Inhoud blog
  • schoolreis: Naar rollerland
  • schoolfeest: vergane glorie
  • vaderdag dromenvanger
  • koeien in het groen thema: boerderij
  • moederdag
  • Roemeense mensen op bezoek (taalinitiatie)
  • bezoek aan de kinderboerderij
  • Paasontbijt
  • 1 april
  • boekenweek op school
  • De lente is er weer!
  • Paashaanhandjes
  • De dag dat ik geboren ben...
  • onze paasboom
  • Kinderdansvoorstelling: 'supermarkt shopping'
  • Carnaval, 'de gekke bende'!
  • Carnavalfoor: dag van het kind
  • Valentijn
  • carnaval
  • sportdag
  • gezond ontbijt 2010
  • nieuwjaarsbrieven: eigen ontwerp
  • winterpret!
  • klimaat
  • kranten in de klas
  • wintertijd, een tijd van feesten!
  • 20 jaar GO!
  • Sint en Piet
  • proeven van fruit (inheems en uitheems)
  • Halloween
  • Halloween
  • Halloween
  • Op zoek naar de herfst
  • Peer tutoring
  • tutti frutti
  • tijd: weerkalender, weekkalender, actualiteit
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    klasgebeuren L2

    10-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben helemaal ondersteboven van jou!
























    ik ben helemaal ondersteboven van jou!










    liefde is ....


    samen de tafels opsommen. (Jordy)

    samen zumba dansen. (Warre)

    samen een gekke relatie beginnen. (Liesel)

    samen de clown uithangen. (Joachim)

     elkaar rond de hals vliegen. (Charlotte)

    gekke bekken trekken. (Femke Troffaes)

    samen op een kleuterfietsje rijden. (Tom)

    samen gaan dansen. (Femke Mertens)



    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.carnaval

    't is Carnaval!
    We hebben omkeerbare grappige maskers geschilderd!
    Kijk maar mee naar de feestelijke resultaten!














        



        



        



        



        



        



        



        


    13-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sportdag

    SPORT IS TOP!
    sporten is gezond!

    In het teken van onze projectweek gezonde voeding
    hebben we een heuse sportdag georganiseerd.

    sportopdrachten met meester Freek


    we moesten wel de koude trotseren!







    Zumba met 'Lia Lopes'

    Zumba betekent letterlijk 'snel bewegen en lol hebben' en dit hebben we geweten!
    Zumba is een aerobic op swingende Latijns-Amerikaanse muziek!
















    Juf Christine gaf aerobicles!
    We hebben ons goed geamuseerd!










    11-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezond ontbijt 2010

    De school bood iedereen een 'gezond ontbijt' aan in het thema gezonde voeding.

    Evenwichtig eten op school is één van de sleutelonderdelen van een algemeen gezondheidsbeleid op school.























    het heeft gesmaakt!


    01-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwjaarsbrieven: eigen ontwerp

    Wij ontwierpen onze eigen nieuwjaarsbrief en zijn daar super trots op!

    Kijk maar!








    17-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.winterpret!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    winterpret!
    Joepie!

    Hier hebben we
    zolang op gewacht!











    Wanneer we terugkwamen had een roodborstje
    zich een warm plaatsje gezocht in onze klas!
    We hebben de hulp ingeroepen van juf Heidi om het vogeltje te vangen.



    Nog even aaien!



    En weg was hij!


    07-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.klimaat

    Werken aan het klimaat!
    Wij doen mee!

    We hebben de hele wereld in onze handen!!


















    06-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kranten in de klas

    Onze klas schreef zich in voor het project
    'kranten in de klas'.
    Een educatief project dat bruggen bouwt tussen onderwijs, krant en maatschappij!

    Kranten in de klas wil leerlingen helpen om kritische mediagebruikers te worden. Met hun enorme nieuwsaanbod en kritische redacties zijn kranten daarvoor het ideale hulpmiddel.

