Archief per dag
  • 20-03-2009
  • 19-03-2009
  • 18-03-2009
  • 17-03-2009
  • 13-03-2009

    The Kok time building
    Welcome to the future, welcome to the funtime!
    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De ontwerpers!!!


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste projectdag:

    Wie wordt ontwerper van de toekomst?


    De leerlingen van het 6de leerjaar zijn uitgedaagd om ontwerper van de toekomst te worden.
    Een ontwerper worden ze niet zomaar, want om dit beroep uit te oefenen moeten ze over heel wat vaardigheden beschikken.

    Ze krijgen dan ook een hele week de kans om zich te ontplooien en te bewijzen als ontwerper door:
    -op te komen voor hun eigen mening.
    -op de hoogte te zijn van alle gerealiseerde uitvindingen.
    -inzicht te hebben in de wereldproblemen.
    -veel fantasie te gebruiken.
    -een product te ontwerpen.
    -correct te schetsen  volgens de juiste verhoudingen.
    -een informatieve folder over hun ontwerp te maken.
    -een presentatie te houden.
    -de mensen te overtuigen om voor hun ontwerp te stemmen.


    Langs deze weg, wil ik jullie alvast veel succes wensen bij het uitvoeren van de opdrachten.
    Laat zien wat jullie kunnen, want ik duim alvast dat ieder van jullie een fantastisch ontwerper mag worden!

    Een aanmoedigende juf Marjolein!


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    The Kok time building!!!

    Vandaag zijn we begonnen met het project 'de toekomst'.
    De hele week veranderen wij in ontwerpers en wordt onze klas een ontwerpbureau.

    Via een stemming hebben we een naam en een slogan voor ons ontwerpbureau gevonden. We hebben die naam en slogan ook op onze klasdeur gehangen zodat alle andere klassen te weten komen WIE en WAT wij de hele week doen.

    DUS:

    Welkom bij ons ontwerpbureau: The Kok time building.
                                            Welcome to the future, welcome to the funtime!
     
    Lea


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Kom binnen!

    De ontwerpers ontvangen jullie met open armen, dus kom zeker een kijkje nemen in het ontwerpbureau:
    Markevallei Kokejane
    Waardestraat 17
    1540 Herne
    1ste verdieping
    6de leerjaar

    Tot dan!

    Juf Marjolein



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Het begin...

    Vandaag zijn we eindelijk met ons 'super' project, de toekomst, begonnen.
    Ik was heel ongeduldig!!!

    Toen we plaats namen in de klas, werd er op de deur geklopt en liet iemand een brief voor de deur achter. We hebben de brief gelezen waarin werd gevraagd of we ontwerpers van de toekomst wouden worden.
    Aan de hand van opdrachten zou op het einde van de week de 'beste' ontwerper van de klas worden gekozen.

    Een ontwerper heeft een eigen mening en daarom vertelde de juf dat we eerst een collage (een soort tekening met papier, foto's,...) gingen maken. Over de toekomst natuurlijk... of nee, over hoe we de toekomst zien.
    Er waren mooie collages bij!

    Na de speeltijd moesten we in groepjes zitten en per groepje met een onderwerp werken, er waren er 7: vervoer, geneeskunde, communicatie, woning, beveiliging, kleding en techniek. Als iedereen klaar was, mochten we ons onderwerp voorstellen aan de klas.

    Aja, ook hebben we een eigen voorwerp of ding die bij ons onderwerp paste, mogen uitvinden.

    Voila, dit was een eerste en leuke dag.

    Tot morgen!

    Noémie


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De eerste ontwerpen.

    Een ontwerper zonder schetsboek is als een leerkracht zonder leerlingen.
    Het gebruiken van de schetsboek staat dan ook ‘centraal’ bij de ontwerpers in spé.

    Hier alvast een overzichtje van jullie eerste ontwerpen op de vraag ‘Hoe zal de toekomst er volgens jullie uitzien?’.

    Veel kijkplezier!

    Juf Marjolein






























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De uitvindingen.

    HALLO,

    Vandaag zijn we ingedeeld in groepjes met elk een ander thema.
    We hebben gezien welke dingen er vroeger zijn uitgevonden over dat thema, waarna we over dat thema ook iets mochten uitvinden om ons leven in de toekomst gemakkelijker te maken.
    Dan hebben we elk ons thema aan de hand van een tijdlijn met foto's mogen voorstellen voor de klas.
    Daarna heeft elke groep over zijn thema aan de andere leerlingen 2 vragen mogen stellen in de vorm van een quiz.
    Tot slot mochten we een top 3 maken van welke thema's we het leukste vonden.
    Om dan morgen met dat thema te starten!

    EWOUT!!!


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De quiz.

     

    De juf legde één van de zeven pictogrammen op de verschillende groepjes banken.
    Daarna kreeg iedereen een kaartje met een prentje op en moesten we aan de banken met hetzelfde kaartje gaan zitten. Zo werden alle leerlingen in groepjes van drie verdeeld.

    We kregen per groepje prentjes, tekstjes en een tijdlijn over het thema. We moesten de prentjes bij de juiste tekst leggen die we daarna bij de juiste jaartallen op de tijdlijn moesten plakken. Als dat klaar was, moesten we zelf iets uitvinden dat bij het thema paste. Die uitvinding moesten we dan tekenen en ook op de tijdlijn plakken. Het jaartal mochten we zelf verzinnen.
    Ook moesten we twee vragen opstellen voor onze klasgenoten. Als iedereen klaar was, stelde ieder zijn eigen thema voor. Ook de twee vragen werden daarna gesteld zodat de juf zag wie er goed opgelet had en wie niet. Ieder groepje mocht een antwoord geven en wie het meeste antwoorden juist had, was gewonnen.

     

    Mijn groepje en ik hebben goed opgelet, want we hebben 12 punten verzameld!!!
    Spijtig, want we zijn niet gewonnen.

     

    Florian


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De eerste werkdag.

    Zoals jullie lezen en zien hebben de ontwerpers vandaag niet stil gezeten.
    Kijk zelf naar de ontwerpers
    in ACTIE!

    Juf Marjolein


    De schetsboeken:



    Maken van de collage:









    Plaatsen van de uitvindingen op de tijdlijn:







    De tijdlijnen:















    Presenteren van de tijdlijn:
















    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs