Aan het interieur hoefde ik vandaag niet meer verder te werken: meneer Van Aelst had me uitgelegd dat het misschien interessanter is om vooral te focusen op de vernieuwingen die moeten toegevoegd worden.
Ik had al een beetje van het interieur af: het gedeelte achter de "doorzichtige" vensters en deuren, dus dat kwam dan eigenlijk goed uit. :p
Ik heb dan een aantal nieuwe plannen en referentiefoto's gekregen van meneer Van Aelst, en van Lieselot heb ik de afmetingen van de vernieuwingen gekregen. Bovenop de daken van de bestaande jeugdherberg moet er een nieuwe verdieping komen in de vorm van een Rups, Cocon en Vlinder.
Het gaat de eerste keer zijn dat ik een organische vorm modeleer in een 3D pakket. Ik ben eigenlijk niet zo goed in het modelleren van mensen en dieren. Maar dit zal dan toch een deftige start zijn om er iets behendiger in te worden.
Vandaag heb ik verder gewerkt in Unity en heb ik een Livestream/Video recording pakket gedownload genaamd Open Broadcaster Software. Ik moest er blijkbaar geen .exe bestand (Virtuele Walkthrough) van maken maar een video rondleiding. Het was wel een beetje wennen aan het nieuwe pakket: ik gebruikte vroeger Fraps als ik iets wilde recorden, maar Fraps werkte slecht met bepaalde programma's enzo die ik op mijn laptop had staan. OBS werkt een pak beter en werkt ook uitstekend samen met Unity. En het is gratis ook nog :p
Nadat ik een preview filmpje heb gemaakt van ongeveer 12MB (MP4) mocht ik beginnen aan het interieur van de herberg. Ik had het me wel wat makkelijker gemaakt met die ramen (zie vorige posts) maar het was nog altijd een hele klus. Ik moest me vooral focusen op de plannen en de foto's die ik heb gekregen om de breedte van de muren en hun positie te berekenen.
Voila, de gevels van de jeugdherberg heb ik vandaag afgewerkt. De voorkant was wel wat lastig omdat ik de mesh zo gesculpt had dat de push/pull tool niet meer werkte, dus heb ik faces zitten verwijderen en opnieuw manueel moeten toevoegen. Er is wel nog een probleem met de deur aan de voorkant: die staat niet juist t.o.v. de kolommen onder het afdak.
Eender hoe, met de buitenkant af is het tijd om aan de binnenkant te werken. Ik hoop alleen dat al die voorzorgsmaatregelen die ik heb genomen met het sculpten van de buitenkant dat ik de binnenkant dan ook makkelijk kan modellen. Ik ga ook stukken van het model in andere layers moeten plaatsen (zoals "Dak", "1ste verdiep", enz...)
Maar dat is nog niet voor nu. Meneer Van Aelst heeft me gevraagd of ik het model in een soort van 3D Walkthrough kan zetten via Unity. (Dit is eigenlijk zoiets dat ik wil doen voor mijn eindwerk, een goeie oefening dus :p ) Het exporteren van het model verliep niet zo gemakkelijk: de textures ontbraken aan het model in Unity, hetzelfde probleem dat ik de vorige keer tijdens Projecten VP ook al had.
Gelukkig kan ik in de Free Version van Sketchup het model exporteren als een .dae bestand dat ik in Cinema 4D kan openen, en via Cinema 4D kan ik het nog eens exporteren als een .fbx bestand. Al wat ik dan nog moet doen zijn de texture afbeeldingen in een nieuwe map in de Unity project folder steken en ik kan het model foutloos in Unity importeren.
Het enige dat ik nog wel heb opgemerkt was dat in Cinema 4D er een pak fouten in de textures van het model zaten. Daar zal ik dan ook nog iets op moeten vinden.
Ik had gehoopt dat ik de gevels vandaag had kunnen afwerken, maar jammer genoeg heb ik teveel zitten prutsen met de zijgevel van de jeugdherberg.
Ik heb meestal het probleem dat als ik de voorkant van een object of mesh sculpt, dat er ongewenste bewegingen gebeuren aan de achterkant ervan. Ten minste, ik heb dat probleem in Sketchup. Ik heb een beetje moeten zoeken naar een manier om sommige delen van de muren te bewegen zonder dat Sketchup er moeilijk over deed of dat er van die ongewenste bewegingen gebeurden aan het gesculpte gedeelte van de mesh.
Uiteindelijk heb ik het model in orde gekregen en vanaf dan was het vooral bandwerk: gaten maken in de zijmuur voor de ramen, de vensterkaders bouwen en dan het glas toevoegen.
Nu moet ik alleen nog de voorkant doen (het gedeelte dat ik eerst heb willen doen, maar teveel sculpten vroeg) en dan zijn de gevels van de herberg af. Misschien moet ik ook nog de binnenmuren toevoegen, maar normaal gezien zou dat geen probleem moeten zijn aangezien ik de binnenkant van het model een beetje opgekuist heb en ervoor gezorgd heb dat de ramen makkelijk naar binnen getrokken kunnen worden.
Dit weekend ga ik ook nog zien naar een paar "advanced" tutorials van Sketchup, zodat ik wat geavanceerdere vormen maken maken. Dat zal van pas komen als ik de vlinder en zo moet toevoegen aan het model.
Vandaag terug verder gewerkt aan de jeugdherberg, deze keer aan de achterkant ervan. Tegelijkertijd heb ik ook de 4de kant van de binnenkoer afgewerkt en die ramen opgeslagen als component, want die kwamen wel opnieuw voor op een van de achtergevels.
