...volg hier de avonturen en ervaringen uit de peuter-eerste kleuterklas
05-09-2017
Hulp gevraagd....
Ik hoop ook dit schooljaar een paar uitstapjes te kunnen maken met de kleuters. Dit is oa de schoolreis maar ook kleine uitstapjes zoals bv naar het bos, naar de supermarkt, een sportactiviteit...
Tijdens zo een activiteiten kan ik een extra paar handen en ogen goed gebruiken.
Mag ik vragen wie eventueel wel eens kan mee gaan ter ondersteuning? Dit kan u mij via email laten weten , geef aub ook even de dagen van de week door wanneer u zich kan vrijmaken. Ik hou daar dan rekening mee bij het plannen van de buitenschoolse activiteiten.
Ik hou u daar dan ruim op voorhand van op de hoogte ...
Op 1 september begint de school opnieuw. We komen samen met Jules terug
naar onze klas. We leren nieuwe vriendjes kennen, wat
spannend!
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen doen?
- we leren de nieuwe vriendjes kennen ahv kringspelletjes - op dinsdag en vrijdagmorgen gaan we het eerste uurtje sporten met juf Sanne - in de poppenkast gaan Jules en Marie zijn zus ook terug naar school - we luisteren naar het verhaal 'Jules gaat naar school" - we kijken in onze boekentas, wat zit daar allemaal in ? Wat zit er in de boekentas van Jules? - we leren de speelhoekjes in de klas kennen, er is ook nieuw speelgoed... - we knutselen een knutseltas, een verjaardagskalender, een boekentasje, ... we schilderen Jules... - we leren een paar klasafspraken kennen - we gaan op onderzoek binnen de school, weten we alles zijn ? Kennen we alle juffen? Waar doen we onze afval? ... - we oefenen het toiletbezoek, onze handen wassen, onze jasjes netjes aan de kapstok hangen... - we leren een versje en een paar liedjes die we elke dag zullen zingen - we gaan ons een eerste keer meten en knutselen een meetkalender, zullen we dit schooljaar veel groeien? - we maken kennis met de visjes in ons aquarium, we leren voor de visjes zorgen -....
Geef iets mee van thuis Heeft
je kind een lievelingsknuffel of een dekentje dat het niet kan missen?
Geef het mee in de boekentas om troost te bieden tijdens moeilijke
momenten.
Probeer zelf ook wat te ontspannen tijdens
het afscheid. Kinderen nemen snel gevoelens over. Maak een grapje of
trek een gek gezicht. Vergeet zeker niet nog even te wuiven voor je
vertrekt! We nemen afscheid aan de schoolpoort. Uw kindje gaat alleen
of samen met de juf naar de klasrij.
Maak je kind duidelijk dat je terugkomt Sommige
kinderen hebben namelijk het gevoel dat je hen verlaat. Zeg dus altijd
'tot straks' wanneer je afscheid neemt en maak duidelijk dat mama of
papa terugkomt.
Creeer een ritueel Nog een dikke kus en knuffel en geef dan het boekentasje af. Zo weet je kind altijd wat hem of haar te wachten staat.
Leer de namen van andere kinderen Dat zorgt ervoor dat de school vertrouwd voelt voor jouw kind.
EN DIT DOE JE BETER NIET
Wegsluipen Op die manier geef je je kind het gevoel dat hij of zij je niet kan vertrouwen. Neem afscheid, maar hou het kort.
Het afscheid rekken Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt. Een knuffel, een kus aan de poort en dan vertrekken.
Vergelijken Iedereen
gaat op een andere manier om met het afscheid, dus vergelijk je kindje
niet met de andere kinderen. Elk kind verwerkt de eerste schooldagen
ook anders. Sommige kinderen wenen de eerste dagen niet, maar nadien
misschien wel.
Blijven terugkomen Als je
eenmaal weg bent, blijf dan weg. Kom niet gedurende de dag terug om te
controleren hoe het gaat op school. Dat maakt het alleen maar
moeilijker. Haal je kindje ook niet voor einde schooltijd op, dan stoor
je het klasgebeuren en maak je misschien andere kindjes verdrietig
omdat hun mama er nog niet is.
Het mooier voorstellen dan het is Doe
geen beloftes die je niet kan waarmaken. Vertel je zoon of dochter over
de leuke kanten van school, maar vermeld ook de minder leuke kanten.
Zo zijn er ook in het klasje regels waar je kleuter zich moet aan
houden. Maar overstelp je kind niet met informatie, je hoeft niet elke
dag over school te praten.
Te lang wachten met potjestraining Begin
ruim op tijd met zindelijkheidstraining. De beste periode om ermee te
starten is het begin van een vakantie. Word ook niet boos als het niet
lukt, elk kind wordt zindelijk op zijn eigen tempo.
Je kind onhandige kledij aantrekken Er
is niets mis met je kindje mooi te kleden, maar hou er ook rekening mee
dat kledij makkelijk aan en uit moet. Dus geen jumpsuits of kledij met
veel knoopjes, maar wel broekjes of rokjes met een elastiek. Zo
voorkom je ook veel ongelukjes. Vergeet ook zeker geen reservekledij
mee te geven.
Het einde van het schooljaar is in zicht en dit is dan meteen ook het laatste thema van dit schooljaar.
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
-in ons tiktak huisje komen er eendjes op bezoek -we luisteren naar het verhaal "Gonnie en Gijsje" -we halen de waterbak boven : daarin gaan we iets bijleren over drijven en zinken, we gaan eendjes vangen zoals op de kermis, we gaan experimenteren met schuim -we gaan knutselen: een eend in de vijver en een kermiseend -we gaan knippen en kleven: een eend -met ons draairad gaan we eendjes sorteren -we gaan bellen blazen -we leren onze talenten kennen , want wij zijn er allemaal 'eendje' -we gaan naar het afstudeerfeestje van de derde kleuterklas -op 29/6 is het frietjesdag op school, dan krijgen we allemaal een lekkere frietmaaltijd aangeboden door het oudercomite! ( op 26/6 en 27/6 is de keuken gesloten en brengt iedereen zijn boterhammetjes mee) -op 30/6 houden we ons reuze-verjaardagsfeest met de ijskar die op bezoek komt (zie meegegeven brief), die dag is de school 's middags uit.
VERSJE Plitse pletse plater 't eendje zwemt in 't water plitse pletse plant... het eendje op je hand plitse pletse ploofd.... het eendje op je hoofd plitse pletse pluik .... het eendje op je buik!
Zonder thema, maar zo veel te doen ! (van 29/5 tem 9/6)
Wat zullen we allemaal proberen te doen?
- Op 3 juni is er ons schoolfeest en we gaan natuurlijk een paar keer oefenen - Op 9 juni gaan we op schoolreis! - vaderdag komt er aan dus we knutselen een leuke verrassing - we genieten van het mooie weer en gaan fietsen, voetballen, bellen blazen, eendjes vangen in de waterbak... - de klastuin staat in volle bloei en groei, we verzorgen die verder en kunnen opnieuw lekkere groentjes proeven - we genieten van het tik tak huisje, van verhalen, van de poppenkast - we leren een versje voor vaderdag, maar dit bllijft dus nog even geheim -... Op vrijdag 2/6 houden wij generale repetitie in de feestzaal, daarom kunnen we GEEN warme maaltijd aanbieden. Iedereen brengt die dag zijn boterhammetjes mee. Bedankt voor uw begrip.
Tot zaterdag!
Opgepast, maandag 4/6 hebben we een extra dagje vrij want dan is het pinkstermaandag .
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen? - we maken een boerderij in de klas - we schilderen met modder - we knutselen een koe, een varken, een schaap - we oogsten de groenten uit onze klastuin en maken een lekker slaatje - we knippen en kleven gras voor de koe -... - we gaan op donderdag 18/5 op schooluitstap naar Sinte-Gitter, we kunnen daar boerderijdieren leren kennen, aaien, verzorgen, ...we gaan daar ook picknicken en de mensen bieden ons een springkasteel aan zodat we daar ook nog eens naar hartelust kunnen spelen. Alles wordt ons gratis aangeboden, we moeten die dag wel een lunchpakket meebrengen en voldoende drinken en snack voor tussendoor. We doen ook gemakkelijke schoenen aan. Wij zoeken nog een paar extra begeleiders, wie wil ons die dag vergezellen?
Dank u!
VERSJE
Brrrr , zegt het paard met zijn bibberlip Beeeeh , zegt het schaap en tok zegt de kip. konijn wil iets zeggen maar hij weet niet hoe boe, boe, boe, zegt de koe!
De komende twee weken werken we het prentenboek 'de schoenen van mama' uit in de klas. Korte inhoud:
Met zijn mandje onder de arm trekt Warre met mama naar de markt. Er lopen daar veel mensen. Warre besluit om de schoenen van mama te volgen. Zo raak ik haar niet kwijt, denkt hij. Hij loopt van het ene kraam naar het andere en verzamelt vele dingen in zijn boodschappenmandje. Maar opeens ontdekt Warre dat er een andere vrouw in mama's schoenen zit...
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
we luisteren natuurlijk naar het verhaal 'De schoenen van mama'
we gaan bouwen met schoendozen (als je er thuis hebt, dan mag je die meebrengen)
we maken een schoenenwinkel in de klas . Iedereen mag schoenen van mama meebrengen!
tijdens een waarneming bestuderen we de schoenen van mama die we hebben meegebracht, welke verschillen zien we?
het is bijna moederdag dus we leren een versje en knutselen een cadeautje ...ssshhhhttt, we mogen niets verklappen
we spelen een schoenendomino met de schoenen van mama en onze eigen schoenen
Op 3 juni is er ons jaarlijks schoolfeest. Eerst kunnen we genieten van een lekkere BBQ en daarna maken we ons klaar voor een spetterende show.
Kan u mij zo snel mogelijk laten weten indien u er NIET bij kan zijn aub?
Onze klas gaat dansen in de regen. Onze outfit bestaat uit een regenjas, regenlaarzen en een paraplu (kindermaat).
Dansen met een paraplu is niet zo eenvoudig, mag ik daarom vragen om tegen volgende week een parapluutje mee te geven, voorzien van naam. Dan kunnen we nu en dan al eens beginnen oefenen, zonder dat het als een verplichting voelt voor de kinderen.
De regenjas en regenlaarzen geeft u dan mee in een grote zak (alles voorzien van naam) tegen 22/05.
Na een lange vakantie gaan we er terug tegen aan...deze week gaan we opnieuw onze hoekjes in de klas verkennen, er staan wat nieuwe spullen en we gaan leren hoe we daar mee kunnen spelen. Smartgames en denkspelletjes zien er leuk uit, maar weten we ook hoe we daar mee moeten spelen? kennen we de spelregels? kunnen we tegen ons verlies? Kunnen we samenspelen?
VERSJE We gaan knippen, we gaan scheuren, we gaan mooie plaatjes kleuren even in de poppenhoek of wat lezen in een boek.
we gaan lekker samen spelen, we gaan ons niet vervelen want het is ontzettend fijn dat hier zoveel vriendjes zijn.
Wat gaan we binnen dit thema zeker proberen doen? -we luisteren naar het verhaal "Jules zoekt paaseieren" -we leren het bijbelverhaal "palmzondag' kennen en spelen dit ook na -we versieren een paasboom -we knutselen een paasmandje -we gaan eitjes zoeken in de klas, op de speelplaats.... -in de poppenkast kan kato het kipje geen eitjes leggen -we gaan eitjes bakken en natuurlijk proeven -we gaan schilderen met veren -we doen een paashaasparcours -...
Versje: ER LIGGEN EITJES IN HET GRAS IK DENK DAT HET DE PAASHAAS WAS.... EEN EITJE HIER, EEN EITJE DAAR DANK JE PASSHAAS, TOT VOLGEND JAAR
Hartelijk dank aan de mama van Ruben, de mama van Lars en de mimi van Senne om met ons mee te gaan naar de bakker en dan ook nog eens alle kleuters te trakteren met een lekker drankje bij Vangrootloon. De bakker trakteerde ons met allerlei lekkernijen. Het heeft gesmaakt!
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
- we gaan op bezoek naar de bakkerij (wie kan met ons mee? we gaan te voet dus kunnen wat hulp gebruiken) - onze winkel wordt een bakkerij, onze huishoek krijgt een zelfgeknutselde oven - we knutselen een cupcake - we bakken zandtaartjes in onze zandtafel - we gaan natuurlijk zelf ook bakken, het oudercomite heeft de school een bakoven geschonken en die gaan we uiteraard meermaals uittesten, Dank u oudercomite!!! - we gaan taaartjes kleien en knutselen - we luisteren naar het verhaal "een taart voor kleine beer" - we gaan samen ontbijten en leren zelf ons boterhammetje smeren (op donderdag 9/3) - we houden een pyamafuif, op vrijdag 17/3 komen we allemaal naar school in onze pyama om Bednet te steunen -.... Op de facebookpagina van de school en van het oudercomite vindt u foto's over ons carnavalsfeest.
Op woensdag 15/3 moeten enkel de juffen naar school, de kindjes hebben een dagje vrij.
VERSJE Onze bakker is heel vroeg wakker. Wat bakt hij het meest? Taartjes voor het feest!
clowns, gekke bekken en ....carnaval! (van 13/2 tem 24/2/17)
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
-de zandtafel wordt omgetoverd tot een confettibak
-we imiteren gekke bekken, drama-oefening
-we hebben een grimeerstand in de klas
-in de poppenkamer vinden we veel verkleedkledij
-Jules gaat naar het carnavalsfeest
-we ontdekken verschillende muziekinstrumenten en gaan er zelf ook mee aan de slag
-we kijken naar de poppenkast, juf speelt tik tak....
-we schilderen een clown
-we knutselen een clown
-we knutselen een carnavalhoed
-we leren de waggelkontenboogie
-.....
VERSJE
draaien , zwaaien
buig en strek
t is carnaval
dus ik doe gek!
Op vrijdag 24/2 komen we verkleed naar school voor het carnavalsfeest. We beginnen met een verrassingsshow door de juffen, we gaan naar een dansfeest en we krijgen poffertjes, aangeboden door het oudercomite. Een dagje om naar uit te kijken!
Wat gaan we binnen dit thema proberen te doen? -we luisteren naar het verhaal "Jules kiest geel en blauw" -we experimenteren met verf, gaan kleuren mengen -we leren de hoofdkleuren kennen en benoemen, we verkennen ook de andere kleuren -we gaan op zoek in de klas naar voorwerpen in de juiste kleur -we gaan onze neuzen schilderen en dan "neuzendansen" -er wordt schilderend verteld "blauwtje en geeltje" -we doen een bewegingsspel: loop naar ....kleur -we knutselen een kleurenmonstertje, daarvoor mag u een leeg klein petflesje meegeven -we spelen allerlei denkspelletjes rond kleuren -.....
Op woensdag 8/2 moeten enkel de juffen naar school, de kinderen hebben een dagje vrij.