Ik heb een nieuwe versie van 'The Houseflow' gemaakt. Je kan de database hier downloaden.
Wijzigingen:
* 3 nieuwe velden: Veld 1, Veld 2, Veld3 (bij het tabelbeheer kun je
via de parameters deze 3 velden een andere naam geven) Invullen doe je
bij de details van een record. (Dubbelklikken op het zwarte driehoekje
aan de linkerkant van een record)
* Bij de rapporten wordt het totaal correct berekend. (Uitgaven - Inkomsten (vroeger werd dit opgeteld))
* Bij het derde tabblad staat nu ook een algemeen totaal (uitgaven - inkomsten)
* de gegevens (algemeen en detail) kunnen geëxporteerd worden naar Excel
* Je kan de gegevens van een vorige versie van 'de Houseflow' importeren zodat je gedane werk niet verloren gaat.
!!!!!! DEZE VERSIE IS GEMAAKT IN ACCESS 2003. IK KAN NIET GARANDEREN
DAT ALLES PERFECT WERKT IN EEN LAGERE VERSIE VAN ACCESS!!!!!
01-07-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Aangezien er zoveel kosten (kleine en grote) zijn is het soms niet zo makkelijk om een goed overzicht te behouden. Tevens wil je vaak wel eens weten: 'Hoeveel heeft onze ruwbouw nu gekost?', 'Hoeveel hebben de nutsvoorzieningen ons gekost', 'Hoeveel heeft nu elke partner precies betaald?'... Daarom dat we deze Access-database gemaakt hebben. (Draait normaal gezien vanaf Access 2002 (zeker vanaf 2003) en is gemaakt voor een resolutie 1024 x 768. (Ik zou het zelf iets groter gewild hebben, maar met deze resolutie denk ik dat iedereen het programma zonder problemen kan zien))
Klein woordje uitleg: - Geef je naam en die van je partner in en klik op 'Formulier Sluiten' - In het hoofdscherm heb je 3 tabbladen - Uitgaven - Inkomsten (Premies) - Rapporten en tabelbeheer
Uitgaven Hier geef je al je uitgaven in. Je geeft eerst de datum in (er is een knopje 'gisteren' waardoor je gemakkelijk telkens een dag terug kan springen) , je tikt de categorie in (vb: Ruwbouw, Dakwerken, Timmerwerken, ... Hoeveel categorieën je wil hangt volledig van uzelf af). Je geeft het bedrag in en een korte omschrijving. (Automatisch zal het bedrag verdeeld worden onder de 2 partners. Indien iemand de volledige kost (of een gedeelte) op zich neemt kun je daarnaast onder de juiste persoon het exacte bedrag of het percentage invullen. Van zodra je 1 van de 4 wijzigt zullen de andere 3 automatisch mee geüpdate worden.) Klik op opslaan. Onderaan krijg je de lijst te zien met alle uitgaven die je reeds gedaan hebt. Indien je hier later toch nog iets aan wilt wijzigen, dan moet je dubbelklikken op het zwarte driehoekje links van de lijn die je wil wijzigen. Je krijgt een ander schermpje te zien waar je de bestaande info kan wijzigen, maar waar je tevens uitgebreide commentaar over die uitgave kwijt kan.
Inkomsten (Premies) Heeft dezelfde werkwijze als de uitgaven. Inkomsten kunnen wel niet over de partners verdeeld worden.
Rapporten en tabelbeheer Tabelbeheer: je kan klikken op 'Categorieën' om schrijffouten in bestaande categorieën te wijzigen, om categorieën toe te voegen en om ze te verwijderen.
