Foto
Foto
Foto
Foto
Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • al goed gevorderd ... (Daniel en Kathleen )
        op Dagje Vlieland
  • Regen? (Jeroen)
        op Gastenvlag weer verwisselen !
  • Groetjes (Jo en vera eclips)
        op Rustdag op Norderney
  • zeilersgroetjes (saltwater)
        op Gastenvlag terug wisselen ...
  • Hartendief volgt jullie op jullie vakantie. (Patrick & Ann)
        op Gastenvlag terug wisselen ...
  • missunder enge (balena)
        op Gastenvlag terug wisselen ...
  • aeroskobing (balena)
        op Het hoekje om
  • Hai Hai (Daniel & Kathleen)
        op Eerste verwaaidag
  • the bridge (balena)
        op Derde dag, derde land
  • Groene jongens (Stephan)
        op Naar Denemarken
  • Foto
    Zeiljacht 'JEST'
    Zeilerspraat...en reisverslagen met onze X 37
    25-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 25 juli

    Zoals gepland dus weg vanuit Fécamp rond 7u30. Westenwind dus enige haalbare wordt Ouistreham. We sms'en met SY Morgane en ook de Préfix willen we nog ergens ontmoeten.

    Prachtig zeilweer, 3 bf, westenwind dus bijdewindse koers.

    Vlak voor etretat valt er ineens iets uit de mast, ... een meeuw, ??? Neen, het is onze radarreflecor, gelukkig heeft die een goed drijfvermogen.

    Dus Erik aan het vissen gezet met een emmer, ons visnet blijkt nog thuis te liggen in de garage...

    Na 3 rondjes rond ons te vangen object rollen we de fok in, motor bij en dan achteruit naar onze vangst... Erik staat op de spiegel en kan zo de reflector eindelijk te pakken krijgen !

    In Ouistreham dan maar door de sluis en op zoek naar een niewe moer... Met onze fietsen rondgetoerd en uiteindelijk bij een soort brico een bevestiginsmoer op de kop kunnen tikken ! Erik de mast ingetrokken en ondertussen zit alles terug op zijn plaats.

    Morgenvroeg sluis terug door rond 7u15 en met wat geluk richting St Vaast , lekkere oesters eten...

     

    25-07-2011 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 24 juli

    Je zou je een zondag volledig anders kunnen voorstellen...

    We beginnen alvast met lekker frans brood want we moeten pas rond 11u vertrekken richting Fécamp.

    Ze geven immers lekkere NW wind, eerst 5 bf, nadien afzwakkend 4 bf.

    Maar helaas, we komen buiten en het waait een stevige ZW wind, dit betekent alles opkruisen dus !

    De stroom zit ook niet helemaal meer mee dus dat wordt werken... Rond 17u ronden we de laatste kaap. We komen voor St Valéry en Caux nog bekenden tegen, Jean en Hilde op de terugweg .

    Uiteindelijk bereiken we Fécamp rond 20u , 1 u na hoog water daar !

    We gaan een lekkere kébab met frietjes eten !

    Morgen verder richting Ouistreham, iets anders niet echt mogelijk vanwege westenwinden, we zien wel !

     

    25-07-2011 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 23 juli

    Prachtige zeiltocht met achterlijke NW wind naar Dieppe. Weinig andere zeiljachten te zien ondanks het prachtige zeilweer !

    We arriveren in Dieppe rond 15u30. Plaats genoeg daar ! Het is weekend en er staan langs de kade verschillende kraampjes en we kopen wat lekkere appelcider van de boer. Aan boord maken we mosselen van Barfleur, zalig lekker...

    Nog een avondstrandwandeling, we willen de zee nog is zien, en dan alles klaarmaken voor morgen, richting fécamp.

    25-07-2011 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2011
    24-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 22 juli

    Vandaag van Duinkerke richting Boulogne, een trip van 55 Mijl. Vertrokken rond half 8, voor ons keert een Halberg Rassy 53 terug, te veel wind ? We trekken een reef en weg zijn wij ! Prachtige natte zeiltocht in flitstempo van +/- 5 uur ! Om 13u15 arriveren we in Boulogne. Lekkere fruits de mers gaan halen natuurlijk en een baguette. We komen Jan en Lieve tegen, oude dorpsgenoten en zeilvrienden. Aperitief aan boord. Nog geen uur later krijgen we slecht nieuws... Tjoep is gestorven...We hadden samen nog plannen om in november te gaan zeilen in de Carieb...

    We slapen slecht en rond een uur of 4 staat er een zatte fransman chansons op de steiger te zingen... Om 6u loopt de wekker af en na een douche weg richting Dieppe.

    24-07-2011 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2011
    23-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 20 juli 2011/Donderdag 21 juli 2011

    Vakantie kan beginnen ! Mooi weer en we gooien los rond 19 u richting vlissingen. De 'Oban' zeilt met ons mee tot aan de Belgische kust.

    Weinig wind en rond 22u meren we af voor de keersluisbrug op het kanaal. Morgen gaan we verder door de brug van 6u 15. We zouden graag tot in Duinkerke geraken !

    De volgende morgen blijkt ons alarm niet juist gezet te zijn want we worden wakker rond 6u 20 !Door de brug dan maar van kwart voor 7 !

    De sluis staat voor ons open dus zijn we snel op zee. Eerst weinig wind maar daarna maken we volop gebruik van onze nieuwe aanwinst : de gennaker ! Tot in Duinkerke in volle speed zalig gezeild en zodra Erik de Franse vlag heist zien we blauwe lucht (echt waar !)

    's Avonds in Duinkerke verbroederd met 'Pilchard' die op de terugweg zijn.

     

    23-07-2011 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2011
    20-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie 2011 vanaf 20 juli tot 15 augustus !!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanavond, 20 juli , start onze zomerzeilvakantie ! Plan is om tot in Vlissingen te varen en morgenvroeg richting Frankrijk. Einddoel is bij ons altijd een onbekende, we houden rekening met stroom en wind onderweg en zien wel waar we dan uitkomen. Het weerbericht voorspelt wind uit noordelijke richting dus dat geluk hebben we alvast ! Volgend verslag mag je dus verwachten één van de volgende zomerdagen !

     

     

     

    20-07-2011 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2011
    29-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie na Pasen

    Onze vakantie start met het Paasweekeinde. Op 19 maart is onze X 37 terug in het water gegaan en is het zeilseizoen dus terug gestart !
    De weekends daarna wat ingezeild naar Vrouwenpolder en op de Oosterschelde rondgedobberd.
    Vrijdagavond 22 april gooiden we rond 19u. los in W'dijk richting Vlissingen. Onweer op komst .....maar een mooi oostelijk windje bracht ons in een uurtje tijd in Veere. Rond half tien lagen we afgemeerd aan het remwerk voor de keersluisbrug in Vlissingen. Alleen enkele bliksemschichten gezien maar droog gebleven ! Zaterdag naar Blankenberge gevaren en 1,5 u na laag water rustig binnengevaren. Het is daar altijd wat spannend, is er al gebaggerd? Maar er was weinig of geen golfslag en met opkomend water dus geen enkel probleem!
    Voor de rest van de week werd er slecht zicht voorspeld wat vandaag ook al het geval was en een blijvende O NO wind.
    We besluiten dan ook om zondag samen met Goton terug te vertrekken richting Nederland. Vanaf Zeebruggen hadden we een zalig zeilwindje en dat zorgde ervoor dat we rond een uur of 5 in de namiddag afgemeerd lagen in Terneuzen. Paasmaandag vertrokken uit Terneuzen en via Hansweert, Brabants Vaarwater, Keeten richting Krammersluis. We moeten met de beroepsvaart mee gezien onze doorvaarthoogte.Op het volkerak alles opgekruisd  en aan de Volkeraksluis terug mee in de beroepsvaartsluis. We hadden daar het genoegen om samen met nog enkele andere jachten te mogen genieten van de boeg en hekschroeven van de beroepsvaart ! Die houden hier absoluut geen rekening met de pleziervaart! In elk geval zonder problemen geschut en overnacht aan de sluis. Dinsdag via Haringvlietbrug naar Hellevoetsluis en verder door naar Middelharnis. De volgende morgen mochten we dan kennis maken met het dalende peil van het Haringvliet : we stonden recht op onze kiel en moesten onze boot via de vallen ondersteunen tegen het overhellen ! Geen enkele havenmeester die ons hierover iets verteld had ! Blijkbaar kan er  met het openen van de sluis in het kanaal er zo"n 0,40 m water minder water staan in de haven... "s Avonds na opkomend water dan maar van plaats verhuisd anders kunnen we morgen weer niet vertrekken !
    Via de Volkerak en Krammer teruggezeild naar Bruinisse en overnacht aan de sluis. Ondanks de voorspelde wind van 5-6 bf, volgende dag rustig gezeild naar Zierikzee in een zalig zonnetje. Het is morgen terug weekend dus zakken we maar terug af . Afspraak morgen met Goton ergens op de Oosterschelde of terug naar Veerse Meer. De vakantie zit er op !

    29-04-2011 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2011
    07-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deelname aan de 8 uren van de oosterschelde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zaterdag 4 september

    Net zoals verleden jaar hebben we meegedaan aan de" 8 uren van de Oosterschelde". Deze wedstrijd word georganiseerd door WSV Sint Annaland en dit jaar voor de 20ste keer !
    Met dezelfde bemanning als vorig jaar + een extra stuurman begonnen we aan onze opdracht.Wind was perfect, O-NO 3-4 bf. We waren goed gestart en profiteerden van de wind en stroom.




    Het begon allemaal met een voorspelling van zeer weinig wind. Dat betekent weinig risico's nemen en een korte baan uitzetten. Het doel is immers om om 18:00 in Sint Annaland te finishen. Tijdens de start om 10:00 uur werden echter alle boten verrast door een uitstekende wind van 3 Bft. Dit gaf veel deelnemers hoop. De strategieën  werden omgegooid en veel deelnemers deden een gooi naar meer mijlen.
    In de loop van de dag werd iedereen toch verrast door een invallende wind. Maar als je dan om half vier nog bij de Zeelandbrug aan het rondkruipen bent, dan wordt Sint Annaland om 18:00 uur een hele uitdaging. Uiteindelijk zijn er slechts 3 jachten voor 18:00 uur gefinisht. De rest van het veld heeft zijn extra gezeilde tijd maal 3 gekregen.
    De afgelopen jaren finisht 80% van de deelnemers tussen 17:45 en 18:00. Dat was dit jaar anders. De Alcatraz kwam om 17:39 als eerste over de finish en de laatste boot ver na 19:00 uur. Daarmee gaat deze 20e lustrum editie de boeken in als de 9 Uren van de Oosterschelde.
    Wij slaagden er toch nog in om om 18u39 te finishen en derde te eindigen !! Een puike prestatie want we eindigden voor onze rivaal, de Freya ,
    een X 38 !





    Bijlagen:
    finish 1.jpg (121 KB)   
    finish 2.jpg (158.2 KB)   
    finish 3.jpg (148.2 KB)   
    start zandkreek.jpg (93.4 KB)   
    zandkreek 2.jpg (160.4 KB)   
    zandkreek 3.jpg (166 KB)   
    zandkreek 4.jpg (132 KB)   
    zandkreek 5.jpg (112.9 KB)   
    http://www.8urenoosterschelde.nl/   

    07-09-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2010
    31-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste week vakantie !!!

    Vrijdag 23 juli zijn we dus in Blankenberge aangekomen met de Salona 37  SY OBAN vanuit Schotland .Diezelfde avond zijn Stijn en Jeroen in Wolphaartsdijk vertrokken met onze X 37 om ons met de 'watertaxi' te komen ophalen. Zaterdagmiddag zijn ze dan in Blankenberge gearriveerd en kon onze laatste week vakantie beginnen. Samen met zeiljacht 'Goton' zijn  we dan de Belgische kust afgehopt via Oostende, Nieuwpoort en daarna naar Duinkerke. In het clubhuis van de jachthaven 'Grand Large' hebben we genoten van de lekkere franse mosseltjes ! Afscheid genomen van 'Goton' die nog heel wat vakantie voor de boeg hebben en wij terug naar Breskens. Van daaruit via Hansweert naar Tholen. Vrijdagmiddag op het spitsuur de Zandkreeksluis gepasseerd. Het leek wel of iedereen deze route gekozen had en na zo'n reis in Schotland ben je echt geen drukte meer gewoon !Veilig afgemeerd in onze welvertrouwde box bij de WSVW. Vakantie zit erop, boot opkuisen en huiswaarts.
    We kijken al uit naar het volgende weekend want dat is onze luxe !

     

    31-07-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    26-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug in België !!!

    Vrijdag 23 juli

    Log : 792,4 NM Trip:93,27 NM
    Positie: 51°18'90N 03°06'48E

    Vertrek in Lowestoft om 6u 15 met prachtig weer ! Windvoorspelling is ZW 3-4 bf, ruimend naar NW, af en toe 5 bf. Is dus wind pal van achter ! Onderweg werden we nogmaals getracteerd op een aantal dolfijnen die voor de boeg mee kwamen spelen ! En dit midden op de oversteek, niks te zien en dan ineens een stuk of 5 bruinvissen die op het motorgeluid afkwamen. Veel valt er tijdens onze tocht niet te navigeren, geen ondieptes of obstakels die in de weg liggen op deze overtocht van 89 M. Rond 16u30 passeren we het windmolenpark aan de Thorntonbank en komt de Belgische kust in zicht . Pal op laag water zijn we dan voor de ingang van Blankenberge. Toch nog even gewacht gezien maar net genoeg water onder de kiel en een aanlandige NW wind van 5 bf ondertussen. Om 20u45 liggen we dan vast en einddoel is bereikt ! We worden verwelkomt door Louis en Maria van de 'Cheerio' en dat we er goed op gedronken hebben moeten we niet vertellen zeker ...

    26-07-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    22-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste ponden ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Donderdag 22 juli

    Verkenning in Lowestoft en laatste ponden opgekocht ! Iedereen heeft zich eens goed laten gaan en er werd serieus geshopt .Voor de laatste keer de 'One Pound Winkel 'bezocht. Nog steeds prachtig weer ! Morgenvroeg vertrekken we terug naar de overkant, Blankenberge. Weervoorspelling ziet er goed uit : ZW 4-5 Bf, ruimend naar N 3 bf. Vanavond gaan eten in het clubhuis van The Royal Northfolk and Suffolk Yachtclub , onze laatste Engelse maaltijd, maybe...

    Woensdag 21 juli

    Log : 699,2NM Trip:108,3 NM
    Positie: 52°28'31 N 01°45'39 E

    De wekker loopt af om 2u30 want de sluis in Grimsby gaat terug toe binnen een uurtje. We varen de pikdonkere Humber op, op zoek naar de eerste rode boei, 'The Lower Burcom', lichtkarakter flashing rood 4s. Snel gevonden en de rode boeienlijn verder gevolgd in de pikdonkere nacht. Gelukkig was het nog redelijk goed van temperatuur. Rond 5u laatste rode boei opgepikt en koers uitgezet naar Lowestoft. De weergoden waren ons gunstig gezind : 4-5 bf uit ZW richting , blauwe hemel en prachtig zeilweer dus ! Laatste kasteel tegengekomen onderweg ! Zo'n 15 mijl voor Lowestoft valt de wind weg, draait van richting, pal ZO, dus pal op kop en het waait ineens 28 knopen !Gelukkig hadden we de stroom nog mee. Motor op en rond 20.00u aangelegd in Lowestoft. Hier zien we sinds lange tijd terug Nederlandse en Belgische booteigenaars. Lekkere hotdogs gemaakt en we hadden niet veel meer nodig om goed te gaan slapen...

     

     

     

     

    22-07-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    20-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zuidwaarts en steeds warmer !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Dinsdag 20 juli

    Uitgeslapen , zalig gedoucht en nog maar eens een chipchandler bezocht. De nodige boodschappen ingeslagen en Grimsby City bezocht. Een echt marginaal dorp maar wel een grote goedkope supermarkt. We gaan nog eens een lekkere steak bakken ! Alleen had de schipper zich wat misrekent met de gas want toen we 's avonds gingen koken bleek deze volledig op te zijn. Maar als de nood het hoogst is... in elk geval, de mannen hebben de gas doen branden !! De bar binnen en gaan onderhandelen.Binnen het half uur waren we terug gered door een bereidwillige schipper die ons zijn volle gasfles voor een spotprijs heeft verkocht.

    Maandag 19 juli

    Log : 590,8NM Trip: 86,14 NM
    Positie: 53°35'20 N 00°04'00 W

    Door de eerste brugopening richting zee om 9u30 richting Grimsby,een haven op de Humber. Af en toe kunnen zeilen , maar wind draaide na de middag richting zuid dus pal op kop. Motor bij om zeker op tijd en in daglicht nog de Humber op te kunnen varen. Aan de monding van de Humber kwamen weerom verschillende zeehonden ons verwelkomen.Rond 10 u waren we bij de haveningang en 2 uur te vroeg want de sluis ging pas om 23u55 open. Met de reeds opgedane ankerervaring was het dus 'piece of cake' en anker laten vallen voor de haveningang. Het was pikdonker als we na 2 uur wachten de marina konden invaren. Niet makkelijk om een plaatsje te zoeken in het donker ! Zalig geslapen en maandag houden we hier rustdag .

     

    Zondag 18 juli

    Log :504,2 NM Trip: 55,1 NM
    Positie: 54°30’40N 00°39°90W

    Rustdag in het mooie Whitby. Op de hoge kliffen aan de haveningang heb je een prachtig zicht over zee.Het is weekend en een drukte van jewelste hier! Gezellige kleine straatjes die steil naar omhoog lopen. 's Avonds eindelijk eens kunnen aperitieven in de kuip met een lekkere gekookte kreeft en kreukeltjes.Gaan eten in het aanbevolen 'Fish and chips' restaurant Magpie Café. Het is hier aanschuiven maar je krijgt wel snel een tafel. en inderdaad, de Haddock op vel gebakken in een krokant jasje smaakte hier verrukkelijk !(klik maar eens op de foto voor meer info !)

    Bijlagen:
    haddock mag pie cafe.jpg (42.6 KB)   

    20-07-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    18-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richting Whitby, het Blankenberge van de Engelse Oostkust

    Zaterdag 17 juli

    Log :504,2 NM Trip: 55,1 NM
    Positie: 54°30’40N 00°39°90W

    Je ziet dat we stilaan zuidwaarts varen want het weer wordt hier elke dag beter ! De dag start alleszins zonnig dus wij weg naar Whitby met een westelijke wind van 4-5 bf. En het ging vooruit want in een tijdspanne van 7 uur hadden we 55 mijl afgelegd ! We zijn dus te vroeg voor de ingang gezien we pas 2 uur na laag water voldoende water onder de kiel hebben. Ankeren stond nog op het verlanglijstje van Willy dus in de baai voor Whitby anker gegooid . Af en toe hadden we hier nog windstoten van 28 knopen over dek dus een geruststelling voor de ankeruitrusting; we blijven mooi op onze plek liggen ! Erik probeert hier nog wat makreel te vangen met het net gekochte makreelgerief uit de 'one pound' winkel. Spijtig genoeg hebben we nog steeds onze bikini niet kunnen gebruiken ! De zon schijnt wel volop maar de gevoelstemperatuur ligt nog om en bij de 18 °.Om 19u anker los en richting haveningang. Voor de brug van Whitby moesten we nog een uurtje wachten. Whitby, het Blankenberge van de engelse oostkust !!

    Vrijdag 16 juli

    Positie: 55°06’98N 01°29°27W

    Opgestaan om weerbericht uit te luisteren, was niet echt nodig want de wind gierde rond de boot ! Op de windmeter stonden 35 knopen wind dus blijven liggen in Blythe. Met de bus dan maar naar Newcastle, zo'n klein uurtje rijden. Alleszins mooi weer en wat warmere lucht dan we gewoon waren in Schotland. Ja, ondertussen is de gastenvlag reeds gewisseld en zitten we nu in Engeland ! Newcastle is een leuke stad met mooie shoppingmalls en goeie pubs. Voetbalstadion ligt hier midden in de stad. Vooraleer de bus terug te nemen plaatselijk bier geproefd en morgen richting Whitby !

    Donderdaq 15 juli

    Log : 449,1NM Trip: 56,1 NM
    Positie: 55°06’98N 01°29°27W

    Vroeg uit de veren, rond half 6 los en richting Amble of Blythe. We bevinden ons in een 'weather window' want in Cromarty, Forties, Forth,Tyne Humber, Thames geven ze een stormwaarschuwing gale 8. Inshore blijft de wind gelukkig beperkt tot zo'n 4 à 5 bf , maybe 6 en later 8. Onderweg werden we getracteerd met verschillende zware regenbuien die voor goed wat wind zorgden.Eerst passeerden we Holy Island, dan voorbij Coquet Island en dan tussendoor de Farne Islands gevaren.Hier konden we heel veel 'puffins' (papegaaieduikers) bewonderen. We waren voor Amble rond 13u maar gezien het laag water doorgevaren naar Blythe. Zo'n 3 mijl voor de haven begon het goed door te waaien en we konden dan ook net op tijd aanleggen voordat de wind verder begon aan te trekken.(16u30) 's Avonds de Royal Northumberland Yachtclub bezocht . Morgenvroeg wachten we de weerberichten af en hopen dat het lagedrukfront gepasseerd zal zijn !

    18-07-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    14-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Whiskywater naar Saltwater !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Woensdag 14 juli

    Vroeg opgestaan maar niet vertrokken vanwege een te slecht weerbericht ! Te veel wind , 5-6 bf en uit de verkeerde richting, pal zuid waar wij naartoe willen. Het is vandaag springtij en met het laag water staat SY Oban mooi recht op de kiel in de modder ! Klusdag vandaag dan maar en de plaatselijke middenstand gesponsord met de noodzakelijke inkopen. We houden vandaag ook een echte ‘tea-time ‘ met typisch Schots gebak . Alle batterijen nog eens opgeladen en de zeemansbenen nog eens gestrekt. Willy heeft vandaag ook het AIS systeem aangesloten . Kunnen we dus op onze volgende tocht volop uitproberen ! We gaan de nacht doorbrengen op een andere ligplaats waar meer water staat .

     

    Dinsdag 13 juli

    Log : 398,1NM Trip: 80,4 NM
    Positie: 55°52’52N 02°05°29W

    Rond 6u op motor richting Eyemouth. Mooi weer maar koud. De zon liet het weten en we kwamen in serieuze erwtensoep terecht : mist ! Na een paar uur was deze door de kracht van de zon verdwenen en konden we zeilen met een oostelijke wind, 3-4 bf. De ‘Firth of Forth’ gepasseerd en Bass Rock in de verte gezien. Eyemouth aangelopen rond 18u30 met een ondertussen aangetrokken wind van
    5 bf. Diesel en water getankt en we werden in deze vissershaven verwelkomt door een zeehond ! Naast een vervallen vissersboot mochten we aanleggen, diepte zou daar genoeg zijn.

    Op aanraden van de havenmeester gaan eten in ‘The Ship Hotel’ en de plaatselijke Haddock en Prawns gaan eten !

    Maandag 12 juli

    Log : 308,7 NM Trip : 47,32 NM
    Positie: 56°57’57 N 02°12’02W

    In het vissersbassin zwemmen hier 2 zeehonden rond die gevoederd worden door de plaatselijke vissers, mooi om zien ! We varen vandaag naar Stonehaven, zo’n 47 mijl hiervandaan.Wind zit oostelijk en zo’n 3-4bf, ideaal dus ! Ondertussen zijn we al vergeten wat een ‘marinahaven’ is en we leggen onze lange landvasten weerom vast aan de kademuur. Stonehaven is zeer pittoresk en we liggen hier goed beschut. De havenmeester vertelt ons dat hier 3 weken geleden het water over de kaaimuur vloog en de meertouwen van de schepen hier gebroken waren ! Leuk om weten ! We krijgen bezoek langszij van onze kameraad ‘Erik’ Engelse schipper van het jacht waarmee we samen in de sluis lagen bij het begin van het Caledonisch kanaal en die we ook regelmatig nog tegenkwamen op de verschillende lochs.Op tijd gaan slapen want morgen vroeg weer op !

     

    Zondag 11 juli

    Log : 269,4 NM Trip : 34,98 NM
    Positie: 57°28’60 N 004°15’15 W

    Opgestaan voor uitluisteren van de weerberichten om 6u20 , gale warning 8 voor gebied Cromarty
    en Forties West-Zuid-West. Dan maar terug onder de wol gekropen ! Rond 10 u terug wakker en mooie blauwe lucht. Heel verleidelijk om te vertrekken en dus gaan we maar even naar de zee wandelen.Ziet er goed uit en de man van het reddingsstation laat ons meekijken op de weerkaarten . Rond 12u dan toch vertrokken richting Fraserburg. Goede achterlijke wind en we kunnen eindelijk eens genieten van de zon. Stilaan begint een dreigende donkere wolk ons te achtervolgen en iedereen is net op tijd voorzien van zeilpak als de voorspelde 8 bf samen met een goede regenbui komt opzetten. Rond 17 u Fraserburg aangelopen met 42 knopen over dek en we overnachten hier aan de kaaimuur. Hier in de plaatselijke pub natuurlijk nog de finale wereldvoetbal gekeken, Nederland-Spanje, 0-1 .

     

    Zaterdag 10 juli

    Log :226,50 NM Trip 61,43 NM
    Positie: 57°40’84 N 02°57’63 W

    Vandaag het whiskywater ingeruild voor ‘saltwater’ !! We waren door de zeesluis rond kwart voor tien ’s morgens en de zee op ! Doel : Buckie.

    Wind was nog zeer zwak maar later zo’n 3-4 bf uit oostelijke richting : pal op kop !

    Gezeild, en af en toe yanmarzeil bijgezet! In elk geval, we zijn onderweg meer dolfijnen dan zeilboten tegengekomen . Ze zwommen heel elegant mee met de boot en het was prachtig om te zien. Bewijsmateriaal wordt bezorgd ! Ook zeehonden kwamen de nieuwe Salona 37 bewonderen en staken hun kopje af en toe boven water.

    Aangekomen in Buckie rond 19 u en aangelegd naast een plaatselijke tourboot. Buckie is een echte vissershaven maar wel zeer goed beschut.

    Morgen proberen we naar Petershead te varen , zo’n 46 mijl verderop en zuidelijker, dus stilaan naar beter weer zeker? Terwijl in België iedereen ligt te braden van de hitte kunnen wij hier zeker en vast genieten van een 16 ° en een Whisky on the rocks . Vandaag pas ’s avonds na het eten begon het te regenen dus we zijn op de goede weg !


    Vrijdag 9 juli

    Positie: 57°29’73 N 04°14’17 W

    Geen lange tocht vandaag, enkel sluizen van Muirtown Lock gepasseerd om aan te leggen in Seaport marina. De sluiswachter adviseerde ons dit als een betere optie in plaats van door te varen naar Inverness Marina. De grote Gael Force marine store in Inverness bezocht en daarna inkopen gedaan voor de volgende dagen. Morgen vertrekken we naar Buckie, zo’n 45 Mijl van Inverness. Vandaag kwam onze regenjas nogmaals van pas maar dat zijn we hier al gewoon. Na de middag de stad bezocht en nadien lekker gaan eten in de Pub ‘ Waterfront ‘.

     

    14-07-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    09-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde van het Caledonisch kanaal !

    Donderdag 8 juli

    Log : 164,6 NM Trip :25,84 NM
    Positie: 57°28’60 N 004°15’15 W

    Vandaag weerom in de gietende regen vertrokken na een letterlijke ijskoude douche , goed dat het whiskywater was, anders hadden we er nooit onder gaan staan ! En dat nadat we onze dagelijkse joggingbeurt achter de rug hadden, we zijn dus goed wakker !Met de fok erop hebben we dan Loch Ness afgezeild. Gelukkig weer met de wind vanachter !Ons Nessie hebben we helaas niet gezien, de dreigende wolken maakten het Loch wel zeer mysterieus… Een meerboei opgepikt in Urquhart Bay aan de ruïne van het kasteel. Tijdens onze verdere zeiltocht kregen we enkele regenbuien over maar de zon liet zich gelukkig af en toe ook zien . Vanwege een defecte batterij aangelegd in Caley marine net voor een van de laatste sluizen van het kanaal. Schitterende service hier want in nog geen uur tijd was de klus al geklaard. Sluizen helaas net gemist !
    Apero in de kuip in de zon ! Morgen dan maar richting jachthaven Inverness. Ze geven redelijk weer , wind ZW 4-5 bf.

    Woensdag 7 juli

    Log : 138,8 NM Trip 7,4 NM
    Positie:

    Vertrokken rond 10 uur met achterlijke wind die serieus begon aan te wakkeren !Loch Lochie verder afgevaren , door het Laggan Lock en de Laggan Swing Bridge verder naar Loch Oich. Aan het Kytra lock werden we opgewacht door een vrouwelijke sluiswachter ‘Linda’. Voor de trappensluis naar beneden aan Fort Augustus aangelegd aan een pontoon. Over dek waaide het
    45 knopen ! Ondertussen konden we ook nog genieten van de ons welom gekende regenbuien hier! Na anderhalf uur mochten we aan de afdaling beginnen . Overnacht aan pontoon met ‘Schots en scheve’ planken , voor de verandering nog eens voetbal gekeken in de Pub : Spanje – Duitsland .
    De plaatselijke Duitsers waren niet happy ! De overwinning was met een 1-0 eindstand verdiend voor Spanje . Morgen gaan we op zoek naar ‘Nessie’ Op Loch Ness !

     

     

    Dinsdag 6 juli

    Log : 131,5 NM Trip : 16,71NM
    Positie: 57°02’81N 004°47’92W

    Rond 10 u konden we vertrekken in Corpach samen met nog 3 andere zeiljachten richting Neptune’s Staircase in Bonavie. Eerst moesten we nog een cruiseschip en 2 vissersboten laten passeren en dan was het onze beurt. Nog even de ‘Harry Pottertrein’ laten passeren en dan konden we door de swing bridge en recht de eerste sluis in. Zeer spectaculair ! Gelukkig met genoeg bemanning want 2 man moest steeds mee volgen langs de kant met de meertouwen. Rond 14 u waren we dan eindelijk ‘boven’ en op weg naar Loy en Moy. Nog een sluis in Gairlochy en dan zeilend met de wind vanachter over het mooie Loch Lochy tussen de bergen en de whisky ! In Laggon de volgende sluis en dan zijn we op Loch Oich. Aangemeerd rond 18u aan het Great Glen waterpark om daar samen met een bende Nederlandse vakantiegangers de voetbal te gaan zien : Nederland – Uruguay 3-2. De Nederlanders gaan ook hier dus allemaal uit de bol ! Volgende Pub-stop : Fort Augustus !

     

     

     

     

    09-07-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    06-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste verslag !!!

     

    Maandag 5 juli
    Logstand : 114,8 (dagtrip 30,8 NM)
    Positie :56°48’99N 05°07’07W

    Vandaag vertrokken vanuit Oban rond 8u15 richting Caledonial Canal. Wind was West-ZW kracht 4-5, af en toe wat regen maar na de middag voorspelden ze hier wat ‘sunny spells ‘ en die hebben we gehad! Via the Lynn of Morvern naar Loch Linnhe om via het smalle vaarwater Corran Narrows door te varen naar Corpach, de ingang van de zeesluis naar het Canal. Na het passeren van Fort William aan stuurboord kwamen we rond 14u30 aan en na 20 min. wachten konden we al schutten. De Schotten zijn hier supervriendelijk en hielpen ons aanmeren in de sluis. Aangelegd in het bassin erachter en onze voorraad brood verder aangevuld. Voor de rest is de accommodatie hier ok, weinig zeiljachten en een mooi zicht op de hoogste berg van Schotland : Ben Nevis . Morgen verder rond 9u30 plaatselijke tijd, we moeten dan wachten na de volgende sluis tot een cruiseschip ons gepasseerd is. Dus later meer nieuws over het verdere verloop !

     

    Zondag 4 juli
    Logstand : 84 NM
    Positie : 56°27’.04N 05°25’.97W



    Vandaag wat tijd om verslag te geven want vertrek is uitgesteld naar morgen. The weatherforecast voorspelt gale 8 tot 9 en gietende regen. En ’t weerbericht klopt nog ook !

    Vrijdag 2 juli is onze reis naar OBAN zeer vlot verlopen , een goeie vlucht gehad met Ryanair, dan de trein op naar Glasgow City. Onze eerste pub bezocht en gegeten , een vluchtig bezoek aan Glasgow en dan in het station de match tussen Nederland en Brazilië gevolgd. Eindstand 2-1 voor onze noorderburen ! Om 18.20u plaatselijke tijd vertrekken we om de lange maar mooie treinrit aan te vangen richting Oban, Dunstaffnage Marine.Rond 22.OO u aangekomen en in de gietende regen SY Oban gevonden tussen al de andere zeiljachten. Na installatie en degustatie van een borrel whisky zijn we allemaal onder zeil gekropen.

    Zaterdag 3 juli zijn Mia en Inge gaan winkelen terwijl Willy en Erik alles aan boord gereed hebben
    gemaakt : voorzeil erop gezet, vlaggelijntjes gehangen, …..

    Na de middag zijn we via het Public Foothpad naar Oban gewandeld om daar nog net op tijd een bezoek te brengen aan de Oban Distillery. Onze souvenirs zijn al gekocht !

    Lekker gegeten in the Pub en daarna de match tussen Paraguay en Spanje gaan kijken.Spanje heeft gewonnen met 1-0 en de aanwezige Spaanse supporters zorgden voor heel wat ambiance !
    Tijdens de match hebben we verbroederd met een Nederlands koppel en een paar Guinessen en Pints later zijn we met de taxi terug naar Dunstaffnage Marine gereden.

     

    06-07-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    01-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inpakken en wegwezen....
    Vandaag 1 juli zijn we bezig met het pakken van de koffers. Moeilijk gegeven gezien we elk maar 15 kilo mogen meesleuren en dat voor 4 weken...
    Morgen vliegen we dan vanuit Brussel Zuid met Ryanair naar Prestwick. Vandaar verder  met de trein naar Glasgow .Rond half tien 's avonds komen we dan aan in Oban.Ons volgende verslag mag je dan verwachten vanuit de verre Highlands !
    Voor alle duidelijkheid : deze zeiltrip zal dus niet met onze JEST gemaakt worden maar wel met een splinternieuw zeiljacht Salona 37 (SY OBAN) waarvan Mia en Willy sinds kort de trotse eigenaars zijn. En Inge en Erik van zeiljacht JEST hebben de eer en het genoegen om deze mooie trip mee te mogen ervaren!
    Tot binnenkort !

    De bemanning : Mia en Willy, Inge en Erik




    01-07-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    24-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bemanning...
    .






    24-06-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2010
    22-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Jest....en hoe het allemaal begon
    Ondertussen is JEST ons 9de schip ! Ons bootje werd steeds groter, van Vaurien naar Laser,Etap 22, Etap 23, Westerly 26, Moody S31, Westerly Oceanquest 35,X 36 sport naar onze huidge X37 sinds 2008.
    We hebben dus op gebied van boten al heel wat waters doorzwommen !
    Vanwaar de naam JEST ?  Heel simpel : JEroen en STijn zijn onze 2 zonen en JEST betekent ook ' grappig', 'lol' en dat hebben we zeker en vast al beleefd !
    Bedoeling is dan ook om onze belevenissen hier verder neer te schrijven, als een soort logboek voor onszelf en voor al diegene die wat meer willen weten over het reilen en zeilen van onze avonturen op het water.
        

    22-06-2010 om 00:00 geschreven door Jest  


    Categorie:Zeilseizoen 2010


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • Kustweerbericht
  • Jachthaven Wolphaartsdijk
  • Vaartips
  • Buienradar
  • X yachts


  • Weersverwachting
    Wolphaartsdijk
    Meer weer in Wolphaartsdijk

    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs