Deze week werkten we verder rond de 5 zintuigen. We hadden aandacht
voor onze oren en onze handen.
Maandag gingen we van start met het maken van allerlei werkjes met het
materiaal dat in de klas staat, we werkten met voelzakjes en voelden aan de
zakjes om de zakjes met dezelfde inhoud samen te leggen.
We sorteerden speelgoed dat hard en zacht aanvoelt en leerden op een
speelse manier de begrippen hard en zacht verkennen.
We voelden aan plankjes met verschillende soorten schuurpapier erop
gekleefd om zo het begrip ruw te ervaren. We mochten ook de plankjes met
hetzelfde schuurpapier samenleggen. We konden ook de plankjes sorteren van ruw
naar minder ruw.
Op dinsdag bestudeerden we onze handen en leerden op een speelse
manier de verschillende delen van onze handen kennen, we leerden ook de namen
van onze vingers en dachten na waar we onze handen allemaal voor gebruiken en
nodig hebben.
We tekenden een omtrek van onze handen, versierden de omtrek, knipten
deze uit en lamineerden deze.
Later gebruikten we deze samen met de rode stokken en konden we meten
en turven hoelang de stokken zijn.
Met onze handen mochten we een bokaaltje bekleven met zijdepapier om op
zondag te gebruiken in de lichtmisviering. We ervoeren dat we met onze handen kunnen schilderen, spelen
met plasticine, woorden kunnen naleggen met letters,
Om onze week af te sluiten, gingen we vrijdagnamiddag op stap en
gebruikten onze zintuigen om de natuur en de wereld rondom ons te verkennen.
Een paar voorbeelden van onze ervaringen: met onze oren hoorden we
haan van Olaf kraaien, de autos hoorden we van ver komen, we hoorden het
vliegtuig in de lucht vliegen, we hoorden de ekster kwetteren in de boom en we
gingen hem zoeken met onze ogen. Toen we
verder wandelden, zagen we dat hij ons volgde. Tot onze verbazing volgde hij
ons tot aan de school.
We hoorden het water in de beek stromen en zagen hoe het water
stroomafwaarts stroomt.
We gingen voelen aan de bomen, de stenen, de afsluiting van de brug en
deden op deze manier heel wat ervaringen op met onze handen.
We stapten door de weide en klommen op de boerenkar om heel ver te
kijken. Zo leerden we de begrippen ver en dichtbij kennen en ervoeren ook dat
wat ver is, klein is en wat dichtbij is, groot is.
We konden ook onze school zien vanop de kar en zagen hoe klein deze
was.
Op onze terugweg ontdekten we dat er onder de kastanjeboom nog
kastanjes lagen en we vonden er eentje met een kiempje. Deze namen we mee naar
school en plantten we in ons tuintje. We zijn echt benieuwd of hij daar verder
zal uitgroeien tot een klein boompje
Zo, dit was het voor deze week. Veel kijkplezier!

















01-02-2014 om 19:45
geschreven door Juf Kathy 
|