Inhoud blog
  • Notre dernier soir...
  • Visite de region
  • Les semaines dernières...
  • Des photos de la réunion 'échanges intercommunautaires'
  • La Soirée
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Wallonië
    Mons
    19-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deux semaines de stage!
    Coucou tout le monde!

    In de periode van 4 maart t.e.m. 15 maart hebben we stage gelopen. We brachten deze 2 weken door in een secundaire immersieschool (1ste tot 4de middelbaar) in Mons: Ecole des Religieuses Ursulines. In immersiescholen worden een aantal vakken – zoals wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis – in een andere taal dan de officiële aangeboden. In onze stageschool kregen de Waalse leerlingen lessen in het Nederlands. In Vlaanderen bestaat er jammer genoeg nog geen immersie-onderwijs. Wij vinden het een leerrijke en interessante onderwijsvorm. Door onze stage zijn we ervan overtuigd dat dergelijk onderwijs een absolute meerwaarde is. Wij hebben opgemerkt dat het niveau van de leerlingen in immersie-onderwijs zeer hoog is. Het niveau van de leerlingen van het 2de jaar kwam overeen met het niveau van de leerlingen uit het 6de jaar, die geen immersie volgen. We vatten even samen wat we deze weken gedaan hebben:

    Eerste week
    De eerste 2 dagen hebben we vooral geobserveerd. Het is immers belangrijk om eerst te kijken hoe de leerkrachten les geven en hoe de klassituatie is. Door deze observaties zijn we te weten gekomen met welk boek en op welke manier ze werken. We merkten meteen op dat de nadruk hier vooral wordt gelegd op praten en conversaties voeren. De leerlingen MOETEN veel Nederlands spreken. Onze mentor vertelde dat de leerlingen zelden grammatica moeten studeren, omdat ze het 'al doende' leren.
    De dagen nadien waren onze mentoren afwezig (op 3daagse naar Nederland), dus wij mochten hen vervangen. De eerste lessen hebben we vooral kennis gemaakt met de leerlingen. We hadden toffe kennismakingsspelletjes voorbereid. De leerlingen waren heel enthousiast en geïnteresseerd. Ze bestormden ons met een heleboel vragen. Wij hebben onze tijd genomen om op deze vragen te antwoorden, maar uiteraard gebeurde alles in het Nederlands.
    We hebben niet enkel kennis gemaakt, maar ook gewerkt. In deze school geven ze les aan de hand van het boek 'De Nieuwe Tandem'. Dit is een kleurrijk, interessant boek met toffe en hedendaagse thema's.

    Tweede week
    In de tweede week waren de 3dejaars terug van hun uitstap naar Amsterdam. De leerkrachten waren deze week dus wel aanwezig tijdens onze lessen. De kennismakingsrondes waren voorbij en deze week werd er van ons verwacht dat we lessen zouden geven en ook informatie zouden geven over Vlaanderen.
    In het 1ste jaar hebben we vooral gewerkt met Vlaamse liedjes. De leerlingen hadden nog geen voorkennis, maar hierdoor waren ze niet minder enthousiast. Ze vonden het heel interessant en als beloning hebben we een les met hen gedanst (zie foto's!). Door deze danslessen hebben ze veel Nederlandse woorden geleerd. Ook onze mentoren vonden dit geweldig en dansten uitbundig mee op de liedjes: 'Hoofd, schouders, knie en teen', 'Het Vliegerlied', 'Plopdans',...
    In het boek van de 2dejaars wordt er vaak verwezen naar JOPPIESAUS. Dit kenden de leerlingen niet, omdat het in Wallonië nergens verkocht wordt. Als verrassing hadden we deze saus voor hen meegebracht naar de les en konden ze proeven. Ze waren heel blij en iedereen vond het lekker .
    Aan de 3dejaars hebben we een PowerPointpresentatie gegeven over Vlaanderen: onze leefomgeving, school, Antwerpen, eetgewoontes, festivals, dialecten, tongtwisters,... Ook deze leerlingen mochten van de joppiesaus proeven. Na de presentatie hebben we een quiz gedaan en tot onze verbazing hadden de leerlingen heel veel onthouden.

    De twee weken waren voorbij gevlogen! De directie en alle leerkrachten waren zeer vriendelijk en enthousiast over onze komst. Ze vonden onze aanwezigheid een meerwaarde voor het immersie-onderwijs (native speakers). Voor ons was het een unieke ervaring om les te mogen geven in immersieschool in het Nederlands. Hierdoor werden we verplicht om na te denken over de eenvoudigste woorden (voor ons...). We hadden de neiging om woorden te verklaren door een vertaling te geven, maar dit was verboden. We hebben met hand en tand uitleg gegeven.

    GOED NIEUWS! Onze mentoren waren verheugd en zeer tevreden over onze prestaties. Volgende week zijn ze weer op schoolreis en ze hebben aan ons gevraagd of we ze nog een weekje willen vervangen. Gelukkig keurde onze school in Braine-Le-Comte dit voorstel goed. We hebben er alvast zin in!

    A bientôt!

    Jolien & Evelien












    19-03-2013 om 18:05 geschreven door Jolien&Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs