Als laatste zal ik het hebben over de Gsp en de ecologie.
GPS staat voor Global Positioning System.
De werking van een gps gaat als volgt. Er zenden vanuit de ruimte 3 satelieten 3 cirkels naar j toe om te bepalen waar je precies staat. Dat doen ze eens om de zoveel tijd om bij te kunnen houden waar je naartoe gaat .
Je vind tegenwoordig overal gpsen bv in auto's, vliegtuigen, schepen en zelf in je gsm.
Ecologische transportmiddelen zijn transportmiddelen die milieuvriendelijk zijn.
Een step of een fiets zijn ecologische transportmiddelen Een auto daarentegen niet.
Zo dat was het dan weer voor dit project. Hopelijk leerden jullie veel van dit project en tot de volgende! :D
Nu zal ik het hebben over tandwielen en veiligheid.
Bij een wieloverbrenging hebben we 4 dingen - de motor - de drijvende riemschijf (de drijver) - de gedreven riemschijf (de volger) - de riem
Zoals we allemaal weten draaien 2 tandwielen in de tegengestelde richting.
Als je 2 tandwielen van hetzelfde aantal tanden laat draaien dan merk je dat: als je 1 tand van de drijver verplaatst, er ook 1 tand van de volger zal meegaan.
Wanneer de drijver groter is dan de volger, zal de volger meer sneller draaien.
Als je wilt dat 2 tandwielen niet in tegengestelde richting draaien, steek je er heel simpel een wiel tussen.
Nu zal ik het hebben over de veiligheid.
De verschillende transportmiddelen met hun veiligheidsmaatregelen:
- Fiets: Een helm en een fluohesje, zodat je opvalt. - Een moto: Een motorpak, handschoenen, helm (en eventueel kniebeschermers) - Een auto: Gordel aandoen. - Een vliegtuig: Gordel aandoen en bij neerstorten zuurstofmasker raadplegen. - Rollerskates: Kniebeschermers, elleboogbeschermers, helm.
Zo dat was het dan voor vandaag tot de volgende :)
Vandaag zal ik het hebben over de C-130, een klassiek
maar toch zeer nuttig transportvliegtuig van de militairen.
De C-130 of zijn volledige naam: Lockheed C-130 Hercules is
een middelzwaar transportvliegtuig.
Geen enkel ander militair transportvliegtuigzo flexibel en veelzijdig.
De
C-130 heeft een reputatie van werkpaard omdat het voor elke missie kan worden
ingezet.
Het
heeft 4 motors: Vier Turboprop motors.
Een
Turboprop motor is een type vliegtuigmotor dat speciaal geschikt
is voor langzamer vliegende vliegtuigen.
De motor bestaat uit een gasturbine die een propeller
aandrijft.
Om de gasturbine
klein van afmetingen te houden is hij ontworpen voor een hoog toerental.
De propeller draait
echter efficiƫnt bij een relatief laag toerental.
Daarom is er een
tandwielkast tussen de uitgaande as van de turbine en de propeller geplaatst.
Aangezien een propeller zeer efficiƫnt is bij lage
vliegsnelheden, wordt dit motortype vooral aangetroffen in kleine passagiersvliegtuigen
of transportvliegtuigen.
De C-130 is in gebruik is bij vele NAVO-krijgsmachtdelen.
Het toestel is in de jaren 50 ontworpen en wordt nog steeds
gebruikt. (Eerste vlucht11 juni 1956)
In die tijd zijn meer dan 40 modellen verkocht aan meer dan
50 landen.
De C-130 kan je goed vergelijken met de Airbus.
Daarom is dit zijn grootste concurrent.
De C-130 beschikt over een zeer ruime actieradius en een
nuttige laadcapaciteit van 20-22 ton. Bovendien maken uitstekende STOL-eigenschappen
hem uitermate geschikt voor de meest gevarieerde tactische luchtopdrachten.
En bv. als ambulance kan hij 92 brancards meenemen.
(Stol-eigenschappen= Opstijg- en Landingstechnieken)
Onze eigen Belgische luchtmacht kan met trots zeggen dat wij
maar liefst 11 C-130 vliegtuigen hebben.
Eigenlijk hadden we er 12 maar 1 ging in 1996 ging verloren
bij een ongeluk op de Vliegbasis Eindhoven.
De Nederlandse Koninklijke Luchtmacht maakt ook gebruik van
dit toestel.
Verder gebruiken maar liefst 55 landen de C-130!!!
Hij kost maar liefst 22.9 miljoen
dollars = 15.9 miljoen Euro.
Zoals je ziet is dit een klein maar zeer nuttig
transportmiddel.
Vandaag zal ik het hebben over de soorten krachten we hebben.
Eerst en vooral hebben we een aantal soorten aandrijvingen namelijk:
- Spierkracht - Natuurlijke aandrijvingskrachten - De Stoommachine - De motor
Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Spierkracht: uiteraard de mens bij bv. een roeiboot of een step of een fiets OF de dieren bv een paard die een paardenkar trekt. - Natuurlijke aandrijvingskrachten: lucht bv. een zweefvliegtuig, wind: een zeilboot of water, denk bv aan raften. - De Stoommachine: Zet de energie van hete, onder druk staande stoom om in beweging. - De motor: - De verbrandingmotor zet de energie die de brandstof(benzine, diesel, gas) levert om in beweging. - De elektromotor zet elektriciteit om in beweging.
Verder hebben we ook Weerstandkrachten (wrijvingskrachten)
Eerst en vooral moet je weten dat de weerstand zich afhangt van het medium waardoor het transportmiddel zich beweegt. Bij luchtweerstand heb je een remmende werking. Dat komt omdat je je natuurlijk bevind in de lucht en je daarom alle lucht tegen je krijgt. Om dit te vermijden en toch zo snel mogelijk te kunnen gaan, ontwerpt men gestroomlijnd. Zo wordt de weerstand van de lucht of het water zo klein mogelijk gemaakt.
Dan hebben we natuurlijk de Zwaartekracht.
Zwaartekracht is eigenlijk alles wat te maken heeft met gewicht (massa): hoe zwaarder iets is, hoe meer het naar de aarde wordt toegetrokken.
We hebben ook nog Opwaartse kracht. dereden dat een schip kan blijven drijven is door de tegendruk van het water. Hoe groter en zwaarder het schip is, hoe dieper het in het water ligt en hoe groter de opwaartse kracht is.
Dat was het dan, hopelijk hebben jullie weer wat bijgeleerd, en tot de volgende