Inhoud blog
  • Similarity between waterrocket and a fridge
  • pressure tests and other preparations
  • Launcher with electromagnets
  • JF Staging mechanisme
  • Algemeen bericht
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Logbook Flights (7)
  • Technicals (2)
  • JF Waterrockets
    Over getunede vliegende flessen
    11-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11/11/2011 - 5 raketten- 15 vluchten
    De laatste weken werd er verder gewerkt aan een kleine raket met parachtesysteem, een 2-traps raket en werd de launcher nog aangepast.
    De kleine raket is de SBR2/88-330 of de Black Beauty. Bij deze zit de parachute onder de neus (in-line deployment system). Het afvallen van de neus wordt getimed via een 'Tomy Timer'
    De 2-traps raket bestaat uit een booster van 3L (MBR2/88-540) en een 2e trap van 1.5L (SBR3/88-330). Meer info over het 2-trapssysteem volgt later in het technisch gedeelte van de blog. De 1e trap heeft een parachute die automatisch vrij komt bij vertrek van de 2e trap. De 2e trap heeft nog geen parachute systeem.
    De Gardena launcher werd verbeterd door een 'launch tube' bij in te lijmen en de oranje Gardena 'release ring' werd vervangen door kabelbinders en een PVC 'release ring'.
    De MBR3/97-815, Red Rocket, met parachute die langs de zijkant uit de laadruimte komt (side deployment system), mocht ook nog enkele vluchten maken.

    Peter had ook 2 raketten voorbereid. Een 2L fles en een muzikale 4L raket met parachute met opening van de parachute met het mechanisme uit een muziekdoos .

    Aan het begin van de lanceringen was het nog mistig waardoor de belichting niet echt goed was. Later kwam de zon door de mist en was het een stuk duidelijker.
    De eerste 2 vluchten waren van de MBR3/97-815. Telkens geslaagd met opening van de parachute. Hij had toen telkens 1 on-board camera; jammer genoeg was deze niet ideaal gericht. Het bevestigen van de 2e camera wilde niet lukken omdat de tape door de koude niet wou plakken.
    De laatste vlucht van de dag was ook met deze raket. Er werd toen toch nog een 2e camera ingebouwd. Met het zonnige weer gaf dit mooie luchtbeelden.

    De 2L raket van Peter was de lichtste en ging het hoogste en verste; maar kwam ook het snelste terug.

    Bij de eerste vlucht 4L raket ging de parachute te vroeg open waardoor deze scheurde. Dit kon echter hersteld worden voor de volgende vluchten. Deze slaagden telkens goed.

    De eerste vlucht met de2-trapsraket liep fout. Het koordje voor het weghalen van de release ring van de 2e trap was losgekomen van de zuiger. Na vervanging van de neus kon deze nogmaals vliegen.
    Bij de 2e vlucht liep alles goed. Door een lek in de booster kon de druk echter niet boven 6 bar gebracht worden.

    De 1e trap van de raket werd ook  apart gelanceerd zonder parachute systeem. Deze mocht hierbij crashen met schade omdat ze toch reeds lek was. Ze ging redelijk hoog en kwam ook aardig snel op de grond neer.

    De Black Beauty maakte 2 vluchten. De neus kwam er wel telkens af en de parachute eruit maar deze ging niet open. Dat de raket in 3 delen naar beneden kwam, zorgden ervoor dat ze niet hard en snel op de grond viel. In de toekomst ga ik de raketten met 1.5L flessen ook uitrusten met een side deployment system voor de parachute.


    11-11-2011 om 00:00 geschreven door Jan F  


    Categorie:Logbook Flights
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 14/05-20/05 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 21/02-27/02 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Aircommand Rockets
  • The Water Rocket Achievement World Record Association
  • Team.[D&P]Rockets


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs