De zesde klas uit Bellegem heeft over de middag twee sprookjes voorgelezen en een bijhorend toneel gespeeld. Enkele foto's.
Men heeft twee sprookjes verteld : De wolf en de zeven geitjes en Hans en Grietje. Er waren meer dan 60 kinderen die een half uur geboeid gekeken en geluisterd hebben.
We waren in het museum, we zochten naar informatie over de
eerste wereldoorlog.
Het was een fotozoektocht bij de Menenpoort, het was zeer
interessant.
Hier zitten we op de muur die Ieper beschermde. Achter ons
zie je de Menenpoort. Meester geeft ons hier een woordje uitleg.
Hier zitten we in Flanders Fields museum waar een mevrouw
een workshop geeft over de vele zaken van het thema WO I.
We luisterden geboeid naar de uitleg. Er waren heel wat
spullen uit WO I. Daarover gaf die mevrouw uitleg. Daarna gaf ze die voorwerpen
rond. Iedereen was onder de indruk.
Dit is getrokken bij de Menenpoort. Aan de zijkant zie je
namen van de dode soldaten. En je ziet hier nog nieteens 1/1000 van alle namen.
We stopten bij een kerkhof van de eerste wereldoorlog. De
opdracht was om 4 fotos terug te vinden en we zijn te weten gekomen dat elk
kerkhof iets speciaal betekent.
We zijn ook bij de Menenpoort gestopt. Daar moesten we ook
een foto vinden. Het was mooi om alle namen te zien.
Ze hebben de hele stad platgebombardeerd, de laken halle
werd zelfs drie maal platgegooid. Met fotos van vroeger hebben ze alles weer
opgebouwd.
Dit was de ruïne van een klooster , er liggen nog beelden
in.
Hier staan we op de vismarkt waar vroeger vis werd verkocht.
Het is de enige in Ieper.
Hier staat meester uitleg te geven over deze kerk op de
grote markt van Ieper. Ze werd platgebombardeerd in WO I en opnieuw opgebouwd.
We staan te kijken naar het water aan de Menenpoort. We
zagen een eend.
We zijn bij een soldatenkerkhof, de chinese wall, we moesten
enkele fotos zoeken.
We waren in het museum, we zochten naar informatie over de
eerste wereldoorlog.
%%%FOTO1%%%
Het was een fotozoektocht bij de Menenpoort, het was zeer
interessant.
%%%FOTO2%%%
Hier zitten we op de muur die Ieper beschermde. Achter ons
zie je de Menenpoort. Meester geeft ons hier een woordje uitleg.
%%%FOTO3%%%
Hier zitten we in Flanders Fields museum waar een mevrouw
een workshop geeft over de vele zaken van het thema WO I.
We luisterden geboeid naar de uitleg. Er waren heel wat
spullen uit WO I. Daarover gaf die mevrouw uitleg. Daarna gaf ze die voorwerpen
rond. Iedereen was onder de indruk.
%%%FOTO4%%%
Dit is getrokken bij de Menenpoort. Aan de zijkant zie je
namen van de dode soldaten. En je ziet hier nog nieteens 1/1000 van alle namen.
%%%FOTO5%%%
We stopten bij een kerkhof van de eerste wereldoorlog. De
opdracht was om 4 fotos terug te vinden en we zijn te weten gekomen dat elk
kerkhof iets speciaal betekent.
%%%FOTO6%%%
We zijn ook bij de Menenpoort gestopt. Daar moesten we ook
een foto vinden. Het was mooi om alle namen te zien.
%%%FOTO7%%%
Ze hebben de hele stad platgebombardeerd, de laken halle
werd zelfs drie maal platgegooid. Met fotos van vroeger hebben ze alles weer
opgebouwd.
%%%FOTO8%%%
Dit was de ruïne van een klooster , er liggen nog beelden
in.
%%%FOTO9%%%
Hier staan we op de vismarkt waar vroeger vis werd verkocht.
Het is de enige in Ieper.
%%%FOTO10%%%
Hier staat meester uitleg te geven over deze kerk op de
grote markt van Ieper. Ze werd platgebombardeerd in WO I en opnieuw opgebouwd.
%%%FOTO11%%%
We staan te kijken naar het water aan de Menenpoort. We
zagen een eend.
%%%FOTO12%%%
We zijn bij een soldatenkerkhof, de chinese wall, we moesten
enkele fotos zoeken.
Wij hebbenpooltafelgemaakt. Het idee kwam
van Noahs schoonbroer. We hebben de
schaduw- bron van het licht van de klas gebruikt. En we hebben de schaduw van
de bal en de stok getekend
Bavo ,Auguy,Noah
We hebben een raket op een stokje gezet . Zo konden we de raket recht
opzetten zo konden we de schaduw van de raket op de muur projecteren .Aan de
muren hebben we bladeren geplakt zodat je beter de schaduw kon zien .
Tanguy, Guillaume en Guillaume
We hebben een molen gemaakt .We hebben er papier en karton
onder geplakt,
zodat we de schaduw zouden kunnen tekenen.Toen hielden we er een lamp boven
zagen we mooi de schaduw van de wieken.
Rune ,Sophie ,Nora
We hebben een kast en
een zon gemaakt. Aan de kast hebben we 2 zwarte stroken gehangen, dat moet de
schaduw voorstellen. We hebben de zon 2 keer op een verschillend punt gelegd. Hoe
hoger en dichter de zon bij de kast stond hoe kleiner de schaduw was. Hoe lager
en verder de zon bij de kast was hoe langer de schaduw. We deden de stroken
open om aan te tonen dat het langer werd.
Sarah, Ilham, Astrid
We hebben een zon en 2 bloemen langs de zijkanten gemaakt.Dan hebben we een lampje aan de voorkant van het woord zon gehouden en
zo met alcoholstift de schaduw gekleurd.
Amber, Jamina en Elena
We hebben een leuke zon en een kubus getekend met de
schaduw van de 3D kubus.
Hoe lager de zonstaat hoe langer de schaduw zoals u ziet.
De leerlingen van het zesde werkten via een projectbundel
een voorbeeld uit waarin ze aantonen hoe schaduw werkt. Hier zijn de
resultaten.
We maakten een werkje waarbij we licht vanuit verschillende standpunten lieten
schijnen.
We lieten de schaduw vallen op een eendje op een rivier.
Als we het licht uit de rechter bovenhoek laten komen is de schaduw aan de
linkerhoek beneden.
Conclusie : als we het licht verplaatsen, verplaatst de schaduw mee.
Lobke, Nelle en Helena.
Wij hebben iets gemaakt waar je kunt zien hoe en waarom dat
de schaduw verandert.
We maakten proefjes en merkten op dat hoe dichter je bij het voorwerp ging hoe
groter en omgekeerd.
Maar ook dat als de lichtbron rechts stond, dat de schaduw dan links was en
omgekeerd.
Matthias, Elias, Hicham
We hebben een vogelverschrikker gemaakt. We hebben er ook
een schaduw bij getekend maar het doek valt aan de verkeerde kant. Het licht
kwam van achter de vogelverschrikker dus stond de schaduw er voor.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!