    Leerlingen verwerven door het krantenlezen niet alleen informatiegeletterdheid en actualiteitskennis, maar werken op interactieve wijze aan de eindtermen.










    02-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wintertijd, een tijd van feesten!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wintertijd, een tijd van feesten!



    Dit wordt een speciefieke oriëntatie in de tijd!
    Er wordt gewerkt met kalenders, maand-, jaarstroken en allerlei klokken.
    Naast de tijdskaders wordt ook het feesten op zich ietwat anders bekenen
    (vb dat feesten niet louter commercieel of materieel mag zijn).



                                                                                           
    kerstboom gemaakt met handomtrekken van de kinderen
                                                                                       
                                                                                            

     
                                                                                
                            ons kersthuisje                      



                              
                                                             engel met kralen                                                     

                                                                                


                                                                                    

                                                                                    




    sfeerbeelden vanuit ons klasje



    12-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 jaar GO!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Het GO!

    Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap viert feest!

    20 jaar recht op OPEN GEEST!

    Wij ontwierpen met de klas een tegelveld voor het 20 jarige bestaan van het GO!

    Op 12 november werden in het Brusselse Warandepark 20.000 tegeltekeningen geplaveid.
    Een weg naar de toekomst!
    Een heus wereldrecord waar 370 GO! basisscholen aan meewerkten!


    10-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint en Piet

    Sint en Piet op bezoek







    Wij zijn allemaal in afwachting van de Sint, spannend!









    krantenbericht de Sint is gevallen!



    de stoel om de Sint te ontvangen maar vooral te verzorgen na zijn zware val!





    Charlotte leest het krantenbericht voor.


    20-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.proeven van fruit (inheems en uitheems)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    thema: lekker en gezond

    Naar de supermarkt

    verantwoording thema:

    De kinderen weten veel...en toch sta je versteld wanneer je ondervindt dat ze geen prei van selder en meloen van mango kunnen onderscheiden! Zaken die voor ons zo vanzelfsprekend lijken, zijn voor sommige kinderen grote vraagtekens. Dit is de belangrijkste reden waarom aan groenten en fruit een unit besteed wordt.

    Ook het aspect gezonde voeding wordt systematisch behandeld. De kinderen krijgen tevens een ruimere kijk op de wereld... Ze maken kennis met inheemse en uitheemse vruchten, ze kunnen zich voorstellen hoe dit alles tot in onze boodschappentas geraakt.
    De zintuiglijke waarneming, de ruimere kijk op de verspreiding van producten, een eerste inzicht in prijs- en kwaliteitsbewust kopen en culinaire activiteiten...een waaier van mogelijkheden om dit-ogenschijnlijk afgezaagd-onderwerp verantwoord uit te werken.



















    19-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halloween

    Halloween
    Griezelen op 'den berg' in de Gerstjes



    opgepast voor deze demonen!












    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halloween

    Halloween!

    We toverden ons klasje om in
    een griezeldorp van spookhuizen.
    In de bib las onze juf een superleuk verhaal voor
    rond de heksenketel!
    ('Heksenbal bij volle maan'! )
    Om het nog onwaarschijnlijker te maken knutselden we met klei een afgehakte vinger!





    spookdorp



    Griezelverhaal in de Bib! 






    spookhuizen in houtskool







    afgehakte vinger in klei en gebakken op 1200°C


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halloween
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Leuke papieren pompoentjes!







