Zorginhoudelijke thema's in de gehandicapten- en ouderenzorg
21-01-2011
Uitval van Turkse cliënten voorkomen
Turkse gezinnen haken vaker vroegtijdig af dan andere allochtone en autochtone cliëntengroepen bij de opvoedingsondersteuning door ASVZ in Rotterdam. Medewerkers ervaren een probleem in de communicatie en cliënten vinden dat de zorgvraag niet goed ingevuld wordt. Voor de organisatie betekent dit een gemiste kans in klantenbinding met de Turkse doelgroep.
Hoe kun je dit voorkomen? Will Sarioglu van ASVZ schreef hierover een scriptie in het kader van haar opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hogeschool INHolland, Rotterdam.
De grotere voortijdige uitval van Turkse cliënten lijkt onder meer te verklaren uit de andere verwachtingen van de Pedagogische Gezinsbehandeling. Ouders hebben het idee dat de gezinsbegeleider het probleem komt oplossen en verwachten niet zelf ook aan de slag te moeten. Daarnaast hebben Turkse ouders een ander beeld van opvoeden en van het verstandelijk beperkt zijn.
In deze scriptie doet Will Sarioglu enkele aanbevelingen om uitval te voorkomen, zoals: -De Pedagogische Gezinsbegeleider kan met behulp van interculturele competenties aansluiten bij de allochtone cliënten.
-Intercultureel personeelsbeleid zodat de organisatie een afspiegeling wordt van de maatschappij.
-Bij de intake is iemand aanwezig die de mensen in de eigen taal te woord kan staan. Wanneer dit iemand uit de eigen organisatie is, geeft het meer vertrouwen dan wanneer er een tolk wordt ingeschakeld.
-Het maken en bespreken van een genogram komt standaard in de informatiefase. Hierin komt ook de migratiegeschiedenis aan de orde.
-De behaalde doelen borgen met het inzetten van het netwerk of familiebijeenkomst. Hierdoor heeft het gezin een beschermjas. Dit kan in de vorm van Eigen Kracht Conferentieof Familie Netwerk Beraad.
Vastbinden van cliënten komt nog steeds voor, ondanks allerlei wetenschappelijke inzichten en de beschikbaarheid van methodieken. Uit het oogpunt van veiligheid en daarop volgende strategische keuzes, worden die methodieken na een tijd weer overboord gezet. Eén van die methodieken is het Relationeel Competentie model Triple C, voor de behandeling van mensen met een verstandelijke beperking en ernstig probleemgedrag. Hoe kun je deze methodiek blijvend en succesvol implementeren?
Basis hiervoor is het inrichten van de organisatie rondom de kernwaarden van het model: herstel van het gewone leven, een menswaardige omgeving, een onvoorwaardelijke relationele verbinding tussen cliënt en begeleider en zinvolle/betekenisvolle activiteiten. Daar omheen zijn zes ontwerpvariabelen gegroepeerd: strategie, systemen, managementstijl, medewerkers, cultuur en structuur.
Vergaande verandering Triple C verlegt de focus van probleemgedrag naar 'herstel van het gewone leven' en het creëren van betekenis voor zowel cliënten als medewerkers. Dit betekent een vergaande verandering. Om deze te laten slagen moet een coproductie ontstaan tussen manager, behandelaar en de overige betrokkenen. Hiervoor zijn 'betekenisgevende interventies nodig'. Gedragingen kunnen pas veranderen als de onderliggende betekenissen veranderen. Voorbeelden van dit soort interventies zijn verbinden van denken en doen en collectieve actie. Dit vraagt om een kanteling van het mentale model om kennis, ervaringen, inzichten en vaardigheden opnieuw te kunnen integreren, bijvoorbeeld bij begeleiders. Het blijkt dat het effectief ontwikkelen van competenties en cognities het best verloopt wanneer begeleiders actief informatie verwerken. Intelligent leren (niet het aanleren van trucjes) en reflectie op het eigen handelen vergoten het leervermogen. Geef begeleiders daarom ruimte en vertrouwen om actief leren mogelijk te maken. Waak daarbij voor ontmoedigende interventies, zoals uitputtende schriftelijke verantwoording van het handelen. Een echte vakman heeft de drive van zichzelf het beste te willen en daarvoor is geen externe prikkel nodig.
