Maastricht heeft veel oude monumenten die een interessante geschiedenis hebben. We hadden veel geluk met het weer, wat natuurlijk altijd leuk is. Sommige leerlingen kochten een stuk taart, een wafel of een souvenir. Fijn om Maastricht eens te hebben gezien!
Allereerst in de voormiddag bezochten we het Natuurhistorisch museum. Dat was enorm leuk en interessant. We kregen een filmpje te zien, waardoor alles veel duidelijker werd tijdens het museumbezoek. De leerkrachten (Mevr. Adams en Mr. Wolters) hadden ons een bundel met vraagjes gegeven die we konden oplossen door de antwoorden in het museum te zoeken. Het indrukwekkendste was de mosasaurus. Het dier was enorm groot, had ogen zo groot als een hoofd en een bek zoals een krokodil. Toen we onze opdrachten gemaakt hadden mochten we ons lunchpakket in een gezellige eetkamer in het museum gaan opeten... Heerlijk! Vooraleer we vertrokken mochten we nog snel even gaan 'neuzen' in het souvenirwinkeltje van het museum. Daar kochten enkele leerlingen leuke souvenirs (vuurstenen) om mee naar huis te nemen. In de namiddag begonnen we met de stadswandeling. We hebben hier erg veel monumenten gezien. De eerste bezienswaardigheid was de Bisschopsmolen, waar een aardige bakker ons een stukje cake liet proeven die hij net gemaakt had. Al snel volgde de andere bezienswaardigheden: de Helpoort, de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek, de Sint-Servaesbrug, het Mosae Forum, de Grote markt met het stadshuis, het Dinghuis, de Dominicanenkerk, het Perroen op het Vrijthof, de Sint-Servaesbasiliek, de Sint-Janskerk en als laatste het Spaans Gouvernement. Bij elke bezienswaardigheid hielden telkens 2 leerlingen een korte spreekbeurt over het onderwerp.
Op het einde van de dag was iedereen moe maar voldaan! Met de leuke foto's die de leerkracht had gemaakt was het een uitstap om nooit te vergeten! Het was een erg leuke ervaring!
Enkele stukjes uit de verslagen van de leerlingen over het project 'Kameleon goes Maastricht'
-Het project was heel leuk. Ik heb er veel van bijgeleerd. Een spreekbeurt in de stad houden vond ik erg leuk om te doen. (Louise Koenen)
-Ik vond het heel erg fijn en verheug me al op het volgende project. (Eva Mol)
-Een zeer leerrijke uitstap. (Eva Robin)
-Ik vond het een heel geslaagde uitstap en dit zou zeker herhaald mogen worden! (Mirte Brouwers)
-Het was zeer leuk dat er geïnteresseerde voorbijgangers ook naar ons kwamen luisteren tijdens onze spreekbeurt. Ik wil die dag graag nog een keer beleven. (Ine Meers)
-Ik vond het erg leuk om samen te werken met de andere leerlingen. Ik vond het een heel leuk project en hoop dat er nog veel projecten zullen volgen. (Kelly Vrijens)
-Iedereen was blij met het resultaat. Jammer genoeg was het weer tijd om naar huis te gaan. Maar dit keer met een smile op ons gezicht en een hoop verhalen om thuis aan onze familie te vertellen. (Hanne Meers)
Het nieuwe schooljaar is weer gestart en dus is het de hoogste tijd om jullie op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen in onze methodeklassen. In het vierde jaar zijn er vier leerlingen en in het derde jaar negen. In de eerste graad is het aantal aanzienlijk groter: onze tweedejaars zijn met 11 en in ons eerste jaar zitten maar liefst 24 leerlingen!
Onze eerste groepje "Kameleons" is inmiddels doorgestroomd naar het vijfde jaar waar zij nu in het reguliere onderwijs zitten. We hebben voor deze aanpak gekozen omdat de leerlingen in de derde graad te maken krijgen met "Onderzoekscompetenties". Dit is vergelijkbaar met de projecten die zij jarenlang gedaan hebben in de methodeklassen. Bovendien denken wij dat het ook een voordeel is voor hen om kennis te maken met de aanpak in het reguliere onderwijs, omdat er in hogescholen en universiteiten nog steeds onderwezen wordt op een traditionelere manier.
Onze eerstejaars steken ondertussen al de handen uit de mouwen voor het project "Kameleon goes Maastricht". Dit is een vakoverschrijdend project voor de vakken Nederlands, aardrijkskunde, geschiedenis, W.W. De leerlingen hebben de opdracht gekregen om een toeristische brochure te ontwerpen over de stad Maastricht en moeten elkaar ook door de stad gidsen. De foto's van deze uitstap zijn binnenkort te zien op de blog.
Indien jullie vragen hebben of meer willen weten, kunnen jullie altijd contact opnemen via kameleontongeren@gmail.com.
Als ik jou was, was jij mij, want je staat altijd aan mijn zij. We zijn vrienden voor altijd, anders heb ik spijt. Al zijn we later oud, we blijven even stout. En samen zijn we één en daar kan jij niet overheen.
8 mei is de eerste graad van het Koninklijk Atheneum Tongeren naar de film "Simple Simon" gaan kijken in de Velinx.
Samenvatting:
Simon is een jongen met Asperger. Dit is een soort autisme. Hij leeft en woont bij zijn ouders, maar zijn mama jaagt zich op aan het zeer asociale en onveranderlijke leventje van haar zoon. Sam is de broer van Simon. Hij heeft een liefje, genaamd Frida. Simon en zijn broer zijn niet te scheiden van elkaar. Daarom beslist Sam, Simon bij hem in huis te nemen. Sam kan omgaan met het asociale en onveranderlijke leven, Frida helaas niet waardoor ze Sam dumpt omdat Simon niet zonder Sam kan. Maar nu is het leven van Simon veranderd! Simon beslist daarom een nieuw lief te zoeken, wat helaas niet lukt. Sam begint zich ook op te jagen en Simon moet de problemen dus oplossen.
Beoordeling:
De film was in het Zweeds. Dat maakte de film apart. het onderwerp was simpelweg een raar leven van enkele mensen samen. Als je de film hebt gezien, weet je natuurlijk niet echt wat autisme is want dat is nog maar één soort autisme en er zijn er nog veel meer.
Ik vond de film heel leuk. Hij was ook heel boeiend omdat je soms eens een woordje van het Zweeds kon afleiden uit het Nederlands.