Wij gaan op berenjacht....(van 16/1 tem 27/1/2017)
Wat gaan we binnen dit thema zeker proberen te doen? - we gaan op berenjacht - we schilderen een beer met een vork - in de poppenkast maken we kennis met Goudlokje en de drie beren - in het verteltheater gaat Jules verhuizen en al zijn knuffels moeten mee - we gaan koken: berenpap - in ons tiktakhuisje komen er beren op bezoek - in onze winkel verkopen we alles wat beren lekker vinden - we spelen met de parachute en onze beren - schrijfdans: de beer - we leren onze beren sorteren van klein naar groot en omgekeerd, zijn er ook beren even groot? - in onze tent maken we het gezellig met beren, dekens en kussens -....
Wie wil brengt zoveel mogelijk beren mee, in alle formaten. Zet wel overal goed de naam op aub, de beren blijven de hele tijd in de klas dus liefst geen knuffels die 's avonds mee naar bed moeten
VERSJE: een kusje , een aai een pootje , een zwaai een neusje , een lik we zeggen tot morgen mijn beertje en ik!
We zijn een hele tijd van school weg geweest en gaan een weekje opnieuw wennen in de klas. We hebben Jules gemist en gaan van alles met hem samen doen.
- we kijken naar de poppenkast, naar de avonturen van Jules en zijn zus Marie - we spelen de spelletjes van Jules die Sint gebracht heeft - we gaan Jules en Marie schilderen - in de knipbak gaan we volop aan de slag met de scharen - we gaan aan de slag met supersand en plasticine - we gaan dansen, sporten, naar verhalen luisteren, kringspelletjes spelen....
Er zijn veel kindjes ziek. Donderdag krijgen de kleuters hun nieuwjaarsbrief en kerstcadeau mee naar huis. Indien uw kleuter afwezig is, mag u overdag of op het oudercontact het cadeau en de brief ophalen.
Via deze weg wil ik u ook een vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar wensen!
Wat zullen we binnen dit thema allemaal proberen te doen?
-we gaan naar het toneel "het boek van Sint is zoek" -op 2 december heeft Sint beloofd om een bezoek aan onze school te brengen -we gaan een mijter knutselen -in ons tiktakhuisje komt Sint ook langs -Jules en Marie zetten hun schoentje in de poppenkast -schrijfdans: we geven Sint een baard uit scheerschuim -we verkleden ons als Sint en Piet -we gooien pakjes door de schoorsteen, we klimmen op de daken tijdens een bewegingsles -we luisteren naar het verhaal: de mijter van Jules -we zingen en dansen op de vele sinterklaasliedjes -we schilderen de Sint -we tellen op de aftelkalender, wanneer komt Sint? -we maken een speelgoedwinkeltje in de klas -...
VERSJE Zwarte Piet heeft verdriet want hij vindt zijn mutsje niet. Hij zoekt in alle gangen maar ziet hem nergens hangen Euh...Zwarte Piet... ik denk dat je het niet gelooft maar jouw muts staat op jouw hoofd!
Voor een activiteit in de klas zijn wij dringend op zoek naar ongeveer 20 halve liter plastic flesjes van het merk Perrier. Wie o wie kan ons daaraan helpen? Het etiket mag eraf zijn, het dopje hebben we wel nog nodig. Nu hebben we de pech dat ik dit zelf niet zo graag drink, dus ik hoop dat ik op uw hulp mag rekenen.
Zoals u op de brief kon lezen, zal het oudercomité dit jaar een paar weken op vrijdag lekkere verse soep aanbieden aan alle kinderen van onze school. Jullie mogen tegen vrijdag een beker meegeven (met naam). Die blijft dan de hele winter in de klas zodat u er nooit meer aan hoeft te denken. De dagen dat we soep drinken, blijft het koekje meestal gewoon in de boekentas, want dan zit ons buikje al vol met soep.
we maken zelf regen in de klas mbv scheerschuim, water en verf
we bekijken welke kledij we nodig hebben om naar buiten te gaan als het regent: regenjas, regenlaarzen, paraplu (we brengen onze regenlaarzen en paraplu mee, zet aub overal duidelijk de naam op)
we kijken hoeveel kindjes onder een paraplu passen
in ons tiktakhuisje regent het ook
we doen aan schrijfdans: de regen
we spelen buiten in de wind met plastic zakken en slingers
we tekenen met wasco maar maken het papier dan nat, wat gebeurt er?
Deurtje open, deurtje toe ( van 7/11 tem 11/11/2016)
De kleuters vinden de deuren op school heel leuk. Maar jammer genoeg zijn ze daar heel onvoorzichtig mee, deuren worden ten pas en ten onpas dicht gegooid. Uit schrik voor de vingers gaan we deze week wat stil staan bij de deuren van de klas en de school. Wat zullen we deze week proberen te doen? - we gaan op deurenzoektocht binnen de school - we knutselen een kruipdeur voor de klas - we gaan afdrukken maken met verf (deurtje open, deurtje dicht: welk resultaat hebben we dan?) - we kijken naar Tik tak, wat komt tevoorschijn als de juf de deurtjes van het tik tak huisje open doet? - we zoeken wat achter de deurtjes van de speciale puzzel zit - we luisteren naar het verhaal : Musti en de sleutel - godsdienstmoment: Jezus zet zijn deur open voor iedereen - we drukken sleutels af in klei -...
Het wordt kouder. Mutsen, sjaals en wanten worden bovengehaald. Maar verliezen is makkelijk, mag ik daarom vragen om overal duidelijk de naam op te noteren en eventueel de wanten aan de jas te bevestigen? Indien u nog nieuwe wanten of handschoenen moet kopen, mag ik dan vragen om voor wanten te kiezen, De vingertjes werken niet altijd goed mee bij het aandoen
Op maandag 17/10 gaan we s morgens op uitstap naar het bos. Wij doen dus allemaal onze laarzen of goede stapschoenen aan van thuis. We brengen onze schoenen in een plastic zak met naam erop mee zodat we onze natte laarzen kunnen wisselen als we terug op school komen. Dank u!!!
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen? - we leren Dikkie Dik de poes kennen en luisteren naar de verhalen over Dikkie Dik - we knutselen een lapjeskat en we gaan schilderen met een vork - we spelen spelletjes met de dierendobbelsteen - we spelen het spel 'Hondje Waf' - we krijgen de hond van Lien op bezoek in de klas....wie wil/kan ook eens langskomen met zijn poes of hond? - we knutselen een lange/korte tekkel - we grimeren ons en worden voor een dagje zelf een poes of een hond - we doen aan drama en bootsen een hond of/en een poes na - we leren de geluiden van verschillende dieren en kennen en doen die na - we maken een dierenartspraktijk in de klas, jullie mogen knuffels van poezen en honden meebrengen naar de klas - in de bouwhoek maken we hokken voor de dieren - schrijfdans: streepjes en krulletjes (de haren van de dieren) - ....
VERSJE: Ik wil geen hond, ik wil geen poes en ook geen papegaai hetgene ik het liefste wil, is een grote groene krokodil!