Met onze klas gingen we naar de carnavalfoor in Aalst!
Gezellig lunchen in de klas!
De sfeer zit er al goed in!
Mega 'Mindy, Toby, Volta'.....?
Zitten wij met hooligans in de klas?
Evelien werkte mee aan het repertoire van 'Keizer Kamil'
Even de handjes opwarmen, het is barkoud.
Michael Jackson was eventjes naar de aarde teruggekeerd!
10-02-2010
Valentijn
Ik ben helemaal ondersteboven van jou!
ik ben helemaal ondersteboven van jou!
liefde is ....
samen de tafels opsommen. (Jordy)
samen zumba dansen. (Warre)
samen een gekke relatie beginnen. (Liesel)
samen de clown uithangen. (Joachim)
elkaar rond de hals vliegen. (Charlotte)
gekke bekken trekken. (Femke Troffaes)
samen op een kleuterfietsje rijden. (Tom)
samen gaan dansen. (Femke Mertens)
25-01-2010
carnaval
't is Carnaval! We hebben omkeerbare grappige maskers geschilderd! Kijk maar mee naar de feestelijke resultaten!
13-01-2010
sportdag
SPORT IS TOP! sporten is gezond!
In het teken van onze projectweek gezonde voeding hebben we een heuse sportdag georganiseerd.
sportopdrachten met meester Freek
we moesten wel de koude trotseren!
Zumba met 'Lia Lopes'
Zumba betekent letterlijk 'snel bewegen en lol hebben' en dit hebben we geweten! Zumba is een aerobic op swingende Latijns-Amerikaanse muziek!
Juf Christine gaf aerobicles! We hebben ons goed geamuseerd!
11-01-2010
gezond ontbijt 2010
De school bood iedereen een 'gezond ontbijt' aan in het thema gezonde voeding.
Evenwichtig eten op school is één van de sleutelonderdelen van een algemeen gezondheidsbeleid op school.
het heeft gesmaakt!
01-01-2010
nieuwjaarsbrieven: eigen ontwerp
Wij ontwierpen onze eigen nieuwjaarsbrief en zijn daar super trots op!
Kijk maar!
17-12-2009
winterpret!
winterpret! Joepie!
Hier hebben we zolang op gewacht!
Wanneer we terugkwamen had een roodborstje zich een warm plaatsje gezocht in onze klas! We hebben de hulp ingeroepen van juf Heidi om het vogeltje te vangen.
Nog even aaien!
En weg was hij!
07-12-2009
klimaat
Werken aan het klimaat! Wij doen mee!
We hebben de hele wereld in onze handen!!
06-12-2009
kranten in de klas
Onze klas schreef zich in voor het project 'kranten in de klas'. Een educatief project dat bruggen bouwt tussen onderwijs, krant en maatschappij!
Kranten in de klas wil leerlingen helpen om kritische mediagebruikers te worden. Met hun enorme nieuwsaanbod en kritische redacties zijn kranten daarvoor het ideale hulpmiddel.
Leerlingen verwerven door het krantenlezen niet alleen informatiegeletterdheid en actualiteitskennis, maar werken op interactieve wijze aan de eindtermen.
02-12-2009
wintertijd, een tijd van feesten!
Wintertijd, een tijd van feesten!
Dit wordt een speciefieke oriëntatie in de tijd! Er wordt gewerkt met kalenders, maand-, jaarstroken en allerlei klokken. Naast de tijdskaders wordt ook het feesten op zich ietwat anders bekenen (vb dat feesten niet louter commercieel of materieel mag zijn).
kerstboom gemaakt met handomtrekken van de kinderen
ons kersthuisje
engel met kralen
sfeerbeelden vanuit ons klasje
12-11-2009
20 jaar GO!
Het GO!
Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap viert feest! 20 jaar recht op OPEN GEEST!
Wij ontwierpen met de klas een tegelveld voor het 20 jarige bestaan van het GO!
Op 12 november werden in het Brusselse Warandepark 20.000 tegeltekeningen geplaveid. Een weg naar de toekomst! Een heus wereldrecord waar 370 GO! basisscholen aan meewerkten!
10-11-2009
Sint en Piet
Sint en Piet op bezoek
Wij zijn allemaal in afwachting van de Sint, spannend!
krantenbericht de Sint is gevallen!
de stoel om de Sint te ontvangen maar vooral te verzorgen na zijn zware val!
Charlotte leest het krantenbericht voor.
20-10-2009
proeven van fruit (inheems en uitheems)
thema: lekker en gezond
Naar de supermarkt
verantwoording thema:
De kinderen weten veel...en toch sta je versteld wanneer je ondervindt dat ze geen prei van selder en meloen van mango kunnen onderscheiden! Zaken die voor ons zo vanzelfsprekend lijken, zijn voor sommige kinderen grote vraagtekens. Dit is de belangrijkste reden waarom aan groenten en fruit een unit besteed wordt.
