ling)plezier!
Voila, we zijn vertrokken! Heb je het gevoel dat je rekenknobbel nog met vakantie is en zijn die tafels van vermenigvuldiging achtergebleven in het derde leerjaar? Klik dan op de prent en maak een toffe oefening, gewoon achter je pc!
Op vrijdag 10 september mochten wij al een eerste jarige vieren. En dat was LIES! Zij is nu al negen en dat hebben we geweten! Lies trakteerde ons allen op een lekker (zelf versierd) stuk cake en ze had ook nog een cadeautje bij. Vanaf nu mogen wij het toffe boek "Hotel Kindervreugd" bij in onze klasbib zetten! Dankjewel en dikke proficiat Lies!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!