Archief per dag
  • 20-03-2009
  • 19-03-2009
  • 18-03-2009
  • 17-03-2009
  • 13-03-2009

    The Kok time building
    Welcome to the future, welcome to the funtime!
    18-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De tweede werkdag.

    De ontwerpers hebben vandaag de handen in elkaar geslaan om hun ontwerp voor de toekomst op papier te krijgen.
    Aan de hand van teamwork is die opdracht tot een goed einde gebracht.
    Hiervoor een dikke PROFICIAT!!!


    Juf Marjolein


    De boeken:





    Zoeken naar ideeën:



    Kiezen van het 'beste' ontwerp:











    Nauwkeurig (aanzichten en schaal) tekenen van het ontwerp:













    Aanvullen van het dagboek:


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Voorontwerpen:



    Ontwerp 'Ecoball 21':




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Voorontwerpen:



    Ontwerp 'WFH-alarm':




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Voorontwerpen:



    Ontwerp 'Vending-house':


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Voorontwerpen:





    Ontwerp 'The change miniskirt':




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Voorontwerpen:



    Ontwerp 'Painviewfinder':


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Voorontwerpen:



    Ontwerp 'Ispare':


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Ontwerp 'Slach-wind-planner':





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De ontwerpteams.

    NIEUWSGIERIG naar hoe de ontwerpteams op de foto staan?
    Ook hoe hun ontwerpen eruit zien, kunnen jullie hier vinden.

    Veel kijkplezier!

    Juf Marjolein


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Aanzichten tekenen.


    Eerst zijn we in groepjes van drie verdeeld. Ieder groepje kreeg van de juf een ander thema.

    We moesten in ons thema drie ontwerpen maken die het probleem oplossen.
    Achter de speeltijd leerde de juf ons nauwkeurig tekenen, want we moesten het boven-, onder-, zij-, acher- en vooraanzicht van ons ontwerp tekenen en de schaal berekenen van ons ontwerp.

    Als dat allemaal gecontroleerd was door de juf, mochten we met zwarte stift rondom de potloodlijnen gaan en waren onze ontwerptekeningen klaar!  

     

    Anaëlle


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Naam kiezen.

    Als we vandaag in de klas waren, heeft de juf ons in groepjes verdeeld.
    We moesten iets ontwerpen voor de toekomst. We mochten voor ons ontwerp zelf een naam kiezen.
    Ik zit bij het groepje van geneeskunde en wij hebben DE PAINVIEWFINDER ontworpen. DE PAINVIEWFINDER helpt de mensen de juiste medicatie te vinden zodat hun ziekte niet erger wordt. 
    Vervolgens moesten we de zijaanzichten van ons beste ontwerp tekenen.
    Dan moesten we bij de juf gaan, want zij moest ons ontwerp nog goed keuren. Gelukkig was alles in orde!

     

    Ina


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Ontwerper 'beveiliging'.

    Vandaag zijn we eerst in groepjes opgedeeld en ik zit bij beveiliging, SUPERLEUK!

    We hebben de functies van ons alarm besproken en daarna hebben we elk alleen drie ontwerpen van het alarm gemaakt. 
    We zijn naar de ontwerpen van de andere groepjes gaan kijken en hebben gestemd voor de beste ontwerpen. 
    Een van mijn ontwerpen werd gekozen.
    Als laatste hebben we mijn ontwerp verder uitgewerkt door de aanzichten van het alarm te tekenen. Het ziet er al heel goed uit!!!

     

    Walt


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ontwerpen voor de toekomst.

    Iedereen zit in een groep met twee andere ontwerpers.

    Per groep bespraken we een probleem van ons thema en zochten we naar een ontwerp om het probleem op te lossen.

    We bespraken de functie van ons ontwerp waarna iedere ontwerper moest tekenen hoe hij de uitvinding zag.

    Zo maakte iedereen drie tekeningen...
    Als alle groepjes klaar waren, gingen we rond om naar de ontwerpen van de andere groepjes te kijken.
    Een persoon van iedere groep had een rode balpen mee om een bolletje te zetten bij het mooiste ontwerp van elke groep.
    Als dat gedaan was, moesten we in onze groep één ontwerp kiezen, misschien het ontwerp dat de andere groepen het tofste vonden.

    Dat ontwerp moesten we op schaal en in verschillende aanzichten tekenen.

    Hanne


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tweede projectdag:

    Een nieuwe dag.


    Toen we de klas binnenkwamen, verdeelde de juf ons in groepen met elke groep een ander thema
    (vervoer, kleding, woning, techniek, beveiliging, geneeskunde en communicatie).
    In welke groep we zaten, mochten we zelf een beetje kiezen door gisteren onze drie tofste thema’s op te schrijven.
    Elke groep kreeg een probleem bij zijn thema en we moesten een uitvinding maken om dit probleem gemakkelijker te maken. 


    Ik zit in het groepje van techniek en ons ontwerp is ECOBALL 21.

    Daarna moesten we de onderkant, de bovenkant, de twee zijkanten, de voorkant en de achterkant van ons ontwerp tekenen.

    Als we dat klaar hadden, ging de bel!

     

    Olivier


    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De eerste werkdag.

    Zoals jullie lezen en zien hebben de ontwerpers vandaag niet stil gezeten.
    Kijk zelf naar de ontwerpers
    in ACTIE!

    Juf Marjolein


    De schetsboeken:



    Maken van de collage:









    Plaatsen van de uitvindingen op de tijdlijn:







    De tijdlijnen:















    Presenteren van de tijdlijn:












    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De quiz.

     

    De juf legde één van de zeven pictogrammen op de verschillende groepjes banken.
    Daarna kreeg iedereen een kaartje met een prentje op en moesten we aan de banken met hetzelfde kaartje gaan zitten. Zo werden alle leerlingen in groepjes van drie verdeeld.

    We kregen per groepje prentjes, tekstjes en een tijdlijn over het thema. We moesten de prentjes bij de juiste tekst leggen die we daarna bij de juiste jaartallen op de tijdlijn moesten plakken. Als dat klaar was, moesten we zelf iets uitvinden dat bij het thema paste. Die uitvinding moesten we dan tekenen en ook op de tijdlijn plakken. Het jaartal mochten we zelf verzinnen.
    Ook moesten we twee vragen opstellen voor onze klasgenoten. Als iedereen klaar was, stelde ieder zijn eigen thema voor. Ook de twee vragen werden daarna gesteld zodat de juf zag wie er goed opgelet had en wie niet. Ieder groepje mocht een antwoord geven en wie het meeste antwoorden juist had, was gewonnen.

     

    Mijn groepje en ik hebben goed opgelet, want we hebben 12 punten verzameld!!!
    Spijtig, want we zijn niet gewonnen.

     

    Florian


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De uitvindingen.

    HALLO,

    Vandaag zijn we ingedeeld in groepjes met elk een ander thema.
    We hebben gezien welke dingen er vroeger zijn uitgevonden over dat thema, waarna we over dat thema ook iets mochten uitvinden om ons leven in de toekomst gemakkelijker te maken.
    Dan hebben we elk ons thema aan de hand van een tijdlijn met foto's mogen voorstellen voor de klas.
    Daarna heeft elke groep over zijn thema aan de andere leerlingen 2 vragen mogen stellen in de vorm van een quiz.
    Tot slot mochten we een top 3 maken van welke thema's we het leukste vonden.
    Om dan morgen met dat thema te starten!

    EWOUT!!!


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De eerste ontwerpen.

    Een ontwerper zonder schetsboek is als een leerkracht zonder leerlingen.
    Het gebruiken van de schetsboek staat dan ook ‘centraal’ bij de ontwerpers in spé.

    Hier alvast een overzichtje van jullie eerste ontwerpen op de vraag ‘Hoe zal de toekomst er volgens jullie uitzien?’.

    Veel kijkplezier!

    Juf Marjolein






























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Het begin...

    Vandaag zijn we eindelijk met ons 'super' project, de toekomst, begonnen.
    Ik was heel ongeduldig!!!

    Toen we plaats namen in de klas, werd er op de deur geklopt en liet iemand een brief voor de deur achter. We hebben de brief gelezen waarin werd gevraagd of we ontwerpers van de toekomst wouden worden.
    Aan de hand van opdrachten zou op het einde van de week de 'beste' ontwerper van de klas worden gekozen.

    Een ontwerper heeft een eigen mening en daarom vertelde de juf dat we eerst een collage (een soort tekening met papier, foto's,...) gingen maken. Over de toekomst natuurlijk... of nee, over hoe we de toekomst zien.
    Er waren mooie collages bij!

    Na de speeltijd moesten we in groepjes zitten en per groepje met een onderwerp werken, er waren er 7: vervoer, geneeskunde, communicatie, woning, beveiliging, kleding en techniek. Als iedereen klaar was, mochten we ons onderwerp voorstellen aan de klas.

    Aja, ook hebben we een eigen voorwerp of ding die bij ons onderwerp paste, mogen uitvinden.

    Voila, dit was een eerste en leuke dag.

    Tot morgen!

    Noémie


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Kom binnen!

    De ontwerpers ontvangen jullie met open armen, dus kom zeker een kijkje nemen in het ontwerpbureau:
    Markevallei Kokejane
    Waardestraat 17
    1540 Herne
    1ste verdieping
    6de leerjaar

    Tot dan!

    Juf Marjolein























    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs