Vandaag weer vroeg moeten opstaan om een les te observeren. Ik voel dat mijn lichaam het niet meer gewoon is De les van vandaag ging niet over fornuizen (zoals gisteren), maar over ovens Jammer genoeg geen vertaler langs mij, dus zal het straks eens proberen te vertalen wat ik heb opgeschreven tijdens de les
In ieder geval, het museum van technologie was echt de moeite Echt enorm mooi tentoongesteld, ook veel tekeningen over de werking van de machines. Bijna elk beroep en mechanisme komt aan bod: houtbewerker, metaalblazer, poetsvrouw, kapper, machinist, steenkoolmijnen, telefoon, GSM, computer, lift, mobilhome... Het was toegestaan om foto's te trekken, dus zal ik na dit bericht enkele van mijn foto's uploaden.
Het museum was gelegen in Viikki en rond het museum lag een meer (bevroren voorlopig), maar ik denk ook dat je er kon rond wandelen, want er waren ook een heleboel wandelpaden. Dit is een goed idee om eens te doen als het een beetje beter weer is! Een frisse neus halen, moet ook door een student gedaan worden
Eerste schooldag, eindelijk zou ik zeggen Eerst had ik een meeting met alle leerkrachten van Home Economics. Ik mocht gewoon binnen in de lerarenkamer, waar deze leerkrachten net een vergadering hadden gehad. Ze waren heel vriendelijk, ik moest mij erbij zetten en moest kaas en brood eten. Dat slaan we natuurlijk niet af Naderhand had ik gevraagd waar de kaas vandaan kwam, omdat het een heel andere smaak had dan de kaas die ik gewoon was en toch leek het erop. Nu bleek dat de kaas werd gemaakt door de studenten van agricultuur, 'de boeren' zoals ze in Geel zullen zeggen.
Natuurlijk werden er ook een heleboel vragen gesteld aan mij door alle leerkrachten. De leerkrachten bleven ook voortdurend zeggen dat ze echt blij zijn dat ik in hun universiteit ben. Ik voelde mij echt aanvaard en zeker en vast welkom.
Daarna ben ik met één leerkracht meegeweest om de opdracht voor Home Economics te bespreken. De opdracht luidt als volgt: ik moet verschillende cursussen van Home Economics volgen in het Fins, hiervan moet ik kleine verslagjes maken. Ook moet ik op onderzoek uitgaan, bijvoorbeeld de verschillen tussen Belgisch en Fins eten of schoolsysteem. Voor deze opdracht krijg ik 9 studiepunten als ik kan bewijzen dat ik 252 uur aan deze opdracht of portfolio ben bezig geweest. Dat is een hele opgave, dus moet minimum 1,5 uur per dag werken om aan zoveel uren te komen. Ook denk ik dat het moeilijk gaat zijn om verslagjes te schrijven, als ik niets versta van de Finse cursussen.
De eerste les was: 'The social basis of education'. In deze les hebben we nog niets gezien van leerstof. De professor was een zeer raar persoon. Ik vond soms dat hij een beetje dronken leek. Hij probeerde alle talen te spreken, want we zitten natuurlijk met verschillende culturen in de klas. Hij was ook zeer grappig en er zat ook totaal geen druk achter de les. Toch hebben we al een kleine opdracht gekregen Ik ben in ieder geval al benieuwd naar de volgende les!