    Mooi resultaat  


    15-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op zoek naar de herfst

     

    Op zoek naar de herfst

    verantwoording thema:

    De herfst is een ideaal seizoen om met de kinderen de natuur te observeren en te beleven. Het is geenszins de bedoeling de kinderen te overstelpen met natuurkundige begrippen...maar we proberen zoveel mogelijk te laten waarnemen, benoemen, onderscheiden en associëren via concrete beleving, spel en actief bezig zijn. Actief bezig zijn houdt niet alleen onderzoeken en uitproberen in, maar omvat ook het creatief bezig zijn met natuurmateriaal
    !













    ons herfsthuisje


    14-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peer tutoring

     

    Begin oktober startten we met 'peer tutoring'. (Een vorm van begrijpend lezen)

    Peer tutoring is:   -  een manier om interactie en samenwerking te stimuleren
                             - een werkvorm die meer uit de leerlingen haalt

    Om de veertien dagen wordt er klasoverschrijdend gewerkt gedurende 1 lesuur.
    De vijfdeklassers treden gedurende alle leesmomenten op als tutors en de tweedeklassers als tutees.


    De werkvorm biedt immers de mogelijkheid om te differentiëren en alle kinderen onderwijs op maat te bieden, zonder de zwakke lezers in een uitzonderingspositie te plaatsen door ze bijvoorbeeld uit de klas te halen.


    Wat de leerlingen van het tweede erover te zeggen hebben:

    ° Femke: Ik kan nu beter lezen. Als er een punt staat, dan leert men mij dat ik moet wachten. Of als ik fout lees, dan moet ik het opnieuw lezen.
    ° Loal: Ik heb geleerd hoe ik kan weten waarover de tekst gaat door te lezen en daar vragen bij te stellen.
    ° Warre: ik heb moeilijke woorden geleerd. Ik moest de woorden die ik niet kon lezen, in stukjes lezen. 
    .....

    Wat de leerlingen van het vijfde erover te zeggen hebben:

    ° Oussama: Ik weet nu ook beter hoe ik kan 'begrijpend lezen'. Ik kijk naar de titels en de prenten en denk na waarover de tekst zou gaan.
    ° Tjorven: Je leert het karakter van de kinderen beter kennen. 
    ......

    Wat ik erover te zeggen heb:

    ° Elke leerling boekt vooruitgang. Zowel op technisch als begrijpend lezen.
    ° De leerlingen hebben meer plezier in het lezen.
    ° Een aantal kinderen die eerder echt niet graag lazen, grijpen nu toch al eens spontaan naar een boekje tijdens een vrij moment en dat op zich vind ik al heel positief.



    Iedereen werkt super gemotiveerd!








    02-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tutti frutti

    Onze school doet mee aan het fruitproject 'tutti frutti'.
    De kinderen die deelnemen (de anderen brengen die dag zeker een stuk fruit mee van thuis) eten elke week een stuk fruit in de klas. Zo eten de kinderen in ieder geval één keer per week fruit en leren zij verschillende soorten fruit kennen. Dat maakt hen vertrouwd met nieuwe smaken en werkt bevorderlijk voor het eten van de eerder onbekende vruchten. Door fruit in groep te eten ervaren de kinderen bovendien dat fruit eten oké is. Dit aanbod is slechts een start om hen te stimulern om dagelijks voldoende  fruit te eten.










    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tijd: weerkalender, weekkalender, actualiteit




    de weekkalender waarop temperatuur, zon-wolken, wind: richting-kracht en neerslag worden opgehangen.




    De synthese van de weekkalender wordt verwerkt op een maandoverzicht.



    de dagelijkse bespreking van de dagen.



    Iederen dag wordt de temperatuur 2x opgemeten.
    1 keer 's morgens en 1 keer 's namiddags.
    De kinderen hebben ieder hun weermapje waar alle metingen worden genoteerd.

    .

    De actualiteitenkalender wordt regelmatig aangepast en uitgebreid besproken.
    We werken met vier kleuren zo kan gemakkelijk de link worden gelegd in welk seizoen een of andere gebeurtenis zich heeft afgespeeld.
    -blauw: winter
    -groen: lente
    -geel: zomer
    -rood: herfst



    01-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hartelijk welkom op de blog van het tweede leerjaar!
    Graag willen we jullie wat laten meegenieten
    van het reilen en zeilen in onze klas.




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs