Aangezien er zoveel kosten (kleine en grote) zijn is het soms niet zo makkelijk om een goed overzicht te behouden. Tevens wil je vaak wel eens weten: 'Hoeveel heeft onze ruwbouw nu gekost?', 'Hoeveel hebben de nutsvoorzieningen ons gekost', 'Hoeveel heeft nu elke partner precies betaald?'... Daarom dat we deze Access-database gemaakt hebben. (Draait normaal gezien vanaf Access 2002 (zeker vanaf 2003) en is gemaakt voor een resolutie 1024 x 768. (Ik zou het zelf iets groter gewild hebben, maar met deze resolutie denk ik dat iedereen het programma zonder problemen kan zien))
Je kan de database
hier downloaden.
Klein woordje uitleg:
- Geef je naam en die van je partner in en klik op 'Formulier Sluiten'
- In het hoofdscherm heb je 3 tabbladen
- Uitgaven
- Inkomsten (Premies)
- Rapporten en tabelbeheer
Uitgaven Hier geef je al je uitgaven in. Je geeft eerst de datum in (er is een knopje 'gisteren' waardoor je gemakkelijk telkens een dag terug kan springen) , je tikt de categorie in (vb: Ruwbouw, Dakwerken, Timmerwerken, ... Hoeveel categorieën je wil hangt volledig van uzelf af). Je geeft het bedrag in en een korte omschrijving. (Automatisch zal het bedrag verdeeld worden onder de 2 partners. Indien iemand de volledige kost (of een gedeelte) op zich neemt kun je daarnaast onder de juiste persoon het exacte bedrag of het percentage invullen. Van zodra je 1 van de 4 wijzigt zullen de andere 3 automatisch mee geüpdate worden.) Klik op opslaan.
Onderaan krijg je de lijst te zien met alle uitgaven die je reeds gedaan hebt. Indien je hier later toch nog iets aan wilt wijzigen, dan moet je dubbelklikken op het zwarte driehoekje links van de lijn die je wil wijzigen. Je krijgt een ander schermpje te zien waar je de bestaande info kan wijzigen, maar waar je tevens uitgebreide commentaar over die uitgave kwijt kan.
Inkomsten (Premies) Heeft dezelfde werkwijze als de uitgaven. Inkomsten kunnen wel niet over de partners verdeeld worden.
Rapporten en tabelbeheer Tabelbeheer: je kan klikken op 'Categorieën' om schrijffouten in bestaande categorieën te wijzigen, om categorieën toe te voegen en om ze te verwijderen.
Rapporten: Momenteel zijn er 2 rapporten: 'Algemeen Overzicht' en 'Gedetailleerd overzicht'. Selecteer het gewenste rapport en druk op 'Toon Rapport'
Extra: als je in dezelfde map als de database jpg-bestanden plaatst met de naam 'MyhouseX.jpg' waarbij X een getal is, startend vanaf 1, dan zul je bij het opstarten van de database in het splashscreen deze foto's zien. Als je op het tabblad 'Rapporten en tabelbeheer' klikt en dan op de knop 'about', dan krijg je deze ook te zien, maar dan zullen de foto's om de 5 seconden veranderen. (afhankelijk van het aantal foto's dat je in die map geplaatst heb)
Als voorbeeld kun je
dit en
dit bestand in dezelfde map opslaan als de database en dan de database eens openenen
Indien jullie graag nog andere rapporten zouden willen zien mag je het altijd in de commentaren laten weten. (Of indien je ergens fouten vindt of andere tips hebt mag je die ook gerust meedelen) (Naast de grond, bouwvergunning, architect en een aantal kleinere kosten heb ik nog niet echt iets kunnen invoeren in onze DB dus is ze nog niet 100% getest )