Rapporten: Momenteel zijn er 2 rapporten: 'Algemeen Overzicht' en 'Gedetailleerd overzicht'. Selecteer het gewenste rapport en druk op 'Toon Rapport'
Extra: als je in dezelfde map als de database jpg-bestanden plaatst met de naam 'MyhouseX.jpg' waarbij X een getal is, startend vanaf 1, dan zul je bij het opstarten van de database in het splashscreen deze foto's zien. Als je op het tabblad 'Rapporten en tabelbeheer' klikt en dan op de knop 'about', dan krijg je deze ook te zien, maar dan zullen de foto's om de 5 seconden veranderen. (afhankelijk van het aantal foto's dat je in die map geplaatst heb)
Als voorbeeld kun je dit en dit bestand in dezelfde map opslaan als de database en dan de database eens openenen
Indien jullie graag nog andere rapporten zouden willen zien mag je het altijd in de commentaren laten weten. (Of indien je ergens fouten vindt of andere tips hebt mag je die ook gerust meedelen) (Naast de grond, bouwvergunning, architect en een aantal kleinere kosten heb ik nog niet echt iets kunnen invoeren in onze DB dus is ze nog niet 100% getest )
17-06-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Zoals in de vorige post gemeld ging ik nog een aantal foto's posten waarbij je kan zien voor welk dak we gekozen hebben. Bij de volgende 2 foto's zie je hoe strak het dak zal worden. Om te zorgen dat er op de hoeken een mooie overgang is moeten de tegelpannen doorgesneden worden. Aangezien die binnenin rood zijn merk je dit ook nog op de foto's. Normaal moet dit dan nog bijgeschilderd worden.
19-05-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Ondertussen hebben we ook de dakwerken vastgelegd. Het was heel zwaar om de juiste keuze te maken. Zij die een offerte gemaakt hebben, zonder rekening te houden met onze wensen werden sowieso al vertikaal geklasseerd. Uiteindelijk bleven we met 2 goede offertes zitten. (een prijsverschil van minder dan 500 euro)
De keuze is gevallen op: Stibo De voornaamste is dat zij niet enkel de hellende daken doen, maar ook de platte daken. (en dat maakt het een pak gemakkelijker voor ons)
Als dakbedekking kiezen we voor de tegelpan 301 - Leikleur mat geglazuurd
(ik zal proberen om een foto te uploaden van hoe het er zou moeten uitzien, maar ik moet die foto nog van ons fototoestel halen)
07-05-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Terwijl we geduldig afwachten tot het september is (en ondertussen bezig zijn met de offertes uit te sturen en te beoordelen) zal ik enkele views van het huis geven. We beginnen met de views langs de buitenkant. Later komt dan nog wel de binnenkant aan bod zodat jullie kunnen zien hoe het er binnenin uitziet.
04-05-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Doordat onze grond nogal vrij laag ligt hebben we heel veel grond nodig om op te hogen. Gelukkig zijn de Limburgers vriendelijke mensen en heeft iedereen wel grond op overschot. Het feit dat die grond 'gratis' op ons perceeltje komt is natuurlijk ook mooi meegenomen. (het kost trouwens allemaal al genoeg)
De huidige situatie:
25-03-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Vandaag hebben we ons contract voor de ruwbouw getekend. De gelukkige is ABP (Algemene Bouw partners) uit Paal. En zelf bouwen we ook in Paal dus die jongens zullen waarschijnlijk goedgezind naar hun werk gaan :) Gelukkig was onze architect er ook terug bij vandaag om alles nog eens te overlopen, om hier en daar wat onduidelijkheden op te helderen, ... Vorige week waren we trouwens samen met hem naar een aantal referentiewoningen gaan kijken (afgewerkte en niet-afgewerkte) en dat leek voor hem ook in orde. (Wij vinden een huis gewoon mooi, maar Johan (de architect) kijkt dan of de afstanden tussen de bakstenen enzo wel gelijkmatig is. Eigenlijk is dat allemaal wel logisch dat je daar moet op letten, maar je kan niet aan alles denken hé. En gelukkig doet hij dat wel :)
02-03-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Op dinsdag 27 februari 2007 heeft de grondwerker de teelaarde verwijderd. We hebben nu al enkele aanbiedingen van mensen gekregen om ons 'gratis' extra grond te bezorgen. Aangezien we een kleine 500 m³ extra aarde zullen nodig hebben is dat natuurlijk mooi meegenomen. Tweemaal is ons reeds grond aangeboden, maar steeds gaat het om leemgrond. Nu is dat op zich niet zo erg want het bodemonderzoek is ook gebeurd en dat wist te vertellen dat er vrij snel enkel leem- en kleigrond is. Toch hebben we van iemand gehoord dat die binnenkort een kelder moet uitgraven en dat het bodemonderzoek uitwees dat de grond voornamelijk zanderig is. Hij ging het nog eens navragen en als het inderdaad zo is, dan zal een deel van die grond later bij ons terug te vinden zijn. Hieronder alvast enkele foto's van de huidige staat van onze grond.
02-03-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Tja, waarschijnlijk denken jullie allemaal dat de blog gestopt is maar dat is niet waar. Momenteel zitten we met de architect samen voor de lastenboeken en zijn we offertes aan het opvragen. De offertes van de ruwbouw zijn binnen en van zodra we hier de knoop hebben doorgehakt en het contract getekend is zullen we dat ook posten. Momenteel zijn we bezig met offertes te vragen van dak-en timmerwerken. Het grote probleem is wel dat iedereen zijn eigen mening heeft en dat die wel eens van elkaar kunnen verschillen. Toen we vroegen of 2 afvoerpijpen wel zouden volstaan zijn 1 iemand: "Jazeker"; een tweede persoon zei: "Toch beter nog een derde voorzien want het zal nipt zijn" en de 3e zei:"Je moet er zeker 4 voorzien". Uiteindelijk hebben we beslist om toch een derde te nemen (achteraan die uitkomt op het dak van de keuken)
19-02-2007 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Dus debouwaanvraag was halverwege november ingediend. "Laten we eens bellen naar de gemeente" zei ons Katrientje vorige week donderdag.
En wat wist de gemeente te zeggen: "De bouwaanvraag is deze ochtend (21/12/06) goedgekeurd. U zal nog wel bericht van ons krijgen, maar met de feestdagen heeft 'De Post' het zeer druk dus het kan nog wel duren tot halfweg januari"
Nu ja, het is goedgekeurd en dat is het belangrijkste hé.
28-12-2006 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Het is al een tijdje geleden dat we iets gepost hadden dus wordt het dringend tijd. Wat is er ondertussen gebeurd?
1) de bouwaanvraag is binnen. Sinds maandag 14 november. Het is nu 20 december en nu begint het toch tijd te worden dat men iets laat weten. Normaal kan het tot 3 maand duren, maar ons plan is netjes volgens de regels dus het zou toch vrij snel kunnen en mogen gaan.
2) We hadden wat problemen met de maïs aangezien de boer de maïs er niet wou afdoen. Uiteindelijk is de maïs toch verwijderd (na wat druk van de notaris) Aangezien die boer tijdens het inzaaien de paaltjes van de landmeter verwijderd heeft is het nu terug wachten tot de landmeter de paaltjes opnieuw komt plaatsen.
3) We zijn momenteel bezig met het lastenboek voor de ruwbouw. (Wat een saaie bedoening :( )
20-12-2006 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Tja, het is de laatste tijd hier een beetje stil omdat we niets concreets kunnen doen. Pas op 29 september kunnen we bij de architect een 3D voorstelling van ons huis aan de binnenkant bewonderen. (En zolang er maïs op onze grond staat kunnen we daar ook nog niets doen) Het enige waar we al naar kunnen beginnen uitkijken zijn vakmannen. En net zoals iedereen zou het fantastisch zijn als die niet duur zijn, maar toch een zeer goede kwaliteit leveren.
Indien er iemand van jullie goede vakmannen kent in de regio Beringen, je mag het ons altijd laten weten (Plakkers, Grondwerkers, Aannemers, Ramen en deuren , Sanitair, ...) Als je iemand kent die we zeker NIET moeten nemen, dan mag je het ons ook altijd melden.
