Deze morgen vroeg uit de slaapzak en Geert uit zijn volautomatisch opzettende tent. Geert had de nacht doorgebracht in zijn tent en had blijkbaar geen last gehad van het kikkerconcert. Dit concert klonk Geert, muzikant in hart en nieren, heel bekend in de oren. Rond 8u15 vertrokken we richting Auriolles(D208) Chandolas, Berias om in Banne een felle nijdige klim als cadeau te krijgen. Van Banne ging het dan door een pijnboombos waar de harsgeuren ons neuske geruime tijd bleef prikkelen, precies een gezondheidsbehandeling met fijne en zachte wierookgeuren. Na dit bos fietsten we via de D310 en D430 naar Gagnières, Meyrannes, St. Ambroix, Le Moulinet, St. Julien-de-Cassagnas, Célas naar Vézénobres waar we nog een paar Oranginas binnengoten om de dorst te lessen. Van Vézénobres naar Lézan was het maar 11 km meer en sputterend reden we camping Olivier binnen waar we alweer recht hadden op alweer een frisse pint. Een Stella Artois voor de sterren van Harelbeke/Kuurne. Afgelegd: 103 km gemiddelde : 20,1 k/u
Vandaag een rustdag genomen aan de rivier de Ardèche om de vierhoofdige dijspieren van de JP en Geert wat te laten rusten. Patrick organiseerde een kleine toeristische uitstap in de omgeving. Zo reden we eerst naar Balazuc, Pont d'Arche, Val s/Pont d'Arche, waar we telkens een aantal foto's namen voor het thuisfront. Na de middag keerden we terug naar de camping waar de rit voor de volgende dag intens werd bestudeerd door Geert. 's Avonds zijn we gaan eten bij COCO en het was maar ZOZO.
12e dag 5 juni 2010 rit van Le Cheylard naar Ruoms
Gisterenavond was het culinaire barbecue aangeboden door sportdirecteur Patrick zeker nog het vermelde waard.Als apéritiefhapje verschenen geroosterde tijgergarnalen op het bord vergezeld van een ijsgekoelde ricard. De tafel stond opgesteld op een uitstekende uitkijkpost van een kasteelruïne en dit verleende ons een machtig panoramisch uitzicht op Le Cheylard en de omliggende bergen. De tijgergarnalen werden op hun tocht ingehaald door geroosterdegefileerde sardines die we besprenkelden met het sap van zuiderse citroenen. Heerlijke kookkunst uit de Vlamingenstraat in Harelbeke.Patrick vergat daarbij niet een streekwijntje uit de Ardèche in te schenken om onze smaakpapillen nog eens extra te verwennen. Als hoofdschotel volgden dan nog ; bijtgare suikerboontjes, vlezige tomaten, gebakken risolo-aardappelen en een witte geroosterde Julienne-vis. Deze laatste was bijzonder lekker.Als nagerecht volgde dan nog een lekker Belgisch biertje met als doel de plaatselijke middenstand een duwtje in de rug te geven. Deze morgen na het verorberen van een verse croissant zijn we gestart vanuit Le Cheylard richting Ruoms. We beklommen de Col de Mézilhac die 1119 m hoog was. De beklimming van deze col verschafte ons fantastische natuurbeelden van de Ardèche.Na Mézilhac was het haast voortdurend dalen en ging het via Laviolle, Val-les-Bains, Ucèl naar Aubenas. In Aubénas reden we wat verkeerd maar onze GPS corrigeerde dit vlug zodat we nog efkes tijd hadden om een cola te drinken op een terras in Voguë. Om 14u45 stoven we Ruoms binnen waar op camping Le Peyroche Patrick ons met open armen en blote buik stond op te wachten met de laatste sportieve richtlijnen.
11e dag - 4 juni 2010 rit van Condrieu naar Le Cheylard
Deze morgen was de bakker van het dorp reeds vrij vroeg geopend zodat de Franse baguettes en croissant heel vroeg op tafel stonden. Buiten eten onder de schaduw van een boom, wat moet je nog meer... Vertrokken om 8u15 richting Chavarnay. Een schitterend fietspad liep langs de Rhône tot in St. Pierre de Boeuf en zonder dat wij het goed beseften reden we reeds naar Sablons. Een andere fietser die even stond uit te blazen vroegen we nog eens de juiste weg. Ivan, zo was zijn naam, stelde voor om een eind mee te rijden. We hadden er geen bezwaar tegen maar hij had moeite om ons met zijn krakkemikkige racefiets te volgen. Zijn tips waren echter van goudwaarde.Hij vertelde ons dat er een nieuwe "voie verte" liep langs de Rhône tot in Marseille. We spitsten de oren en raasden als het ware langs de Rhône naar Andacette en nog verder tot St. Vallier.Ivan reed lek op een oneffenheid in het fietspad en moest de rol lossen. In St. Vallier wisselden even van oever en gedragen door een gunstig wind reden we via Andance, Sarras, Arras sur Rhône naar St Jean-de-Muzols.
10e dag 3 juni 2010 rit Villefranche sur Saône naar Condrieu
Départ gegeven door Patrick om 8u45, direct verzeild geraakt in het drukke verkeer en natuurlijk wat verkeerd gereden.Gelukkig waren de weergoden ons met een stralende zon gunstig gezind. Ons ommetje moeten corrigeren naar de D70 met een nijdige en steile klim, moesten allebei een paar honderd meter naast ons ijzeren paard lopen. Dit was de eerste en laatste keer dat we het hoofd moesten buigen voor een klim. JP moest er zelfs efkes bij gaan liggen toen hij uitweek voor een auto en met zijn voorwiel niet meer uit de greppel raakte. Gelukkig bleek zijn kunstheup op zijn plaats gebleven.(het vet van de andouillettes deed zijn werk) Op en neer fietsend via Pommiers, Marcy Charnay, Messimy, Rontalon, Mornant, Dargoire, Rive-de-Gier arriveerden we in Condrieu. Onderweg nog een felle strijd geleverd met de stijgende wegen naar St.Croix en Jarez tussen Rive-de-Gier en La Chapelle-Villars. Dit laatste dorp behoort tot de mooiste van Frankrijk en een bord bij het binnenrijden bevestigt dit nog eens.(natuurlijk wat foto's genomen) Aangekomen in Condrieu om 17u, net op tijd voor een door onze sportbestuurder klaargezette ijsgekoelde RICARD. Zalig na een helse fietstocht... Slecht nieuws ; de Côte du Rhône-wijnen zijn hier vrij duur, ongeveer 20 euro de fles. Afgelegd : 115 km gemiddelde 17,4 km/u zoet detail; Geert en JP hebben onderweg een flan gegeten uit een plaatselijke boulangerie
9e dag 2 juni 2010 rustdag in Villefranche sur Saône
Geert heeft vandaag een groot fietsenonderhoud uitgevoerd. JP heeft nog wat kommentaar op de BLOG geplaatst in Hotel IBIS waar 15' internet gebruik gratis was. Het accent circonflex op het toetsenbord was niet te temmen en de tekst zat bijgevolg vol fouten.Dit wordt bij een eerstvolgende gelegenheid rechtgezet.(ook de andere) Patrick en Geert hebben de fouragekoffer aangevuld bij een bezoek aan de INTERMARCHE Vanmiddag nog eens geproefd van de andouillettes, was een beetje vettig net als onze fietskettingen Een stadswandeling gemaakt in de rue nationale en een frisse pint gedronken op een terrasje. Heel wat foto's genomen van de Saône tijdens het wandelingetje van 6 km.
8e dag - 1 juni- rit van St. Boil naar Villefranche sur Saône
Vandaag een fantastische weg gevolgd in de Beaujolaisstreek. Het fietspad dat we gisteren namen gewoon gevolgd tot Cluny, dit was 25 km puur fietsgenot. Onderweg een pijltje TAIZE gezien maar geen biecht gesproken, Patrick heeft ons zo de absolutie "verleend". In Cluny verder de voie verte gevolgd tot in Mâcon, verscheidene oude spoorwegstations en wijngaarden kunnen bewonderen . (Chaintré, St. Amour, Fleurie, Corcelles en- Beaujolais, Lancié) Onszelf beloond met een koffie op tellerstand 800km in het Café de la Gare, 2705 Route de la Gare, Charnay lès Mâcon. De bazin op leeftijd was attentievol en Geert kreeg nog een stuk brood aangeboden. We beloofden haar om nog eens met onze partner terug te keren. Aangekomen in Villefranche S/Saône om 16u30. Etappe was 102 km en we haalden een gemiddelde van 18,8 km/u. Totaalteller 852 km. Deze avond couscous gaan eten in een Marokkaans restaurant. Morgen wordt het efkes rusten voor we de bergzone weer in trekken.
7e dag - 31 mei - rit van Savigny lès Beaune naar St.Boil(Buxy)
Gisterenavond heeft JP een praatje gemaakt met de campingbuur in Saviny lès Beaune. Het bleek een ferme Nederlander te zijn die op zijn ééntje reisde. Hij was eigenaar van een vooruitstekende buik, waarschijnlijk een cadeau van Heineken. Hoe een nationaal product een mens kan laten uitbreiden... Het buikje, of liever de buik, was discreet bedekt door een spannende, in originele versie witte, T-shirt, die net de meet niet haalde. Ruud bleek vrij fervent geïnteresseerd in geschiedenis en trok bij de kennismaking zijn koelkastje open om een biertje aan te bieden. Ruud en JP hadden het onmiddellijk over de heemkundig kringen en de kennis van Ruud over geschiedenis was overeenkomstig zijn buikje in-druk-wekkend. Vandaag vertrokken om 9u45 van de camping richting Buxy. Alle bekende wijngaarden kwamen aan de beurt tijdens de rit; Monthélie, Meursault, Poligny-Montracet, Chassagne-Montracet, Santenay, teveel om allemaal op te noemen. We reden over vloeibare goudmijnen. Op de trip waren vandaag waren minder klimpartijen en zo bleef het doenbare opdracht. Van St Lèger naar St. Mard de Veaux was het steiler bergop en moesten we boven nog eens op adem komen. Daarna ging het richting Givry en Buxy om via een fameus fietspad in St. Boil te arriveren, dicht bij de camping die onze directeur-sportif vooraf had gereserveerd.
6e dag- 30 mei rit Châtillon s/Seine naar Savigny lès Beaune
Na een nachtje regen vertrokken we om 8u richting Savigny lès Beaune. De regenvestjes bleken dit keer een goede investering want het hemelwater viel in bakken en emmers op ons "rennerskopke", dat gelukkig met een helm beveiligd was. De schoonheid van de route compenseerde echter veel. Het werd een monsteretappe en naarmate het asfalt onder onze wielen verdween bleek ons oefenterrein, de oevers van de Leie en de vaart niet te vergelijken met het parcours van deze dag. Het werd voortdurend klimmen en dalen. In Baigneux les Juifs vonden we een restaurant-bar waar we ons warmden aan een koffie. De uitbater een man met een forse baard en dito hond gaf ons uitleg omtrent de geschiedenis van Baigneux les Juifs. We bestudeerden nog eens de route en na noodzakelijke aanwijzingen van de patron vervolgden we onze klimpartij. Via St. Germain Le Roche, Bressehaut, Mouvilly,Beaunotte ging het naar Cosne, Quemigny s/Seine. Tussen Poiseul la Ville en Billy le Chanceaux volgden we een verhard pad waar Geert efkes in een karrespoor ten val kwam. (Gelukkig zonder veel erg).Toen we uit het verwilderd weggetje op een departementale kwamen passeerde net onze sportbestuurder Patrick, van een toeval gesproken. Hij stopte even om ons te managen en een hart onder de riem te steken. We hielpen hem met ons totale gewicht om hem uit de zachte berm te duwen. De beklimming naar St Jean de Boeuf was ongeveer 8 km lang en leidde naar een hoogte van 559 meter. Deze beklimming was dus de hoofdschotel van de dag. Deze lastige rit eindigde om 18u15 in Savigny lès Beaune waar Patrick met de fles Champagne stond te wuiven.
Op de totaal teller stond inmiddels 672 km De rit was 138 km lang geweest en we haalden een gemiddelde vaqn 17,4 km/u
5e dag- 29 mei -rit Mesnil le Père naar Châtillon s/Seine
Deze morgen om 6u45 terug levend geworden in de caravan na een deugdoend nachtje ronken. Geert moest rond 2u45 efkes uitstappen uit de cockpit.. Om 8u40 vertrokken na de gebruikelijke afbraak van de caravanluifel. Goed nieuws het fotoapparaat is terecht, werd in het restaurant dat we bezochten achtergelaten tussen de varkenswangetjes.(châlons s/Marne) Vandaag ging het wat meer berg op en ook wat langer bergop.Verschillen van 400 m genoteerd op onze fietsroute. De klim in Charnay mocht er zijn, een serieuze kuitenbijter als je het ons vraagt. Ook de afdaling op een weggetje bezaaid met losliggende stenen was niet ongevaarlijk. Onderweg een babbel met een champagneboer gemaakt, kwestie van eens wat stil te staan na een moeilijke klim. Bij één van deze beklimmingen wist Geert me te vertellen dat men, wanneer ik nog een beetje vermager, geen deur meer voor mij zou moeten opendoen, ik zou er zo wel doorgeraken... Om 14u30 op camping Louis Rigoly, 21400 Châtillon sur Seine. Receptie pas open om 15u. Patrick kocht Chaourcekaas speciaal voor mij, wat een sportbestuurder hé!!! afgelegd 74 km, gemiddelde 17km/u
Om 6u30 op en op zoek naar een "warme" bakker. Pech op dit vroege uur, de camping blijft gesloten tot 8u, geen doorkomen aan. Zou dit dan een gevangeniscamping zijn?? Om 8u met Geert een paar baguettes gaan halen en belegde broodjes voor vanmiddag. Het regende fel en samen onder de paraplu probeerden we de broodjes en de baguettes zoveel mogelijk droog te houden. Door de late opening van de "gevangenis" pas om 8u50 gestart. Door het slechte weer, het regende voortdurend, hebben we een "water"tandje bijgestoken. Het was weer op en neer in de regen. Om 10u30 de gebruikelijke stop ingelast om wat te knabbelen en de chocoladekoek door Geert de nek te laten omwringen. Rond 12u30 kwam dan eindelijk eens de zon te voorschijn, in het begin wat zwak maar na een uurtjes kwam zij sterker opzetten. Om 13u onze broodjes opgegeten in een bushokje in Ramerupt. Wat een rustige stille streek en wat voor herdenkingsmonumenten aan de grote oorlog van 14'-18'..... Om 14u30 een telefoontje van onze sportbestuurder Patrick, onverwachte hindernis, de camping in Géraudot blijkt gesloten. Hij verwacht ons aan de Lac d'Orient in Mesnil le Père. Dus nog eens extra 10 km... Arrivé om 15u. De fietsen en onszelf een douchke gegeven. De onderdelen van de vélokes werden door Geert vakkundig gereinigd en ingevet. Dit ook met onzelf herhaald. Patrick heeft het programma "spoorloos" opgestart, zijn fototoestelleke was zoek. Afgelegde weg 104 km aan 21,4 km/u
3e dag - 27 mei - rit Le Thour naar Châlons-en-Champagne
Deze morgen, voor het vertrek een fles Champagne gekregen van de burgemeester van Le Thour. Hij kwam ons uitwuiven en bezorgde ook Patrick zijn verlengkabel terug. We zijn gestart in mistig weer met onmiddellijk een serieuze beklimming. In Pomacles een flan gekocht, Geert was weg van de chocoladekoeken. De ambulante bakkerij sloot onmiddellijk na onze aanval. Bij het sluiten had ik geluk dat ik mijn fietshelm op had want de klep kwam op mijn persoonlijk dak terecht. Onderweg de juiste weg gevraagd aan een plaatselijke schone en er ook een foto van genomen.Eveneens een praatje gemaakt om even op adem te komen. Voor Prosnes de verkeerde weg ingereden. Na enkele km in een militair domein kwam een legerjeep ons erover inlichten dat de schietoefeningen om 14u zouden beginnen en dat we op dit tijdstip best uit het domein zouden verdwenen zijn. Geert reed onmiddellijk 5km per uur sneller en ik had moeite om te volgen. Hebben het gehaald.... Boterhammetjes opgesoupeerd in Montmourlon(nog eens na te zien mijn geschrift is onleesbaar) om 14u naast de autorijschool. Rond 16u45 Châlons s/Marne binnengereden, 125km gefietst aan een gemiddelde van 20,1 km/u. Een douchke en een Stella genomen.(verdiend) Patrick had reeds inkopen gedaan en de was werd klaargezet.Verblijf in de Camping Municipal. De bril van onze sportbestuurder was een tijdje zoek en bleek in het gras te liggen.
Deze nacht af en toe regen gehad en eigenaardige geluiden die op het zagen van bomen geleek. We waren wel wakker om 6 u en Geert demonstreerde hoe men bij Vercruysse in Harelbeke ligt. Er ontbrak nog wel een pater...noster.Van een demonstrarium gesproken... Vanaf 6u30 hevige regenbuien en onweer, het stof werd van de caravan gespoeld. Het sanitair blok was bereikbaar via poeltjes.. Het zag er bijgevolg niet erg uitnodigend uit om de 2e rit aan te vatten. Dan toch vertrokken om 8u15 na Patrick te hebben uitgewuifd die naar huis reed om de vergeten laptop.Patrick zou ook nog een paar binnenbandjes meebrengen voor JP die blijkbaar de gaten gaat verzamelen. De regenvestjes aangetrokken in afwachting van het dreigende onweer en bijkomende wateroverlast...De weergoden bleken vandaag echter ootmoedig en begripvol voor de Perpignanfietsers. Buiten enkele druppels bleef het weer redelijk droog. Hebben de drankpulle geheven op de weergoden. Telefoontje van Patrick om 15 u, de voorziene camping was dicht, andere waren in restauratie en nog een ander was gestopt. Efkes wat spanning bij de onze sportbestuurder Patrick en ook bij de rijders. Gelukkig waren de laatste 20km vrij lichtlopend en met de wind in de rug waren die snel afgehaspeld. Rond 16u30 reden we Le Thour binnen en hielden halt bij het gemeentehuis. Voor het gemeentehuis stonden 2 personen waarmee we direct een praatje maakten met het oog op het vinden van een noodoplossing voor deze nacht. De werkman van de gemeente verwees ons naar de burgemeester die misschien een oplossing kon aanreiken. En inderdaad, op het plein achter het gemeentehuis mochten we een plaatsje met de caravan innemen en elektriciteit en water van de gemeente gebruiken.Om 18 u, blij met de noodoplossing, hebben we de burgemeester met de nodige égards in de caravan ontvangen. Hij kon de Stella Artois, professioneel geschonken door Patrick, appreciëren. Een foto met de burgemeester moet ons aan deze dag blijvend herinneren. Het sanitair bevond zich in het bos bij de wilde dieren... Afgelegd km 135, gemiddelde 19,1 km/h Patrick had lekkere gyros klaargemaakt.
Na een heerlijk ontbijt aangeboden door Carine en Geert, onze sterrijder, zijn we om 8u15 vertrokken via Zwevegem, langs het kanaal richting Schelde. Aan het pomphuis namen we een eerste "kiekje" en volgden daarna de rechteroever van de Schelde richting Doornik. In Helkijn wisselden we van oever en fietsten links van de Schelde tot Doornik. Vanuit Doornik ging het dan naar Hollain waar we over de Schelde haast direct Frankrijk binnen reden. We hadden nog maar 55 km achter ons toen JP een eerste lekke band reed, en dan nog over een metalen nietje gemaakt bij de Firma Bekaert... Geert nam zijn witte handschoenen, troostte me wat, en haalde het achterwiel uit, verwijderde het nietje op chirurgische wijze, en stak een nieuwe binnenband. Wat verder in Escaupont aten we ons boterhammetjes op een bank in het park. Het weer was goed en we zagen het helemaal zitten. Een stukje Bois de Wallers verdween ook onder onze wielen en we voelden ons echte Flandriens. Na 99 km in de benen en één gat in de achterband van JP kwamen we omstreeks 15 u aan in Le Quesnoy. Ons gemiddelde bedroeg 18,8 km/h. We mogen niet vergeten te vermelden dat we een paar honderd meter verkeerd reden op een oprit van een autostrade, foutje van de GPS of van onszelf??? Onze sportbestuurder Patrick stond ons al op te wachten met de mededeling dat de laptop onvindbaar was maar de Stella Artois gekoeld was...
Op woensdag 25 mei 2010 starten Patrick, Geert en Jean-Pierre een fietstocht van ongeveer 1435 km vanuit Harelbeke naar Perpignan. Geert en Jean-Pierre willen dagelijks ongeveer 100km fietsen terwijl Patrick zorgt voor het logistieke gedeelte.