Inhoud blog
  • Dag 19 Raeren - Genk
  • Dag 18 St. Vith- Raeren ( Eynatten ) 79 km
  • Dag 17 Bastenaken - St. Vith 65 km
  • Dag 16 Montmedy - Bastogne 80 km.
  • Verdun - Dun sur Meuse - Montmedy. 72 km
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Jos de pelgrim

    14-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 Montmedy - Bastogne 80 km.
    Deze rit zal de lastigste zijn van heel onze reis. Niets dan steile klimmen in een ' rollend ' parcours. Het was prachtig weer, zeer warm en een veranderlijke windrichting. Mijn bobijn was serieus af en de batterij van Fab die onderweg nog bijgeladen werd in Orval gaf nog 4 km aan in Bastogne. De batterij is momenteel nog niet terug volgetankt met elektriciteit ( 22.45 uur  ).  Hoed af voor mij eega die toch behoorlijk afziet door de loden hitte, de kilometers op het zadel en het trappen dat ze toch zelf moet doen. Ze krijgt wel serieuze steun van de Boschmotor maar ze moet toch contstant trappen en duwen. Ze zit zeker niet te freewheelen . Maar ik hoor haar niet klagen niettegenstaande ze zichtbaar afziet. Ze vindt het een fantastische ervaring...

    Vandaag waren we om 8.45 uur reeds op weg.

    Na 18 km kwamen we in Orval aan nadat we eerder op km 12 de Belgische grens weer overstaken en we hebben een terras gedaan. Mijn eega prefereerde orangina boven een Orval. Ik dronk mij 2 glazen van dit abdijbier in afwachting dat de batterij opnieuw vol was getankt. We aten ook van het plaatselijke brood met pate en kaas, lekker, ech lekker zou die boer van Vrolingen zeggen.

    Ik wil nog vermelden dat we de laatste 3 dagen verscheidene trekkers en pelgrims per fiets en te voet zijn tegengekomen die richting Zuiden trokken.

    In Blery na 54 km zijn in een wei naast een bos gestopt en installeerden ons in de koele schaduw. We hebben wat gegeten en een uur later werden we wakker. Dit had deugd gedaan....

    We zijn dan tot in Bastogne gereden, oef...

    Ik heb vandaag voor de eerste maal naar Vive le Velo gekeken terwijl ik de twee laatste overnachtingsplaatsen vastlegde. Een jeugdherberg in St Vith en een Ibis- hotel in Raeren bij Aken.

    Voila ik ben uitgebloed en ga me nu te rusten leggen. Mijn eega is reeds ongeveer een uur onder zeil om maar te zeggen hoe vermoeid zij ook was.

    Morgen is de rit iets korter dan vandaag en een stuk rustiger volgens wat ik op de kaarten zie. Ik hoop het zodat we wat kunnen recupereren.

    Tot morgen

    14-07-2013 om 23:13 geschreven door Jos de pelgrim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdun - Dun sur Meuse - Montmedy. 72 km
    Vandaag zijn we vertrokken om 09.10 uur in een rustig tempo. Het parcours is lichtgolvend met 2 steile klimmen tot Dun sur Meuse.Onderweg tijdens het fotoshooten tijdens het rijden zijn mijn papieren gaan vliegen over straat, wat een zicht maar ik heb ze toch terug bij elkaar gekregen. In Dun sur Meuse hebben we voor 2 dagen proviand gekocht wegens weekend + quatorze juillet .In Montmedy hebben we de weg moeten vragen naar Fresnois want de gps kende het plaatsje niet. Daar hebben we nog een steile klim van 1 km moeten overwinnen, zeker 12 %. Ik was blij dat ik boven was aan de b&b van mevrouw Annie Guillaume. Deze mevrouw sprak een aardig woordje Engels en we hebben met haar een heel diepgaand gesprek gevoerd .... Om 19 uur stelde haar echtgenoot voor ons naar een restaurant te brengen onder in het nieuwe gedeelte van Montmedy. Ik was die helling zeker niet meer afgereden met de fiets. Dan had ik van ons proviand gegeten. De man gaf ons na het eten nog een rondrit door het gehucht en omstreken met onder andere de weg die we morgen moesten nemen. Dit bleek een stoffige aarden weg met keien. Hij toonde ons tevens een stuk authentieke heirbaan die de Romeinen gebruikten om de top van het oude Montmedy te bereiken. Dit was echt iets voor een 4 x 4 geweest.

