Ik heb vorig jaar voor LO een leerkracht moeten bijstaan die watergewenning gaf aan kleuters. Bij dit lesje werd dit allemaal gedaan:
Als opwarming moeten alle kleuters een ring pakken uit het water
En moeten ze in het water blazen.
Juf neemt een plank en maakt er een poort van waaronder de kinderen moeten gaan, zonder de plank aan te raken met hun hoofd ( aan de trappen van het bad). Dit wordt drie keer herhaald.
De kinderen mochten allemaal in een kring in het zwembad staan en bellen blazen met hun mond, de kleuters vonden het allemaal heel plezant. Als dit gebeurd is, leert de juf de kleuters drijven in het water; gaan liggen en buik naar boven. De juf neemt een plank voor iedere kleuter, en de kleuter moet de plank voor zich houden in het water en hun armen strekken.
Als de kleuters dit goed doen mogen de kleuters om beurten naar de juf gaan en juf neemt plank vast en duwt de kleuter naar de kant. De kleuter moet de plank recht zien te houden.
Als afsluiter mogen de kleuters nog eens aan de rand van het bad naast elkaar staan en springen in het water. Bij de laatste les die ik moest bijstaan mocht ik alleen de kinderen helpen bij het springen in het water, ik vond het superspannend en enorm leuk om te doen.Ik wist ook dat de juf een oogje in het zeil hield, daardoor voelde ik me toch minder bang.
Wie heeft dit ook al gedaan, en wat vonden jullie ervan? Laat het me maar weten.
Enkele jaren geleden heb ik les moeten geven in Het Molentje bij het tweede kleuterklas. En ik heb gekozen om een blog te schrijven over de activiteit weekplanning aanleren en aanduiden op de kalender. Ik heb toen tekeningen gemaakt van de verschillende activiteiten die in de dag gepland gingen zijn samen met de klaspop Jules. Ik heb toen veel schrik gehad dat ik deze activiteit heb moeten geven omdat ik niet zo goed kan tekenen, maar het resultaat mag er zeker zijn vind ik. Het was ook het eerste lesje dat ik heb gegeven. Ik heb het thuis ingestudeerd en geoefend om geen fouten te maken, en er zeker er van te zijn hoe ik het ga geven. De kleuters zaten allemaal in de zithoek en ik begon eraan, dag kleuters ik heb allemaal tekeningen bij, zijn jullie benieuwd? Hier zijn ze. Ik toonde de tekeningen allemaal en vertelde er bij welke activiteiten ze hoordde. Daarna duidde ik een kleuter aan en die mocht een tekening op de juiste plaats aan de dagkalender hangen, ik duidde elke keer bij elke tekening een andere kleuter aan tot alle tekeningen opgehangen waren. Dan gingen we samen kijken of alle tekeningen in de juiste volgorde waren. Het was zo leuk om te geven, en zonder dat ik iets vergeten was. Het was zwaar maar ik heb er veel van geleerd.
Hopelijk heb ik jullie kunnen boeien met mijn verhaal.
Ik heb enkele tekeningen toegevoegd wie interesse heeft mag ze altijd openen.
kinderliedje: Handjes draaien, koekebakkevlaaien Handjes draaien, koekebakkevis Je kunt het niet geloven hoe lekker dat dat is Je kunt het niet geloven hoe lekker dat dat is, stokvis
Ik heb gekozen voor dit kinderliedje. Omdat mijn moeder dit vroeger zong toen ik klein was, en ik het altijd meezong met haar. Het doet me denken aan mijn kinderjaren.Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd, zo goed vind ik het klinken. En er komen geen moeilijke woorden in voor. Het is een leuk liedje om aan te leren aan kleuters omdat het kort is. De kleuters zullen het heel snel vanbuiten kennen Je kunt er bewegingen bij laten maken als de kleuters het al goed kennen; zoals bij handjes draaien hun handen laten draaien, bij hoe lekker dat dat is wrijven over hun buik. Maar je kan ook het gebruiken als versje of rijmpje.
Wie kent dit liedje ook? Of een liedje dat je niet uit je hoofd kan krijgen, laat het mij dan maar weten.
Ik heb dit boek gebruikt voor een opdracht in mijn vorige school. Daar ik het zo een prachtig verhaal vind zou ik dit graag op mijn blog plaatsen zodat mijn mede studenten hier misschien ook gebruik van kunnen maken.
Het verhaal gaat over een vis die heel mooi is en het niet erg vindt dat hij geen vrienden heeft omdat hij arrogant is want hij heeft toch mooie schubben en de andere vissen niet. Naar het einde van het verhaal begint hij zich echter zo eenzaam te voelen dat hij zijn glinsterende schubben weggeeft om zo vrienden te maken en zich gelukkig te voelen. Het is een verhaal van geven en nemen en over jaloers zijn.
Hierbij heb ik wat leuke spelletjes bedacht namelijk: je leest eerst het boek voor aan de kleuters. Je vraagt aan de kleuters vragen hebben over het verhaal. Dan kan je een kringgesprek houden met de kleuters over gevoelens die zij ervaren hebben bij het boek. Hier kunnen leuke en grappige anecdotes bij komen zien van ervaringen die de kleuters hebben in hun thuissituatie en/of klassituatie waar je als leerkracht ook belangrijke informatie uit kan halen.
We kunnen met dit thema ook in klasverband een leuke vis in elkaar knutselen.Met de oudere kleuters kan je het verhaal naspelen door middel van een poppenkast.
Het boek zelf is heel mooi geïllustreerd. Ik heb een fot van het boek bijgevoegd.
Laat me weten wat jullie van dit boek vinden zodat we onze gedachten en ideeën hierover kunnen uitwisselen!!!
Ik ben Kelly
Ik ben een vrouw en woon in Lier (Belgi) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 01/01/1970 en ben nu dus 55 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Over mijzelf
Ik ben Kelly
Ik ben een vrouw en woon in Lier (Belgiê) en mijn beroep is Schoonmaakster.
Ik ben geboren op 13/09/1987 en ben nu dus 37 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: horrorfilms kijken met een lekker pak chips, wandelen .