Inhoud blog
  • klaspost
  • Verjaardagen
  • Klaar of af te werken ?
  • Woordpakketten Tijd voor Taal Accent
  • Dagverloop
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De wijze uiltjes

    13-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wijze uiltjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De naam wijze uiltjes verwijst naar mijn klasthema . Alles staat in het thema van uiltjes : het takenbord , de pictogrammen van het hoekenbord , de verjaardagskalender , de klasdeur , de naamkaartjes van de kinderen . 
    De kinderen in mijn klas zitten steeds in groepjes van 4 . Het groepje dat het flinkst geweest gedurende die dag verdient de trofee van 'onze wijze uiltjes van vandaag' . Zij mogen de volgende dag als eerste naar buiten gaan bij de pauzes , mogen als eerste hun kaft nemen , als eerste hun boekentas in orde maken , ... . 





    13-07-2016 om 17:07 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoekenwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In onze school werken we de laatste jaren in onderbouw met hoekenwerk. De kinderen krijgen 's morgens instructie van taal en rekenen en uitleg over de ander hoeken die moeten afgewerkt worden. 
    Op het digitale bord worden de hoeken met een pictogram voorgesteld en daaronder staat de pagina of materialen die ze nodig hebben. 
    De kinderen zijn in groepjes van vier verdeeld en werken gedurende 20 minuten aan een opdracht. 
    Als ik 24 kinderen in de klas heb dan maak ik dus 6 groepen van 4 kinderen en zorg dat ik 7 hoekjes heb om door te schuiven. Het lege hoekje is dan mijn zorghoekje. Hier laat ik kinderen die extra leesmomentjes nodig hebben of iets extra moeten inoefenen bij mij komen. 
    De andere momentjes zit ik bij de taal of rekenhoek om verlengde instructie te geven aan de kinderen die het nodig hebben. 
    Zo speel ik kort op de bal en zie ik direct wie waar probleempjes ondervind en ik de dag nadien in het zorghoekje even moet bijwerken. 
    Het vraagt wel wat puzzelwerk qua organisatie maar je het brengt zoveel meer op dan gewoon klassikaal lesgeven . 

    Op de foto zien jullie een voorbeeld van een hoekenbord : 



    13-07-2016 om 16:12 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolgopdrachten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omdat niet elk kind even snel werkt heb ik een vervolgbox samengesteld waaruit de kinderen een taak , opdracht mogen nemen als ze hun taakje uit het hoekje al klaar hebben en het nog geen tijd is om door te schuiven. 
    Deze vervolgopdrachten gaan over taal , rekenen en muvo. 
    De opdrachten zitten in een mapje , het kind mag er een opdracht uit kiezen en neemt uit de box het werkblaadje of materiaal dat hij nodig heeft om deze opdracht uit te voeren. Als de opdracht klaar is stopt hij/zij deze in zijn werkmap van vervolgopdrachten en vult dit in op het overzichtje vooraan in de kaft. Op vrijdag haal ik de kaften op en kijk ik de werkjes die de kinderen die week gemaakt hebben na zodat ik ook een beeld heb van wie welke opdrachten gemaakt heeft , wie er niet toe komt aan vervolgopdrachten en wie er misschien wel uitdaging nodig heeft. 


    Bijlagen:
    fiches vervolgoprachten .docx (1.4 MB)   
    Picto vervolgbox.docx (458.9 KB)   

    13-07-2016 om 00:00 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 15/08-21/08 2016
  • 11/07-17/07 2016


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs