Na het ontbijt vertrekken we uit Ben Tré naar een lokale
markt in Cai Mon waar veel
Chinese producten verkocht worden maar die we volgens Harry niet mogen kopen.
De haat en nijd verhouding met China is af en toe nog voelbaar. Op de lokale
markt vind je fruit, groenten en ook vlees en vis. Zo liggen aan de ene kant
van de weg de nog levende eenden en kippen en worden die na betaling aan de
andere kant van de weg voor je geslacht (productief straatje!) Vlees en
vis ligt hier natuurlijk niet ingepakt in de koeling, maar gewoon open en bloot
op een houten plank. Vietnamezen vinden het nogal zonde als een stukje vlees
van een dier wordt weggegooid. Dus oren, ogen, tenen en organen worden met
liefde voorbereid en verkocht. Ook een koeienkop behoorde tot het assortiment. Ook
kikkers met vastgebonden pootjes en vissen die op het droge nog wat liggen te
spartelen zorgen voor wat blikken met medelijden. Tussen de kraampjes hangen
soms hangmatten waarin iemand ligt te slapen, maar gewoon op de toog tussen de
vissen moet ook kunnen. Nadat sommigen van ons toch wat witjes worden, gaan we
terug de bus in.
De volgende stop is bij een lokale familie die een bonsaikwekerij heeft. De
boompjes zijn rond het nieuwjaar bijna allemaal verkocht. Zij worden met
ijzerdraad, touw en aluminiumpapier in model gebracht en sommigen zijn al decennia
oud.
Na een
lunch gaan we op weg naar het museum van de Khmer. Harry vertelt weer
honderduit en daarna bestormen wij de trappen om het museum te veroveren. Aan
de overzijde bezoeken wij, een pagode van de zuidelijke boeddhisten in Vietnam.
Zo'n pagode ziet er heel anders uit o.a. qua versieringen. Het heeft veel meer
weg van een Thaise tempel of de Efteling. Bij de zuidelijke boeddhisten mogen
monniken bijvoorbeeld vlees eten tot 12 uur in tegenstelling tot de monniken in
het noorden van Vietnam. We zien een monnik die een 10-tal mensen 9 keer met
water overgiet en het doet me denken aan een doop. De man doet teken om geen
foto’s te maken en normaal houd ik mij daar ook aan maar nu is de verleiding
toch te groot.
Waar de boeddhisten in Thailand een boeddha gekoppeld hebben aan je
geboortedag, ben je in Vietnam geboren in het jaar van een dier. Jean is
geboren in het jaar van het varken en ik in dat van de geit (een
boerderijhuishouden…). Het geboortejaar is ook bepalend voor je
trouwdag. Een huwelijk in Vietnam bestaat uit drie ceremonies. De eerste
ceremonie is met je schoonfamilie eten (kennismaken zonder vrouw), de tweede is
de verloving en het maken van trouwfoto's. Daar hebben ze op de trouwdag geen
tijd voor en dan kunnen ze het boek al laten zien. De foto's worden vaak al
weken van te voren gemaakt en kosten belachelijk veel geld. Daarna volgt de
trouwdag. Deze dag wordt bepaald door het geboortejaar en door een huwelijksvoorspeller.
Een trouwdag begint met een ochtend lang eten en de bruid ophalen dan gaan ze
een paar uur karaoke zingen en daarna gaat het bruidspaar geld tellen. Het is
heel belangrijk dat je opschrijft wie wat geeft, want bij een feestelijke
gebeurtenis moet je hetzelfde bedrag terug geven (klinkt dit bekend?).
Hierna volgde een reis van ruim 2.5 uur naar Can Tho de grootste stad in de
Mekong Delta. Dit gebied is pas sinds enkele jaren ontsloten
met bruggen: de My Thuan brug is gebouwd met hulp van Australië en de Can Tho
hangbrug over de Hau is gebouwd met hulp van Japan, maar die stortte kort na de
ingebruikname in, waarbij 87 doden vielen.
Aan het eind van de middag komen we in Can Tho aan. Dit is de hoofdstad
van de delta. Er wonen 2 miljoen mensen.
Holiday One Can Tho Hotel
|
Pham
Ngoc Thach, P. Cai Khe, Q. Ninh Kieu 59-61-63- Can
Tho Tel:
+84 292 382 7779
|















|