Het project:
Samenvatting:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens. Maar is onze rythm of life de enige? Wij denken van niet en gaan daarom op zoek naar een nieuw ritme. Wij hopen gedurende zeven weken een andere culturele beleving van onze dagdagelijkse activiteiten mee te maken. Zo zullen we een uitwisseling tussen manieren van acteren, spelen en muziek maken tot stand brengen. We geven dagelijks workshops waarin we spelenderwijs de verschillende aspecten van deze lichamelijke expressie aftasten. Wij zijn er van overtuigd dat op deze manier beide culturen verrijkt zullen worden. Zo kunnen de kinderen van Vizhinjam te weten komen wat onze gewoontes zijn en omgekeerd, trachtend een mix te vinden tussen beiden.
We zullen tijdens deze workshops ook steeds naar een wekelijks kijkmomentje werken. Wij en vooral zij kunnen dan aan de dorpsbewoners laten zien wat we hebben bijgeleerd.
Doelstellingen:
Naschoolse activiteiten zijn voor ons heel normaal. Na school gaan wij hier naar de scouts, muziekschool of toneel. Spel en creativiteit vinden wij essentieel bij kinderen en jeugd. Daarom willen wij ervaren hoe kinderen en jeugd in de rest van de wereld daarmee omgaan.
In India gaan wij werken met kansarme kinderen in het vissersdorpje Vizhinjam. Enkele jaren geleden heeft Paul Van Gelder voor hen een schooltje opgericht. Momenteel is het schooltje uitgebouwd tot een school voor kinderen en vrouwen. We vinden spel en creativiteit onmisbare aspecten in het leven van een kind. Wij hebben die kansen immers ook gekregen. De organisatie spendeert vooral tijd aan onderwijs, medische hulp voor dorpelingen en re-integratie in de maatschappij. De kinderen krijgen niet allemaal tegelijk les. Wij krijgen de mogelijkheid om de kinderen buiten de les op te vangen. Binnen deze context kunnen we ons project enorm goed vormen. We geven de kinderen kans om op een leuke manier te ontspannen en kennis te laten maken met een andere cultuur. We geven hen zo ook de kans om ons kennis te laten maken met die van hen. We willen ontdekken wat de gelijkenissen en de verschillen zijn tussen het cultuurgebonden omgaan met simpele dingen die toch zo essentieel kunnen zijn. Uiteindelijk zijn spel, muziek en vermaak toch universele waarden.
Realisatie:
Onze hoofdactiviteiten zijn spel, dans, muziek en toneel. We willen activiteiten plannen waarin we de kinderen laten zien wat wij in onze belevingswereld als ontspanning zien. Tegelijk willen we ook vooral weten hoe zij met hiermee omgaan om te komen tot een vermenging van beide gewoontes in deze activiteiten.
Spel: Door scouts- en speelpleinervaring kennen wij heel wat spelletjes geschikt voor alle leeftijden. Die zouden we graag aanleren aan de kinderen van Vizhinjam. We denken dat dit een leuke en vernieuwende manier is om de kinderen te laten ontspannen. De mogelijk om spelletjes aangeleerd te krijgen is voor hen een nieuw gegeven. Zij spelen voornamelijk op straat zelf uitgevonden spelletjes.
Ze zullen onze spelletjes dan kunnen spelen en ook hun spelletjes tonen zodat we beide een ruimere waaier van ontspanning ontdekken.
Hierbij willen we ook activiteiten als knutselen betrekken. Het grootste deel van ons project zal dus over spel gaan.
Muziek: Muziek is de ideale manier om gevoelens uit te drukken. Wij zijn erg benieuwd naar hun stijl van muziek. We denken dat het ook leuk en interessant is om kinderliedjes van onze kinderjaren te laten beluisteren en indien mogelijk samen te zingen. Als activiteiten kunnen we hier heel ruim gaan en tekst en melodieën uitwisselen.
Dans: Dans loopt ongeveer gelijk met onze ideeën van muziek. Hier ook zullen we enkele klassiekers van bij ons aanleren. Van enkele klassiekers van hen proeven en uiteindelijk kunnen we samen dansen maken, uit een combinatie en variëteit, waar iedereen zich in kan vinden.
Toneel: We zoeken naar een expressievorm zonder taal, of met kleine dialogen. We proberen ook improvisatieoefeningen zodat de kinderen naar hun eigen manier van spelen kunnen zoeken en ontdekken.
We denken dat hier erg mooie stukjes toneel kunnen uitbloeien, die ze dan elkaar en aan de dorpsbewoners kunnen laten zien.
Doelgroep:
De kinderen van SISP in Vizhinjam zijn tussen 7 en 18 jaar oud.
Partner ter plaatse:
Sebastian Indian Social Projects
is een kleine Indische NGO in Kerala (Z.-India), opgericht door Werner Fynaerts en Paul Van Gelder, geregistreerd onder het nr. T-523/97 en actief sinds 1996. SISP probeert de levenskwaliteit van de allerarmsten te verbeteren door gratis:
- onderwijs,
- oprichten van spaargroepen, (microkredieten)
- aanleren van sociale weerbaarheid,
- medische en paramedische hulp,
- tewerkstellingsinitiatieven
- Innoverende milieuvriendelijke producten ontwikkelen bv.Kokos bewerking naar huishoudelijke gebruiksvoorwerpen, papieren zakken geproduceerd uit oude kranten.
Elektrische kleine huishoudapparaten herstellingen (die anders op de vuilhoop worden gegooid)
www.sisp.be
Wat we nog kunnen gebruiken
De meeste mannen van Vizhinjam hebben een zeer risicovol beroep zoals visser of kokosplukker. De vissers moeten voor een schamele vangst een hele nacht op het strand zitten. Tegen de kou en de verveling drinken ze dan meestal hun winst al op. De vrouwen en kinderen moeten dan de vis verkopen op straat en omdat er geen inkomsten zijn en de mannen vaak dronken thuiskomen lijden de vrouwen en kinderen onder enorm veel huiselijk geweld. De vissers zien zichzelf ook vaak gedwongen met dynamiet te werken, met vele ongelukken tot gevolg. Ook bij de mannen die de kokosnoten uit metershoge bomen moeten halen is het aantal ongevallen zeer groot. In de meeste gevallen gaat het om verlamming waardoor de mannen thuis op een bed moeten liggen. De inkomsten van het gezin dalen enorm, en de ziekenverzorgingkosten stijgen.
SISP geeft de kinderen de kans om naar school te gaan. Ze betalen de ouders om hun kinderen naar school te laten gaan. Dit geld gaat naar eten en verzorging. Voor schoolmateriaal hebben de inwoners zelf geen geld over.
Omdat wij met ons project bij SISP terecht konden en ook met deze kinderen zullen werken, zouden wij graag zo veel mogelijk schoolmateriaal, medicijnen, pleisters en andere noodzakelijke zaken meenemen. Wellicht zullen we ook nog moeten bijbetalen om dit extra gewicht te mogen meenemen met het vliegtuig.
Ook hopen we ons eigen project zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Wij hebben allerlei workshops en activiteiten voorzien om de kinderen hun vrije tijd en jeugd te laten beleven. Om dit te kunnen realiseren zoals we het in gedachte hebben, zullen we nog allerlei materiaal moeten verzamelen maar ook aankopen. Ter plaatse geraken en gezond terugkomen (vaccinaties) zorgen ook voor een grote hap uit ons (studenten)budget.
Momenteel worden we gesteund via Extra Time van Jint, een subsidieprogramma van de Vlaamse overheid. Dat is goed voor een deel van de kosten, maar vooral voor het materiaal zal nog een aanzienlijk bedrag nodig zijn.









|