Begin oktober startten we met 'peer tutoring'. (Een vorm van begrijpend lezen)
Peer tutoring is: - een manier om interactie en samenwerking te stimuleren - een werkvorm die meer uit de leerlingen haalt
Om de veertien dagen wordt er klasoverschrijdend gewerkt gedurende 1 lesuur. De vijfdeklassers treden gedurende alle leesmomenten op als tutors en de tweedeklassers als tutees.
De werkvorm biedt immers de mogelijkheid om te differentiëren en alle kinderen onderwijs op maat te bieden, zonder de zwakke lezers in een uitzonderingspositie te plaatsen door ze bijvoorbeeld uit de klas te halen.
Wat de leerlingen van het tweede erover te zeggen hebben:
° Femke: Ik kan nu beter lezen. Als er een punt staat, dan leert men mij dat ik moet wachten. Of als ik fout lees, dan moet ik het opnieuw lezen. ° Loal: Ik heb geleerd hoe ik kan weten waarover de tekst gaat door te lezen en daar vragen bij te stellen. ° Warre: ik heb moeilijke woorden geleerd. Ik moest de woorden die ik niet kon lezen, in stukjes lezen. .....
Wat de leerlingen van het vijfde erover te zeggen hebben:
° Oussama: Ik weet nu ook beter hoe ik kan 'begrijpend lezen'. Ik kijk naar de titels en de prenten en denk na waarover de tekst zou gaan. ° Tjorven: Je leert het karakter van de kinderen beter kennen. ......
Wat ik erover te zeggen heb:
° Elke leerling boekt vooruitgang. Zowel op technisch als begrijpend lezen. ° De leerlingen hebben meer plezier in het lezen. ° Een aantal kinderen die eerder echt niet graag lazen, grijpen nu toch al eens spontaan naar een boekje tijdens een vrij moment en dat op zich vind ik al heel positief.
Iedereen werkt super gemotiveerd!




|