Sommige van de foto's die ik heb gekregen waren wel iets wazig, maar gelukkig helder genoeg om een toch wat duidelijk beeld te geven voor dit 3D model. Ik heb wel 1 foutje gemaakt met een stel ramen op de achterkant: de foto was iets wazig en ik dacht dat het hout was, maar de ramen liepen blijkbaar door
Ook heb ik nog een aantal delen van de daken gemodelleerd, maar ik denk dat ik die effen ga laten totdat de gevels af zijn. Dan kan ik de daken in 1 keer afwerken.
Deze morgen ben ik begonnen met de laatste hand te leggen aan het 1ste bijgebouw: er waren nog een paar kleine foutjes die ik eruit moest werken zoals een bepaalde vorm die ik aan de achterkant moest uitsnijden. Sketchup had ervoor gezorgd dat de achterkant uit 2 verschillende faces bestond dus een vorm eruit snijden ging iets lastiger. De drape tool werkte al niet (Sketchup crashte de hele tijd wanneer ik wilde drapen) dus heb ik de vorm gewoon gemaakt en via de push/pull tool tot op het oppervlak uitgerokken en de randen manueel afgetekend. Het resultaat viel enorm goed mee.
Verder heb ik vandaag aan het 2de bijgebouw en aan de binnenkoer gewerkt. Aan het 2de bijgebouw was niet zo veel werk, een paar ramen en een nieuwe texture gemaakt. Aan de binnenkoer was iets meer werk aan, maar omdat ik de 2 bijgebouwen al af heb heb ik ook ineens 2 van de 4 wanden ook al gemodelleerd. De 3rd heb ik vandaag ook al afgekregen, de 4de ben ik al aan begonnen.
Meneer Fransen was vorige week donderdag hier geweest voor een bezoekje en om naar de beoordeling van meneer Van Aelst te luisteren...
...en het was eigenlijk zoals ik verwacht had.
Het belangrijkste punt van deze beoordeling was dat ik nogal een stille ben, ik ben nogal verlegen en onzeker over mezelf. Dit is hetzelfde probleem wat ik op al mijn vorige jobs en stages heb gehad en ik probeer hier echt aan te werken, maar aangezien ik hier al een lange tijd mee sukkel begin ik echt te twijfelen of ik hier echt iets aan kan doen.
De andere beoordelingen waren best goed: ik probeer altijd stipt te zijn op mijn werk en ik wil mijn werk ook altijd goed doen.
Ik heb veel bijgeleerd over Sketchup en ik heb nog een aantal tutorials gevonden die ik dit weekend ga volgen om mijn werk hier makkelijker en beter te maken, dus de motivatie zit er nog in :p En ik ga ook mijn best blijven doen voor deze stage, want alles wat ik hier bijleer (en wat ik heb geleerd op mijn vorige stages/jobs) gaat van pas komen als ik afstudeer en een job vind.
Over mijn eindwerk...
Ik was er al aan begonnen: concepten gemaakt, software verzamelt en ik was ook begonnen met modelleren, maar nu ben ik van plan om terug van voor af aan te beginnen.
Ik wilde een soort van Fantasy landscape en city te maken en die in Unity overbrengen voor een soort van walkthrough/museum visit. Het project heette Silverscape.
Maar nu denk ik dat als ik een soort van museum visit wil maken, het beter is om er slechts 1 gebouw van te maken: een hoge toren met verschillende verdiepingen. De landscape bewaar ik (speler begint buiten) en ik voeg er wel een toegangspoort, oprit en bijgebouwen toe, maar het belangrijkste blijft de toren.
Ook de naam van het project wil ik veranderen: van Silverscape naar Starscape. De top van de toren bereikt de sterrenhemel.
Anyways, kort samengevat, ik ga mijn best blijven doen voor de stage en herbeginnen met mijn eindwerk. En ik hoop dat alles goed gaat komen.
Vandaag heb ik verder gewerkt aan het detaileren van een van de bijgebouwen van de jeugdherberg. Ik ben wel met het lastigste gedeelte begonnen (schuin dak, verandas, gebogen muren, enz...) maar ik heb het vandaag toch zo goed als zeker af. Het bijgebouw dan toch
Voor de ramen heb ik een beetje een systeem ontwikkeld: eerst de grenzen aftekenen, dan de Push/Pull tool gebruiken om dat afgebakend gedeelte 15 cm naar achter te duwen, de vensterkaders aftekenen en texturen, dan die met de Push/Pull tool naar voren duwen (ongeveer 3cm) en dan in het middelpunt van het naar voren geduwde gedeelte een rechthoek tekenen: het raam.
Het zou handiger zijn om van de ramen een component of zo te maken (misschien dit weekend eens zien hoe dat ik dat het beste oplos) maar het probleem met dit model is dat de ramen bijna overal toch verschillend zijn. Dus ik denk niet dat ik veel tijd ga winnen als ik met componenten ga werken.
De ruwe schets van de jeugdherberg is af: de muren zijn volledig recht getrokken en het dak heb ik ook al toegevoegd. Ik heb wel wat problemen gehad met de binnenkoer aangezien er niet echt foto's waren van de noordkant, maar op de PDF plannen stond er genoeg informatie om die kant te sketchen.
Nu ben ik bezig om die schets verder uit te werken. Ik ben aan een bijgebouw begonnen: een aantal ramen toegevoegd, een balkon en het dak wat gedetailleerder te maken. Verder heb ik ook verscheidene textures toegepast die op die van het echte gebouw leken.