Vanavond, 20 juli , start onze zomerzeilvakantie ! Plan is om tot in Vlissingen te varen en morgenvroeg richting Frankrijk. Einddoel is bij ons altijd een onbekende, we houden rekening met stroom en wind onderweg en zien wel waar we dan uitkomen. Het weerbericht voorspelt wind uit noordelijke richting dus dat geluk hebben we alvast ! Volgend verslag mag je dus verwachten één van de volgende zomerdagen !
Onze vakantie start met het Paasweekeinde. Op 19 maart is onze X 37 terug in het water gegaan en is het zeilseizoen dus terug gestart ! De weekends daarna wat ingezeild naar Vrouwenpolder en op de Oosterschelde rondgedobberd. Vrijdagavond 22 april gooiden we rond 19u. los in W'dijk richting Vlissingen. Onweer op komst .....maar een mooi oostelijk windje bracht ons in een uurtje tijd in Veere. Rond half tien lagen we afgemeerd aan het remwerk voor de keersluisbrug in Vlissingen. Alleen enkele bliksemschichten gezien maar droog gebleven ! Zaterdag naar Blankenberge gevaren en 1,5 u na laag water rustig binnengevaren. Het is daar altijd wat spannend, is er al gebaggerd? Maar er was weinig of geen golfslag en met opkomend water dus geen enkel probleem! Voor de rest van de week werd er slecht zicht voorspeld wat vandaag ook al het geval was en een blijvende O NO wind. We besluiten dan ook om zondag samen met Goton terug te vertrekken richting Nederland. Vanaf Zeebruggen hadden we een zalig zeilwindje en dat zorgde ervoor dat we rond een uur of 5 in de namiddag afgemeerd lagen in Terneuzen. Paasmaandag vertrokken uit Terneuzen en via Hansweert, Brabants Vaarwater, Keeten richting Krammersluis. We moeten met de beroepsvaart mee gezien onze doorvaarthoogte.Op het volkerak alles opgekruisd en aan de Volkeraksluis terug mee in de beroepsvaartsluis. We hadden daar het genoegen om samen met nog enkele andere jachten te mogen genieten van de boeg en hekschroeven van de beroepsvaart ! Die houden hier absoluut geen rekening met de pleziervaart! In elk geval zonder problemen geschut en overnacht aan de sluis. Dinsdag via Haringvlietbrug naar Hellevoetsluis en verder door naar Middelharnis. De volgende morgen mochten we dan kennis maken met het dalende peil van het Haringvliet : we stonden recht op onze kiel en moesten onze boot via de vallen ondersteunen tegen het overhellen ! Geen enkele havenmeester die ons hierover iets verteld had ! Blijkbaar kan er met het openen van de sluis in het kanaal er zo"n 0,40 m water minder water staan in de haven... "s Avonds na opkomend water dan maar van plaats verhuisd anders kunnen we morgen weer niet vertrekken ! Via de Volkerak en Krammer teruggezeild naar Bruinisse en overnacht aan de sluis. Ondanks de voorspelde wind van 5-6 bf, volgende dag rustig gezeild naar Zierikzee in een zalig zonnetje. Het is morgen terug weekend dus zakken we maar terug af . Afspraak morgen met Goton ergens op de Oosterschelde of terug naar Veerse Meer. De vakantie zit er op !
Net zoals verleden jaar hebben we meegedaan aan de" 8 uren van de Oosterschelde". Deze wedstrijd word georganiseerd door WSV Sint Annaland en dit jaar voor de 20ste keer ! Met dezelfde bemanning als vorig jaar + een extra stuurman begonnen we
aan onze opdracht.Wind was perfect, O-NO 3-4 bf. We waren goed gestart
en profiteerden van de wind en stroom.
Het begon allemaal met een voorspelling van zeer
weinig wind. Dat betekent weinig risico's nemen en een korte baan
uitzetten. Het doel is immers om om 18:00 in Sint Annaland te finishen.
Tijdens de start om 10:00 uur werden echter alle boten verrast door een
uitstekende wind van 3 Bft. Dit gaf veel deelnemers hoop. De
strategieën werden omgegooid en veel deelnemers deden een gooi naar
meer mijlen.
In de loop van de dag werd iedereen toch verrast door een
invallende wind. Maar als je dan om half vier nog bij de Zeelandbrug aan
het rondkruipen bent, dan wordt Sint Annaland om 18:00 uur een hele
uitdaging. Uiteindelijk zijn er slechts 3 jachten voor 18:00 uur
gefinisht. De rest van het veld heeft zijn extra gezeilde tijd maal 3
gekregen.
De afgelopen jaren finisht 80% van de deelnemers tussen 17:45 en
18:00. Dat was dit jaar anders. De Alcatraz kwam om 17:39 als eerste
over de finish en de laatste boot ver na 19:00 uur. Daarmee gaat deze
20e lustrum editie de boeken in als de 9 Uren van de Oosterschelde. Wij slaagden er toch nog in om om 18u39 te finishen en derde te eindigen !! Een puike prestatie want we eindigden voor onze rivaal, de Freya , een X 38 !
Vrijdag 23 juli zijn we dus in Blankenberge aangekomen met de Salona 37 SY OBAN vanuit Schotland .Diezelfde avond zijn Stijn en Jeroen in Wolphaartsdijk vertrokken met onze X 37 om ons met de 'watertaxi' te komen ophalen. Zaterdagmiddag zijn ze dan in Blankenberge gearriveerd en kon onze laatste week vakantie beginnen. Samen met zeiljacht 'Goton' zijn we dan de Belgische kust afgehopt via Oostende, Nieuwpoort en daarna naar Duinkerke. In het clubhuis van de jachthaven 'Grand Large' hebben we genoten van de lekkere franse mosseltjes ! Afscheid genomen van 'Goton' die nog heel wat vakantie voor de boeg hebben en wij terug naar Breskens. Van daaruit via Hansweert naar Tholen. Vrijdagmiddag op het spitsuur de Zandkreeksluis gepasseerd. Het leek wel of iedereen deze route gekozen had en na zo'n reis in Schotland ben je echt geen drukte meer gewoon !Veilig afgemeerd in onze welvertrouwde box bij de WSVW. Vakantie zit erop, boot opkuisen en huiswaarts. We kijken al uit naar het volgende weekend want dat is onze luxe !
Vertrek in Lowestoft om 6u 15 met prachtig weer ! Windvoorspelling is ZW 3-4 bf, ruimend naar NW, af en toe 5 bf. Is dus wind pal van achter ! Onderweg werden we nogmaals getracteerd op een aantal dolfijnen die voor de boeg mee kwamen spelen ! En dit midden op de oversteek, niks te zien en dan ineens een stuk of 5 bruinvissen die op het motorgeluid afkwamen. Veel valt er tijdens onze tocht niet te navigeren, geen ondieptes of obstakels die in de weg liggen op deze overtocht van 89 M. Rond 16u30 passeren we het windmolenpark aan de Thorntonbank en komt de Belgische kust in zicht . Pal op laag water zijn we dan voor de ingang van Blankenberge. Toch nog even gewacht gezien maar net genoeg water onder de kiel en een aanlandige NW wind van 5 bf ondertussen. Om 20u45 liggen we dan vast en einddoel is bereikt ! We worden verwelkomt door Louis en Maria van de 'Cheerio' en dat we er goed op gedronken hebben moeten we niet vertellen zeker ...
Verkenning in Lowestoft en
laatste ponden opgekocht ! Iedereen heeft zich eens goed laten gaan en er werd
serieus geshopt .Voor de laatste keer de 'One Pound Winkel 'bezocht. Nog steeds
prachtig weer ! Morgenvroeg vertrekken we terug naar de overkant, Blankenberge.
Weervoorspelling ziet er goed uit : ZW 4-5 Bf, ruimend naar N 3 bf. Vanavond
gaan eten in het clubhuis van The Royal Northfolk and Suffolk Yachtclub , onze
laatste Engelse maaltijd, maybe...
Woensdag 21 juli
Log : 699,2NM
Trip:108,3 NM
Positie: 52°28'31 N 01°45'39 E
De wekker loopt af om 2u30
want de sluis in Grimsby gaat terug toe binnen een uurtje. We varen de
pikdonkere Humber op, op zoek naar de eerste rode boei, 'The Lower Burcom',
lichtkarakter flashing rood 4s. Snel gevonden en de rode boeienlijn verder
gevolgd in de pikdonkere nacht. Gelukkig was het nog redelijk goed van temperatuur.
Rond 5u laatste rode boei opgepikt en koers uitgezet naar Lowestoft. De
weergoden waren ons gunstig gezind : 4-5 bf uit ZW richting , blauwe hemel en
prachtig zeilweer dus ! Laatste kasteel tegengekomen onderweg ! Zo'n 15 mijl
voor Lowestoft valt de wind weg, draait van richting, pal ZO, dus pal op kop en
het waait ineens 28 knopen !Gelukkig hadden we de stroom nog mee. Motor op en
rond 20.00u aangelegd in Lowestoft. Hier zien we sinds lange tijd terug
Nederlandse en Belgische booteigenaars. Lekkere hotdogs gemaakt en we hadden
niet veel meer nodig om goed te gaan slapen...
Uitgeslapen , zalig
gedoucht en nog maar eens een chipchandler bezocht. De nodige boodschappen
ingeslagen en Grimsby City bezocht. Een echt marginaal dorp maar wel een grote
goedkope supermarkt. We gaan nog eens een lekkere steak bakken ! Alleen had de
schipper zich wat misrekent met de gas want toen we 's avonds gingen koken
bleek deze volledig op te zijn. Maar als de nood het hoogst is... in elk geval,
de mannen hebben de gas doen branden !! De bar binnen en gaan
onderhandelen.Binnen het half uur waren we terug gered door een bereidwillige
schipper die ons zijn volle gasfles voor een spotprijs heeft verkocht.
Maandag 19 juli
Log :
590,8NM Trip: 86,14 NM
Positie: 53°35'20 N 00°04'00 W
Door de eerste brugopening
richting zee om 9u30 richting Grimsby,een haven op de Humber. Af en toe kunnen
zeilen , maar wind draaide na de middag richting zuid dus pal op kop. Motor bij
om zeker op tijd en in daglicht nog de Humber op te kunnen varen. Aan de
monding van de Humber kwamen weerom verschillende zeehonden ons
verwelkomen.Rond 10 u waren we bij de haveningang en 2 uur te vroeg want de
sluis ging pas om 23u55 open. Met de reeds opgedane ankerervaring was het dus
'piece of cake' en anker laten vallen voor de haveningang. Het was pikdonker
als we na 2 uur wachten de marina konden invaren. Niet makkelijk om een
plaatsje te zoeken in het donker ! Zalig geslapen en maandag houden we hier
rustdag .
Rustdag in het mooie
Whitby. Op de hoge kliffen aan de haveningang heb je een prachtig zicht over
zee.Het is weekend en een drukte van jewelste hier! Gezellige kleine straatjes
die steil naar omhoog lopen. 's Avonds eindelijk eens kunnen aperitieven in de
kuip met een lekkere gekookte kreeft en kreukeltjes.Gaan eten in het aanbevolen
'Fish and chips' restaurant Magpie Café. Het is hier aanschuiven maar je krijgt
wel snel een tafel. en inderdaad, de Haddock op vel gebakken in een krokant
jasje smaakte hier verrukkelijk !(klik maar eens op de foto voor meer info !)
Je ziet dat we stilaan zuidwaarts
varen want het weer wordt hier elke dag beter ! De dag start alleszins zonnig
dus wij weg naar Whitby met een westelijke wind van 4-5 bf. En het ging vooruit
want in een tijdspanne van 7 uur hadden we 55 mijl afgelegd ! We zijn dus te
vroeg voor de ingang gezien we pas 2 uur na laag water voldoende water onder de
kiel hebben. Ankeren stond nog op het verlanglijstje van Willy dus in de baai
voor Whitby anker gegooid . Af en toe hadden we hier nog windstoten van 28
knopen over dek dus een geruststelling voor de ankeruitrusting; we blijven mooi
op onze plek liggen ! Erik probeert hier nog wat makreel te vangen met het net
gekochte makreelgerief uit de 'one pound' winkel. Spijtig genoeg hebben we nog
steeds onze bikini niet kunnen gebruiken ! De zon schijnt wel volop maar de
gevoelstemperatuur ligt nog om en bij de 18 °.Om 19u anker los en richting
haveningang. Voor de brug van Whitby moesten we nog een uurtje wachten. Whitby,
het Blankenberge van de engelse oostkust !!
Vrijdag 16 juli
Positie:
55°0698N 01°29°27W
Opgestaan om weerbericht
uit te luisteren, was niet echt nodig want de wind gierde rond de boot ! Op de
windmeter stonden 35 knopen wind dus blijven liggen in Blythe. Met de bus dan
maar naar Newcastle, zo'n klein uurtje rijden. Alleszins mooi weer en wat
warmere lucht dan we gewoon waren in Schotland. Ja, ondertussen is de
gastenvlag reeds gewisseld en zitten we nu in Engeland ! Newcastle is een leuke
stad met mooie shoppingmalls en goeie pubs. Voetbalstadion ligt hier midden in
de stad. Vooraleer de bus terug te nemen plaatselijk bier geproefd en morgen
richting Whitby !
Vroeg uit de veren, rond
half 6 los en richting Amble of Blythe. We bevinden ons in een 'weather window'
want in Cromarty, Forties, Forth,Tyne Humber, Thames geven ze een
stormwaarschuwing gale 8. Inshore blijft de wind gelukkig beperkt tot zo'n 4 à
5 bf , maybe 6 en later 8. Onderweg werden we getracteerd met verschillende
zware regenbuien die voor goed wat wind zorgden.Eerst passeerden we Holy
Island, dan voorbij Coquet Island en dan tussendoor de Farne Islands
gevaren.Hier konden we heel veel 'puffins' (papegaaieduikers) bewonderen. We
waren voor Amble rond 13u maar gezien het laag water doorgevaren naar Blythe. Zo'n
3 mijl voor de haven begon het goed door te waaien en we konden dan ook net op
tijd aanleggen voordat de wind verder begon aan te trekken.(16u30) 's Avonds de
Royal Northumberland Yachtclub bezocht . Morgenvroeg wachten we de
weerberichten af en hopen dat het lagedrukfront gepasseerd zal zijn !
Vroeg
opgestaan maar niet vertrokken vanwege een te slecht weerbericht ! Te veel wind
, 5-6 bf en uit de verkeerde richting, pal zuid waar wij naartoe willen. Het is
vandaag springtij en met het laag water staat SY Oban mooi recht op de kiel in
de modder ! Klusdag vandaag dan maar en de plaatselijke middenstand gesponsord
met de noodzakelijke inkopen. We houden vandaag ook een echte tea-time met
typisch Schots gebak . Alle batterijen nog eens opgeladen en de zeemansbenen
nog eens gestrekt. Willy heeft vandaag ook het AIS systeem aangesloten . Kunnen
we dus op onze volgende tocht volop uitproberen ! We gaan de nacht doorbrengen
op een andere ligplaats waar meer water staat .
Rond
6u op motor richting Eyemouth. Mooi weer maar koud. De zon liet het weten en we
kwamen in serieuze erwtensoep terecht : mist ! Na een paar uur was deze door de
kracht van de zon verdwenen en konden we zeilen met een oostelijke wind, 3-4
bf. De Firth of Forth gepasseerd en Bass Rock in de verte gezien. Eyemouth
aangelopen rond 18u30 met een ondertussen aangetrokken wind van
5 bf. Diesel en water getankt en we werden in deze vissershaven verwelkomt door
een zeehond ! Naast een vervallen vissersboot mochten we aanleggen, diepte zou
daar genoeg zijn.
Op
aanraden van de havenmeester gaan eten in The Ship Hotel en de plaatselijke
Haddock en Prawns gaan eten !
In het vissersbassin zwemmen hier 2
zeehonden rond die gevoederd worden door de plaatselijke vissers, mooi om zien
! We varen vandaag naar Stonehaven, zon 47 mijl hiervandaan.Wind zit oostelijk
en zon 3-4bf, ideaal dus ! Ondertussen zijn we al vergeten wat een
marinahaven is en we leggen onze lange landvasten weerom vast aan de
kademuur. Stonehaven is zeer pittoresk en we liggen hier goed beschut. De
havenmeester vertelt ons dat hier 3 weken geleden het water over de kaaimuur
vloog en de meertouwen van de schepen hier gebroken waren ! Leuk om weten ! We
krijgen bezoek langszij van onze kameraad Erik Engelse schipper van het jacht
waarmee we samen in de sluis lagen bij het begin van het Caledonisch kanaal en
die we ook regelmatig nog tegenkwamen op de verschillende lochs.Op tijd gaan
slapen want morgen vroeg weer op !
Zondag
11 juli
Log
: 269,4 NM Trip : 34,98 NM
Positie: 57°2860 N 004°1515 W
Opgestaan voor uitluisteren van de weerberichten om
6u20 , gale warning 8 voor gebied Cromarty
en Forties West-Zuid-West. Dan maar terug onder de wol gekropen ! Rond 10 u
terug wakker en mooie blauwe lucht. Heel verleidelijk om te vertrekken en dus
gaan we maar even naar de zee wandelen.Ziet er goed uit en de man van het
reddingsstation laat ons meekijken op de weerkaarten . Rond 12u dan toch
vertrokken richting Fraserburg. Goede achterlijke wind en we kunnen eindelijk
eens genieten van de zon. Stilaan begint een dreigende donkere wolk ons te
achtervolgen en iedereen is net op tijd voorzien van zeilpak als de voorspelde
8 bf samen met een goede regenbui komt opzetten. Rond 17 u Fraserburg
aangelopen met 42 knopen over dek en we overnachten hier aan de kaaimuur. Hier
in de plaatselijke pub natuurlijk nog de finale wereldvoetbal gekeken,
Nederland-Spanje, 0-1 .
Zaterdag
10 juli
Log
:226,50 NM Trip 61,43 NM
Positie: 57°4084 N 02°5763 W
Vandaag
het whiskywater ingeruild voor saltwater !! We waren door de zeesluis rond
kwart voor tien s morgens en de zee op ! Doel : Buckie.
Wind
was nog zeer zwak maar later zon 3-4 bf uit oostelijke richting : pal op kop !
Gezeild,
en af en toe yanmarzeil bijgezet! In elk geval, we zijn onderweg meer dolfijnen
dan zeilboten tegengekomen . Ze zwommen heel elegant mee met de boot en het was
prachtig om te zien. Bewijsmateriaal wordt bezorgd ! Ook zeehonden kwamen de
nieuwe Salona 37 bewonderen en staken hun kopje af en toe boven water.
Aangekomen
in Buckie rond 19 u en aangelegd naast een plaatselijke tourboot. Buckie is een
echte vissershaven maar wel zeer goed beschut.
Morgen
proberen we naar Petershead te varen , zon 46 mijl verderop en zuidelijker,
dus stilaan naar beter weer zeker? Terwijl in België iedereen ligt te braden
van de hitte kunnen wij hier zeker en vast genieten van een 16 ° en een Whisky
on the rocks . Vandaag pas s avonds na het eten begon het te regenen dus we
zijn op de goede weg !
Vrijdag
9 juli
Positie:
57°2973 N 04°1417 W
Geen
lange tocht vandaag, enkel sluizen van Muirtown Lock gepasseerd om aan te
leggen in Seaport marina. De sluiswachter adviseerde ons dit als een betere
optie in plaats van door te varen naar Inverness Marina. De grote Gael Force
marine store in Inverness bezocht en daarna inkopen gedaan voor de volgende
dagen. Morgen vertrekken we naar Buckie, zon 45 Mijl van Inverness. Vandaag kwam
onze regenjas nogmaals van pas maar dat zijn we hier al gewoon. Na de middag de
stad bezocht en nadien lekker gaan eten in de Pub Waterfront .
Log : 164,6 NM
Trip :25,84 NM
Positie: 57°2860 N 004°1515 W
Vandaag
weerom in de gietende regen vertrokken na een letterlijke ijskoude douche ,
goed dat het whiskywater was, anders hadden we er nooit onder gaan staan ! En
dat nadat we onze dagelijkse joggingbeurt achter de rug hadden, we zijn dus
goed wakker !Met de fok erop hebben we dan Loch Ness afgezeild. Gelukkig weer
met de wind vanachter !Ons Nessie hebben we helaas niet gezien, de dreigende
wolken maakten het Loch wel zeer mysterieus Een meerboei opgepikt in Urquhart
Bay aan de ruïne van het kasteel. Tijdens onze verdere zeiltocht kregen we
enkele regenbuien over maar de zon liet zich gelukkig af en toe ook zien .
Vanwege een defecte batterij aangelegd in Caley marine net voor een van de
laatste sluizen van het kanaal. Schitterende service hier want in nog geen uur
tijd was de klus al geklaard. Sluizen helaas net gemist !
Apero in de kuip in de zon ! Morgen dan maar richting jachthaven Inverness. Ze
geven redelijk weer , wind ZW 4-5 bf.
Woensdag 7 juli
Log : 138,8 NM
Trip 7,4 NM
Positie:
Vertrokken rond 10 uur met achterlijke wind die serieus begon aan te
wakkeren !Loch Lochie verder afgevaren , door het Laggan Lock en de Laggan
Swing Bridge verder naar Loch Oich. Aan het Kytra lock werden we opgewacht door
een vrouwelijke sluiswachter Linda. Voor de trappensluis naar beneden aan
Fort Augustus aangelegd aan een pontoon. Over dek waaide het
45 knopen ! Ondertussen konden we ook nog genieten van de ons welom gekende
regenbuien hier! Na anderhalf uur mochten we aan de afdaling beginnen .
Overnacht aan pontoon met Schots en scheve planken , voor de verandering nog
eens voetbal gekeken in de Pub : Spanje Duitsland .
De plaatselijke Duitsers waren niet happy ! De overwinning was met een 1-0
eindstand verdiend voor Spanje . Morgen gaan we op zoek naar Nessie Op Loch
Ness !
Rond 10 u
konden we vertrekken in Corpach samen met nog 3 andere zeiljachten richting
Neptunes Staircase in Bonavie. Eerst moesten we nog een cruiseschip en 2
vissersboten laten passeren en dan was het onze beurt. Nog even de Harry
Pottertrein laten passeren en dan konden we door de swing bridge en recht de
eerste sluis in. Zeer spectaculair ! Gelukkig met genoeg bemanning want 2 man
moest steeds mee volgen langs de kant met de meertouwen. Rond 14 u waren we dan
eindelijk boven en op weg naar Loy en Moy. Nog een sluis in Gairlochy en dan
zeilend met de wind vanachter over het mooie Loch Lochy tussen de bergen en de
whisky ! In Laggon de volgende sluis en dan zijn we op Loch Oich. Aangemeerd rond
18u aan het Great Glen waterpark om daar samen met een bende Nederlandse
vakantiegangers de voetbal te gaan zien : Nederland Uruguay 3-2. De
Nederlanders gaan ook hier dus allemaal uit de bol ! Volgende Pub-stop : Fort
Augustus !
Vandaag
vertrokken vanuit Oban rond 8u15 richting Caledonial Canal. Wind was West-ZW
kracht 4-5, af en toe wat regen maar na de middag voorspelden ze hier wat
sunny spells en die hebben we gehad! Via the Lynn of Morvern naar Loch
Linnhe om via het smalle vaarwater Corran Narrows door te varen naar Corpach,
de ingang van de zeesluis naar het Canal. Na het passeren van Fort William aan
stuurboord kwamen we rond 14u30 aan en na 20 min. wachten konden we al
schutten. De Schotten zijn hier supervriendelijk en hielpen ons aanmeren in de
sluis. Aangelegd in het bassin erachter en onze voorraad brood verder
aangevuld. Voor de rest is de accommodatie hier ok, weinig zeiljachten en een
mooi zicht op de hoogste berg van Schotland : Ben Nevis . Morgen verder rond
9u30 plaatselijke tijd, we moeten dan wachten na de volgende sluis tot een
cruiseschip ons gepasseerd is. Dus later meer nieuws over het verdere verloop !
Vandaag wat
tijd om verslag te geven want vertrek is uitgesteld naar morgen. The
weatherforecast voorspelt gale 8 tot 9 en gietende regen. En t weerbericht
klopt nog ook !
Vrijdag 2
juli is onze reis naar OBAN zeer vlot verlopen , een goeie vlucht gehad met
Ryanair, dan de trein op naar Glasgow City. Onze eerste pub bezocht en gegeten
, een vluchtig bezoek aan Glasgow en dan in het station de match tussen
Nederland en Brazilië gevolgd. Eindstand 2-1 voor onze noorderburen ! Om 18.20u
plaatselijke tijd vertrekken we om de lange maar mooie treinrit aan te vangen
richting Oban, Dunstaffnage Marine.Rond 22.OO u aangekomen en in de gietende
regen SY Oban gevonden tussen al de andere zeiljachten. Na installatie en
degustatie van een borrel whisky zijn we allemaal onder zeil gekropen.
Zaterdag 3
juli zijn Mia en Inge gaan winkelen terwijl Willy en Erik alles aan boord
gereed hebben
gemaakt : voorzeil erop gezet, vlaggelijntjes gehangen, ..
Na de middag
zijn we via het Public Foothpad naar Oban gewandeld om daar nog net op tijd een
bezoek te brengen aan de Oban Distillery. Onze souvenirs zijn al gekocht !
Lekker
gegeten in the Pub en daarna de match tussen Paraguay en Spanje gaan kijken.Spanje
heeft gewonnen met 1-0 en de aanwezige Spaanse supporters zorgden voor heel wat
ambiance !
Tijdens de match hebben we verbroederd met een Nederlands koppel en een paar
Guinessen en Pints later zijn we met de taxi terug naar Dunstaffnage Marine gereden.
Vandaag 1 juli zijn we bezig met het pakken van de koffers. Moeilijk gegeven gezien we elk maar 15 kilo mogen meesleuren en dat voor 4 weken... Morgen vliegen we dan vanuit Brussel Zuid met Ryanair naar Prestwick. Vandaar verder met de trein naar Glasgow .Rond half tien 's avonds komen we dan aan in Oban.Ons volgende verslag mag je dan verwachten vanuit de verre Highlands ! Voor alle duidelijkheid : deze zeiltrip zal dus niet met onze JEST gemaakt worden maar wel met een splinternieuw zeiljacht Salona 37 (SY OBAN) waarvan Mia en Willy sinds kort de trotse eigenaars zijn. En Inge en Erik van zeiljacht JEST hebben de eer en het genoegen om deze mooie trip mee te mogen ervaren! Tot binnenkort !
Ondertussen is JEST ons 9de schip ! Ons bootje werd steeds groter, van Vaurien naar Laser,Etap 22, Etap 23, Westerly 26, Moody S31, Westerly Oceanquest 35,X 36 sport naar onze huidge X37 sinds 2008. We hebben dus op gebied van boten al heel wat waters doorzwommen ! Vanwaar de naam JEST ? Heel simpel : JEroen en STijn zijn onze 2 zonen en JEST betekent ook ' grappig', 'lol' en dat hebben we zeker en vast al beleefd ! Bedoeling is dan ook om onze belevenissen hier verder neer te schrijven, als een soort logboek voor onszelf en voor al diegene die wat meer willen weten over het reilen en zeilen van onze avonturen op het water.