Eerste maal met NRV
Derde maal naar het Verre Oosten.
Voor Vietnam is de beste
periode om te reizen natuurlijk de droge tijd en dan is februari/maart het
mooiste. NRV biedt een verlenging (vooraf) aan om met een privéchauffeur 5
dagen door Sappa in het Hoge Noorden van Vietnam, rond te toeren en ze doen ook
Cambodja aan: wij zijn dan bijna een maand van huis.
Voor Vietnam moet een visum geregeld worden en zelf
er achteraan gaan is leuk. Dus op stap naar Brussel, een paar weken van te voren
en 7 dagen later terug om ze op te halen.
We beginnen met een autorit van Bierbeek naar
Schiphol in 3u die eindigt in een flinke sneeuw- en hagelbui waardoor onze
Boeing 777-300 van Cathay Pacific meer dan 2u op zich laat wachten voor een
lange vlucht van de koude Noordzeekust naar de warmere Chinese Zee. Een trek
over o.a. de Kaukasus, Afghanistan, Pakistan; waar ze nu in dezelfde shit
zitten als de mensen hier al die jaren geleden en China. Onze brave piloot weet 1u achterstand goed te maken, maar wij weten reeds langer dat het gele ras
vriendelijk en gedienstig is: in Hong Kong houden ze onze aansluiting één uur
aan de grond om op ons te wachten natuurlijk samen met nog een paar anderen. De
landing in Hong Kong is op zijn minst spectaculair te noemen want het vliegveld
ligt in zee. Bij het terug opstijgen zien wij de enorme brug die verbinding
geeft met Hong Kong-stad en we vliegen rakelings langs de bergflanken met een
schitterend zicht op de baaien.
Ik voel mij belabberd en ook wat geradbraakt want
ik heb een dikke verkoudheid en de aircotoestanden doen daar zeker geen goed
aan. Ons bioritme is ook nog niet ingesteld op de nieuwe tijd en temperatuur: het
is hier 20 graden. We zijn een groep van Fox tegen gekomen die een rondreis
van 22-dagen maken en zij zijn met 31!!
Na 3 bagagechecks en 6 controles van onze
paspoorten pikken wij onze bagage op in Hanoi. Heeft onze privéchauffeur geduld
gehad, want wij hebben nog altijd meer dan één uur vertraging? Hij is nergens
te vinden en zelfs de reisleider van Fox kan hier alleen mailen, smsen en niet
telefoneren
. We vinden onze gids uiteindelijk aan een andere uitgang en Tu (of zoiets) laadt onze valiezen in zijn enorme Toyota. Wij gaan de volgende
dagen vaak moeten lachen met zijn kramakkelig Engels en onze bilspieren staan
al in kramp na 5 minuten. Om hier te rijden moet je kamikazebloed hebben: Hanoi
telt ongeveer negen miljoen inwoners en er rijden vijf miljoen brommers... Na 3
kwartier worden wij netjes aan ons hotel gedropt middenin
het koloniale Franse stadscentrum van Hanoi. Het is nu
12u local time en we zijn 24u onderweg. Wij checken in maar onze kamer is nog
niet klaar: geen probleem want wij droppen onze bagage en trekken op verkenning.
Het is druk, druk, druk en stinkende brommertjes
crossen overal en dwars door elkaar heen. Over brommers gesproken: die gaan er
nog voor zorgen dat een van ons met wat teentjes minder zal terugvliegen maar ik
beken; slalommen ertussen is een ervaring op zich. De eerste keren twijfelen wij lang om de straat over te steken maar na een paar keer werpen wij er ons wild tussen .... en zij weten ons te ontwijken. Er zijn wel weinig autos en
de enige die wild en snel rijden zijn de stadsbussen. De trottoirs zijn volgestouwd met winkeltjes,
kraampjes, eetstalletjes en overal staan de brommers geparkeerd op het voetpad dus lopen de voetgangers op straat.
We zien voor t eerst een brommerwash (ja, dat bestaat ook) en wij voelen ons
miljonair nadat wij voor 200 een slordig 5 000 000 Dong hebben gepind. Wij eten s middags lekker voor nog geen 10 op
een terrasje en de eerste fotos van het Vietnamese Nieuwjaar zijn getrokken.
P.S. De Vietnamezen lopen allemaal in winterkleding.
Zo voelt het voor ons absoluut niet, het is echt nog een zomertemperatuur maar
Jean koopt wel een windstopper (voor 21) uit schrik voor de kou in Sappa. Om 16u gaan we terug naar ons hotel om onze kamer
te verkennen, de bagage wat te herschikken en ons wat op te frissen en dan
trekken we terug nog even de straten van Hanoi in, ook al zijn we moe. Overal zitten
mensen rond kookvuurtjes te eten en nu staan alle stoepen nog voller met winkelwaar.
We belanden op een heuse avondmarkt waar geen einde lijkt aan te komen en de
kleurige lampions zijn prachtig. Wij zullen hier zijn tijdens het Vietnamese Nieuwjaar dat zij vieren op 15 februari en dan is het Tet tot de 23ste. Tết Nguyên Đán is het belangrijkste feest van Vietnam, waarmee de komst van het nieuwe jaar en de lente gevierd wordt, gebaseerd op de maankalender.
We eten onze eerste zoetzure gerechten en rond
22u kruipen we na een douche in bed.
La Dolce Vita
|
53 Hang Bo Street Hanoi
Tel: +84 43 9233757
|






|