De boekenweek heeft tot doel de positie van het boek in onze samenleving te verankeren door eerst en vooral de kinderen te laten ontdekken welk rijk boekenaanbod er het hele jaar rond in onze schoolbib te vinden is.
De boekennamiddag werd georganiseerd door juf Heidi, hartelijk dank hiervoor! We hebben er echt met volle teugen van genoten.
Het prentenboek 'Harold Haan en Pieter Pauw' werd verteld, gevolgd door verschillende activiteiten.
(thema: vriendschap, leren omgaan met winnen en verliezen en beseffen dat je niet altijd de beste kan zijn!)
De haan en de pauw keren elkaar boos de rug toe!
Blind tekenen wat de juf verteld. (niet gemakkijk!)
Charlotte verdiende een pluim omdat ze op de meest originele manier haar tekening aanprees!
Maarten verdiende een pluim omdat hij zijn fantasiefiguur als beste voorstelde.
Warre verdiende een pluim omdat hij het langst de juist informatie kon doorvertellen.
Liesel verdiende een pluim omdat zij een heel sportieve verliezer is en beseft dat je niet altijd kan winnen!
Proficiat aan iedereen!
23-03-2010
De lente is er weer!
Op zoek naar de lente!
Dit seizoen is misschien wel het interessantste, althans wat de mogelijkheden voor waarnemingen en beleving voor de kinderen betreft. De kinderen voelen ook meestal dat het lente wordt, ze zijn enthousiaster en levenslustiger. Ik stimuleer deze houding en maak er gebruik van om hen echt te leren genieten van de lente en om verwonderd te zijn over het nieuwe leven bij planten en dieren, de zonnepracht en de mooie frisheid van de hele natuur. We proberen de lente waar te nemen en daarbij zo veel mogelijk zintuigen te gerbruiken. Ik wil de kinderen de lente ook laten voelen, ruiken, horen...
Op zoek naar lentebloeiers
Maart
O, maart, o maart, je bent niets waard. Als ik mijn jas aandoe is het heet. Als ik 'm uitdoe is het koud.
Als ik mijn regenjas vergeet, dan giet het weer, 't is altijd fout.
Noem jij jezelf een lentemaand? Wat klinkt dat vreselijk verwaand.
Nee maart, ik weet wel wat ik wil! Wat ik wil dat is: APRIL!
19-03-2010
Paashaanhandjes
Paashaanhandjes
een handafdruk was de basis voor onze Paashaan!
13-03-2010
De dag dat ik geboren ben...
De dag dat ik geboren ben.
Kinderen beseffen dat een geboorte een feest inhoudt, ook in andere landen. Men is zich ervan bewust dat geboren worden een wonder is en dat ieder recht heeft op een naam, een nationaliteit.
Iedereen stelt zijn eigen babyspulletjes voor die voor zichzelf en in het bijzonder voor de mama's en papa's een belangrijke betekenis hebben. (leuk om te zien!)
geweven babytruitjes
De babytruitjes hangen aan de waslijn te drogen.
12-03-2010
onze paasboom
Paasboom gemaakt met zelfbeklede eitjes in stof!
08-03-2010
Kinderdansvoorstelling: 'supermarkt shopping'
'Supermarkt Shopping'
Met de klas zijn we naar een kinderdansvoorstelling 'Supermarkt Shopping' geweest in de Carrefour in St. Agatha Berchem. De voorstelling speelt op locatie omdat ze kunst in het dagelijkse leven wil plaatsen. De emoties die een winkel bij kinderen losmaakt en de dilemma's van kopen, kiezen en betalen wordt geëvoceerd. Vanuit dans en beweging maken de kinderen op een andere manier kennis met winkelen, consumeren, producten en reclame. In dit project primeert de 'muzische creatieviteit'.
Met krantenpapier en tape worden gekke figuren gemodelleerd.
Er wordt geboetseerd met houtpasta.
millimeterwerk!
De gedroogde mannetjes worden geschilderd.
Even kijken of het goed is!
'The disigners' aan het werk.
Kijk maar naar de fantastische resultaten!
Tentoonstelling: 'de gekke bende'
Alle klassen kwamen een kijkje nemen en schreven leuke commentaren in ons gastenboek!
11-02-2010
Carnavalfoor: dag van het kind
Met onze klas gingen we naar de carnavalfoor in Aalst!
Gezellig lunchen in de klas!
De sfeer zit er al goed in!
Mega 'Mindy, Toby, Volta'.....?
Zitten wij met hooligans in de klas?
Evelien werkte mee aan het repertoire van 'Keizer Kamil'
Even de handjes opwarmen, het is barkoud.
Michael Jackson was eventjes naar de aarde teruggekeerd!
10-02-2010
Valentijn
Ik ben helemaal ondersteboven van jou!
ik ben helemaal ondersteboven van jou!
liefde is ....
samen de tafels opsommen. (Jordy)
samen zumba dansen. (Warre)
samen een gekke relatie beginnen. (Liesel)
samen de clown uithangen. (Joachim)
elkaar rond de hals vliegen. (Charlotte)
gekke bekken trekken. (Femke Troffaes)
samen op een kleuterfietsje rijden. (Tom)
samen gaan dansen. (Femke Mertens)
25-01-2010
carnaval
't is Carnaval! We hebben omkeerbare grappige maskers geschilderd! Kijk maar mee naar de feestelijke resultaten!
13-01-2010
sportdag
SPORT IS TOP! sporten is gezond!
In het teken van onze projectweek gezonde voeding hebben we een heuse sportdag georganiseerd.
sportopdrachten met meester Freek
we moesten wel de koude trotseren!
Zumba met 'Lia Lopes'
Zumba betekent letterlijk 'snel bewegen en lol hebben' en dit hebben we geweten! Zumba is een aerobic op swingende Latijns-Amerikaanse muziek!
Juf Christine gaf aerobicles! We hebben ons goed geamuseerd!
11-01-2010
gezond ontbijt 2010
De school bood iedereen een 'gezond ontbijt' aan in het thema gezonde voeding.
Evenwichtig eten op school is één van de sleutelonderdelen van een algemeen gezondheidsbeleid op school.
het heeft gesmaakt!
01-01-2010
nieuwjaarsbrieven: eigen ontwerp
Wij ontwierpen onze eigen nieuwjaarsbrief en zijn daar super trots op!
Kijk maar!
17-12-2009
winterpret!
winterpret! Joepie!
Hier hebben we zolang op gewacht!
Wanneer we terugkwamen had een roodborstje zich een warm plaatsje gezocht in onze klas! We hebben de hulp ingeroepen van juf Heidi om het vogeltje te vangen.
Nog even aaien!
En weg was hij!
07-12-2009
klimaat
Werken aan het klimaat! Wij doen mee!
We hebben de hele wereld in onze handen!!
06-12-2009
kranten in de klas
Onze klas schreef zich in voor het project 'kranten in de klas'. Een educatief project dat bruggen bouwt tussen onderwijs, krant en maatschappij!
Kranten in de klas wil leerlingen helpen om kritische mediagebruikers te worden. Met hun enorme nieuwsaanbod en kritische redacties zijn kranten daarvoor het ideale hulpmiddel.
Leerlingen verwerven door het krantenlezen niet alleen informatiegeletterdheid en actualiteitskennis, maar werken op interactieve wijze aan de eindtermen.
02-12-2009
wintertijd, een tijd van feesten!
Wintertijd, een tijd van feesten!
Dit wordt een speciefieke oriëntatie in de tijd! Er wordt gewerkt met kalenders, maand-, jaarstroken en allerlei klokken. Naast de tijdskaders wordt ook het feesten op zich ietwat anders bekenen (vb dat feesten niet louter commercieel of materieel mag zijn).
kerstboom gemaakt met handomtrekken van de kinderen
ons kersthuisje
engel met kralen
sfeerbeelden vanuit ons klasje
12-11-2009
20 jaar GO!
Het GO!
Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap viert feest! 20 jaar recht op OPEN GEEST!
Wij ontwierpen met de klas een tegelveld voor het 20 jarige bestaan van het GO!
Op 12 november werden in het Brusselse Warandepark 20.000 tegeltekeningen geplaveid. Een weg naar de toekomst! Een heus wereldrecord waar 370 GO! basisscholen aan meewerkten!
10-11-2009
Sint en Piet
Sint en Piet op bezoek
Wij zijn allemaal in afwachting van de Sint, spannend!
krantenbericht de Sint is gevallen!
de stoel om de Sint te ontvangen maar vooral te verzorgen na zijn zware val!
Charlotte leest het krantenbericht voor.
20-10-2009
proeven van fruit (inheems en uitheems)
thema: lekker en gezond
Naar de supermarkt
verantwoording thema:
De kinderen weten veel...en toch sta je versteld wanneer je ondervindt dat ze geen prei van selder en meloen van mango kunnen onderscheiden! Zaken die voor ons zo vanzelfsprekend lijken, zijn voor sommige kinderen grote vraagtekens. Dit is de belangrijkste reden waarom aan groenten en fruit een unit besteed wordt.
Ook het aspect gezonde voeding wordt systematisch behandeld. De kinderen krijgen tevens een ruimere kijk op de wereld... Ze maken kennis met inheemse en uitheemse vruchten, ze kunnen zich voorstellen hoe dit alles tot in onze boodschappentas geraakt. De zintuiglijke waarneming, de ruimere kijk op de verspreiding van producten, een eerste inzicht in prijs- en kwaliteitsbewust kopen en culinaire activiteiten...een waaier van mogelijkheden om dit-ogenschijnlijk afgezaagd-onderwerp verantwoord uit te werken.
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek