Ik ben Sofie
Ik ben een vrouw en woon in (België) en mijn beroep is Zelfstandige.
Ik ben geboren op 03/11/1987 en ben nu dus 37 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: woord, koekskestaart maken.
De wereld van Sofie
24-02-2011
Frustratie
Sofie is gefrustreerd!
Gisteren heb ik tijdens mijn stage bezoek gekregen van mijn docent uit Leuven en ze had op alles commentaar.
- Je hebt wel een Kempische tongval, die zal je moeten wegwerken. Zei de dame die met een duidelijke Brussels accent praat. Ze zei trouwens het tegenovergestelde van mijn stagebegeleider G., die zei dat ik een hele mooie uitspraak had! - Je vragen zijn veel te suggestief, te makkelijk en dan weer veel te moeilijk! - Mijn les ging over opera en één van de leerlingen begint opeens over de Franse Revolutie waar ik de juiste data niet van wist! Ik zei met een grote overtuiging dat de Franse Revolutie na de 18de eeuw was, ik had namelijk 50procent kans dat dat juist was. Maar het was dus niet oké en dat was een ramp want mijn docente is historicus. Volgens haar moest ik mijn leerstof tot in de puntjes kennen. Hallo, wie verwacht er nu dat die leerling over de Franse Revolutie gaat praten. Als er een leerling aan haar vraagt wanneer de eerste geluidsfilm is ontstaan dan kan ze daar ook niet op antwoorden!! - Verder waren er problemen met mijn powerpoint die bleef hangen omdat ik met filmpjes werkte. En omdat ik een Macbook gewoon ben, deed ik een handeling die blijkbaar niet oké is bij een pc. Gevolg, filmpje terug opstarten. Dat kon allemaal niet, ik had dat op voorhand moeten gaan testen! Met mijn enthousiasme vroeg ik aan de leerlingen hoe ik terug moest keren naar mijn powerpoint, omdat ik schrik had dat het weer ging vastslagen. Oh, een ramp, want dat mag je niet vragen, dan zien leerlingen dat je er niet mee kan werken. Euh, dat zagen ze zo toch ook al? - Oh, ik mocht ook niet van mijn flesje water drinken als de leerlingen een filmpje keken.
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan!
Maar ik stond ook heel begeesterd voor de klas, met veel overtuiging en spontaniteit. Ik kon de leerlingen enthousiast maken voor mijn les en creëerde een veilige omgeving waarin de leerlingen geen schrik hadden om een fout antwoord te geven. Ze zag ook dat ik heel graag voor de klas stond. Allé, dan toch wat positief!
Gisterenavond had ik effe ne serieuze dip! Maar vandaag heb ik aan de leerlingen van 6HW lesgegeven en die vinden mij een heel toffe! Dus de stomme commentaar van mijn docent zal ik maar als 'werkpunten' aanvaarden zeker?
Morgen moet ik nog twee lessen geven in Westerlo en dan is mijn stage daar afgerond. Eigenlijk vind ik dat wel spijtig omdat ik twee heel toffe stagebegeleiders had, maar misschien worden we nog wel collega's eh. Nee toch niet. Ik ga de komende jaren niet in het onderwijs gaan omdat ik voel dat ik bij televisie veel meer voldoening van mijn werk ga hebben. Hoewel ik ook heel graag voor de klas sta, misschien toch een combinatie zoeken?
Dinsdag 15 februari krijgen we onze punten. Doeme, nog zolang wachten!
Daarnet een les cultuurwetenschappen gaan observeren bij K. J. Zo'n plezante leerkracht... een filosofisch, spontaan en humoristisch type. Jammer dat hij niet op mijn vrouwelijke charmes valt, als je begrijpt wat ik bedoel. Anders zou ik er zo voor vallen...
Woensdag moet ik mijn eerste lessen geven. Samen met K heb ik een klein media project in elkaar gestoken, allé, we hebben het een heel klein beetje voorbereid. De bedoeling is dat de leerlingen hun mediagebruik onderzoeken, de evolutie van het mediagebruik,... en vervolgens een klein propaganda filmpje maken. Jammer genoeg kan ik bij dat laatste niet meer helpen omdat mijn stage uren er dan op zitten. En net dàt is wat ik goed kan, filmpkes maken. ;-) De laatste les ga ik samen met de leerlingen de film op papier samenstellen, zodat ze enkel nog moeten 'filmen'. Hopelijk krijg ik dat nog rond, want het zal nu al krap worden! Zal sebiet al eens starten met een enquête op te stellen over mediagebruik.
Ik krijg vandaag via mail mijn uitslag van de examens en ben nog nooit zo zenuwachtig geweest. Nu ik erover nadenk... feitelijk ben ik nog nooit zenuwachtig geweest voor een rapport. Vreemd! Maar dit jaar heb ik een heel vreemd gevoel en vrees ik voor buizen. Het zou wel echt zonde zijn als ik herexamens zou hebben... dit is mijn zesde jaar als student en ik heb nog NOOIT herexamens gehad. Dit jaar zal het waarschijnlijk anders zijn... de examens op de hogeschool en unief verschillen toch wat. Maar ik ga hier niet verkondigen dat unief moeilijker is dan hogeschool. Aan de universiteit heb je enkel stress tijdens de examenperiode, maar in de hogeschool of filmschool heb je die druk gedurende een heel schooljaar. Tijdens de examens ben je al aan het schrijven aan je scenario en mensen aan 't opbellen voor je documentaire, voortdurend ben je bezig aan filmpjes en allerlei andere taken. De voorbije maanden op de unief waren dus heel rustig en heb ik me wat 'verveeld'. Tijdens dat vervelen had ik misschien beter een cursus vastgepakt, want tijdens de blok heb ik met mijn vriend Griep in bed gelegen. Frustraties alom!
Ik vind het trouwens heel vervelend dat we via mail onze punten krijgen, want ik check nu om het half uur mijn e-mail en word er zot van! :) Gelukkig moet ik straks naar mijn stageschool in Westerlo en kom ik pas vanavond laat thuis...
Ohja, vanavond kan ik eindelijk terug naar dictie en welsprekendheid gaan. De voorbije twee maanden ben ik er gewoon niet geraakt wegens de examens. Maar nu SNAK ik er echt naar... Eindelijk terug op het podium staan en mijn ding doen! Zalig!!
Morgenavond gaan we met gans het gezin naar de musical 'Oliver' kijken en we maken er meteen een namiddag-avond uitstap van... Oliver, oliver,... lala. Kijk er al een aantal weken naar uit! De tickets zijn een kerstcadeau van ons moeke... wat een lieve moeder toch!
Vorig jaar ben ik afgestudeerd als master in de audiovisuele kunsten optie televisie - film. Een lange titel, maar dit kan eenvoudiger verwoord worden. Met dit diploma kan ik namelijk in de audiovisuele sector gaan werken als regisseur, cameraman, monteur, producent,...
Maar omdat een mens geen diploma's genoeg kan hebben, ben ik in september nog een Specifieke Lerarenopleiding Kunst begonnen aan de KULeuven. Met dit extra diploma kan ik in de derde graad en in de hoge scholen kunst doceren. O.a. film, esthetica, cultuurwetenschappen, kunstgeschiedenis,... Dit schooljaar ligt ondertussen al bijna voor de helft achter mij en nu volgen er enkel nog stages. Eén van deze stages zal ik in mijn oude school afwerken en hier zal ik aan de derde graad esthetica en cultuurwetenschappen geven. (Het zijn slechts 10 uurtjes, dus ik zal waarschijnlijk gewoon het bord gaan tikken...) Deze voormiddag ben ik al een aantal uurtjes gaan observeren bij mijn twee leerkrachten. 'Mijn' komt misschien wat bezitterig over, maar één van de twee leerkrachten mag toch wel gezien worden. Voorzichtig zijn met wat ik hier typ natuurlijk...
Het gaf me wel een vreemd gevoel als ik vanmorgen mijn oude school binnenstapte. Ondertussen ben ik al 6 jaar oud-student, maar het was toch vreemd om nu als leerkracht daar rond te lopen. Een typische Sofie-eigenschap is, dat ik er steeds vanuit ga dat de mensen me niet meer kennen. Waarschijnlijk wil ik pijnlijke ontmoetingen vermijden zoals: Leerling: Heeeeeej meneer, hoe is't? Meneer: Euh, waarschijnlijk heb ik aan jou nog lesgegeven, maar, euhm... hoe was jouw naam ook weer?
Op school zag ik dan ook héél wat vertrouwde gezichten, maar echt tijd en zin heb ik niet gehad om iemand aan te spreken. Een aantal leerkrachten zag ik wel staren, dus misschien dat ik vrijdag toch eens 'dag' moet gaan zeggen!
In esthetica zal ik een les over opera geven. Heb hier dan ook een link toegevoegd met 'La ci darem la mano' van Mozart, gezongen door Cecilia Bartoli en Bryn Terfel. Cecilia Bartoli heb ik tijdens mijn stage bij De Laatste Show ontmoet en ze heeft toen een grote indruk op me achtergelaten. Deze dame straalt zo'n charisma uit, dat ik ze jullie zeker niet wou onthouden!
Ok, Sofie stort zich in de wereld van het bloggen. Ik weet niet zeker of dit 'virtuele iets' mijn ding wel is. Jaren geleden heb ik namelijk eens een boekje gekocht waarin ik mijn 'avonturen' ging neerpennen... een dagboek heet zoiets. Uhm, ik kan het misschien beter de naam 'maandboek' of 'halfjaarlijksavonturenboek' geven. Ben niet zo goed in zo'n dingen! MAAR aangezien ik toch dagelijks achter mijn laptop zit, kan ik evengoed hier mijn eigen 'dagboekje' creëren.