Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Welkom in de 3de kleuterklas van juf Tine
03-10-2013
BEZOEK VAN... GUUS EN TROMPIE!
Vandaag
was het alweer de beurt aan Guus en Trompie om ons nog wat meer te komen leren
over leuk samen spelen.
Deze
keer vertelde Trompie ons over zijn droom
Hij
droomde over miniman, die met zijn auto op een grote berg reed. Het begon te
sneeuwen, dus pakte miniman zijn muts. Maar het lukte miniman niet om zijn muts
op te zetten en de muts viel naar beneden. PROBLEEM!
Alle
kinderen hielpen oplossingen zoeken voor het probleem; ze brachten heel veel
goede ideetjes aan! Alle ideetjes werden opgeschreven (getekend) en door de
toeter verteld aan miniman, die er dan eentje uit kon kiezen : één kleuter
mocht de muts van miniman helpen opzetten. Probleem opgelost en miniman terug
gelukkig!
We
zagen miniman ook in zijn appartement en hij was BLIJ!
Want
hij was jarig. De blije prent werd opgehangen.
Maar
dan zagen we miniman bij zijn verjaardagstaart en hij was VERDRIETIG! De
verdrietige prent werd opgehangen.
Miniman
was helemaal alleen op zijn verjaardagsfeest, zonder vriendjes PROBLEEM!
Alweer
zochten alle kinderen ideetjes om het probleem op te lossen, ze werden
opgeschreven en miniman koos er eentje uit. Miniman stuurde een briefje naar
zijn vriendje om hem uit te nodigen
Samen
met zijn vriend bouwde miniman een leuk, maar nogal lawaaierig feestje. Dat
vond de bovenbuurman van miniman niet zo leuk en hij werd BOOS!!! De boze prent
werd opgehangen.
De
buurman was zo boos, dat miniman en zijn vriendje zelfs een beetje BANG werden
van de buurman! En zo werd ook de bange prent omhoog gehangen.
Ook
voor dit probleem werd nog een oplossing bedacht door de kleuters!
Toen
Guus en Trompie allebei naar spelletjesopa wilden telefoneren, was er ook een
probleem! Ze hadden slechts 1 telefoon Ook dit probleem werd opgelost en zo
konden ze als echte vrienden weer vertrekken!
Met
alle kleuters in een lange stoet te voet naar de circustent. Onze grote
kleuters hand in hand met de kleintjes : zo helpen we elkaar!!!
Een
leuke show met een gezellige, donkere tent vol sterren en lichtjes,
trompetmuziek, ponys en een dierentemmer met zweep, een acrobaat aan touwen in
de lucht, een clown met een fluitje, illusionisten, foppende clowns met een
nep-goocheltruc, 2 koprollende acrobaten, heel veel hondjes en een clown met
een ballon
Alle
kinderen keerden dolenthousiast terug met hun verrassingspakketje in de hand!
Deze
circusvoorstelling werd meteen ook de aanzet van ons nieuwe thema voor volgende
weken : HET CIRCUS!
Deze week maakten we happerpopjes en speelden ermee. Zo oefenen we in vertellen en luisteren. (luisteren doen we met de 3 stapjes van Guus en Trompie : we blijven zitten/staan, we zwijgen zelf en we kijken naar wie vertelt!)
Weer een aantal 'nieuwe' hoekjes gaan open... in de kleihoek wordt er geboetseerd en in de legohoek komen er steeds meer huizen, auto's,... op de straat!
Naar aanleiding van de week van de mobiliteit, proberen alle kleuters deze week zo veel mogelijk te voet, met de fiets, met de step of op een andere milieuvriendelijke manier naar school te komen. De weergoden waren ons goed gezind en zo goed als alle kinderen kwamen vandaag met de fiets naar school!!! (dankjewel mama's en papa's!!!!!!!!!!!) Dus gingen we met de derde kleuterklas vandaag buiten fietsen op een fietsparcours. Na een tijdje verscheen er zelfs een politie agent om het verkeer wat vlotter te regelen! We zetten ook enkele tafels buiten en wie zin had, mocht een fietsvlag versieren! Ook in de namiddag fietsten we verder buiten en werden de fietsen van de school aan een controlebeurt onderworpen... alle platte banden werden vakkundig en met de hulp van enkele kleuters opgepompt!!! Enkele sfeerbeelden...
Vandaag, na het zwemmen, kregen de kleuters van de derde kleuterklassen en hun mama's en papa's bijzonder bezoek!!! Guus kwam aangereden met de djorkie... In die grote kar (die volgens de kleuters toch wel erg op een wasmachine lijkt ) zat Trompie, het vriendinnetje van Guus! Jammer genoeg had Trompie Bolle beer vergeten Maar Guus had wel iets bij : een koffer met een fotoboek. En misschien mogen wij daar ook wel in met onze klasfoto! Trompie had ook een koffer bij... met een koffer erin... met nog een koffer erin... met Bolle knuffelbeer erin! Dus toch niet vergeten! En dan was er nog die andere koffer, die van spelletjesopa : een koffer met een spelletje erin. Een spelletje met een pion en een dobbelsteen. Als je op een prentje kwam ,hadden Guus en Trompie ons telkens iets te vertellen... Over een eendje dat niet zo goed had geluisterd. En toen leerden we 3 truukjes om goed te kunnen luisteren. Over je vinger opsteken als je iets wil vragen of zeggen. Over niet roepen en niet pijn doen. Over dikke duimen geven en... Guus en Trompie maakten zelfs een heel speciale winkel in hun djorkie : je moet er niet betalen met centen, je moet alleen maar dankjewel zeggen als je iets krijgt! Alle kleuters mochten naar het winkeltje en kregen een mooie foto van het kleurige duo! DANKJEWEL Guus en Trompie! Tot de volgende keer, want wij kijken er al naar uit!
Eindelijk... na lang aftellen gingen we vandaag zwemmen! Een foto van de hele ploeg... Dankjewel, mama's, papa's en oma's voor alle hulp voor, tijdens en na het zwemmen!
Er stond deze week ook
zoveel op het programma : Saar haar verjaardag, startmoment van de
verkeersvriendelijke week met Aya, zwemmen én Guus en Trompie op bezoek!
Je zou van minder in de
war kunnen raken
Het begon al meteen op
maandag
Toen had Odil haar zwemzak
al bij een beetje te vroeg, want nog 4 keer slapen ;o)
We losten het probleem
voor Odil een beetje op : ook in de klas kunnen we al leuke dingen doen met
water : in de watertafel spelen, met waterverf schilderen, zingen over het
zwembad, met zoek- en praatplaten over het zwembad aan de slag
Maar Odil had ook een hele
feestdoos bij en wou dan toch wel feest beginnen vieren, want Saar was jarig en
dat had Odil wel goed gezien op de kalender!
Alleen was het dan weer
een beetje verwarrend, want het feest voor Saar was dan pas donderdag
Maar geen probleem : ook
over feest vieren konden we in onze klas al leuke activiteiten doen
We vertelden het verhaal
alles voor een feest waarin varkentje heel wat spullen voor zijn feest bij
elkaar zocht, maar bijna zijn vriendjes vergat uit te nodigen!
Met de feestspullen van
Odil maakten wij een feesttafel klaar voor de vrienden van Odil.
Telkens werd er een ander
aantal vriendjes uitgenodigd, dus telkens moesten de kleuters ook een ander
aantal borden, bekers, cadeautjes, ballonnen, kaarsjes, nemen om de
feesttafel klaar te maken.
Hierbij werd er heel wat
geteld en kwam het begrip evenveel
(1-1 relatie) aan bod!
In onze spelletjeshoek
speelden we het verjaardags-taartenspel, waarbij je met een beetje geluk een
hele hoge taart kon maken! (Ook hier moesten we evenveel stukjes taart nemen als er kaarsjes afgebeeld waren op het
ganzenbord)
En zo kwam dag na dag het verjaardagsfeest en het zwemmen dichterbij!
Deze week lag de nadruk op elkaar wat beter leren kennen : daarom vertelden we over onszelf in een kader. Alle kleuters schilderden hun zelfportret op ons klasraam : een reuzengroot vriendenschilderij! En natuurlijk werd er verder ontdekt en gespeeld in de hoekjes in onze klas... en elke keer worden weer andere hoekjes of andere materialen in die hoekjes aangeboden...
In de bouwhoek legden we met de blokken elkaars omtrek.
In de ontdekhoek gaan kleuters op zoek naar kleine details op een grote prent met een vergrootglas als hulpmiddel.
In de startviering ging het over tandwielen, dus gingen we in onze klas ook daarmee aan het werk!
In onze rustige hoek hebben enkele kleuters de strijkparels ontdekt!
Tijdens deze eerste week, verkenden we onze klas en leerden we Odil kennen... Odil Krokodil woont in een luchtballon in onze klas! Hij is soms wel een kapoen, maar enorm enthousiast om op ontdekking te gaan! In onze knutselhoek konden de kleuters deze week een RACE KROKODIL maken. Hiermee hielden we dan een krokodillenrace!
Onze eerste schooldag in de derde kleuterklas... Heel heel heel heel veel te vertellen aan mijn vriendjes, aan Odil en aan mijn nieuwe juf! Heel heel heel heel veel te spelen in al die hoekjes, met al dat speelgoed en met mijn vriendjes! Enkele sfeerbeelden...
Voor het enthousiasme
waarmee jullie elke dag opnieuw op ontdekking gingen in de klas, op de
speelplaats,
Om me bondgenoot te maken
van jullie grote en kleine pleziertjes, problemen, plannetjes, ideetjes, geheimpjes,
VEEL LEERPLEZIER IN HET
EERSTE LEERJAAR!
Ouders!
Voor de hulp bij het
vervoeren, aankleden, uitkleden, zwemmen, verzorgen, gezelschapsspelletjes
spelen, herfstkabouterspel begeleiden, LIFT-ouderavonden bijwonen, poppen
knutselen, gezond ontbijten, klaarzetten, opruimen, verjaardagsfeestjes vieren,
geboorteverhalen vertellen, mapjes inkijken, boekjes lezen, brieven invullen,
oudercontacten bijwonen, uitstapje naar de lammetjes, themaspulletjes meegeven
en nog 1001 andere dingen!!!
(geven jullie deze
dankjewel ook door aan omas en opas, tantes en nonkels en iedereen die voor
onze klas paraat stond? Dankjewel!)