Reflex Coaching op competenties is nodig om actie-reactiepatronen te doorbreken. Probleemgedrag vraagt om een sensitieve opstelling en daarvoor heb je veelzijdige competenties nodig. De praktijk leert dat het niet moeilijk is om aan te leren dat intensief samenwerken met cliënten lonender is. Moeilijker is om de reflex van controleren en beheersen af te leren bij problematisch gedrag. Dit vraagt om bijzondere kwaliteiten bij het hanteren van gevoelens, gedachten en gedrag (gedragsrepertoire). Bij de coaching van begeleiders is de volgende formule uitgangspunt: expertise x gedragsrepertoire = competentie. Competenties vormen een persoonlijke mix. Door te doen wat het best bij iemand past, kan een begeleider vanuit gedeelde waarden een relatie op te bouwen met cliënten en blijft hij in stressvolle situaties langer betrouwbaar omdat hij kan terugvallen op eigen kwaliteiten en niet op aangeleerde trucjes en kunstjes.
Meer lezen? De tekst Kies voor een andere bril: ondersteuning bij strategische keuzes t.b.v. betekeniscreatie, door Dick van de Weerd, kun je downloaden! Deze is geschreven in het kader van de masteropleiding Management and Innovation bij Pro-education Masteropleidingen in Amsterdam, 2010.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Tags:triple c, probleemgedrag, gedragsproblematiek, ASVZ, Dick van de Weerd, vrijheidsbeperking, probleemgedrag, Brandon, vrijheidsbeperkende maatregelen, gehandicaptenzorg, KennisNet Carante Groep
20-01-2011
Dean verwondt zichzelf niet meer
Sinds zijn jonge kinderjaren vertoont Dean (11) ernstig probleemgedrag, zoals woede-aanvallen, fysieke agressie, automutilatie, destructief gedrag en hyperactiviteit. Hij verhuist in 2008 naar een woning van een kinderlocatie bij ASVZ. Daar start de begeleiding vanuit het relationeel competentie model Triple C.
Yvonne Scholten, Silvia Kloppers en Dick van de Weerd van ASVZ beschrijven wat voor effect dit op Dean had. In deze casusbeschrijving komen aan de orde: kennismaking en beeldvorming van Dean, de theoretische onderbouwing van Triple C en de procesbeschrijving van de casus Dean.
Door meer houvast in zijn leven verandert Dean en ervaart hij minder stress. Hij staat open voor nieuwe ervaringen en ontwikkelt nieuwe initiatieven. Ook kan hij nu zonder psychofarmaca door het leven.
Gillen, bonken en zelfverwonding kenmerkten lange tijd het gedrag van Nathalie Vervaart. Ze raakte in een isolement en haar begeleiders waren bang voor haar. Door beheersmatige maatregelen overboord te gooien en Nathalie een gevoel van veiligheid te geven, verdween haar probleemgedrag. Gespecialiseerd persoonlijk ondersteuner (GPO) Mavis van der Wijne, manager Petra Hartog en gedragsdeskundige Johan Timmer van Triade vertellen over hun aanpak waarin gezond verstand de rode draad is. Als je haar gedrag eenmaal kunt ontcijferen, heb je een prachtige baan.
Download het hele artikel over de verandering van begeleidingsstijl waardoor het probleemgedrag uitdoofde!
Nadat ze jaren had vastgezeten in haar stoel vanwege agressie en zelfverwonding, begon Petra in 2006 de wereld opnieuw te ontdekken. Dit komt door de invoering van de begeleidingsmethodiek Triple C bij vier woningen van Frion (aangesloten bij Carante Groep) in Zwolle. Triple C gaat uit van 'herstel van het gewone leven' en legt de nadruk op de mogelijkheden van mensen. Coördinator Janneke Brinks en de moeder van Petra vertellen over de ervaringen met het invoeren van deze methodiek en over de transformatie die Petra daardoor onderging.
Je kunt ze opsluiten en omringen met beheersmatige maatregelen: cliënten met ernstige gedragsproblemen. Bij ASVZ vonden wij dat dit anders zou moeten kunnen. Daarom ontstonden rond 1993 voor deze groep cliënten de Very Intensive Care (VIC)-Workhomes. Hier ontwikkelde zich een behandelmethode die we nu Triple C noemen. Kern hiervan is dat bij toename van competenties bij de cliënt, het probleemgedrag afneemt. In de praktijk zien we dat dit inderdaad het geval is. Omdat we hardere bewijzen hiervoor willen hebben, zijn we begonnen met een praktijkonderzoek naar Triple C. De eerste resultaten bevestigen de praktijkervaringen.
Artikel over het ontstaan en achtergronden van Triple C en over de opzet en eerste resultaten van het praktijkonderzoek naar deze methodiek. Dit artikel is geschreven voor het kenniskatern van Markant en voor KennisNet van Carante Groep.