     Daar ik geen internetverbinding kreeg met mijn I-pad mocht ik hun pc gebruiken om ons hotelletje te boeken voor morgen in Bastogne.

    Om 22 uur lagen we al te ronken....

    14-07-2013 om 22:37 geschreven door Jos de pelgrim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 St Mihiel - Verdun. 39 km
    Vandaag reden we onze kortste rit, maar 39 km langs een zo goed als vlakke weg naast de Maas. De wind blies niet zo hard en dan nog meestal in onze flank. War was dit heerlijk fietsen na de vorige 2 zware dagen.

    Om 6 uur waren we wakker en zagen we door het raam twee zwanen op het zowat stilstaande water van het Maaskanaal. Ze dobberden kort bij elkaar wat rond. Moest dit tafereel ons iets zeggen, ik denk het eerlijk gezegd wel.

    Om 9 uur was Kariane er met het ontbijt en ... 2 Nederlandse vrienden die met de caravan terugkwamen van het zuiden. Na een leuke babbel trokken de 3 zich terug in een andere kamer en lieten ons op ons gemakje ontbijten. Wie zei er dat Hollanders geen manieren hadden !

    Om 10.05 uur zijn we vertrokken richting Verdun, op het gemak, we hadden tijd zat. Onderweg hebben we onze inmiddels traditionele 2 de ontbijt genuttigd en deden hier 40 minuten over, van genieten gesproken. 

    In Verdun aangekomen wou ik met de gps de juiste lokatie van ons hotel zoeken. Maar dit ding deed zo ' raar ' dat ik de weg van miserie aan een inwoner van Verdun gevraagd heb. De man zei me dat hij zelf een wielertoerist was en hij zou ons voorrijden met de fiets. Met de plaatselijke markt was het voor ons te ingewikkeld, vond hij. De man reed ons dan 1,2 km voor tot op de avenue Garibaldi. Onderweg zei hij me dat hij vroeger nog bij de semi- profs had gereden.... Na een stevig dankwoord aan hen namen we afscheid. Je ziet ne mens komt overal engelen tegen, al zijn het Franse.

    Omdat we pas om 14.30 uur konden inchecken, hebben we ons teruggetrokken in een park en hebben daar wat gerust en gelezen.

    Na onze dagelijkse toemel, dit neemt toch wat tijd in beslag hoor, heb ik naar de tour de France gekeken voor de eerste maal overigens.
    Terwijl de koers bezig was, heb ik nog overnachtingen pogen te boeken voor de volgende 2 dagen. Fab inspecteerde ondertussen de binnenkant van haar oogleden en de huig in haar keel. Alles was nog oke volgens wat ik zag en hoorde, haha.

    Om 18 uur zijn we de stad ingewandeld, hebben een terrasje gedaan tot 19 uur en zijn dan gaan eten. We zijn dit late uur van eten nog steeds niet gewoon.... bweuk . Naderhand nog een terras aan de oever van de Maas tot de zon onderging en het frisser werd. 

    Om 20.45 uur waren terug op onze kamer en heb ik nog deze 2 blogs aanmaakte. 

    Nu nog wat terrassen voor onze kamer en dan dormira.

    Morgen rijden we via Dun sur Meuse naar Montmedy 

    12-07-2013 om 21:34 geschreven door Jos de pelgrim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13 Neufchateau - St Mihiel 85 km
    We zijn vertrokken om 9.20 uur aan de Marche nadat we dubbele proviand hadden ingedaan.We hadden wederom noordoostenwind maar een beauforke minder. De eerste 20 à 25 km waren zeer pittig, klimmen van 12,15 en even zelfs 20 %. We deden het rustig aan in zoverre het ging. Om 12.40 uur kwamen we in Void Vacon aan na 49 km. en was het ondertussen lekker zonnig weer. Fab haar batterij had serieus wat verbruikt en moest opgeladen worden wou ze met een gerust gemoed de laatste 36 km uitrijden. We zijn dan een plat du jour gaan eten. We mochten de batterij opladen. Na het eten hebben we een korte siësta gehouden vlak aan het water. We zijn dan verder gefietst tot St Mihiel met enkele tussenstops. Niettegenstaande de tegenwind ging het toch vlotter dan gisteren. In St. Mihiel namen we contact op met de Nederlandse Karian. We mochten in haar tweede huis in de stad blijven overnachten in ons eentje. Het was een oude woning met een een toren  ( la tourette ) aan en dit vlak langs het Maaskanaal, prachtig zicht.. Na het avondeten zijn we vroeg gaan slapen want we waren behoorlijk moe . Ah ja, la tourette had voorlopig nog geen internet, zodat ik deze vandaag heb aangemaakt.

    doeiiii

    12-07-2013 om 20:55 geschreven door Jos de pelgrim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 Vitrey sur Mance
    We hebben vandaag ongeveer dezelfde route gereden als bij onze heenreis met dien verstande dat de parcourbouwer, mezelf dus, de heirbaan en de steile klim uit de route gehaald heeft. Onze spieren en fietsen waren ons dankbaar.

    Het onvermijdelijke is gebeurd. De wind heeft letterlijk zijn jas gedraaid. De heenreis verliep tegen de zuidwestenwind in, de terugreis voorlopig tegen de noordoostenwind in. Gevloekt dat ik heb ... Want het is heerlijk een heuvel te beklimmen met de wind tegen of een afdaling doen waarbij je stevig moet trappen om onder te geraken... Maar het was wel lekker warm om te fietsen, ik schat tegen de 30 °.
    Dit maakte veel goed.

    We zijn dus vertrokken met een stralende zon om 9.40 uur en hebben ons tweede ontbijt genuttigd op onze slaapbanken te Senaide . We zijn dan terug bij onzen dief te Lamarche gaan middagmalen, een koude schotel met driekwart liter bier. Dorst dat we hadden ... Na het middagmaal hebben we nog een siësta gehouden van een half uur in een park onder de bomen.

    Met enkele tussenstops in the middle of nowhere zijn we om 16.40 uur in ons zelfde hotel beland in Neufchateau . Ik wil nog vermelden dat als je zelf geen drank en voedsel bij hebt onderweg je omkomt van honger en dorst want je vindt daar tussen de grotere steden geen winkel, café, restaurant of Duvel of dood. Zelfs drinkbaar water is bijna nergens te krijgen...

    Nadat we onze fietskleren gewassen hadden, hebben we ze te drogen gelegd buiten op het gras voor onze slaapgelegenheid en zijn we gaan eten in het restaurant vh hotel. De kelner wist nog perfekt van de vorige maal wat we als aperitief genomen hadden, een blonde Affligem natuurlijk.

    Voila, à demain

    10-07-2013 om 21:15 geschreven door Jos de pelgrim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verblijf in Vitrey sur Mance 32 km
    Wie graag meer wil weten over ons vierdaags verblijf in Vitrey sur Mance kan ons altijd contacteren

    Fabienne en Jos

    10-07-2013 om 20:50 geschreven door Jos de pelgrim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7 Neufchateau - Vitrey sur Mance 74 km
    Beste lezers , op vrijdagavond 5 juli 2013 stelde ik vast dat er nog geen internetaansluiting was bij onze vrienden Juriaan en Lucas . Gezien ze nog  serieuze renovatiewerken moeten uitvoeren in hun woning in Vitrey sur Mance was het de evidentie zelve dat ze nog geen internet hadden. Maar goed ook misschien want nu konden we eens echt ' shillen ' .

    Vanaf vandaag woensdag 10 juli kunnen we opnieuw bloggen want we zitten nu op de terugweg naar huis en verblijven terug in hetzelfde hotel te Neufchateau.

    Op 5 juli waren we om 10 uur vertrokken nadat we wat proviand kochten in de supermarche te Neufchateau. We stopten na 11 km voor ons tweede ontbijt in Pompierre. We reden dan verder tot km 38 in Lamarche steeds over een 'rollend ' parcours ( op en af ) en dit door de departementen Haute Marne en Les Vosges.

    In Lamarche stopten we aan een plaatselijk café-restaurant en aten er een plat du jour met onder andere lapin avec frites en 2 bier elk. Toen ik de fietsen sloot, zei de uitbater me dat hij de enige 'voyeur ' in de buurt was en dat wij ons geen zorgen moesten maken: ik heb ze toch maar gesloten.

    Om 13.15 uur zijn we terug vertrokken tot Senaide en hebben een litlle NAP gedaan op twee banken. Een van ons heeft zelfs gesnurkt, haha.

    Daarna heb ik dan een kortere weg willen nemen, ahwel nooit meer. We reden over een heirbaan van ten tijde van de Romeinen en als toetje een helling van 20 %, maar het was wel korter hè.

    Om 16.45 uur waren we op onze eindbestemming en om 21.30 lagen we al te ronken en te dromen over heuvels

    10-07-2013 om 19:06 geschreven door Jos de pelgrim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs