8e dag - 1 juni- rit van St. Boil naar Villefranche sur Saône
Vandaag een fantastische weg gevolgd in de Beaujolaisstreek. Het fietspad dat we gisteren namen gewoon gevolgd tot Cluny, dit was 25 km puur fietsgenot. Onderweg een pijltje TAIZE gezien maar geen biecht gesproken, Patrick heeft ons zo de absolutie "verleend". In Cluny verder de voie verte gevolgd tot in Mâcon, verscheidene oude spoorwegstations en wijngaarden kunnen bewonderen . (Chaintré, St. Amour, Fleurie, Corcelles en- Beaujolais, Lancié) Onszelf beloond met een koffie op tellerstand 800km in het Café de la Gare, 2705 Route de la Gare, Charnay lès Mâcon. De bazin op leeftijd was attentievol en Geert kreeg nog een stuk brood aangeboden. We beloofden haar om nog eens met onze partner terug te keren. Aangekomen in Villefranche S/Saône om 16u30. Etappe was 102 km en we haalden een gemiddelde van 18,8 km/u. Totaalteller 852 km. Deze avond couscous gaan eten in een Marokkaans restaurant. Morgen wordt het efkes rusten voor we de bergzone weer in trekken.
7e dag - 31 mei - rit van Savigny lès Beaune naar St.Boil(Buxy)
Gisterenavond heeft JP een praatje gemaakt met de campingbuur in Saviny lès Beaune. Het bleek een ferme Nederlander te zijn die op zijn ééntje reisde. Hij was eigenaar van een vooruitstekende buik, waarschijnlijk een cadeau van Heineken. Hoe een nationaal product een mens kan laten uitbreiden... Het buikje, of liever de buik, was discreet bedekt door een spannende, in originele versie witte, T-shirt, die net de meet niet haalde. Ruud bleek vrij fervent geïnteresseerd in geschiedenis en trok bij de kennismaking zijn koelkastje open om een biertje aan te bieden. Ruud en JP hadden het onmiddellijk over de heemkundig kringen en de kennis van Ruud over geschiedenis was overeenkomstig zijn buikje in-druk-wekkend. Vandaag vertrokken om 9u45 van de camping richting Buxy. Alle bekende wijngaarden kwamen aan de beurt tijdens de rit; Monthélie, Meursault, Poligny-Montracet, Chassagne-Montracet, Santenay, teveel om allemaal op te noemen. We reden over vloeibare goudmijnen. Op de trip waren vandaag waren minder klimpartijen en zo bleef het doenbare opdracht. Van St Lèger naar St. Mard de Veaux was het steiler bergop en moesten we boven nog eens op adem komen. Daarna ging het richting Givry en Buxy om via een fameus fietspad in St. Boil te arriveren, dicht bij de camping die onze directeur-sportif vooraf had gereserveerd.
6e dag- 30 mei rit Châtillon s/Seine naar Savigny lès Beaune
Na een nachtje regen vertrokken we om 8u richting Savigny lès Beaune. De regenvestjes bleken dit keer een goede investering want het hemelwater viel in bakken en emmers op ons "rennerskopke", dat gelukkig met een helm beveiligd was. De schoonheid van de route compenseerde echter veel. Het werd een monsteretappe en naarmate het asfalt onder onze wielen verdween bleek ons oefenterrein, de oevers van de Leie en de vaart niet te vergelijken met het parcours van deze dag. Het werd voortdurend klimmen en dalen. In Baigneux les Juifs vonden we een restaurant-bar waar we ons warmden aan een koffie. De uitbater een man met een forse baard en dito hond gaf ons uitleg omtrent de geschiedenis van Baigneux les Juifs. We bestudeerden nog eens de route en na noodzakelijke aanwijzingen van de patron vervolgden we onze klimpartij. Via St. Germain Le Roche, Bressehaut, Mouvilly,Beaunotte ging het naar Cosne, Quemigny s/Seine. Tussen Poiseul la Ville en Billy le Chanceaux volgden we een verhard pad waar Geert efkes in een karrespoor ten val kwam. (Gelukkig zonder veel erg).Toen we uit het verwilderd weggetje op een departementale kwamen passeerde net onze sportbestuurder Patrick, van een toeval gesproken. Hij stopte even om ons te managen en een hart onder de riem te steken. We hielpen hem met ons totale gewicht om hem uit de zachte berm te duwen. De beklimming naar St Jean de Boeuf was ongeveer 8 km lang en leidde naar een hoogte van 559 meter. Deze beklimming was dus de hoofdschotel van de dag. Deze lastige rit eindigde om 18u15 in Savigny lès Beaune waar Patrick met de fles Champagne stond te wuiven.
Op de totaal teller stond inmiddels 672 km De rit was 138 km lang geweest en we haalden een gemiddelde vaqn 17,4 km/u