We hebben een bundel gevonden over pesten in het jeugdwerk. We vonden het nuttig om dit hier op te plaatsen omdat de meeste kinderen tijdens de vakanties wel eens naar een opvangplaats gaan waar men ook soms in contact komt met pesten. In de bundel vindt je: - algemene informatie - hoe pesten aanpakken - werkvormen om leiding te sensibiliseren - spelen rond pesten - informatieve spelen - jeugdboeken over pesten
In elke klas van 25 kinderen worden er gemiddeld 3 of 4 kinderen gepest. Dit betekent dat er in de ganse wereld miljoenen kinderen gepest worden!
Wat is pesten? Pesten is het uitoefenen van geestelijk en/of lichamelijk geweld door één of meerdere personen tegenover één persoon. Dit gebeurt langdurig en herhaaldelijk, en zo dat de pesters de gepeste met opzet pijn willen doen. Het gaat altijd om een verstoord machtsevenwicht, waarbij de gepeste relatief machteloos is.
Vaak gaat het om één pester die steun krijgt van een aantal anderen. De pester geeft de aanzet tot de pesterijen, maar hij of zij pest niet alleen. Rond de pester verzamelen zich nog anderen, ze vormen samen een pestgroepje.
Wat is plagen? Plagen is meer als grap bedoeld en is onschuldiger. Het gebeurt eerder tussen 2 enkelingen (één tegen één) en niet steeds tussen dezelfde personen. Het situeert zich meer binnen het 'sociale spel', waarbij kinderen hun de omgeving aftasten (wie is wie?) en zoeken naar ieders plaats in de groep.
Wat is ruzie maken? Ruzie maken is zeker niet hetzelfde als pesten. Bij ruzie is er niet noodzakelijk een ongelijke machtsverhouding, zodat de kinderen dit vaak zelf kunnen oplossen. Dit is meer een éénmalige gebeurtenis, die niet zo'n langdurig karakter heeft als pesten.
Direct en indirect pesten Direct pesten: 'recht voor je raap' pesten, als iedereen kan zien of horen dat er gepest wordt Indirect pesten: 'stiekem pesten', het valt minder op, pesten als anderen het niet kunnen zien
Indirect pesten is moeilijker om het aan anderen duidelijk te maken. De persoon aan wie je het vertelt zal snel zeggen: het is gewoon toeval of zal jouw minder snel geloven.
Een voorbeeld: De pester is niet altijd degene die de trap uitdeelt. Het komt ook voor dat de pestkop een ander kind de opdracht geeft iemand te schoppen. Als de pestkop een kind aanspoort om te pesten, dan pest de pestkop indirect en de schopgever direct.
Hoe wordt er zoal gepest? *10 tot 12 - jarigen: vooral fysiek pesten (slaan, schoppen, aan kleren trekken,...) --> vooral bij het kiezen van groepen * 12 tot 14 - jarigen: meer verbaal en via de houding die ze aannemen tegenover iemand (onvriendelijk doen)
Enkele voorbeelden van pesten: cyberpesten, fietsbanden platsteken, kauwgum in het haar plakken, negeren, doodzwijgen, na de bijeenkomst van de jeugdbeweging opwachten, beledigen, bezittingen afpakken, cadeaus eisen, als slaaf behandelen, roddelen,...
Ter info: Een geliefkoosd Japans pestspel draagt de naam 'Ajuin'. Om het te kunnen spelen moet het slachtoffer wel een kleed dragen. De pesters tillen de rok of het kleed van het kind tot boven het hoofd en binden het dan dicht. Op die manier staat het gepest kind weerloos te kijken: het kan niets meer zien en het heeft de handen niet langer vrij. Het moet ongetwijfeld een heel kleinerende en kwetsende ervaring zijn als men jou op die manier voor schut zet.
Cyberpesten Tegenwoordig is het cyberpesten in populariteit erg toegenomen.
Meer info over cyberpesten kan je vinden in de bundel 'pesten in het jeugdwerk' of op de website van klasse: http://www.klasse.be/eerstelijn
De rechten van het kind Er zijn nog altijd de rechten van het kind. Deze rechten kan je vinden op http://www.kinderrechten.nl of in het boek: Pesten wat vind jij ervan? geschreven door Trix Van Dugteren.
Bron: VAN DUGTEREN, T., Pesten wat vind jij ervan?, Lannoo, Tielt, 2006, 72 pagina's.
Welkom allemaal op onze website. Wij zijn 2 studenten die de opleiding bachelor kleuteronderwijs volgen in de hogeschool West-Vlaanderen in Brugge. Momenteel zitten wij in ons 2de jaar van onze 3-jarige opleiding. Voor ons is het heel belangrijk dat kinderen zich goed in hun vel voelen. In de les van Agogische Vaardigheden leerden we over het thema pesten. Wij, als toekomstige leerkrachten, moeten hier zeker goed mee kunnen omgaan. Pesten kan niet! Het kan heel zware gevolgen hebben voor het kind, het kan zelfs leiden tot zelfmoord! Alsook zijn verdere leven kan erdoor beïnvloed worden. Daarom hebben wij deze weblog over het thema 'pesten' opgemaakt. Je kan er heel veel informatie vinden over pesten, websites, boeken, films, krantenartikels en nog veel meer. Wij hopen dat jullie iets hebben aan deze site en jullie deze informatie nuttig kunnen gebruiken. Alsook hopen wij dat eventuele pesters die deze site bezoeken zich bewust zullen worden van wat ze aanrichten.
Je moet zeker ook niet laten om iets achter te laten in ons gastenboek of ons forum. Voor vragen kunnen jullie ons altijd een mailtje sturen.