Ook het aspect gezonde voeding wordt systematisch behandeld. De kinderen krijgen tevens een ruimere kijk op de wereld... Ze maken kennis met inheemse en uitheemse vruchten, ze kunnen zich voorstellen hoe dit alles tot in onze boodschappentas geraakt. De zintuiglijke waarneming, de ruimere kijk op de verspreiding van producten, een eerste inzicht in prijs- en kwaliteitsbewust kopen en culinaire activiteiten...een waaier van mogelijkheden om dit-ogenschijnlijk afgezaagd-onderwerp verantwoord uit te werken.
19-10-2009
Halloween
Halloween Griezelen op 'den berg' in de Gerstjes
opgepast voor deze demonen!
Halloween
Halloween!
We toverden ons klasje om in een griezeldorp van spookhuizen. In de bib las onze juf een superleuk verhaal voor rond de heksenketel! ('Heksenbal bij volle maan'! ) Om het nog onwaarschijnlijker te maken knutselden we met klei een afgehakte vinger!
spookdorp
Griezelverhaal in de Bib!
spookhuizen in houtskool
afgehakte vinger in klei en gebakken op 1200°C
Halloween
Leuke papieren pompoentjes!
Mooi resultaat
15-10-2009
Op zoek naar de herfst
Op zoek naar de herfst
verantwoording thema:
De herfst is een ideaal seizoen om met de kinderen de natuur te observeren en te beleven. Het is geenszins de bedoeling de kinderen te overstelpen met natuurkundige begrippen...maar we proberen zoveel mogelijk te laten waarnemen, benoemen, onderscheiden en associëren via concrete beleving, spel en actief bezig zijn. Actief bezig zijn houdt niet alleen onderzoeken en uitproberen in, maar omvat ook het creatief bezig zijn met natuurmateriaal!
ons herfsthuisje
14-10-2009
Peer tutoring
Begin oktober startten we met 'peer tutoring'. (Een vorm van begrijpend lezen)
Peer tutoring is: - een manier om interactie en samenwerking te stimuleren - een werkvorm die meer uit de leerlingen haalt
Om de veertien dagen wordt er klasoverschrijdend gewerkt gedurende 1 lesuur. De vijfdeklassers treden gedurende alle leesmomenten op als tutors en de tweedeklassers als tutees.
De werkvorm biedt immers de mogelijkheid om te differentiëren en alle kinderen onderwijs op maat te bieden, zonder de zwakke lezers in een uitzonderingspositie te plaatsen door ze bijvoorbeeld uit de klas te halen.
Wat de leerlingen van het tweede erover te zeggen hebben:
° Femke: Ik kan nu beter lezen. Als er een punt staat, dan leert men mij dat ik moet wachten. Of als ik fout lees, dan moet ik het opnieuw lezen. ° Loal: Ik heb geleerd hoe ik kan weten waarover de tekst gaat door te lezen en daar vragen bij te stellen. ° Warre: ik heb moeilijke woorden geleerd. Ik moest de woorden die ik niet kon lezen, in stukjes lezen. .....
Wat de leerlingen van het vijfde erover te zeggen hebben:
° Oussama: Ik weet nu ook beter hoe ik kan 'begrijpend lezen'. Ik kijk naar de titels en de prenten en denk na waarover de tekst zou gaan. ° Tjorven: Je leert het karakter van de kinderen beter kennen. ......
Wat ik erover te zeggen heb:
° Elke leerling boekt vooruitgang. Zowel op technisch als begrijpend lezen. ° De leerlingen hebben meer plezier in het lezen. ° Een aantal kinderen die eerder echt niet graag lazen, grijpen nu toch al eens spontaan naar een boekje tijdens een vrij moment en dat op zich vind ik al heel positief.
Iedereen werkt super gemotiveerd!
02-10-2009
tutti frutti
Onze school doet mee aan het fruitproject 'tutti frutti'. De kinderen die deelnemen (de anderen brengen die dag zeker een stuk fruit mee van thuis) eten elke week een stuk fruit in de klas. Zo eten de kinderen in ieder geval één keer per week fruit en leren zij verschillende soorten fruit kennen. Dat maakt hen vertrouwd met nieuwe smaken en werkt bevorderlijk voor het eten van de eerder onbekende vruchten. Door fruit in groep te eten ervaren de kinderen bovendien dat fruit eten oké is. Dit aanbod is slechts een start om hen te stimulern om dagelijks voldoende fruit te eten.
15-09-2009
tijd: weerkalender, weekkalender, actualiteit
de weekkalender waarop temperatuur, zon-wolken, wind: richting-kracht en neerslag worden opgehangen.
De synthese van de weekkalender wordt verwerkt op een maandoverzicht.
de dagelijkse bespreking van de dagen.
Iederen dag wordt de temperatuur 2x opgemeten. 1 keer 's morgens en 1 keer 's namiddags. De kinderen hebben ieder hun weermapje waar alle metingen worden genoteerd.
.
De actualiteitenkalender wordt regelmatig aangepast en uitgebreid besproken. We werken met vier kleuren zo kan gemakkelijk de link worden gelegd in welk seizoen een of andere gebeurtenis zich heeft afgespeeld. -blauw: winter -groen: lente -geel: zomer -rood: herfst
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek