In een discussie over wat web 2.0 nu in feite is. Daarbij kwamen het volgende naar boven.
Volgens sommigen zijn web 2.0 toepassingen gratis, anderen hadden daar dan weer hun twijfels over.
We
waren het er wel over eens dat users van web 2.0 toepassingen in
grootte mate de content ervan bepalen. Hierbij moet wel worden vermeld
dat de users er van moeten worden overtuigd om content toe te voegen.
Voor wat hoort wat zouden we kunnen zeggen.
De toepassingen
moeten ook personaliseerbaar zijn. Zo dacht ik aan bepaalde thema's die
je aan de toepassing kunt meegeven aan de toepassing waaruit gebruikers
kunnen kiezen. Of zelf kiezen waar bepaalde content terecht komt zoals
het geval is in iGoogle.
WYSIWYG oftewel What You See Is What
You Get. De applicatie moet zodanig zijn opgeboud dat de gebruiker
meteen ziet wat de opzet is. Hij heeft geen extra informatie nodig voor
het gebruik van de applicatie. Alles is straightforward.
Web 2.0 toepassingen hebben ook een bepaalde vormgeving. Denk aan ronde vormen, en transparantie.
Een
goede web 2.0 applicate is ook platform-onafhankelijk. Compatibel met
verschillende web browser en operating systemen. Maar ook met niet
computer systemen zoals gsm's, pda's, spelconsoles, etc.
Het
community en sociaal gebeuren is ook een wederkerend element in web 2.0
toepassingen. Enkele zijn ook speciaal gericht daar op zoals facebook
en linkedIn.
Herdistribueren van content door middel van apis en
mash ups komen ook veelvuldig voor in web 2.0. Zoals het gebruik van
google maps in een toepassing over wandelroutes bijvoorbeeld.
Categorieën voor web 2.0
Web 2.0 toepassingen kunnen we indelen in drie categorieën: 1 social software en netwerken (facebook, LinkedIn, Flickr,...) 2 tools en services(google maps, ubiquity,...) 3 usergenerated content
Mijn eerste idee was een kaart van vlaanderen waar men bovenzweeft. Hier zou men dan op een stad kunnen klikken waarna men naar de stad toe zou vliegen als het ware. Op deze kaart staan verschillende tags die de mensen dan kunnen bekijken. Deze tags zijn zowel door de overheid als officiële instanties als bezoekers geplaatst en kunnen eender wat zijn. Aan zo'n tag hangt een bepaald verhaal en een categorie. Deze verhalen kunnen in de vorm van tekst, video, audio of foto materiaal zijn dat kan gerated worden.
Dit zou een mengeling moeten worden tussen facebook en google maps, zodat men ook kan selecteren op een profiel van vrienden om te zien waar deze al eens geweest zijn en hun verhaal te kunnen bekijken. Het zou ook mogelijk zijn om tags voor andere personen toe te voegen, voor reisgenoten bevoorbeeld, deze moeten de tags dan nog wel accepteren.
Wat houdt stadstoerisme juist in.
Waarom kiezen mensen voor bepaalde steden. Welke factoren hebben een invloed op
de keuze? En wie zijn de actoren?
Eerst zijn er de factoren die invloed hebben op de keuze zoals aanbevelingen
van kennisen, eigen ervaringen van een eerder bezoek aan de stad, aangeboden
informatie(brochures, internet,...), reviews van voormalige bezoekers, de
bezienswaardigheden (zoals monumenten, museau, natuur,
theatervoorstellingen,...), de idensiteit en kwaliteit van de horeca, de
georganiseerde evenementen (martrock, maanrock, kerstmarkt,...), de mentaliteit
van de inwoners, de gesproken talen (en dialect), de mobiliteit en
bereikbaarheid (te voet, fiets, auto en openbaar vervoer).
Daar zijn verschillende actoren bij betrokken betrokken: toeristen,
stadsbestuur, inwoners, uitbaters van horeca, aanbieders van toeristische
diensten, organisatoren van evenementen.
Deze verschillende factoren en actoren bepalen de identiteit van een stad.
Vervolgens heb ik de factoren onderverdeeld per betrokkene.