20-09-2006 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
De keuze van de architect was eigenlijk de eenvoudigste die we tot nu toe gemaakt hebben. Doordat er al enkele collega's van op het werk met hem samengewerkt hadden en iedereen er heel tevreden over was hebben we ook eens een afspraak met hem gemaakt. Dit was in november 2005. We hebben 's avonds meer dan 2 uur met hem gepraat en hij zet voornamelijk kubuswoningen (en zoals je al op de tekeningen kon zien is dat juist wat wij willen) Hij is toen ook naar de grond gaan kijken (ook al hadden we hem nog niet gekocht). Uiteindelijk is de koop niet doorgegaan, maar dat kon je al lezen in het gedeelte: 'de zoektocht'. Eén groot probleem: wij bouwen in Beringen, maar hij woont in Gent. Toch wou hij ons graag helpen de woning te realiseren. En iedereen dus blij. De architect is: Johan Van Leuven en hij woont in Gent. Begin mei zijn we samen met hem eens naar de grond gaan kijken en op basis daarvan was er een eerste voorontwerp. Wat betreft de ontwerpen, daar zal ik later wel een ander topic aan besteden.
05-09-2006 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
En vanaf nu gaan we chronologisch werken - De zoektocht
Om een toch ietwat logische volgorde te hanteren gaan we vanaf nu chronologisch beginnen werken. En alles is begonnen met de zoektocht naar 'iets'. Oorspronkelijk waren we op zoek naar een huis. We hebben een aantal huizen gezien, maar altijd is er wel iets dat veranderd moet worden, ofwel is de prijs veel te hoog. Daarna hebben we onze eisen wat bijgesteld en gekeken naar iets dat we zouden kunnen renoveren. Maar uiteindelijk hou je na de aankoop zelfs geen geld meer over om nog te renoveren. Dan hebben we ook bouwgronden in optie genomen, maar bouwgrond is zeldzaam en verschrikkelijk duur. Uiteindelijk hadden we toch iets gevonden naast mijn nonkel. (via ERA), en ondanks dat wij het compromis getekend hadden is de verkoop toch niet doorgegaan. Era heeft ons een belletje gegeven met de melding: 'de verkoper wil niet aan jullie verkopen omdat je nonkel ooit eens geen goeiedag gezegd heeft.' Tja, wat denk je dan: "Vanaf nu GEEN sleutel-op-de-deur of immokantoren meer, want de meeste zijn toch niet zuiver op de graat!" Dan zijn we verder beginnen rondrijden, de notarisbladjes werden nog dieper uitgepluisd, ... De regio's die we in optie namen waren: Temse, Tielrode, Sint-Niklaas, Lokeren, Hamme, Eksaarde, ... (dus het Waasland) Aangezien Katrien van Beringen is hebben we uiteindelijk beslist om daar eens te kijken aangezien het hier in de buurt toch niet te betalen is. En na 2 uur rond te rijden vonden we een prachtig stuk grond. (Het laatste lot van 9 loten) We hebben de eigenaar onmiddellijk gebeld, maar die zat op vakantie en we moesten nog anderhalve week wachten. We hebben hem wel een sms gestuurd met de melding dat we de grond gingen kopen. Van zodra hij terug was hebben we onmiddellijk gebeld en in de namiddag zijn we op zijn bureau gaan tekenen. Einde zoektocht. Joepie! Nu kan de miserie pas echt beginnen... :)
03-09-2006 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Via Sketchup heb ik al enkele schetsen gemaakt van ons huis. Gisteren hebben we bij de architect het 3e voorontwerp gezien en dat verschilt bijna niet van deze versie. Als ik nog eens veel tijd heb ga ik proberen om de bijna-finale versie van ons huis eens na te bouwen. Ondertussen toch al deze pictures:
02-09-2006 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Tja, we wilden al een tijdje alles wat met ons huis te maken heeft een beetje samenbundelen en dan is zo'n blog wel heel gemakkelijk. Dankzij een vriendelijk ventje met de naam Cassier zijn we op deze site terechtgekomen. En hier zijn we dan. Van zodra ik wat meer tijd heb zal ik eens beginnen met wat meer te posten over de zoektocht naar grond/huis, de aankoop, de architect, de plannen, ... (Momenteel is ons plan bijna definitief, dus dat zullen we ten gepaste tijde ook eens op de blog zwieren)
01-09-2006 om 00:00
geschreven door Johan en Katrien
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
27-09-2005 om 16:32
geschreven door Johan en Katrien
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.
Nu is uw blog aangemaakt. Maar wat nu???!
Lees dit in het volgende bericht hieronder!
27-09-2005 om 16:32
geschreven door Johan en Katrien