De komende twee weken werken we het prentenboek 'de schoenen van mama' uit in de klas. Korte inhoud:
Met zijn mandje onder de arm trekt Warre met mama naar de markt. Er lopen daar veel mensen. Warre besluit om de schoenen van mama te volgen. Zo raak ik haar niet kwijt, denkt hij. Hij loopt van het ene kraam naar het andere en verzamelt vele dingen in zijn boodschappenmandje. Maar opeens ontdekt Warre dat er een andere vrouw in mama's schoenen zit...
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
we luisteren natuurlijk naar het verhaal 'De schoenen van mama'
we gaan bouwen met schoendozen (als je er thuis hebt, dan mag je die meebrengen)
we maken een schoenenwinkel in de klas . Iedereen mag schoenen van mama meebrengen!
tijdens een waarneming bestuderen we de schoenen van mama die we hebben meegebracht, welke verschillen zien we?
het is bijna moederdag dus we leren een versje en knutselen een cadeautje ...ssshhhhttt, we mogen niets verklappen
we spelen een schoenendomino met de schoenen van mama en onze eigen schoenen
Op 3 juni is er ons jaarlijks schoolfeest. Eerst kunnen we genieten van een lekkere BBQ en daarna maken we ons klaar voor een spetterende show.
Kan u mij zo snel mogelijk laten weten indien u er NIET bij kan zijn aub?
Onze klas gaat dansen in de regen. Onze outfit bestaat uit een regenjas, regenlaarzen en een paraplu (kindermaat).
Dansen met een paraplu is niet zo eenvoudig, mag ik daarom vragen om tegen volgende week een parapluutje mee te geven, voorzien van naam. Dan kunnen we nu en dan al eens beginnen oefenen, zonder dat het als een verplichting voelt voor de kinderen.
De regenjas en regenlaarzen geeft u dan mee in een grote zak (alles voorzien van naam) tegen 22/05.
Na een lange vakantie gaan we er terug tegen aan...deze week gaan we opnieuw onze hoekjes in de klas verkennen, er staan wat nieuwe spullen en we gaan leren hoe we daar mee kunnen spelen. Smartgames en denkspelletjes zien er leuk uit, maar weten we ook hoe we daar mee moeten spelen? kennen we de spelregels? kunnen we tegen ons verlies? Kunnen we samenspelen?
VERSJE We gaan knippen, we gaan scheuren, we gaan mooie plaatjes kleuren even in de poppenhoek of wat lezen in een boek.
we gaan lekker samen spelen, we gaan ons niet vervelen want het is ontzettend fijn dat hier zoveel vriendjes zijn.
Wat gaan we binnen dit thema zeker proberen doen? -we luisteren naar het verhaal "Jules zoekt paaseieren" -we leren het bijbelverhaal "palmzondag' kennen en spelen dit ook na -we versieren een paasboom -we knutselen een paasmandje -we gaan eitjes zoeken in de klas, op de speelplaats.... -in de poppenkast kan kato het kipje geen eitjes leggen -we gaan eitjes bakken en natuurlijk proeven -we gaan schilderen met veren -we doen een paashaasparcours -...
Versje: ER LIGGEN EITJES IN HET GRAS IK DENK DAT HET DE PAASHAAS WAS.... EEN EITJE HIER, EEN EITJE DAAR DANK JE PASSHAAS, TOT VOLGEND JAAR
Hartelijk dank aan de mama van Ruben, de mama van Lars en de mimi van Senne om met ons mee te gaan naar de bakker en dan ook nog eens alle kleuters te trakteren met een lekker drankje bij Vangrootloon. De bakker trakteerde ons met allerlei lekkernijen. Het heeft gesmaakt!
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
- we gaan op bezoek naar de bakkerij (wie kan met ons mee? we gaan te voet dus kunnen wat hulp gebruiken) - onze winkel wordt een bakkerij, onze huishoek krijgt een zelfgeknutselde oven - we knutselen een cupcake - we bakken zandtaartjes in onze zandtafel - we gaan natuurlijk zelf ook bakken, het oudercomite heeft de school een bakoven geschonken en die gaan we uiteraard meermaals uittesten, Dank u oudercomite!!! - we gaan taaartjes kleien en knutselen - we luisteren naar het verhaal "een taart voor kleine beer" - we gaan samen ontbijten en leren zelf ons boterhammetje smeren (op donderdag 9/3) - we houden een pyamafuif, op vrijdag 17/3 komen we allemaal naar school in onze pyama om Bednet te steunen -.... Op de facebookpagina van de school en van het oudercomite vindt u foto's over ons carnavalsfeest.
Op woensdag 15/3 moeten enkel de juffen naar school, de kindjes hebben een dagje vrij.
VERSJE Onze bakker is heel vroeg wakker. Wat bakt hij het meest? Taartjes voor het feest!
clowns, gekke bekken en ....carnaval! (van 13/2 tem 24/2/17)
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
-de zandtafel wordt omgetoverd tot een confettibak
-we imiteren gekke bekken, drama-oefening
-we hebben een grimeerstand in de klas
-in de poppenkamer vinden we veel verkleedkledij
-Jules gaat naar het carnavalsfeest
-we ontdekken verschillende muziekinstrumenten en gaan er zelf ook mee aan de slag
-we kijken naar de poppenkast, juf speelt tik tak....
-we schilderen een clown
-we knutselen een clown
-we knutselen een carnavalhoed
-we leren de waggelkontenboogie
-.....
VERSJE
draaien , zwaaien
buig en strek
t is carnaval
dus ik doe gek!
Op vrijdag 24/2 komen we verkleed naar school voor het carnavalsfeest. We beginnen met een verrassingsshow door de juffen, we gaan naar een dansfeest en we krijgen poffertjes, aangeboden door het oudercomite. Een dagje om naar uit te kijken!
Wat gaan we binnen dit thema proberen te doen? -we luisteren naar het verhaal "Jules kiest geel en blauw" -we experimenteren met verf, gaan kleuren mengen -we leren de hoofdkleuren kennen en benoemen, we verkennen ook de andere kleuren -we gaan op zoek in de klas naar voorwerpen in de juiste kleur -we gaan onze neuzen schilderen en dan "neuzendansen" -er wordt schilderend verteld "blauwtje en geeltje" -we doen een bewegingsspel: loop naar ....kleur -we knutselen een kleurenmonstertje, daarvoor mag u een leeg klein petflesje meegeven -we spelen allerlei denkspelletjes rond kleuren -.....
Op woensdag 8/2 moeten enkel de juffen naar school, de kinderen hebben een dagje vrij.
Wij gaan op berenjacht....(van 16/1 tem 27/1/2017)
Wat gaan we binnen dit thema zeker proberen te doen? - we gaan op berenjacht - we schilderen een beer met een vork - in de poppenkast maken we kennis met Goudlokje en de drie beren - in het verteltheater gaat Jules verhuizen en al zijn knuffels moeten mee - we gaan koken: berenpap - in ons tiktakhuisje komen er beren op bezoek - in onze winkel verkopen we alles wat beren lekker vinden - we spelen met de parachute en onze beren - schrijfdans: de beer - we leren onze beren sorteren van klein naar groot en omgekeerd, zijn er ook beren even groot? - in onze tent maken we het gezellig met beren, dekens en kussens -....
Wie wil brengt zoveel mogelijk beren mee, in alle formaten. Zet wel overal goed de naam op aub, de beren blijven de hele tijd in de klas dus liefst geen knuffels die 's avonds mee naar bed moeten
VERSJE: een kusje , een aai een pootje , een zwaai een neusje , een lik we zeggen tot morgen mijn beertje en ik!
We zijn een hele tijd van school weg geweest en gaan een weekje opnieuw wennen in de klas. We hebben Jules gemist en gaan van alles met hem samen doen.
- we kijken naar de poppenkast, naar de avonturen van Jules en zijn zus Marie - we spelen de spelletjes van Jules die Sint gebracht heeft - we gaan Jules en Marie schilderen - in de knipbak gaan we volop aan de slag met de scharen - we gaan aan de slag met supersand en plasticine - we gaan dansen, sporten, naar verhalen luisteren, kringspelletjes spelen....
Er zijn veel kindjes ziek. Donderdag krijgen de kleuters hun nieuwjaarsbrief en kerstcadeau mee naar huis. Indien uw kleuter afwezig is, mag u overdag of op het oudercontact het cadeau en de brief ophalen.
Via deze weg wil ik u ook een vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar wensen!
Wat zullen we binnen dit thema allemaal proberen te doen?
-we gaan naar het toneel "het boek van Sint is zoek" -op 2 december heeft Sint beloofd om een bezoek aan onze school te brengen -we gaan een mijter knutselen -in ons tiktakhuisje komt Sint ook langs -Jules en Marie zetten hun schoentje in de poppenkast -schrijfdans: we geven Sint een baard uit scheerschuim -we verkleden ons als Sint en Piet -we gooien pakjes door de schoorsteen, we klimmen op de daken tijdens een bewegingsles -we luisteren naar het verhaal: de mijter van Jules -we zingen en dansen op de vele sinterklaasliedjes -we schilderen de Sint -we tellen op de aftelkalender, wanneer komt Sint? -we maken een speelgoedwinkeltje in de klas -...
VERSJE Zwarte Piet heeft verdriet want hij vindt zijn mutsje niet. Hij zoekt in alle gangen maar ziet hem nergens hangen Euh...Zwarte Piet... ik denk dat je het niet gelooft maar jouw muts staat op jouw hoofd!