En ja hoor. Eindelijk staat onze werfkast er. Donderdag 20 september 2007 is ze gekeurd en op vrijdag is ze aangesloten. Katrien zal wel eens het verhaal neerpennen wat je allemaal moet doen om dit in orde te krijgen, maar dan heeft ze veel tijd nodig
23-09-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Vorige week hebben we ook een kleine 'werfvergadering' gehad. We zijn samen met de aannemer en de architect eens naar de grond geweest waar onze architect alles nog eens nagemeten heeft. (en gelukkig was alles in orde)
Tevens hebben we nog zaken benadrukt: de 2 schuiframen moeten EXACT even groot zijn (vnl de hoogte) zodanig dat we maar 1 vliegenraam nodig hebben en dit kunnen switchen van het ene schuifraam (in de lente) naar het andere (in de zomer); aangezien we met een standaardpoort zitten moeten de ruwbouwwerken hier ook op afgestem worden: 225cm op 450cm; naast de standaardregenput voor de toiletten door te spoelen, sproeiwater, ... plaatsen we ook nog een andere regenput (1500 liter) om het water van de oprit op te vangen. (als ooit die pomp uitvalt, dan hebben we toch een buffer), ...
We zien het goed zitten, alleen moeten we nu nog wachten. Normaal zal in de week van de 10e september de grondwerker de kelder uitgraven en dan begint het echt...
09-09-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Sinds gisteren hebben we dan ook de werken voor de chappe vastgelegd: Benny Bodaer uit Beringen. Na heel veel goeds over hem gelezen te hebben was er eigenlijk geen twijfel. (Mocht het natuurlijk tegenvallen, dan zul je het hier wel lezen)
09-09-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Aangezien we nu al sinds april 2006 onze grond hebben begint het wel eens tijd te worden dat er iets gebeurt. (Ondertussen waren er de plannen bij de architect, de bouwaanvraag, offertes uitsturen, bekijken, ...) Maar in de komende 2 weken zouden dan toch de ruwbouwwerken beginnen. (waarbij eerst de kelder natuurlijk zal moeten uitgegraven worden). De aannemer heeft reeds enkele paaltjes gezet, maar die tonen enkel de perceelsgrens of de uiterste zijden van het gebouw. Het is al iets meer, maar we worden toch wel een beetje ongeduldig. En het onkruid staat ondertussen ook niet stil zoals je op de screens kan zien:
26-08-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Ons lening is bij Dexia afgesloten, maar voor de schuldsaldoverzekering van Johan zijn we bij Cardiff gegaan. Het bedrag moest van Dexia voor 100% verzekerd zijn, dus hebben we 100% op Katrien gezet en 0% op Johan. Het verschil tussen Cardiff en Dexia bedroeg meer dan 1100 euro, dus dat is toch al de moeite he. We hebben voor 100% gekozen omdat het verschil tussen 50% en 100% vrij klein is. Tevens zitten we constant op de baan, dus is het risico ook groter.
19-08-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Na een lange periode is dan eindelijk ook het contract voor de ramen getekend op maandag 13 augustus. De gelukkige is Meukens uit Koersel (Beringen). We hebben gekozen voor aluminium ramen met ralkleur 7039. Onze poort zal er ook een zijn met een klaviertje aan de buitenkant. (Lijkt ons heel praktisch). Ons Katrientje heeft dan ook haar beste onderhandelingstechnieken eens bovengehaald en zo hebben we de vliegenramen dan toch gratis erbij gekregen.
19-08-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Gisteren zijn we trouwens naar een hypothecair
adviseur (HA) geweest. Terwijl wij dachten dat we wisten wat we wilden
heeft die persoon ons eens gezegd dat we volledig verkeerd bezig zijn.
- we wilden oorspronkelijk op 15 jaar lenen, maar voor fiscaal
voordeel (en om nú meer geld te hebben) zijn we naar 20 jaar
overgeschakeld. Langer willen we echt niet
Antwoord van HA: 15 jaar is dom. 20 is aanvaardbaar, maar je moet langer lenen. Je kan er veel meer voordeel uit halen
- we wilden vast tarief.
Antwoord van HA: de gemiddelde lengte van een woontarief is 12 jaar.
(omwille van echtscheidingen, vroegtijdige afbetaling, ..). Je kan dus
beter een variabel tarief nemen
- we willen niet teveel lenen, maar juist genoeg Antwoord van HA: dat is peanuts. Leen veel meer en doe met je eigen
geld iets anders. Als de rente 5% staat en jij zet je eigen geld op een
lange termijn aan 5,5% vast, dan heb je winst
Die mens is wel specialist, en wat hij zegt zal wel waar zijn, maar ...
09-08-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
En sinds vandaag zijn we ook op zoek naar een lening. Aangezien we begin september beginnen wordt het de hoogste tijd. Vandaag zijn we naar Fortis, KBC en Dexia gegaan en morgen gaat de zoektocht verder Als het beslist is, lees jet het zeker hier
06-08-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Ik heb een nieuwe versie van 'The Houseflow' gemaakt. Je kan de database hier downloaden.
Wijzigingen:
* 3 nieuwe velden: Veld 1, Veld 2, Veld3 (bij het tabelbeheer kun je
via de parameters deze 3 velden een andere naam geven) Invullen doe je
bij de details van een record. (Dubbelklikken op het zwarte driehoekje
aan de linkerkant van een record)
* Bij de rapporten wordt het totaal correct berekend. (Uitgaven - Inkomsten (vroeger werd dit opgeteld))
* Bij het derde tabblad staat nu ook een algemeen totaal (uitgaven - inkomsten)
* de gegevens (algemeen en detail) kunnen geëxporteerd worden naar Excel
* Je kan de gegevens van een vorige versie van 'de Houseflow' importeren zodat je gedane werk niet verloren gaat.
!!!!!! DEZE VERSIE IS GEMAAKT IN ACCESS 2003. IK KAN NIET GARANDEREN
DAT ALLES PERFECT WERKT IN EEN LAGERE VERSIE VAN ACCESS!!!!!
01-07-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Aangezien er zoveel kosten (kleine en grote) zijn is het soms niet zo makkelijk om een goed overzicht te behouden. Tevens wil je vaak wel eens weten: 'Hoeveel heeft onze ruwbouw nu gekost?', 'Hoeveel hebben de nutsvoorzieningen ons gekost', 'Hoeveel heeft nu elke partner precies betaald?'... Daarom dat we deze Access-database gemaakt hebben. (Draait normaal gezien vanaf Access 2002 (zeker vanaf 2003) en is gemaakt voor een resolutie 1024 x 768. (Ik zou het zelf iets groter gewild hebben, maar met deze resolutie denk ik dat iedereen het programma zonder problemen kan zien))
Klein woordje uitleg: - Geef je naam en die van je partner in en klik op 'Formulier Sluiten' - In het hoofdscherm heb je 3 tabbladen - Uitgaven - Inkomsten (Premies) - Rapporten en tabelbeheer
Uitgaven Hier geef je al je uitgaven in. Je geeft eerst de datum in (er is een knopje 'gisteren' waardoor je gemakkelijk telkens een dag terug kan springen) , je tikt de categorie in (vb: Ruwbouw, Dakwerken, Timmerwerken, ... Hoeveel categorieën je wil hangt volledig van uzelf af). Je geeft het bedrag in en een korte omschrijving. (Automatisch zal het bedrag verdeeld worden onder de 2 partners. Indien iemand de volledige kost (of een gedeelte) op zich neemt kun je daarnaast onder de juiste persoon het exacte bedrag of het percentage invullen. Van zodra je 1 van de 4 wijzigt zullen de andere 3 automatisch mee geüpdate worden.) Klik op opslaan. Onderaan krijg je de lijst te zien met alle uitgaven die je reeds gedaan hebt. Indien je hier later toch nog iets aan wilt wijzigen, dan moet je dubbelklikken op het zwarte driehoekje links van de lijn die je wil wijzigen. Je krijgt een ander schermpje te zien waar je de bestaande info kan wijzigen, maar waar je tevens uitgebreide commentaar over die uitgave kwijt kan.
Inkomsten (Premies) Heeft dezelfde werkwijze als de uitgaven. Inkomsten kunnen wel niet over de partners verdeeld worden.
Rapporten en tabelbeheer Tabelbeheer: je kan klikken op 'Categorieën' om schrijffouten in bestaande categorieën te wijzigen, om categorieën toe te voegen en om ze te verwijderen.
Rapporten: Momenteel zijn er 2 rapporten: 'Algemeen Overzicht' en 'Gedetailleerd overzicht'. Selecteer het gewenste rapport en druk op 'Toon Rapport'
Extra: als je in dezelfde map als de database jpg-bestanden plaatst met de naam 'MyhouseX.jpg' waarbij X een getal is, startend vanaf 1, dan zul je bij het opstarten van de database in het splashscreen deze foto's zien. Als je op het tabblad 'Rapporten en tabelbeheer' klikt en dan op de knop 'about', dan krijg je deze ook te zien, maar dan zullen de foto's om de 5 seconden veranderen. (afhankelijk van het aantal foto's dat je in die map geplaatst heb)
Als voorbeeld kun je dit en dit bestand in dezelfde map opslaan als de database en dan de database eens openenen
Indien jullie graag nog andere rapporten zouden willen zien mag je het altijd in de commentaren laten weten. (Of indien je ergens fouten vindt of andere tips hebt mag je die ook gerust meedelen) (Naast de grond, bouwvergunning, architect en een aantal kleinere kosten heb ik nog niet echt iets kunnen invoeren in onze DB dus is ze nog niet 100% getest )
17-06-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Zoals in de vorige post gemeld ging ik nog een aantal foto's posten waarbij je kan zien voor welk dak we gekozen hebben. Bij de volgende 2 foto's zie je hoe strak het dak zal worden. Om te zorgen dat er op de hoeken een mooie overgang is moeten de tegelpannen doorgesneden worden. Aangezien die binnenin rood zijn merk je dit ook nog op de foto's. Normaal moet dit dan nog bijgeschilderd worden.
19-05-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Ondertussen hebben we ook de dakwerken vastgelegd. Het was heel zwaar om de juiste keuze te maken. Zij die een offerte gemaakt hebben, zonder rekening te houden met onze wensen werden sowieso al vertikaal geklasseerd. Uiteindelijk bleven we met 2 goede offertes zitten. (een prijsverschil van minder dan 500 euro)
De keuze is gevallen op: Stibo De voornaamste is dat zij niet enkel de hellende daken doen, maar ook de platte daken. (en dat maakt het een pak gemakkelijker voor ons)
Als dakbedekking kiezen we voor de tegelpan 301 - Leikleur mat geglazuurd
(ik zal proberen om een foto te uploaden van hoe het er zou moeten uitzien, maar ik moet die foto nog van ons fototoestel halen)
07-05-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Terwijl we geduldig afwachten tot het september is (en ondertussen bezig zijn met de offertes uit te sturen en te beoordelen) zal ik enkele views van het huis geven. We beginnen met de views langs de buitenkant. Later komt dan nog wel de binnenkant aan bod zodat jullie kunnen zien hoe het er binnenin uitziet.
04-05-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Doordat onze grond nogal vrij laag ligt hebben we heel veel grond nodig om op te hogen. Gelukkig zijn de Limburgers vriendelijke mensen en heeft iedereen wel grond op overschot. Het feit dat die grond 'gratis' op ons perceeltje komt is natuurlijk ook mooi meegenomen. (het kost trouwens allemaal al genoeg)
De huidige situatie:
25-03-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Vandaag hebben we ons contract voor de ruwbouw getekend. De gelukkige is ABP (Algemene Bouw partners) uit Paal. En zelf bouwen we ook in Paal dus die jongens zullen waarschijnlijk goedgezind naar hun werk gaan :) Gelukkig was onze architect er ook terug bij vandaag om alles nog eens te overlopen, om hier en daar wat onduidelijkheden op te helderen, ... Vorige week waren we trouwens samen met hem naar een aantal referentiewoningen gaan kijken (afgewerkte en niet-afgewerkte) en dat leek voor hem ook in orde. (Wij vinden een huis gewoon mooi, maar Johan (de architect) kijkt dan of de afstanden tussen de bakstenen enzo wel gelijkmatig is. Eigenlijk is dat allemaal wel logisch dat je daar moet op letten, maar je kan niet aan alles denken hé. En gelukkig doet hij dat wel :)
02-03-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Op dinsdag 27 februari 2007 heeft de grondwerker de teelaarde verwijderd. We hebben nu al enkele aanbiedingen van mensen gekregen om ons 'gratis' extra grond te bezorgen. Aangezien we een kleine 500 m³ extra aarde zullen nodig hebben is dat natuurlijk mooi meegenomen. Tweemaal is ons reeds grond aangeboden, maar steeds gaat het om leemgrond. Nu is dat op zich niet zo erg want het bodemonderzoek is ook gebeurd en dat wist te vertellen dat er vrij snel enkel leem- en kleigrond is. Toch hebben we van iemand gehoord dat die binnenkort een kelder moet uitgraven en dat het bodemonderzoek uitwees dat de grond voornamelijk zanderig is. Hij ging het nog eens navragen en als het inderdaad zo is, dan zal een deel van die grond later bij ons terug te vinden zijn. Hieronder alvast enkele foto's van de huidige staat van onze grond.
02-03-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Tja, waarschijnlijk denken jullie allemaal dat de blog gestopt is maar dat is niet waar. Momenteel zitten we met de architect samen voor de lastenboeken en zijn we offertes aan het opvragen. De offertes van de ruwbouw zijn binnen en van zodra we hier de knoop hebben doorgehakt en het contract getekend is zullen we dat ook posten. Momenteel zijn we bezig met offertes te vragen van dak-en timmerwerken. Het grote probleem is wel dat iedereen zijn eigen mening heeft en dat die wel eens van elkaar kunnen verschillen. Toen we vroegen of 2 afvoerpijpen wel zouden volstaan zijn 1 iemand: "Jazeker"; een tweede persoon zei: "Toch beter nog een derde voorzien want het zal nipt zijn" en de 3e zei:"Je moet er zeker 4 voorzien". Uiteindelijk hebben we beslist om toch een derde te nemen (achteraan die uitkomt op het dak van de keuken)
19-02-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Dus debouwaanvraag was halverwege november ingediend. "Laten we eens bellen naar de gemeente" zei ons Katrientje vorige week donderdag.
En wat wist de gemeente te zeggen: "De bouwaanvraag is deze ochtend (21/12/06) goedgekeurd. U zal nog wel bericht van ons krijgen, maar met de feestdagen heeft 'De Post' het zeer druk dus het kan nog wel duren tot halfweg januari"
Nu ja, het is goedgekeurd en dat is het belangrijkste hé.
28-12-2006 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien